ایران سازمان همکاری شانگهای

دستیار وزیر امور خارجه گفت: پذیرش عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، در واقع اعلام شکست پروژه منزوی سازی جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا و کشورهای غربی بود.

به گزارش مشرق، سند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای امروز (جمعه) در شهر دوشنبه به تایید سران این سازمان رسید. 

* سازمان همکاری‌ شانگهای مهمترین و موثرترین سازمان و ساختار همکاری‌های منطقه‌ای 

در همین خصوص «علیرضا حقیقیان» دستیار وزیر ‌امور خارجه و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به همراه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در تاجیکستان حضور دارد، امشب (جمعه) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، درباره پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای، گفت: سازمان همکاری‌ شانگهای مهمترین و موثرترین سازمان و ساختار همکاری‌های منطقه‌ای است. 

بیشتر بخوانید:

امضای اسناد بیست‌ویکمین نشست سران شانگهای با تأیید عضویت دائم ایران

وی افزود: کشورهای عضو این سازمان به لحاظ جمعیتی بیش از یک سوم جمعیت جهان را تحت پوشش دارند. ستون فقرات این سازمان را کشورهای بزرگ و قدرتمند در عرصه سیاسی و اقتصادی تشکیل داده و چین و روسیه به عنوان دو قدرت جهانی و عضو دائم شورای امنیت و هند به عنوان یکی از قدرت‌های دیگر جهانی از اعضای اصلی این سازمان هستند.

دستیار وزیر امور خارجه اضافه کرد: اهداف این سازمان علاوه بر همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، حمل و نقل، ترانزیت و کریدورهای مواصلاتی و انرژی، سایر حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، محیط زیست و همچنین همکاری برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و افراط گرایی در زمره اهداف این سازمان قرار دارد. 

وی افزود: این سازمان با این ظرفیت‌های بسیار بزرگ در عرصه‌های مختلف، امروز نه تنها با عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد، بلکه برخی از رهبران شرکت کننده در سخنرانی‌های خود، عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در این سازمان را موجب قدرتمندتر شدن سازمان همکاری‌های شانگهای بیان کردند.

مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه ادامه داد: پذیرش عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، در واقع اعلام شکست پروژه منزوی سازی جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا و کشورهای غربی بود. 

حقیقیان در پایان خاطرنشان کرد: همکاری‌ها و فعالیت‌های این سازمان مانع بزرگی بر سر راه سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا و غربی‌ها خواهد بود و موجب تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و چندجانبه گرایی خواهد شد.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز امروز در گفت‌وگویی با اشاره به پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت که مردم حتما آثار این عضویت را در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم مشاهده خواهند کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس