کد خبر 1271492
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷

مهریز در 35 کیلومتری جنوب یزد قرار دارد و همجوار با شهرستان های شهر بابک ، انار ، خاتم ، است. همچنین تا یزد 30 کیلومتر فاصله دارد اگر از سمت تهران قصد سفر به این شهر را دارید برای رسیدن به این شهر باید شهر کاشان را رد کنید و سپس از نائین ، اردکان ، میبد و یزد بگذرید تا به جاده ی یزد به تفت برسید و از همانجا به شهرستان مهریز بروید .

نام این شهر از دختر انوشیروان سرچشمه گرفته است که به ان مهرنگار می گویند.این شهرستان یکی از شهرهای باستانی یزد حساب می شود و به دلیل جاذبه های گردشگری و طبیعی که دارد در تمامی سال مخصوصا نوروز از تمامی شهرهای ایران به این شهر می روند.اس چارتر پیشنهاد می کند شماهم اگر قصد سفر به مهریز را دارید بلیط چارتری تهران یزد خود را از سایت اس چارتر تهیه نمایید.

سفر به مهریز با خرید بلیط چارتری یزد

جمعیت مهریز

جمعیت شهرستان مهریز در سال 1395 مساوی با 51733 نفر بوده است.شهرستان مهریز از شمال به یزد ، از جنوب به شهرستان بابک ، محدود می شود.

معماری مهریز

مهریز که از شهرستان های کویری ایرانی است خانه هایش در مسیر قنات اب واقع شده است.از مهم ترین قسمت های خانه های یزد می توان به حیاط مرکزی ، حوضخانه ، بادگیر و تالار (فضایی که مشرف به حیات است و ارتباط بین حیات و حوضخانه را برقرار می کند ) همچنین بادگیر هم از مهم ترین ویژگی های خانه های یزد است که بخاطر ورود هوای خنک و خوب به داخل اتاق ها در فصل های گرم ساخته می شده است.در معماری قدیم مهریز داشتن بادگیر نشانه ی اشرافیت بوده است.

فرهنگ مهریز

در ماه محرم مراسم ویژه ای دارند که علم گردانی ، روضه خوانی ، شام غریبان ، پخش نذورات ، از جمله رسم و رسوم مردم مهریز است.

بهترین زمان سفر

مهریز که به دلیل اینکه شهرستان های کویری است دو نوع اب و هوای خشک و نیمه خشک دارد و در منطقه های بیابانی مثل دشت بهادران ، اب و هوای خشک دارد.اس چارتر پیشنهاد می کند به دلیل گرم بودن هوا در استان یزد  مسافران و گردشگران فصل بهار و پاییز را برای سفر خود انتخاب کنند و با خرید بلیط هواپیما چارتر از این منطقه و جاذبه های ان دیدن کنند.

صنایع دستی  مهریز

از جمله محصولات مهریز می توان به انار، پسته، انجیر، زعفران و انواع صیفی جات اشاره نمود و همچنین می توانید این ها را از فروشگاه های مختلف شهر تهیه کنید .

سوغات مهریز

مهریز سوغاتی های خوشمزه ای مثل قطاب ، پشمک ، باقلوا دارد که می توانید برای خانواده یا دوستانتان تهیه کنید.همچنین به جز اینها می توانید از  چاقوسازی، گیوه بافی، سبد بافی، قالی بافی، نوغانداری و سنگ های تراشیده شده که جز صنایع دستی هستند دیدن کنید.

اشنایی با 9 جاذبه  دیدنی مهریز

قلعه مهرپادین

فاصله این قلعه تا مسجد مهرپادین اگر بخواهیم با ماشین برویم 10 دقیقه راه است و بین خیابان های مصطفی خمینی و جمهوری واقع شده است.

سفر به مهریز با خرید بلیط چارتری یزد

کوه ریگ

این کوه در محله بغداد اباد قرار دارد ، معمولا کسانیکه از این خیابان ها با معماری کویری رد می شوند از ماشین پیاده شده و به سمت مسیری که ماسه های جذابی دارد می روند ، بالای این کوه به دلیل ان که زیبایی خاصی دارد تبدیل به یک مکان تفریحی شده است و بعضی هم از بالای این کوه ها به سمت پایین سر می خورند که حس خوبی به ادم دست می دهد ولی افرادی که برای درد پاهایشان  معتقد هستند داغی ماسه ها می تواند مفید باشد برای درمان ان به کوه ریگ می روند.

سرو کهنسال

در شهر یزد درخت های سرو زیادی هست که یکی از کهن ترین انها در شهرستان مهریز یزد در پارک سرو قرار دارد و فاصله ی ان تا قلعه مهرپادین 4 دقیقه است.

باغ پهلوان پور

قدمت این باغ به دوره ی قاجار و به سبک باغ های ایرانی ساخته شده است و دیوارهای بلندی دارد برای رفتن به این مسیر هم اگر با ماشین از قلعه ی مهرپادین بخواهیم حرکت کنیم بعد از 10 دقیقه به خیابان مطهری می رسیم که این باغ در اینجا قرار دارد.برای رفتن به این باغ کافی است بلیط هواپیما مشهد یزد گرفته و به یزد رفته و از انجا به شهر مهریز بروید.

روستا و قلعه سریزد

این قلعه که در روستای سریزد از شهرستان های مهریز قرار گرفته قدیمی ترین صندوق امانات جهان محسوب می شود که کاربرد نظامی نداشته و هدف ان این است که مردم وسایل و دارایی های باارزش خود را در ان نگهداری می کنند.قدمت این قلعه به دوره ساسانیان باز می گردد.

کاروانسرای مهریز

مهریز بخاطر قرار گرفتن در کنار جاده ابریشم در گذشته ها و مسیر مهم شمال به بندرعباس شامل کاروانسراهای زیادی است که کاروانسرای زین الدین که امروزه تبدیل به هتل شده است در 30 کیلومتری مهریز و از اجر ساخته شده است.این کاروانسرا دایره ای شامل 5 برج محافظتی می باشد.در قسمت شمال سریزد یک کاروانسرای دیگر به نام  رباط نو دارد که این هم از اجار ساخته شده است و از دوران صفوی است.

باغ مدرسی

این باغ به دلیل معماری و گچ بری های خاصش محبوبیت زیادی دارد و ساختمان این باغ دارای بادگیر می باشد که برای تابستان فضا را برای ساکنان قابل تحمل می کرده است.

سفر به مهریز با خرید بلیط چارتری یزد

مجموعه تفریحی باغ اهو

این باغ در مسیر مهریز به سریزد قرار گرفته است که از گذشته ها تاکنون حیواناتی مثل اهو و گوزن ایرانی ، گوسفند ، قوچ ، و 120 نوع پرنده مثل قو و طاووس دارد.

اگر می خواهید به این باغ بروید و چیزی نوش جان کنید اس چارتر پیشنهاد می کند که از رستوران و کافی شاپ این مجموعه استفاده کنید.

چشمه غربال بیز

این چشمه نزدیک به شهرستان مهریز واقع شده است ، اس چارتر پیشنهاد می کند اگر به دنبال اب و هوای خوب هستید به این چشمه بروید و لحظات خوشی را سپری کنید و با بلیط چارتری سفری اسوده و با خیال راحت داشته باشید .همچنین این چشمه هر سال و معمولا در اوایل بهار تبدیل به دریاچه ای طبیعی شده است.سال هایی که بارش باران زیاد می شود مکان خوبی برای قایقرانی و ماهیگیری است.

برج بادگیر شکیب

این برج توسط یک خیر به نام (جعفر شکیب ) و در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع و به همراه یک دبیرستان دخترانه و یک کبوترخانه ساخته شده است.ارتفاع این برج 55 متر است و از بلند ترین بادگیر های دنیا بعد از برج باغ دولت اباد محسوب می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس