غریب آبادی

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ایران شفاف‌ترین کشور از منظر اجرای تعهدات هسته‌ای است، تصریح کرد: هیچ نکته و ابهامی در اجرای تعهدات جاری هسته‌ای با آژانس نداریم.

به گزارش مشرق، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره گزارش اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران شفاف‌ترین کشور از منظر اجرای تعهدات هسته‌ای است.  

وی افزود: ایران هیچ نکته و یا ابهامی در فعالیت‌های جاری هسته‌ای و اجرای تعهدات جاری هسته‌ای با آژانس ندارد.

به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی، جمهوری اسلامی ایران بیشترین بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌پذیرد و تمام فعالیت‌های آن وفق تعهداتمان و حقوقمان تحت معاهده ان. پی. تی و موافقتنامه پادمان است.

 آژانس استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای گری‌ خودش را نقض کرده

غریب آبادی با ذکر این نکته که کسی نمی‌تواند اجرای تعهدات ما تحت توافق هسته‌ای که خودشان در حوزه رفع تحریمی به آن احترام نمی‌گذارند را از ما طلب کند، یادآور شد: حتی گزارش‌های آژانس هم نمی‌تواند هیچ مبنای حقوقی را برای چنین درخواست‌های غیرموجهی فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره رویکردهای سیاسی اتخاذ کرده و استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای گری‌ خودش را نقض کرده است.

نماینده ایران ادامه داد: ما موضوعات مختلفی در عرصه بین‌المللی داریم و حتی برخی موضوعاتی که در مواجهه با کشور خودمان هست از جمله بحث سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی، تعهدات کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای در حوزه خلع سلاح، خرابکاری‌های تروریستی در تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز و ترور دانشمندان هسته‌ای و متاسفانه تاکنون هیچ اقدام ملموسی از سوی آژانس در این زمینه مشاهده نکردیم و همواره اینها را به آژانس تذکر داده‌ایم.

هیچ وجهی را برای مطالبات سیاسی قائل نیستیم

غریب آبادی اضافه کرد: برای همین وقتی که آژانس مطالبه‌گری سیاسی از ایران دارد، طبیعتا ما هیچ وجهی را برای مطالبات سیاسی قائل نیستیم و همواره ماموریت‌های اصلی آژانس را به آن گوشزد می‌کنیم. چه به صورت دوجانبه به مدیرکل آژانس و چه در قالب نشست‌های چندجانبه که آژانس نباید از خط اصلی فنی و حقوقی خودش خارج شود.

نماینده ایران یادآور شد: ولی متاسفانه آژانس بین‌المللی انرژٰی اتمی دچار این انحراف سیاسی شده و این هم ناشی از فشار برخی از کشورهای عضو آژانس یا شورای حکام است که آژانس تحت تاثیر این فشارها از ماموریت خودش منحرف می‌شود.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شب گذشته (سه‌شنبه) نیز در واکنش به گزارش گروسی با بیان این‌که چهار موضوع پادمانی بین ایران و آژانس وجود دارد، به این سازمان توصیه کرد که استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای گری خود را حفظ کند و گفت:‌ هیچکس نمی‌تواند خواستار توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود. (اینجا بخوانید)

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه سه‌شنبه در گزارش خود مدعی شد که فعالیت‌های آژانس در ایران به طور جدی تضعیف شده است. وی در این گزارش مدعی شده است: «من به طور فزاینده‌ای نگران هستم که مسائل مربوط به سایت‌های اعلام نشده، حل نشده باقی بماند و ایران باید آنها را هرچه سریعتر حل کند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پیروزه IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    شک نکنید...... جاسوس اسراییل و امریکا است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس