کد خبر 1273395
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
نرخ انواع میوه در بازار چند؟

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: گرانی نهاده های کشاورزی و افزایش هزینه های تولید باعث ایجاد نوساناتی در بازار میوه شده است.

به گزارش مشرق، مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به دلایل گرانی میوه در بازار اظهار کرد: با توجه به تورم بالا و گرانی نهاده های کشاورزی نسبت به سال قبل، بازار میوه دچار نوساناتی شده است.

او با اشاره به دلایل گرانی قیمت عمده فروشی تا مراکز استان ها افزود: کیفیت کالا یکی از دلایل تفاوت قیمت از عمده فروشی تا خرده فروشی است، اما در برخی مواقع قیمت تمام شده کالا در قبال جمع آوری، بسته بندی، هرس، سم پاشی، آبیاری و ادوات کشاورزی جبران نمی شود.

 شادلو ادامه داد: نگاه بر تولید داخل باید به معنای واقعی قیمت تمام شده کالا باشد تا تولیدکننده در فروش متحمل زیان نشود. به عنوان مثال در سال زراعی ۱۴۰۰_۹۹، پس از اعتراض های مکرر گندم کاران به نرخ خرید گندم که جوابگوی هزینه تولید نیست، دولت قیمت خرید را به ۵ هزار تومان اصلاح کرد، در حالی که واردات هر کیلو گندم خارجی ۱۰ هزار تومان تمام می شود.

او در واکنش به هزینه بالای حمل و نقل بیان کرد: هزینه حمل و نقل برای ارسال بار متفاوت است، اما به دلیل فساد پذیر بودن محصولات کشاورزی، تولید کننده راه چاره ای ندارد.

شادلو ضعف در نظارت ها را علت اصلی سودجویی دلال و واسطه دانست و گفت: با توجه به عدم مدیریت و ضعف دستگاه های نظارتی، عوامل واسطه و دلال منجر به آشفتگی بازار شدند.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران ادامه داد: اگر تورم را در قیمت تمام شده لحاظ کنیم، نرخ میوه بالاتر از قیمت فعلی خواهد بود، در حالی که قیمت اکثر میوه ها نسبت به سال گذشته پایین تر است.

این مقام مسئول در پایان از افزایش ۲ تا ۳ برابری هزینه تمام شده تولید خبر داد و گفت: گرچه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت میوه در بازار است، اما عدم مدیریت تولید، مدیریت بازار و الگوی کشت موجب شده بازار تحت تاثیر مکانیزم عرضه و تقاضا قرار گیرد که در نهایت بی توجهی به الگوی کشت و عرضه بر مبنای عرضه و تقاضا کار را به جایی رسانده که همه کشاورزان به یک باره گوجه فرنگی، سیب زمینی یا ... می کارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    1 0
    عزیز من میوه گران نیست ریال بی ارزش است
  • نادری IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    علت خاصی نداره میوه از دست کشاورز باغدار در میاره یهو میره بالا فک نکنید دلال و واسطه تاثیر داره ها خشکسالی هست بی آبی هست
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    کلا معیشت مردم در رده آخر اهمیت قرار گرفته
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    آخه تو این مملکت مگه گرانی هم دلیل می خواد؟
  • فهیمه IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 0
    با توجه به مطالب دکر شده جهاد کشاورزی باید یارانه به مواد اولیه کشاورز ودامپرور بدهد وخود جهاد ونهادهای مربوطه با خرید تولید کشاورز ودامپرور عرصه آن به بازار وهمچنین شناسایی منطقه برای محصول مورد نطر همان منطقه به کشاورز رونق کشاورزی وپایین آمدن تورم وبهتر شدن معیشت مردم میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس