کد خبر 1272919
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۶
آیا واقعا آب داغ باعث ریزش مو میشه؟

وقتی که در زیر دوش قرار میگیریم، بهتر است دمای آب را با دمای بدنمان هماهنگ کنیم که نه خیلی سرد باشد و نه خیلی گرم تا از آسیب به موها جلوگیری شود.

به گزارش مشرق، اینکه آیا آب داغ به موهای شما آسیب وارد می‌کند یا خیر، موضوعی است که اغلب خانم‌ها در موردش سوال دارند. شستن مو با آب مزایای بسیار زیادی دارد، اما ممکن است بعضی از رفتارهای ما آن را به یک خطر تبدیل کند.

در این قسمت از نمناک به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا آب داغ باعث ریزش مو می‌شود یا خیر. در واقع آب گرم باعث ریزش مو نمی‌شود، اما آب داغ باعث ریزش مو و سوزاندن پوست سر و موها خواهد شد.

اثرات مخرب آب داغ روی مو

آب داغ یعنی آب ۱۰۰ درجه فارنهایت، اثرات مخربی برای پوست سر دارد و باعث ورم بافت اینترکولار می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد و لیپیدها و اجزای پروتئینی کوچک و دیگر اجزای محلول در آب در این لایه‌ها به سرعت از پوست سر جدا می‌شوند، هر لیپیدِ فاقد سبوم، روی سطح پوست فولیکول‌ها در آب داغ تحت تاثیر قرار می‌گیرد و از دست دادن تعداد زیادی از این لیپیدها باعث می‌شود که پوست سر خشک شود، موها شکنندگی پیدا کنند، حالت ارتجاعی خود را از دست بدهند و دیگر مانند قبل براق نباشند.

لیپیدها به عنوان بافر مرطوب کننده موی سر عمل می‌کنند و هیدروفوبیک هستند. کمبود لیپید باعث می‌شود که رطوبت پوست سر کم شود؛ کمبود رطوبت باعث خشکی پوست سر می‌شود. کمبود اجزای پروتئینی هم در چنین حالتی اتفاق می‌افتد که باعث متخلخل شدن مو و کاهش رطوبت آن می‌شود.

دوش گرفتن چه اثری روی مو دارد؟

شستن موها باعث تمیز شدن پوست سر و از بین بردن چربی و آلودگی موها می‌شود. اگرچه نتیجه خاصی روی رشد مو یا تغییر الگوی رشد مو ندارد، اما اگر شما مدام چند بار پشت سر هم با آب داغ دوش بگیرید، به پوست سر خود آسیب وارد می‌کنید و توانایی رشد مو را از بین می‌برید.

آب داغ باعث می‌شود موهای ما متخلخل شود و در نتیجه منافذ آن باز می‌شود. آلودگی‌های هوا را به خودشان جذب می‌کنند، چسبندگی روی پوست سر اتفاق می‌افتد و ما با موهای شکننده مواجه خواهیم بود.

درست است که آب داغ کثیفی، آلودگی و چربی را می‌شوید، اما همزمان چربی طبیعی پوست سر را نیز از بین می‌برد و رشد مو را مختل می‌کند. هنگامی که مو با چربی مفید مواجه نباشد، براقیت و ضخامت خود را از دست می‌دهد و با بالا رفتن سن، وضعیت بدتر می‌شود و ممکن است یک نوع التهاب در پوست سر به وجود بیاید که خشکی را چند برابر می‌کند.

چرا آب داغ باعث ریزش مو می‌شود؟

آب داغ مستقیماً باعث ریزش مو نمی‌شود، اما تاثیراتی روی سلامت پوست سر دارد که ممکن است التهاب خفیفی را ایجاد کند و باعث ضعیف شدن ساقه مو شود و شکنندگی در آن اتفاق بیفتد. هیچ شکی نیست که دمای آب باید متعادل باشد. آب داغ هم آب متعادلی نیست؛ پس بهتر است موهای خود را با آب گرم یا ولرم بشویید و به پوست سر آسیب وارد نکنید.

برای درخشان شدن موها بهتر است که از آب خنک استفاده کنید و موهای محکم و آماده برای رشد داشته باشید. آب خنک فقط در عرض ۱۰ الی ۱۵ ثانیه می‌تواند کوتیکول‌ها را سفت کند و جریان خون را تحریک کند و همین مقدار کافی است.

بهترین دمای آب برای شستن موها چیست؟

اعمال گرما به موها باعث شکنندگی و خشکی است. هنگامی که می‌خواهید موها را بشویید، مراقب دمای آب باشید تا درخشندگی، سلامت و رشد آن بهبود پیدا کند و از دمای ولرم برای آب استفاده کنید.

مزایا و معایت شستن موها با آب داغ:

مزایا

چربی و آلودگی را از روی مو پاکسازی می‌کند.

جریان خون فولیکول‌ها را در پوست سر افزایش می‌دهد.

بافت اضافی پوست سر را جدا می‌کند و موها را حجیم‌تر نشان می‌دهد.

معایب

روغن‌های طبیعی پوست سر را که عامل حفاظتی هستند از بین می‌برد.

باعث خشکی پوست سر و موها می‌شود.

شوره و خارش را ایجاد می‌کند.

ریشه مو را تضعیف می‌کند.

به ریشه آسیب وارد کرده و موهای وز را ایجاد می‌کند.

منبع: نمناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    100 درجه فارنهایت ینی دمای طبیعی بدن حداقل بگین 105 درجه که نترسیم
  • US ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    همه شامپوهای جدید بازاری باعث ریزش مو میشوند شامپو باید ترکیبی از اسید چرب و نمک باشه که پوست آسیب نزند
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 0
      مثل شامپو گلرنگ
    • مهدیه IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 0
      صابون مراغه رو میگی ؟
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    5 0
    فقط داغی قیمتها باعث ریزش مو و پشم میشود
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    2 1
    قیمتها باعث ریزش مو میشه نه آب داغ
    • روح الله IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 0
      واقعا درسته
  • US ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    عزیزان من گیرم که آب ویا شامپو ضرر داره بس این دانشگاهها که درس خواندن آزمایش نمی کنندمردمو بحال خود گذاشتن چه کسی در دولت جوابگو هست کدام سازمان می رسه حتما بهداشت می رسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس