آمریکا

به دنبال انتشار گزارش «تهران تایمز» مبنی بر تشکیل یک تیم سری توسط دولت آمریکا برای بر هم زدن نشست وین، «مارک دابوویتز» سیاستمدار آمریکایی گزارش این روزنامه را تأیید کرد.

به گزارش مشرق، پس از اینکه روزنامه تهران تایمز با انتشار گزارشی تشکیل یک تیم سری از سوی دولت آمریکا برای بر هم زدن نشست وین را فاش کرد، «مارک دابوویتز» سیاستمدار آمریکایی ضدایرانی تلویحاً گزارش تهران تایمز را تأیید کرد.

«مارک دابوویتز» به عنوان یکی از افرادی که از وجود یک گروه مخفی با عنوان «گروهی درباره سیاست ایران» آگاه بود، با انتشار پیامی توییتری تلویحاً وجود این تیم را تأیید و اعلام کرد که وی «مفتخر است» که بخشی از آن به شمار می‌آید.

در نسخه روز شنبه روزنامه «تهران تایمز» گزارشی با عنوان «گروهی درباره سیاست ایران» منتشر شد.

این گزارش نشان داد که دولت «جو بایدن» به همراه تعدادی از جنگ طلبان ضدایرانی در واشنگتن برنامه‌ای را در راستای از بین بردن مذاکرات برجامی در وین در صورت از سرگیری مجدد آن طراحی کرده‌اند. «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با یک تیم مخفی متشکل از مقامات پیشین در دولت ترامپ و کارشناسان ایران در اندیشکده های محافظه کار این کشور در ارتباط بوده است.

روزنامه تهران تایمز فاش کرد که این تیم سری که میان اعضای آن با عنوان «گروهی درباره سیاست ایران» شناخته شده است، شامل «الیوت آبرامز» نماینده ترامپ در امور ایران، «دنیس رأس» دیپلمات پیشین و عضو برجسته مؤسسه سیاست خاور نزدیک در واشنگتن و نیز مدیرکل مؤسسه «مایکل سینگ» در واشنگتن است.

در فاصله کوتاهی از انتشار جمعه شب این گزارش در روزنامه تهران تایمز، «جِیسون برادسک» (Jason Brodsk) تحلیلگر غرب آسیا و دبیر برجسته در رسانه ایران اینترنشنال - شبکه خبری که تأمین اعتبار آن از سوی رژیم سعودی به انجام می‌رسد- با انتشار تصویری از یک گزارش این‌چنین توییت زد؛ «ضمن اعلام محدودیت در خصوص دسترسی به اطلاعات، تهران تایمز آشکارا به گزارش‌هایی که تیم ایران در وزارت خارجه آمریکا در حال گسترش است، توجه کرده و اکنون ادعا می‌کند که اسنادی افشاکننده را دیده است».

گزارش‌ها نشان می‌دهند، تهران تایمز به اسنادی دست یافته است که اهداف مرتبط با تشکیل این تیم را فاش می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: مطابق با اسنادی که به دست تهران تایمز رسیده است، ماهیت این گروه، نشست‌ها و گفتگوها میان اعضای آن سری بوده و فاقد هر گونه ثبت و ضبطی هستند؛ اگرچه بسیاری از دیگر جنگ طلب‌های ضدایرانی از قبیل «ری تکیه» ( Ray Takeyh)، «حسیب جِی. صباغ» عضو ارشد مطالعات غرب آسیا در شورای روابط خارجی (CFR) و «مارک دابوویتز» رییس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها پیشتر نیز از تشکیل این گروه اطلاع داشتند.

گزارش مذکور همچنین نشان داد که تعدادی از شخصیت‌های جمهوریخواه از قبیل «الیوت آبرامز»، «جان بولتون» و «مارک دابوویتز» با «حمایت از تصمیم ترامپ در برهم زدن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵» این ایده را تقویت کردند.

این گزارش توجه «مارک دابوویتز» را به خود جلب کرد. اوایل صبح روز یکشنبه، «مارک دابوویتز» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: از اینکه بخشی از طرح‌های گروه فریبنده و سری برای شکست حکومت در ایران هستم، افتخار می‌کنم.

گزارش مذکور اضافه می‌کند: در واقع تا کنون نیز نشانه‌هایی مبنی بر اینکه دُور هفتم (از مذاکرات برجامی وین) ممکن است مملو از از طرح‌های گروه فریبنده و سری باشد، وجود دارد.

براین اساس، توییت وی (مارک دابوویتز) به صورت ضمنی گزارش روزنامه تهران تایمز را تأیید کرد. البته، اعتماد به نفس شدید در این توییت، دشمنی آمریکایی‌ها با ایران را نیز بیش از پیش آشکار ساخت.

اکنون با این تأیید ضمنی، این سئوال پیش می آید که «آیا می توان در مذاکرات وین به آمریکا اعتماد کرد؟»

تغییر رویکرد

پس از اینکه روزنامه تهران تایمز از وجود این گروه سری پرده برداشت، اعضای آن متحیر شدند.

«ریچارد گُلدبرگ» (Richard Goldberg) امروز یکشنبه در پیامی توییتری اعلام کرد: باید ببینیم آیا «بایدن» و ۳ کشور اروپایی (تروییکای اروپایی طرف ایران در برجام شامل انگلیس، فرانسه و آلمان) بار دیگر از پاسخگو قرار دادن ایران در نشست شورای حکام آژانس بین الملی انرژی اتمی خودداری می کنند. (به قول معروف) اگر یک بار فریبم بدهی، شرم بر تو؛ شرم بر «مالی» (رابرت مالی، نماینده کنون آمریکا در امور ایران) اگر بار سوم فریبم بدهی.

این توییت از سوی «مارک دابوویتز» مورد بازانتشار قرار گرفت.

این موضوع نشان می دهد که «گروه سیاست ایران» گیج شده اند و بروز اختلاف میان اعضای آن نیز آشکار شده است. اکنون به نظر می رسد گروه مذکور تغییر راهبردهایشان را آغاز کرده اند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    0 0
    اگه تشکیلات سری سرو سامان داشتید اون فاجع تو افغانستان برای یانکی ها رقم نمی خورد
    • محمد IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      1 0
      اخه چه ربطی داره از کجا معلوم که آمریکا با نقشه از افغانستان خارج نشده و چه اهدافی رو دنبال میکنه آمریکا همیشه دنبال نفع خودشه بعدم ایران رو نمیتونی با افغانستان مقایسه کنید ایران معدن پول هست نقش مهمی تو منطقه داره معلومه که چندین کار گروه تو آمریکا براش تشکیل میشه در حالی که خیلی از کشورها حتی تو آمریکا اسمی ازشون نمیاد که بخوان براش جلسه ای بگیرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس