کد خبر 1269769
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
نماینده مردم قزوین در مجلس: گزارش دقیق از خسارات سیل "الموت" باید تهیه شود

نماینده مردم قزوین اظهار داشت در این گزارش باید جزئیات کامل از خسارت‌های واردشده به زیرساخت‌های روستایی و کشاورزی آورده شود تا بتوانیم برای دریافت بودجه از سازمان مدیریت بحران توجیه مستدل ارائه کنیم.

به گزارش مشرق، لطف‌الله سیاهکلی در جلسه ستاد استانی فرماندهی و هماهنگی عملیات پاسخ به بحران استان که عصر امروز با حضور فرمانده سپاه استان قزوین و مسئولان ارشد استان در سالن جلسات سپاه حضرت صاحب‌الأمر(عج) برگزار شد، با تأکید بر لزوم تدوین و تنظیم یک گزارش دقیق از میزان خسارت واردشده در سیل اخیر الموت اظهار داشت: در این گزارش باید جزئیات کامل از خسارت‌های واردشده به زیرساخت‌های روستایی و کشاورزی آورده شود تا بتوانیم برای دریافت بودجه از سازمان مدیریت بحران توجیه مستدل ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: معمولاً ارائه آمار کلی به مسئولان عالی‌رتبه کشور چندان اثرگذار نیست؛ ولی اگر گزارش دقیق از همه خسارات واردشده تنظیم کنیم، می‌توانیم برای هر بخش و روستایی به صورت دقیق بودجه بگیریم و وقتی هم گزارش دقیق باشد، مسئول کشوری نمی‌تواند از تزریق اعتبارات طفره برود.

سیاهکلی اضافه کرد: همچنین باید یک گزارش دقیق و سریع از طرح‌های بازسازی مناطق سیل‌زده تهیه شود تا بتوانیم کارهای بر زمین مانده را بین دستگاه‌های مسئول و نیروهای جهادی به درستی و بر حسب توان هر نهاد تقسیم کنیم.

لزوم احداث بندهای آبخیزداری در نواحی سیل‌زده

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم احداث بندهای آبخیزداری در نواحی سیل‌زده تأکید کرد و گفت: هر جا که این بندها را احداث کردیم، کمتر از سیلاب آسیب دیدیم و در ضمن وجود چنین بندهایی می‌تواند علاوه بر جلوگیری از وارد شدن خسارات سیل آب این سیلاب‌ها را ذخیره کند تا در فصول کم‌آب به منبع آبی برای آبیاری مزارع و باغات تبدیل شود.

سیاهکلی افزود: بنابراین باید پیش از وقوع یک سیل مخرب دیگر مناطق نیازمند به بندهای آبخیزداری شناسایی شوند و ساخت این بندها در چنین مناطقی در دستور کار شرکت سهامی آب منطقه‌ای و سازمان منابع طبیعی قرار گیرد.

اراضی کشاورزی حریم رودخانه دیوارکشی شود

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس در ادامه بر ضرورت دیوارکشی اراضی کشاورزی در حریم و حاشیه رودخانه‌ها تأکید کرد و گفت: با توجه به اعلام آمادگی روستاییان الموتی برای دیوارکشی زمین‌های زراعی معاون عمرانی استاندار باید طرح اعطای تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به اهالی روستا برای احداث دیوار دور مزارع یادشده را تهیه کرده و به اداره‌کل امور روستایی استانداری ابلاغ کند.

سیاهکلی همچنین با انتقاد از ساختن سردهنه‌های رودخانه‌ها به شیوه قدیمی تصریح کرد: این کار با اشکال فنی انجام شده و اداره‌کل مدیریت بحران باید این سردهنه‌ها را به روش مدرن و مهندسی‌شده اجرا کند تا از تخریب آنها در جریان سیل پیشگیری شود.

وی با اشاره به خسارات سنگین واردشده به صاحبان استخرهای پرورش ماهی ادامه داد: به این قبیل افراد باید وام‌های بانکی کم‌بهره پرداخت کنیم تا بتوانند خسارت‌های واردآمده را جبران کنند و دوباره به تولید ماهی برگردند.

لزوم اولویت‌بندی لایروبی رودخانه‌ها در روستاهای آوج و الموت

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان قزوین هم در ادامه این جلسه با بیان اینکه سیل ۱۱ مردادماه امسال به زیرساخت‌های تأمین آب استان ۷ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است، گفت: به خاطر ناهنجاری اقلیمی با سیلی روبه‌رو شدیم که دوره بازگشت ۱۰ هزار ساله داشت و به همین خاطر همه سازمان‌های خدمات‌رسان غافلگیر شدند.

یدالله ملکی سرعت سیلاب در آوج و الموت را حدود ۱۲۰ متر مکعب بر ثانیه دانست و اضافه کرد: در حال حاضر سازه‌های ضد سیلاب ما برای سیل‌های با دوره بازگشت ۲۵ ساله طراحی شدند و بنابراین نمی‌توانند در برابر یک سیلاب ۱۰ هزارساله مقاومت کنند و به خاطر حجم بالای آب این خسارات چشمگیر به ابنیه، راه‌ها و خانه‌های روستایی وارد شد.

وی با تأکید بر لزوم اولویت‌بندی لایروبی رودخانه‌ها در روستاهای آوج و الموت ادامه داد: لایروبی همگی این رودخانه‌ها سیل‌خیز ۱۲ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و اگر این بودجه به موقع اختصاص داده شود، می‌توانیم لایروبی را به سرعت تکمیل کنیم.

ملکی همچنین به ضرورت اجرای اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با سیل اشاره کرد و یادآور شد: اگر اعتبارات مقابله با سیل در زمان مناسبی به دست ما برسد، می‌توانیم با تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها و جلوگیری از تجاوز کشاورزان به حاشیه رودخانه‌ها جلوی خرابی‌های سیل‌های ویرانگر آینده را بگیریم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس