کد خبر 1272930
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۸
طرز تهیه «خینکالی»؛ غذای خوشمزه گرجستانی

«خینکالی» یک غذای خوشمزه و سنتی گرجستانی است که طعم بسیار خوب و مطبوعی دارد.

به گزارش مشرق، خینکالی در حقیقت نوعی کوفته ماکارونی و پر شده‌ای است که غذای مورد علاقه کشور گرجستان است.

مواد لازم برای تهیه‌ی خمیر کوفته‌های خینکالی:

۴ و ۱/۲ فنجان آرد همه منظوره، به علاوه مقداری اضافی برای سطح کار

۱ فنجان آب گرم

نمک ۱ قاشق چای‌خوری

۱ عدد تخم‌مرغ

طرز تهیه و دستور پخت خمیر کوفته‌های خینکالی:

۱. اولین چیزی که باید هنگام تهیه خینکالی خود درست کنید، خمیر است. این یک دستور العمل برای خمیر است که به طرز باورنکردنی‌ایی ساده تهیه می‌شود. تمام آن‌چه شما نیاز دارید آرد همه منظوره (ساده)، کمی نمک، تخم مرغ و مقداری آب است.

۲. آرد خود را در یک کاسه بزرگ بریزید و با کمی نمک مخلوط کنید تا کمی طعم‌دار شود. سپس با پشت قاشق یک چاه درست کنید و یک تخم مرغ را درون آن بشکنید. این کار بی‌شباهت به نحوه تهیه خمیر ماکارونی نیست.

۳. مقداری آب بریزید و مخلوط کنید تا آرد به خوبی با تخم‌مرغ و آب مخلوط شود و خمیر پودری تشکیل دهد در صورت لزوم آب بیشتری اضافه کنید. بهتر است احتیاط کنید مقدار آب کمتری را از آن‌چه فکر می‌کنید اضافه کنید و در حین ورز دادن اگر نیاز بود کم کم آب اضافه کنید. چرا که در این صورت راحت‌تر می‌توانید خمیر را کنترل کنید تا خیلی چسبناک نباشد.

۴. پس از تشکیل خمیر را روی سطح کار که کمی آرد پاشی شده بچرخانید و خمیر را با دستان خود به مدت حدود ۵ دقیقه ورز دهید. این مرحله برای تولید سطحی از گلوتن در خمیر ضروری است که به شما این امکان را می‌دهد که آن را به راحتی شکل داده و کوفته درست کنید. با ادامه دادن به ورز دادن، متوجه تغییر حالت خمیر می‌شود. خمیر شما باید به راحتی شکل بگیرد و به دست نچسبد.

۵. بعد از این‌که ورز دادن خمیر تمام شد، آن را در ظرف تمیزی که کف و دیواره‌های آن را روغنی (برای جلوگیری از چسبیدن!) کرده‌اید، قرار دهید و آن را بپوشانید و کنار بگذارید. وقت آن است که اکنون مواد داخلی را آماده کنید!

مواد لازم برای داخل خینکالی:
 

۷۵۰ گرم گوشت گاو

۴ قاشق غذاخوری کره‌ی نرم شده (در صورت استفاده از گوشت بدون چربی استفاده از کره اختیاری است، اما بهتر است استفاده شود)

۱ و ۱/۴ فنجان آب

۲ عدد پیاز کوچک خرد شده

۳ حبه سیر خرد شده

۱ دسته گشنیز کوچک خرد شده به همراه ساقه (۱/۲ فنجان)

۱/۲ قاشق چای‌خوری فلفل قرمز

۱ قاشق چایخوری نمک

طرز تهیه و دستور پخت خینکالی:

۱. خمیر را به ۲ قسمت مساوی برش دهید و روی یک سطح تمیز و آرد پاشی شده با وردنه پهن کنید. با استفاده از یک لیوان یا قالب شیرینی گرد خمیر را به قطر ۳ سانت قالب بزنید و سپس با وردنه هر قسمت را صاف و پهن کنید.

۲. گوشت را با همه‌ی مواد گفته شده مخلوط کنید و ورز دهید. ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری از گوشت را برداشته در وسط خمیر قرار دهید و اطراف خمیر را به سبک آکاردئون بپیچید و تا بزنید. قسمت بالایی را محکم کنید تا مواد داخلی بیرون نریزد.

۳. کوفته‌ها را در قابلمه‌ای از آب جوش نمک قرار دهید. وقتی بعد از حدود ۷ دقیقه روی سطح شناور شدند (سمت پایین به بالا) پخت آن‌ها تمام می‌شود.

۴. کوفته‌ها را روی یک ظرف سرو قرار دهید روی آن فلفل سیاه بپاشید و بلافاصله سرو کنید.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    کالی به زبان شمالی میشه لونه اما خین نمی دونم چی میشه! ..مثلا کِرگ کالی میشه مرغ دونی ،جیکا کالی میشه لونه گنجشک ، سیکا کالی میشه لونه ی اردک ، بامشی کالی میشه لونه ی گربه ، بِزکالی (لونه ی بز) گوکالی میشه لونه ی گاو و گوساله ، و آدم کالی هم میشه لونه ی ما آدما یعنی خونه! :)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس