ایران

یک خبرگزاری غربی عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای را گام تهران در مقابله با تحریم‌های غرب برشمرد.

به گزارش مشرق، یک خبرگزاری غربی در تحلیلی درباره عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای نوشت، ایران، چرخش به سمت شرق را دسترسی به بازارهای بزرگ جهانی و مقابله با تحریم‌های فلج کننده غرب می‌داند.

«خبرگزاری فرانسه» روز شنبه در تحلیلی در این رابطه نوشت، ایران از پذیرش خود در بلوک تحت رهبری چین و روسیه استقبال کرد، چرخشی به سمت شرق که تهران آن را دسترسی به بازارهای بزرگ جهانی و مقابله با تحریم‌های فلج کننده غرب می‌داند.

استقبال رسانه‌ها از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای

بر اساس این گزارش، روزنامه‌های محافظه کار و اصلاح طلب ایران نیز در استقبال از نتیجه نشستی که روز دوشنبه در شهر «دوشنبه» در تاجیکستان برگزار شد و اعضای سازمان همکاری شانگهای عضویت آینده ایران در این اتحادیه را تایید کردند، وحدت کمیابی نشان دادند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گروه هشت نفره که دو دهه پیش ایجاد شد و هند را نیز شامل می‌شود، خود را به عنوان «پادزهر سلطه غرب» معرفی می‌کند.

این خبرگزاری به انعکاس مطالب چند روزنامه از جمله «کیهان» در این رابطه پرداخت و نوشت، از نظر کیهان از این پس ایران می‌تواند سیاست چندجانبه گرایی خود را اجرا کند، به تدریج چشم اندازی را که تنها بر غرب متکی است کنار بگذارد و تحریم‌های غرب را کاهش دهد.

شکستن سد تحریم‌های غرب

ایران، یکی از چهار کشور ناظر سازمان همکاری شانگهای، در سال ۲۰۰۸ برای عضویت کامل درخواست داده بود، اما با تحریم‌های سازمان ملل و ایالات متحده که بر سر برنامه هسته‌ای این کشور وضع شده بود، درخواست چندان مورد توجه قرار نگرفت.

سال گذشته، ایران مجدداً به دلیل امتناع تاجیکستان از عضویت در سازمان همکاری شانگهای بازماند، اما روز جمعه دریچه عضویت در آن کاملاً باز شد.

ایران پایبند به توافق‌هاست

«فیاض زاهد» کارشناس روابط بین‌الملل و ایران معتقد است که مسکو و پکن عضویت تهران را تأیید کردند زیرا انتظار دارند مسئله هسته‌ای حل شود.

زاهد به خبرگزاری فرانسه گفت: «کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای فکر می‌کنند ایران به توافق‌های بین‌المللی پایبند خواهد بود چرا که تحریم‌ها مانع اصلی بر سر راه عضویت در این اتحادیه بوده است.»

وی گفت: «روسیه، چین و هند همگی منتظر لغو تحریم‌های اقتصادی هستند تا بتوانند در ایران سرمایه گذاری کنند.»

«شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین  نیز گفته است که عضویت ایران به اتفاق آرا پذیرفته شده است. البته سران سازمان همکاری شانگهای زمان بندی الحاق ایران را هنوز اعلام نکردند. به غیر از روسیه و چین، دیگر اعضای آن کشورهای شوروی سابق قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان هستند. هند و پاکستان  نیز در سال ۲۰۱۷  در این سازمان پذیرفته شدند.

تجارت پر سود ایران با شرق

آنها مجموعاً ۴۰ درصد از جمعیت جهان و بیش از ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند. به ‌گفته  تهران، تجارت دو طرفه بین ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تا مارس ۲۰۲۱، ۲۸ میلیارد دلار (۲۴ میلیارد یورو) ارزش گذاری شده است وچین ۱۸.۹ میلیارد دلار از آن را به خود اختصاص داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس