کد خبر 1272544
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
شریعتمداری - کراپ‌شده

ادامه چالش هسته‌ای فقط اتلاف وقت و تحمیل هزینه گزاف به ملت و نظام است. فراز و نشیب‌های چالش بلندمدت هسته‌ای به وضوح نشان می‌دهد که آژانس - به قول ملای رومی- شتر مجنون است که هرگز به کوی لیلی نمی‌رود.

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری در یادداشت امروز کیهان نوشت:

۱- سال ۱۳۸۲ (۱۸ سال پیش) در پی برخورد غیر قانونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی -IAEA- با برنامه هسته‌ای ایران و مقایسه آن با برخوردی که آژانس در مقابل نقض فاحش معاهده «منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای- NPT» از سوی سایر کشورهای عضو داشته است، طی یادداشتی با عنوان «برای ما چه خوابی دیده‌اند!؟» هشدار داده و نوشته بودیم: «شواهد و قرائن موجود از توطئه جدید و خطرناکی علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم مظلوم این مرز و بوم حکایت می‌کند که آمریکا و متحدانش با همکاری نزدیک سازمان ملل و بهره‌گیری از یک جریان مرعوب و یا آلوده داخلی در پی اجرای آن هستند. ابراز نگرانی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، فقط پوشش ظاهری این توطئه است و نه موضوع اصلی آن». در آن هنگام اگرچه برخی از مسئولان محترم باور کرده بودند که آژانس نسبت به فعالیت هسته‌ای کشورمان و احتمال انحراف آن به سوی تولید سلاح هسته‌ای با تردید روبه‌رو شده و این تردید از طریق تعامل با آژانس و اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای برطرف خواهد شد، ولی شواهد فراوانی حکایت از آن داشت که فعالیت هسته‌ای کشورمان و ابراز نگرانی درباره تولید سلاح اتمی فقط یک بهانه است و حریف برای این عرصه خواب دیگری دیده است!

۲- در آن هنگام با استناد به نمونه‌های رسماً اعلام شده‌ای از نقض پیمان«منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای-NPT» توسط آمریکا، انگلیس، فرانسه و چند کشور دیگر پرسیده بودیم چرا آژانس در مقابل این نمونه‌های بارز از نقض NPT که در گزارش‌های رسمی آژانس آمده است، سکوت اختیار کرده و دست به اقدامی نمی‌زند!؟ پاسخ آقای محمد البرادعی مدیرکل وقت آژانس، سکوت بود! و متاسفانه این پرسش از سوی مسئولان محترم نیز دنبال نمی‌شد! و یا دست‌کم اینکه جدی گرفته نشده بود!

۳- نمونه‌های نقض معاهده NPT از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و ... فهرست بلند بالایی است و مخصوصاً طی دو دهه اخیر موارد فراوان دیگری هم به آن افزوده شده است. در این مختصر اما، فقط به دو نمونه اشاره می‌کنیم و برای پیگیری بیشتر می‌توانید به یادداشت یاد شده مراجعه فرمائید؛ بخوانید!

الف: براساس ماده ۹ پیمان NPT، کشورهای جهان به دو دسته «کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای» و «کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای» تقسیم شده‌اند. ماده مزبور در این باره تصریح می‌کند؛ «کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای به دولت‌هایی اطلاق می‌شود که تا قبل از ژانویه ۱۹۶۷، یک سلاح هسته‌ای یا وسیله انفجاری هسته‌ای را ساخته و منفجر کرده باشند.».

ب: ماده اول معاهده یاد شده تصریح دارد که «هیچیک از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای حق واگذاری مستقیم یا غیرمستقیم سلاح‌های هسته‌ای یا سایر ادوات انفجاری اتمی را به کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای ندارند و نباید به هیچ طریقی در ساخت سلاح اتمی به کشورهای دیگر کمک کنند».

۴- آمریکا، انگلیس و فرانسه به اعتراف خود، رژیم اشغالگر قدس را به سلاح اتمی مجهز کرده‌اند. ژنرال دوگل در بخشی از خاطرات خود می‌نویسد؛ امشب با آرامش می‌خوابم چرا که بالاخره اسرائیل به سلاح اتمی مجهز شد! کشورهای یاد شده در تولید تسلیحات هسته‌ای پاکستان و هندوستان نیز نقش برجسته‌ای داشته‌اند.

جرج بوش (بوش پسر) در سفر سال ۲۰۰۷ خود به هندوستان (و در اوج چالش هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران) در یک کنفرانس خبری اعلام کرد یکی از اهداف سفرش به هند، انعقاد قراردادهای هسته‌ای برای ارتقاء توان هسته‌ای این کشور بوده است.

او به سؤال خبرنگار درباره مغایرت این قرارداد با مفاد NPT پاسخی نداد!

گفتنی است آژانس در گزارش جداگانه‌ای به ده‌ها نمونه از نقض مفاد NPT و بی‌توجهی کشورهای یاد شده نسبت به توصیه‌های این نهاد - به اصطلاح بین‌المللی! - اشاره کرده است که شرح آن به درازا می‌کشد و بیرون از محدوده این وجیزه است.

۵- اکنون جای این سؤال است که اگر رژیم اشغالگر قدس - مطابق بهانه آمریکا و متحدانش- به دلیل آنکه عضو پیمان NPT نیست، مورد سؤال قرار نمی‌گیرد، چرا کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه که عضو این پیمان هستند برخلاف نص صریح ماده یک این پیمان، سلاح هسته‌ای در اختیار رژیم وحشی اسرائیل قرار ‌داده‌اند!؟

بنابراین مطابق مواد صریح پیمان NPT، مادام که آمریکا، انگلیس و فرانسه، سلاح‌های هسته‌ای رژیم اشغالگر قدس را پس نگرفته و یا نابود نکرده‌اند، نباید خواستار اجرای - البته تبعیض‌آمیز و کینه‌توزانه- مفاد این پیمان درباره سایر کشورها از جمله ایران اسلامی باشند.

۶- اینگونه بود که در کیهان آورده بودیم: «از آنجا که بستر این توطئه، حضور جمهوری اسلامی ایران در پیمان NPT است، تنها راه‌چاره و عاقلانه‌ترین اقدام، خروج جمهوری اسلامی ایران از پیمان NPT است. بدیهی است که کم‌ترین تردید در ضرورت خروج از این پیمان، تن دادن به فتنه‌انگیزی آمریکا و اروپا و فراهم آوردن زمینه آسیب‌های بزرگ و غیرقابل جبران در آینده‌ای نه چندان دور خواهد بود». و گذر زمان نشان داده است که پیش‌بینی آن روز کیهان بی‌کم و کاست صحت داشته است.

پیشنهاد کیهان با ماده ۱۰ معاهده NPT نیز همخوانی و انطباق کامل داشت. در ماده ۱۰ NPT آمده است «چنانچه هر یک از اعضای پیمان تشخیص بدهد که حوادث فوق‌العاده مربوط به این پیمان، منافع عالیه کشورش را به مخاطره ‌انداخته است، این حق را خواهد داشت که در اِعمال حاکمیت ملی خود از پیمان خارج شود». و ما خارج نشدیم!

۷- یادداشت کیهان بازتاب گسترده‌ای در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی داشت. خبرگزاری‌های فرانسه، آسوشیتدپرس، رویترز، یونایتدپرس، کیودو (ژاپن)، شبکه‌های تلویزیونی مسکو، بی‌بی‌سی، الجزیره، سی‌بی‌اس و بسیاری از مطبوعات آمریکایی و اروپایی ضمن انعکاس بخش‌هایی از یادداشت کیهان، خروج ایران از معاهده NPT را درصورت وقوع «بسیار نگران‌کننده»! توصیف کرده بودند. ابراز نگرانی شدید دشمنان تابلودار ایران از احتمال خروج جمهوری اسلامی ایران از معاهده NPT به وضوح نشان می‌داد که پیشنهاد خروج از NPT شلیک به پاشنه آشیل دشمن و خنثی‌کننده توطئه‌ای است که تدارک دیده و کلید زده بودند!

گفتنی است برخی از خبرگزاری‌ها نیز با اشاره به استفاده آمریکا از اهرم آژانس برای فشار بر ایران، پیشنهاد کیهان را طبیعی دانسته بودند، مخصوصاً آنکه خروج از NPT در ماده دهم معاهده نیز پیش‌بینی شده و مجاز تلقی شده بود. یونایتدپرس در این باره نوشت «شریعتمداری در یادداشت خود با اشاره به ماجرای حمله آمریکا به عراق تاکید کرده است، آمریکایی‌ها در سال ۱۹۹۱ میلادی پشت دروازه‌های بغداد بودند ولی با توجه به اطلاعات ناتمامی که از توان نظامی عراق داشتند برای جلوگیری از تلفات سنگین نیروی انسانی خود، ادامه تهاجم را به تاخیر ‌انداختند. راهکار آمریکا در آن زمان این بود که از مراکز نظامی عراق بازرسی‌های مکرر انجام گیرد و این مراکز را به دست خود عراقی‌ها و به بهانه بازرسی تسلیحات کشتار جمعی نابود کند».

و در ادامه آورده بود «کیهان مدعی است پروتکل الحاقی برای اطلاع دقیق آمریکا از توان نظامی ایران است».

پروفسور ساژینا، مشاور انرژی اتمی روسیه با اعلام اینکه یادداشت کیهان به عنوان یک «سند» در نشست اتحادیه اروپا ثبت شده است، پیشنهاد کیهان درباره خروج ایران از معاهده NPT را نتیجه فشار آمریکا برای وادار کردن ایران به پذیرش پروتکل الحاقی و کسب اطلاعات از توان نظامی ایران ارزیابی کرد.

۸- به این اعتراف هم که فقط یکی از بسیارهاست توجه کنید؛ «جورج فریدمن» مدیرکل «آژانس اطلاعات و مراقبت راهبردی آمریکا» است او مشاور ارتش و دولت آمریکا در حوزه دفاع و امنیت ملی بود و مدت بیست سال نیز در کالج «دیکینسون» آمریکا علوم سیاسی تدریس می‌کرد. فریدمن در پاسخ خبرنگار روزنامه آمریکایی «یو. اس. ‌ای. تودی» که از وی درباره تنش هسته‌ای میان ایران و آمریکا سؤال کرده بود، می‌گوید؛ مشکل آمریکا با ایران مسئله هسته‌ای این کشور نیست، مسئله آن است که ایران نشان داده است نه فقط بدون رابطه با آمریکا، بلکه در حال تخاصم و دشمنی با آمریکا می‌توان بزرگترین قدرت نظامی و تکنولوژیک منطقه بود. این برای آمریکا الگوی قابل قبولی نیست!

۹- اکنون جای این سؤال است که دستاورد ایران اسلامی از دو دهه چالش هسته‌ای (ابتدا با تروئیکای اروپا و سپس با۱+۵) چه بوده است!؟ بعد از تصویب برجام و مطالعه متن آن نوشتیم «اسب زین کرده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم»! و در گزارشی آوردیم «بُرد - بُرد نتیجه داد، هسته‌ای رفت و تحریم‌ها ماند»! همان هنگام موج گسترده‌ای از هجوم به کیهان را شاهد بودیم و...

امروزه اما، با ابتکار مجلس شورای اسلامی و تصویب «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» چالش هسته‌ای تغییر مسیر داده و از انفعال بیرون آمده است. حریف بر ادامه مذاکرات وین تاکید دارد ولی کماکان بر خواسته زورگویانه و غیرقانونی خود اصرار می‌ورزد و در این سوی ماجرا، لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن از جانب ایران، شرط ادامه مذاکرات است. آنچه در این میان نباید نادیده گرفته شود، اینکه آمریکا از تحریم‌ها به عنوان یک اهرم برای مقابله با ایران اسلامی بهره می‌گیرد و بدیهی است که حاضر به از دست دادن این اهرم فشار نیست. از این روی ادامه چالش هسته‌ای فقط اتلاف وقت و تحمیل هزینه گزاف به ملت و نظام است. فراز و نشیب‌های چالش بلندمدت هسته‌ای به وضوح نشان می‌دهد که آژانس - به قول ملای رومی- شتر مجنون است که هرگز به کوی لیلی نمی‌رود.

ماده ۱۰ معاهده NPT راه را نشان داده است. بخوانید؛«چنانچه هر یک از اعضای پیمان تشخیص بدهد که حوادث فوق‌العاده مربوط به این پیمان، منافع عالیه کشورش را به مخاطره ‌انداخته است، این حق را خواهد داشت که در اِعمال حاکمیت ملی خود از پیمان خارج شود».

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    14 8
    بسم الله! کسی جلو شما را نگرفته!
    • حمیدرضا IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      15 3
      با سلام ... *** تحلیل عالی و تدبیرصحیح و در گذر زمان ثابت شده ان شاالله در میدان عمل خدا ی یکتا توفیقات و شرایط رفع تحریم را بوجود آورد ... التماس دعا ***
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      6 2
      دقیقا. مجلستون انقلابیه. دولتتون انقلابیه. قوه قضاییه تون انقلابیه. خب از آژانس خارج بشید!! تازه صداسیماتون هم براتون سریالش رو میسازه!!! یکدفعه ثابت کنید
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      2 0
      فعلا که،صاحب شتر شاکی شده!
  • علی IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    13 25
    آتشی در دست خود گرفته اید نه می توانید از ان استفاده کنید و نه خیر برکتی دارد جز شر!!! زیانهای هنگقت اقتصادی که به مردم و کشور وارد شده ندیده گرفتید!؟
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      10 8
      جمع کن بابا این حرفای نخ نمارو.
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      8 3
      شما میدونید همین صنعت هسته ای چه گردش مالی برای صنایع ما داشته؟ چند تا بیمار را با رادیو داروهایی که خودمون ساختیم و تحریم بودیم درمان شدن؟ لطفا در زمینه ای که تخصص ندارید اظهار نظر نفرمایید ...
    • هموطن GB ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      5 0
      تمام پیشرفتهای نصیب ایران را نادیده گرفتی و بهانه جویی های خونخوارهای بین المللی را بر سر برنامه توسعه کشور میزنی؟ اتمی هم نیاشد، بهانه حمایت منطقه ایی، موشکی، .... را میگیرند.
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      2 2
      تحلیل تک بعدی درست نیست. شما از اون طرف لحاظ کن چقدر سفر مردم کوچیک شد به خاطر بمبی که نداریم و نمی خوایم داشته باشیم به خاطر صنعتی که خودمون محدودش کردیم ...
    • وطن پرست DE ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      5 0
      شماها گه ادعا کردید با برجام این اتیش خاموش شد و تبدیل به گلستان شد. پس چی شد میوه این گلستان برجامتان؟
    • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      صنعت اتمی نیاز امروز و فردا و آینده ایران بزرگ ، احمق کمتر رادیو تلویزیون‌های ایرانستیز همچون BBC منوتو بهایی و عنترنشنال عربستان تماشا کن ! هر چیزی که برای غربی ها و دشمنان ایران نیاز هست و دارند ما نیز باید داشته باشیم ، امانوئل مکرون فرانسه چندی پیش با صراحت گفت : استقلال فرانسه را مدیون صنعت هسته ای اتمی فرانسه هستیم !!! بفهم نفهم !!!
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    20 4
    کاملا موافقم. هیچ یک از پیمان های بین المللی برای کشور ما هرگز سودی نداشته اند.
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    22 7
    برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ
    • پاسخگو IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      3 8
      تو=مغزت تعطیل و تو=مغزت تعطیل و تو=مغزت تعطیل و تو=مغزت تعطیل و الخ.
    • پاسخ پاسخگو IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      کاربر پاسخگو واقعا آدم جاهل و نادانی هستی که هنوز متوجه نشدی برجام توطئه و خیانت به ایران و ایرانیان بود و هیچ حاصلی جز ضرر و زیان برای ما نداشت اگر همین نکته ساده رو نفهمیدی پس خیلی نا فهم و بی خردی ! برات متاسفم شاید روزی فهمیدی شاید امیدوارم آنروز خیلی دیر نباشد ...
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    14 8
    دولت مطلوب خودتان ادامه همكاري با آژانس را تاييد كرد
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    27 12
    حاج حسین دمت گرم واقعا که برجک زنی!!! خدا عمر بسیار طولانی و با عزت نصیبت کنه!!!
  • علی IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    21 2
    حرف آخر.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    14 3
    شریعتمداری
  • امید IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    31 6
    باید از NPT خارج شویم تا دشمن به ما فشار نیاورد. دشمن ما حرف حساب نمی فهمد و هر چقدر نرمش کنیم بیشتر فشار می آورد و زیاده طلبی می کند. ما باید از لاک دفاعی خارج شویم و به استراتژی حمله روی آوریم. که قطعا جواب خواهیم گرفت
    • علی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      12 21
      هر نتیجه ای که کره شمالی گرفت قطعا همان نتیجه هم ما خواهیم گرفت
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      16 6
      كره شمالی نمیشیم، ولی همون كره شمالی بهتر از لیبی شدنه.
    • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      11 1
      کره شمالی اگر صنعت هسته ای و اتمی نداشت الان مثل لیبی و عراق و افغانستان شده بود باز هم خوبه که اتمی بودند ..
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    13 2
    درود بر سردار قلم. خارج شویم از تارهای در هم تنیده ی چسبناک ومتعفن ان پی تی
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 1
    NPT بماند برای بعد..
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    15 0
    ادامه چالش هسته‌ای فقط اتلاف وقت و تحمیل هزینه گزاف به ملت و نظام است./ کاملاً موافقم.
  • فیروزی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    8 0
    گل گفتی
  • DE ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    19 1
    هر بچه دبستانی هم میداند با دست خالی نمیشه از مذاکرات چیزی درآورد ولی برجامی ها همین را هم نمیدانند . کشوری میتواند از مذاکرات دست پر بیرون بیاید که مردمش در رفاه باشند و دشمن به امید شورش آنها ننشسته باشد حالا بروید و حراف ترین مذاکره کننده را بیارید فقط بهمون میخندند .لذا جناب شریعتمداری کاملا صحیح میفرماید. از طرفی بایستی با نگاه به درون و اقتصاد مقاومتی امید دشمن از شورش مردم را قطع کرد و مذاکرات را فقط وفقط در صورتی ادامه داد که طبق مصوبه تمام تحربمها را بر دارند و راستی آزمایی شود .چگونه و چطور به ما ربطی ندارد خودشان تحریم آوردند خودشان هم راه لغو آنرا پیدا کنند. تا امریکا و صهیون ادب شوند که دیگر با تهمت به ایران ، ایران را در حالت تدافعی نمیتوانند قرار دهند. قانون جنگل است غربگداها ونوکران وطنفروش نوکر امریکا کمک یانکی ها میگویند ایرا باید اثبات کند که بمب اتم نمیسازد.نه خیر نادان های سفیه بیسواد امریکا باید ثابت کند که ایران بمب اتم میسازد او تهمت میزند .همین قدر هم نوکران امریکا شعور ندارند.
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 44
      تو باپرچم اجنبی برای ما داری نسخه می پیچی ایرانی برای ایران جان می دهد نان که در این بین با جان قابل مقایسه نیست - عزت ما با عزتمندی ایران عجین است جان می دهیم تا ایران قدرتمند و عزتمند بماند تو بفکر شکم خودت هستی چدر سخیف است کسی که شکم را ابزار خفت خود و یا دیگران بشمارد!!
    • محسن IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      4 0
      به کاربر 19:10 ) دوست عزیز، مطمئنی که پاسخت را درست ارسال کرده ای؟ این نویسندۀ کامنت (13:58) که عیناً حرفهای شما را زده است (البته با طول و تفصیلِ بیشتر) . آن وقت شما پاسخِ چه کسی را داده ای؟!
  • --- IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    4 0
    این ها رو ول کن حاجی سرت سلامت حاجی
  • علی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    12 1
    درود بر شیر مرد حاج حسین شریعتمدار خار چشم منافقان و معاندان و دشمنان
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 0
    باید یا از npt خارج شد.
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    5 1
    فعلا که این دولتم از مذاکره بدش نمیاد... گذر زمان مشخص می‌کنه
  • وطن پرست DE ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    8 3
    قد و قواره اقای شریعتمداری روزنامه نیست. ایشون باید بشه مسول روابط عمومی وزارت خارجه.
    • DE ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      1 0
      پیداست به اندازه کافی مطلع نیستی .
    • IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      3 0
      ایشان قطعا" مشاوره به مسئولین می‌دهند روزنامه کیهان سیاست های ایران رو منعکس می‌کند هم به مسولین و هم به غربی ها
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 0
    قصه پردرد تحریم سبب شده که تولید ناخالص ملی ایران که قرار بود سال1400بشه 700میلیارد دلار وبه قولی تو منطقه اول باشیم بشه زیر دویست میلیارد دلار .یعنی تو این ده سال تحریم تولید ناخالص ملی از 500میلیارد رسیده به 190میلیارد دلار .اونهایی که اقتصاد دان هستند میدونند چه فاجعه ای رخ داده .ایکاش به جای شعار بزرگان کشور یک تصمیم عقلایی درجهت منافع ملی می گرفتند وگرنه آمریکاییها از خداشون هست این قصه تحریم ادامه پیدا کنه چون میدونند آرام ومطمین دارن ایران رو زجرکش می کنند .
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    6 0
    استکبار صهیونیستی از آژانس و سازمان ملل برای تبلیغات گمراه کننده افکار عمومی جهان و فریب مردم خود یا ایجاد اتحاد علیه کشورهای مخالف غارتگریهای آنها سؤ استفاده میکنند که باید با اتخاذ مواضع اصولی و روشنگرانه افکار عمومی را از دست بردگان صهیونیست رها کرد
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    3 0
    ایران باید بازی شون بده این همه اینا ایران و سر کار گذاشتن
    • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      6 0
      دقیقا" .. موافقم با شما .. چون آمریکا اثبات کرده حاضر نیست تحت هیچ شرایطی تحریم‌های ناجوانمردانه و غیر انسانی رو که علیه ایرانیان اجرا می‌کند لغو کند پس بهترین کار خنثی کردن تحریم‌ها و بازی دادن غربی هاست سرشون گرم بشه ، ایران نباید روی لغو تحریم‌ها حسابی باز کند نیرنگ غربی هاست
  • طلبه حوزه IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    2 0
    خارج نشیم که بهانه دست دشمن بدیم. ولی هر کاری که میخواهیم در عمل انجام بدیم.
  • محسن RO ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    2 0
    جناب شریعتمداری! این حرفهای رسانه ای را به کی می گویید؟ حالا که دولت و مجلس و شورای عالی امنیت و شورای نگهبان و تشخیص مصلحت و صدا و سیما و ... در یک کلام تمامیِ حاکمیت از خودتان هستند. خب اگر راست می گویید به آنچه می گویید عمل کنید. چرا فقط حرف می زنید؟ باز هم می پرسم: این حرفهای عمومی و رسانه ای را به کی می گویید؟!
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    4 0
    خداوند استاد شريعتمداري را حفظ كند
  • CA ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    2 0
    یکی از صنایع اصلی و مادر در تمامی کشورها صنعت هسته‌ای هست و اینکه کشور و یا کشورهایی مدعی باشند که ایران نبایستی این صنعت را داشته باشد کردن کلفتی هست و متاسفانه آژانس با آن کشورها همراهی می‌کند و نبایستی اجازه داد که این صنعت در کشور لطمه ببیند. اگر امروز از این حق کوتاه اییم فردا صنعت دیگری را بهانه خواهند کرد.
    • iran IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      کشورهای غربی علم و تکنولوژی رو فقط و فقط در انحصار خودشون می‌خواهند ! بعد از جنگ جهانی دوم و پیروزی متفقین یاران و متحدین یهود بین المللی در جنگ جهانی دوم ، یهودیان افراطی پیروز جنگ و کشورها و قدرت های پیروز جنگ ، جهان را به گروگان خویش گرفتند .. هر چیزی برای آنها لازم و ضروری است برای ما ایرانیان بیشتر لازم و ضروری است حق دادنی نیست، ما حق ملت خویش را خواهیم گرفت با هر راه و روشی .. فدایی دارد این خاک کهن ایران زمین .. جان ناقابل فدای آرمان و اهداف میهنم خواهم کرد باید برای آینده این سرزمین جان داد ، سر بلند باشی میهنم ایرانم ..
  • US ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    مشکلات اقتصادی و تحریم ها تنها بدلیل دشمنی دشمنان ایران نیست بلکه علت اصلی این مشکلات وجود ستون پنجم دشمن در درون کشور و با کمال تاسف در بالاترین سطوح نظام بوده است.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 0
    تا زمانی که سلاح اتمی ساخته نشود همه الافیم...امیدوارم سریعا بسازیدش...
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      درود بر شما هم میهن گرامی ، دقیقا" همینطوره !
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    ١٦:١٢ تو چرا ترمز بريدي؟كجات سوخته؟؟؟؟
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    یقین داریم که دولت جناب آقای رئیسی وفق الله تعالی خود در تلاش است که در راستای حق عمل کند و بدون شک به تذکرات دلسوزان و علاقمندان نیز توجه دارد ، پس حتی المقدور خدا پسندانه کار خواهد کرد ، لذا آنچه بر عهده ی ما است کمک و پشتیبانی از ایشان و عدم توجه به تبلیغات سوئی که در صدد سنگ اندازی در جلوی پای ایشان و ممانعت از موفقیتشان خواهد بود که خوشبختانه مردم شریف ایران کاملاََ به این امر واقفند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس