کد خبر 1273278
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
سعدالله زارعی و هادی محمدی

کشتی حامل مازوت ایران در بندر بانیاس پهلو گرفت تا از طریق تانکرهای سوخت به لبنان منتقل شود و بدیهی است که سوریه نیز از حجم قابل توجهی که کشتی داشت بهره‌مند شده است.

به گزارش مشرق، «هادی محمدی» طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:

از لحظه اعلام خرید و حرکت کشتی فرآورده‌های نفتی ایران به سمت لبنان، آشفتگی و ناتوانی بر رژیم صهیونیستی و ایالات متحده در قبال این اقدام حاکم شد و نه‌تن‌ها هرگونه ماجراجویی و ممانعت را از دستور کار خود خارج کردند، بلکه با درک ابعاد و پیامدها و کارکرد این مسئله در جغرافیای سیاسی و اجتماعی و حتی ابعاد قدرت بازدارنده مقاومت و حزب‌الله، دچار انفعال شدند تا از قاقله عقب نمانند.

سفیر امریکا در بیروت با دستپاچگی به دیدار میشل عون رفت و اعلام کرد، برق را از اردن و گاز را از مصر برای لبنان تهیه و هزینه آن را توسط صندوق جهانی پول، خواهند پرداخت و با این کار دامنه کارکرد ابتکار سیدحسن نصرالله را در لبنان به سوریه نیز گسترش دادند، چرا که انتقال برق از اردن، ناچار باید از سوریه عبور کند که این کشور نیز به شدت بدان نیاز داشت.

کشتی حامل مازوت ایران در بندر بانیاس پهلو گرفت تا از طریق تانکرهای سوخت به لبنان منتقل شود و بدیهی است که سوریه نیز از حجم قابل توجهی که کشتی داشت بهره‌مند شده تا آثار آن را در قیمت عرضه مازوت در سوریه و به‌ویژه در لبنان شاهد باشیم. در واقع سید حسن نصرالله با یک تیر حداقل سه نشان را زده و به جز تحریم ایران، تحریم‌های سوریه و لبنان را با تکیه بر قدرت بازدارندگی خود شکسته و حتی امریکا را وادار کرده برای جلوگیری از پیامدهای سیاسی و اجتماعی علیه خود و ماهیت غیرقانونی و غیرانسانی تحریم‌ها، در مسیر کاهش فشار بر مردم لبنان و حتی سوریه، گام‌های نمادین بردارد. البته کشتی‌های حامل بنزین و نفت کوره نیز به دنبال کشتی اول در مسیر قرار دارند و اقدامات تکمیلی برای تأمین نیازمندی‌های اساسی مردم لبنان که امکان خرید از ایران را دارند، در این زنجیره و گام‌های بعدی قرار دارد.

سفیر امریکا مورد توبیخ قرار گرفته و شادمانی سراسر لبنان را فرا گرفته است. حزب‌الله با یک مدیریت امنیتی، اجتماعی، پزشکی و اجرایی قدرتمند، همانگونه که پس از جنگ ۲۰۰۶ برای ساخت ویرانه‌های جنگ و اسکان آوارگان ظاهر شد، برای ثبت یک رخداد ملی و برای آحاد مردم لبنان و شکستن تحریم‌ها با تکیه بر استراتژی و کارکردهای مقاومت، یک مفهوم‌سازی بزرگ را نیز به نام خود ثبت کرد. مقاومت و ابتکار عمل در مقابل زورگویی و استکبار، تمامی ابزارهای پوشالی هژمونیک را به زیر خواهد کشید و شکست و رسوایی برای امریکا، رژیم‌صهیونیستی و تمامی کسانی که تحقیر و فقیر کردن و ذلت مردم لبنان را، شانس خدمت خود به سیاست‌های ظالمانه امریکا و غرب می‌دانستند، باقی خواهد گذاشت.

دامنه این رزمایش بزرگ که به حرکت تانکرهای سوخت ایران در مناطق گوناگون لبنان رسیده، فقط در احساس عزت و کرامت مردم و اقتدار ملی و مقاومت و یا ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی محدود نمی‌شود، بلکه بر مسیر تشکیل کابینه لبنان توسط میقاتی یا حتی پایان دادن به حضور تروریست‌های مزدبگیر ترکیه و رژیم صهیونیستی و غربی در شهر «درعا البلد» در جنوب سوریه، نیز آثار خود را باقی گذاشت تا تلاش انفعالی امریکا برای انتقال برق از اردن به لبنان، امکانپذیر شود.

این یک پیام روشن از کارکردهای مقاومت هوشمند و حکیمانه است که با ابزارهای ساده و عزم متکی بر بازدارندگی مقاومت می‌توان، حاصل سال‌ها سیاست و اقدام غیرانسانی و ظالمانه امریکا و رژیم صهیونیستی در غرب و همکاران عربی منطقه را به زیر کشید و نشان داد که مردان مقاومت و حزب‌الله در لبنان، نه تنها در میدان مبارزه و جهاد، بلکه در میدان نمادین حکمرانی و حمایت از آحاد مردم لبنان می‌درخشند و ستاره راهنمای ملت‌های منطقه برای رهایی از استکبار و صهیونیسم هستند. همانگونه که مقاومت پیروزی سال ۲۰۰۶ را متعلق به تمامی مردم لبنان و منطقه معرفی کرد، امروز نیز تمامی مسیحیان، اهل سنت و شیعه لبنان از پیامد و کارکرد این رزمایش عظیم خشنود و خوشحال هستند. قیمت برابری دلار و لیر لبنان که تا چند روز قبل برای نابودی معیشت مردم تا ۲۷ هزار لیر رسیده بود به کمتر از نصف کاهش یافته و قیمت فرآورده‌های نفتی نیز که بر بخش بزرگی از نیازمندی‌های روزمره مردم حاکم است، به سرعت در حال کاسته شدن است.

روش بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه امریکا در تسلیم و امتیازدهی و بده‌بستان نیست، بلکه با مقاومت هوشمندانه و تدابیر حکیمانه و متکی بر بازدارندگی در ابعاد مختلف، دست یافتنی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    6 10
    لیتری چند
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      8 7
      به قیمت تأمین سوخت ارتش اسرائیل در زمان شاه خائن!
    • عبداله IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      4 2
      بعضیها به فکر شمردن تعداد ریشهای صورتشون هستن!!
    • محمدایوب IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      3 0
      9:14 حساب میکنیم
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      7 2
      کامنتی چند میده رجوی؟!
    • سید مجتبی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      5 3
      شما وطنتو چند فروختی؟؟؟تشت یخ لطفا خخخخ
  • سید IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    7 2
    تلاش مذبوحانه برای جلوگیری از نفوذ و مجبوبیت روزافزون ایران در ملل و کشورهای منطقه، دولت یانکی ها را وادارشان کرده است که دست به خودکشی بزنند! وَمَکَروا وَ مَکراللّهُ وَاللّهُ خَیرُ الماکِرین!
  • FR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    10 4
    هزاران درود بر محور مقاومت و انقلاب اسلامی ایران
  • حسن IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    6 0
    به قول آقای ابطحی هرروز باید بگیم "عه"تحریم ها فرو ریخت ,ایران عضو شانگهای شد,سوخت به لبنان رسید,فرار آمریکا از منطقه سرعت گرفته و......
  • DE ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    7 3
    نخست‌وزیر لبنان در گفت‌وگو با شبکه خبری "سی‌ان‌ان" این اقدام تهران را "نقض حاکمیت لبنان" خواند
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      4 0
      نقض حاکمیت برخی بر لبنان . که این روزها مردم لبنان بخوبی . آنها را شناخته اند. . ضمنا آب رساندن به لب تشنه . نقض کدام حقوق انسانی و بین المللی هست
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    حرف زدن کافیه!
  • hy IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    3 0
    مرگ بر افساد طلبان درود بر جبهه مقاومت وشهیدانش
  • حسن جون IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    بدترین سیاستمداران دنیا اونهایی هستند که دشمنانشون را با هم متحد می کنند! اتحاد ایران - لبنان - عراق و ... روزبروز با حماقتهای موسیو بایدن قویتر میشه ! ناپلیون بناپارت گفته بود تنها چیزی در جهان که حد و مرزی ندارد حماقت است !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس