کد خبر 1272196
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
بورس نمایه

یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد بازار سهام در مهرماه روند صعودی به خود بگیرد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، بردیا خسروانی گفت: بازار بورس اخیرا شاهد اصلاح قیمتی در اکثریت نمادهای بازار بوده است که یکی از دلایل آن را می‌توان به کاهش فروش مردادماه شرکت‌ها بدلیل قطعی برق دانست.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود بازار سهام در مهرماه روند صعودی به خود بگیرد؛ چرا که شرکتهای حاضر در بورس و فرابورس غالبا در شهریور فروش بهتری نسبت به میانگین فروش ۵ ماهه خودشان (شرکتهایی که دوره مالی با سال تقویمی یکسانی دارند) ثبت می‌کنند، که این گزارشها در هفته اول مهرماه منتشر می‌شود.

وی همچنین پیش‌بینی کرد: رشد درآمدها از رشد هزینه ها برای اکثریت شرکتهای بورسی بالاتر بوده و بنابراین با انتشار گزارش عملکرد ۶ ماهه میتوان انتظار داشت که در مهرماه روند بازار بویژه برای سهم هایی که گزارش فروش شهریور مطلوب و گزارش مالی فراتر از انتظار منتشر کنند، با افزایش تقاضا همراه باشد و بازار خوبی در جهت رشد قیمت سهم ها مخصوصا برای شرکتهایی که نسبت سودآوری آنها رشد کند، داشته باشیم. بنابراین بنظر می‌رسد روزهای پایانی شهریور فرصتی مناسب جهت خرید نمادهایی باشد که p/e فوروارد زیر ۷ دارند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از طرفی دیگر در اقتصاد بین الملل هم قیمت کامودیتی ها بسیار مطلوب است و می‌توان به روند رشد آنها حداقل در کوتاه‌مدت امیدوار بود؛ چرا که صحبت‌ها حاکی از ادامه سیاست‌های انبساطی و ادامه پول‌پاشی‌ها جهت حمایت از اقتصاد شکل گرفته و اکثر روسای بانک های مرکزی دنیا بر حمایت از اقتصاد اتفاق نظر دارند.

وی گفت: با توجه به اینکه هنوز میزان اشتغال در سطح کشور های توسعه یافته به قبل از کرونا نرسیده است و اقتصادها از منظر میزان مصرف هنوز مشکل دارند و این میزان به سطوح قبل از بحران کرونا برنگشته است، بنابراین می توان اطمینان داشت که روند صعودی قیمت کامودیتی ها ادامه دار باشد. کما اینکه اکثر بانک های مرکزی دنیا بر عدم افزایش نرخ بهره تا سال ۲۰۲۲ اذعان دارند.

خسروانی اذعان داشت: علاوه بر این، دلار نیمایی حدودا مطابق ارزش ذاتی دلار در ایران در حال معامله است. پس بازار بورس محل مناسبی برای سرمایه گذاری برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ بویژه برای سهم هایی که نسبت به سودآوری که داشته اند قیمت مناسبی دارند، خواهد بود.

وی با اشاره به این که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا امروز بازدهی شاخص کل ۱۷ درصد بوده است، گفت: با این وجود سهم‌‎هایی در بازار وجود دارند که بالای ۱۰۰ درصد در این ۶ ماهه رشد کرده اند که وجه اشتراک اکثر این نمادها نسبت قیمت به سودآوری مطلوب بوده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت اصلاح اخیر بورس در نمادهایی که فروش مناسب و نسبت سودآوری مطلوب داشته‌اند، بی‌مورد صورت گرفته و این نمادها می‌توانند دوباره به روند صعودی خودشان ادامه دهند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    2 0
    همین کارشناس مهر که داره تموم میشه میاد میگه بازار از آبان صعودی خواهد شد و بعد آبان میاد میگه بازار از آذر و..........................
  • امیر IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    8 0
    خواهشا فقط حرف نزنید بابا مردم بزارین زندگیشون بکنن کلی تو ضرر بودیم گفتن آقای ریسی اومد بورس خوب میشه اخه کو ما که هنوز کلی تو ضرر هستیم و نابود شدیم
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      0 2
      والا خدا وکیلی من هم تو ضرر بودم و هستم ولی بخش خوبی جبران شد. مشکلات بورس رو حسن روحانی تو یک سال ایجاد کرد نمیشه انتظار داشت رییسی یک روزه درستش کنه.
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    هنوز کارشناسان به فروش و عملکرد شرکت ها اعتقاد دارند یعنی این یکسال که شاخص این همه سقوط کرد فروش شرکت ها کم بود چطور فروش شرکت ها درشهریور بیشتر میشود ولی ریزش سال قبل از شهریور شروع شد
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    1 1
    سرمایه گذاری سلیم سرمایه های مردم را به گروگان گرفته اند
  • علی علاقبندزاده IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    لطفا ارسال کنید متشکرم
  • حمید IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    3 0
    از اول سال بازار صعود نکرده بلکه نزول داشته ۰۰۰رقم امروز شاخص بصورت دستکاری شده وفیک است
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 1
    شاخص کل واقعی دقیقه روی ۹۰۰۰۰۰ هزار واحد در صورتیکه شاخص بازار روی یک میلیون چهارصد هفتاد دلیل اینکار چیه
  • ناشناس IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 0
    چطورمیشه این پیشگوهای معبدهامون را ازبین برد.چراهمش درحال فریب مردم هستید.سرمایه مردم رابرگردانید.تاحقمون نگی گیریم آروم نمی گی گیریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس