کد خبر 1272936
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
بررسی تحولات و تأمین امنیت افغانستان؛ از مسائل پیش روی اجلاس شانگهای

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: تحولات افغانستان یکی از مهم‌ترین مسائل منطقه است و به طور طبیعی وظیفه سازمان شانگهای می‌تواند پرداختن به این موضوع بسیار مهم باشد.

به گزارش مشرق، محسن پاک‌آئین، با اشاره به دستور ضد تروریستی و ضد افراط‌گرایی در اجلاس شانگهای و حضور رئیس جمهور کشورمان در این اجلاس، اظهار داشت: تحولات افغانستان یکی از مهم‌ترین مسائل منطقه است و به طور طبیعی وظیفه سازمان شانگهای که تامین امنیت منطقه و تلاش برای ایجاد ثبات و صلح در منطقه است، می‌تواند پرداختن به این موضوع بسیار مهم باشد.

بیشتر بخوانید:

گزارش امیرعبداللهیان از دیدارهای رئیسی با سران شانگهای

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: اتفاقاً کشورهایی که در اجلاس شانگ‌های هستند، از کشورهای همسایه افغانستان و یا از کشورهای تاثیرگذار در حوزه افغانستان هستند؛ مثل ایران پاکستان چین تاجیکستان ازبکستان و ترکمنستان که همسایه افغانستان هستند و روسیه کشور تاثیر گذاری است.

وی ادامه داد: تمام این کشورها به طور طبیعی نسبت به آثار افغانستان حساس هستند و مذاکره و تبادل نظر این‌ها با هم و اتخاذ راهکارهایی برای کمک به استقرار ثبات و آرامش در افغانستان می‌تواند یکی از دستور کارهای اجلاس و همچنین مذاکرات دو جانبه بین مقامات این کشورها باشد.

پاک‌آئین با اشاره به اهمیت حضور کشورمان در این اجلاس، بیان داشت: اجلاس شانگهای اجلاس مهمی است که ایران می‌تواند در حوزه امنیتی در سایه مذاکره و دیدار با مقامات آن کشورها و در ترتیبات امنیتی منطقه‌ای، ذی‌نفوذ باشد و در این رابطه مشورت بدهد و طرح‌های خودش را به خصوص برای مقابله با تروریسم و قاچاق مطرح کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: همچنین ایران در بخش دیپلماسی اقتصادی به دلیل قرار گرفتن این کشورها در حوزه اوراسیا می‌تواند بسترسازی لازم را برای همکاری‌های اقتصادی، تجارت، ترانزیت و انرژی انجام دهد که منافع متقابلی برای هر دو طرف دارد و کشورهای عضو شانگهای هم می‌توانند از موقعیت ژئوپلتیک و ترانزیتی ایران استفاده کنند و از منابع انرژی آن بهره ببرند و ما هم می‌توانیم بازارهای آن‌ها برای صادرات کالاهای خودمان استفاده کنیم. در مجموع منافع متقابلی برای همه کشورها دارد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس