جزئیات گزارش مجلس درباره زندان اوین/ ورود به نحوه اجرای حکم «مهدی هاشمی»

ارتقاء سطح کیفی زندان‌ها نیازمند بازنگری ویژه در بودجه سازمان زندان‌ها، آموزش پرسنل و نیز کمک‌رسانی‌ دقیق‌تر به مددجویان دارد.

سرویس سیاست مشرق- پس از انتشار چند ویدئو منتسب به زندان اوین در شبکه‌های اجتماعی مسئولان دستگاه قضایی با ارائه گزارشی ضمن عذرخواهی از اقدامات صورت گرفته و پذیرش بخشی از خطاهای انسانی خبر از تغییر در وضعیت زندان‌ها و اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های مراکز نگهداری زندانیان اعم از بازداشت‌گاه‌ها و نیز برخی زندان‌ها دادند. محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود رفتارهای صورت گرفته را غیرقابل‌قبول عنوان کرده و عذرخواهی کرد. پس از واکنش رئیس سازمان زندان‌ها برخی از پرسنل متخلف  به دادسرا معرفی شدند.

البته تنها قوه قضائیه نبود که با دقت و سرعت نسبت به ماجرای اوین واکنش نشان داد. رئیس و نمایندگان مجلس نیز هرکدام در نطق‌هایی خواهان رسیدگی فوری به وضعیت زندان‌ها شده و برخی از اعضای کمسیون اصل ۹۰ از اوین بازدید کردند. حالا این کمیسیون پس از حضور در آن ندامتگاه گزارشی  را منتشر کرده است.

روایت یک محکوم امنیتی سابق از شرایط سخت زندانبانی/ گزارش مجلس درباره زندان اوین منتشر شد

کمیسیون اصل ۹۰: تخلفات مورد به مورد در دست رسیدگی است

حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت‌وگو با فارس درباره محتوای گزارش بازدید از اوین می‌گوید: پس از بازدید و بازرسی رئیس و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از زندان اوین، گزارشی در دو بخش تهیه‌شده که یک بخش از آن درباره کلیپ‌هایی است که از زندان اوین پخش‌شده است.

شجاعی در واکنش به محتوای فیلم‌های اوین گفت: مورد به مورد این کلیپ‌ها بررسی‌شده و گزارشی درباره هرکدام آماده‌شده است؛ که بر این اساس درباره برخی کلیپ‌ها که در آن تخلفاتی رخ می‌دهد قبلاً توسط مسئولان مربوطه توسط سازمان امور زندان‌ها برخورد با آن‌ها صورت گرفته است و با برخی دیگر هم برخورد نشده است که در حال حاضر در دستور کار قرار دارد و قرار است با آن‌ها برخورد شود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در ادامه داده است: در بخش دوم گزارش درباره نواقص و کاستی‌هایی که مجموعاً در ساختار زندانبانی ما و فرایند آن وجود دارد آسیب‌شناسی صورت پذیرفته و خلأهایی که وجود دارد مورد احصا قرارگرفته و راه‌حل‌هایی پیشنهادشده است.

اجرای هفت دستور ویژه اژه‌ای

رئیس دستگاه قضا به‌خوبی با فضای زندان‌های کشور آشناست، سال‌ها حضور در عالی‌ترین سطح قضایی کشور باعث شده اژه‌ای در همان روزهای اول ورود به ساختمان ستاد مرکزی قوه قضاییه در اقدامی میدانی به سراغ چند زندان مهم و نام‌آشنا رفته و از آن‌ها بازدید کند. محسنی اژه‌ای در اقدامی جالب‌توجه بدون اعلام قبلی در زندان رجایی شهر  پای صحبت مسئولان و زندانیان این اندرزگاه بزرگ نشست. او رو به عوامل اجرایی رجایی شهر می‌گوید: من تابه‌حال زندانبانی نکرده‌ام اما به دلیل حضورم در بخش‌های مختلف قضایی با بدنه زندان همکاری و با زندانیان برخورد داشته‌ام.

رئیس قوه قضائیه پس‌ازاین دیدار؛ هفت دستور ویژه برای تسهیل امور اداری و نیز بهتر شدن وضعیت زندانیان را صادر کرد.   توجه به آموزش و تأمین نیازهای رفاهی کارکنان زندان؛ تأمین نیازهای بهداشتی و رفاهی زندانیان و بازاجتماعی کردن آن‌ها، کاهش جمعیت کیفری و بهبود وضعیت ندامتگاه‌ها؛ استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، جداسازی محل نگهداری افراد بازداشت موقت از زندانیان، حل مشکل کمبود قاضی ناظر در زندان‌ها و نیز بهبود تیم‌های جلب رضایت شاکیان پرونده‌های قصاص را به‌عنوان رویکرد استراتژیک از سوی اژه ای به  سازمان زندان‌ها ابلاغ شده است.

اهتمام ویژه محسنی اژه‌ای به بهبود عملکرد در ساختار ندامتگاه‌ها ازجمله تغییر در وضعیت معیشتی زندان بان ها و بالا بردن سطح کیفیت زندانیان نشان می‌دهد که رویه دستگاه قضایی از مدت‌ها قبل نسبت به سازمان زندان‌ها مثبت بوده و انتشار چند فیلم کوتاه شده؛ خللی در این اقدام جهادی ایجاد نخواهد کرد.

زندان‌های ایران؛ روایتی از درون

وضعیت زندان‌ها با طرح‌های آکادمیک و پژوهشی کیلومترها فاصله دارد، واقعیت آن است که نگهداری برخی از زندانیان جرائم خطرناک کاری سخت و دشوار است که اغلب با اجرای پروتکل‌های سازمان زندان‌ها هم‌خوانی ندارد؛ به‌گونه‌ای که اگر سخت‌گیری لازم از سوی مسئولان بندها صورت نگیرد، امنیت جانی و روانی سایر مددجویان با مخاطرات جدی روبرو می‌شود.

احمد زیدآبادی محکوم امنیتی فتنه ۸۸ در روایتی از زندان رجایی شهر به بازخوانی نحوه رفتارهای مسئولان زندان و نیز مجرمین جرائم خطرناک و قاچاقچیان مواد مخدر پرداخته است. او در کانال تلگرامی‌اش نوشته است که گاهی زندانیان چنان عرصه را بر زندانبانان و پرسنل اداری زندان تنگ می‌کنند که جز برخوردهای سلبی راه‌حلی روی میز باقی نمی‌ماند.

زیدآبادی نوشته است که مسئولان رجایی شهر به خاطر قاچاق مواد مخدر از بیرون به داخل زندان مجبور به تفتیش همه زندانیان بوده‌اند و این وضعیت با عنوان نقض حقوق زندانیان در رسانه‌های فارسی‌زبان ضدانقلاب و نیز بولتن‌های حقوق بشری کشورهای غربی ثبت می‌شود. درحالی‌که مسئولان زندان به‌منظور حفظ حقوق همه زندانیان و پاک‌سازی زندان‌ها راهی جز این امر ندارند.

زیدآبادی دراین‌باره می‌نویسد: در زندان رجایی شهر برای مدتی، زندانیان را مورد تفتیش بدنی بسیار ناجوری قرار می‌دادند. این نوع تفتیش، ازهرجهت خلاف شأن و کرامت انسانی بود و بنابراین، زندانیان سیاسی اجازهٔ چنین کاری را نمی‌دادند.

از چند تن از مسئولان زندان دلیل این‌گونه تفتیش را جویا شدم. همگی پاسخشان یک کلمه بود: انباری زدن!

 زیدآبادی ادامه می‌دهد: برخی از زندانیانی که به مراکز قضایی یا درمانی اعزام می‌شدند ظاهراً مقداری مواد مخدر را یا در نشیمن‌گاهِ خود پنهان می‌کردند و یا می‌بلعیدند تا پس از قضای حاجت به آن دست یابند تا به مصرف شخصی برسانند و یا به مشتریان بفروشند.

روایت یک محکوم امنیتی سابق از شرایط سخت زندانبانی/ گزارش مجلس درباره زندان اوین منتشر شد

زیدآبادی در نکته‌ای قابل‌توجه افزوده است: نسبت به این وضعیت به رئیس زندان معترض شدم. گفت؛ راه‌حل خود شما چیست؟ پاسخم این بود که ورود مقداری مواد مخدر به زندان، عوارض کمتری نسبت به این نوع بازرسی بدنی شرم‌آور دارد. او در پاسخ گفت: اولاً اگر این‌قدر سخت نگیریم انباری‌زدن کاملاً عادی و رایج می‌شود و در آن صورت "همین خودِ شماها" بیانیه می‌دهید که رئیس زندان راه ورود مواد مخدر به زندان را آزاد گذاشته است تا هم‌سود کلانی از این راه به جیب بزند و هم بچه‌های مردم را معتاد کند.

ارتقاء سطح کیفی زندان‌ها نیازمند بازنگری ویژه در بودجه سازمان زندان‌ها، آموزش پرسنل و نیز کمک‌رسانی‌های مددجویانه دقیق‌تر دارد. در روزهایی که مجلس به‌صورت ویژه ‌بر مسئله بهبود وضعیت زندان‌ها متمرکز شده؛ لازم است که با تهیه چند طرح دقیق و کارشناسی شده عنوان شغلی پرسنل زندان‌ها در ردیف مشاغل پرخطر قرارگرفته و زمینه بهبود وضعیت کاری این گروه شریف فراهم شود. همه‌کسانی که تجربه برخورد با زندان‌ها را داشته‌اند به‌خوبی می‌دانند که زندانی‌بانی به‌مراتب سخت‌تر از زندانی بودن است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    2 1
    زید ابادی الان خوب شد
  • ابوالفضل IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    5 4
    خدا نگذره ا ز باعث و بانیش که اینجور میکنید با بچه های مردم
    • بچه مردم IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      2 2
      اولا با بچه مردم اینکار رو نکرده، دوما با کسی برخورد اینچنینی داشتن که یا مواد قورت دادن میخواستن داخل زندان بفروشن یا اینکه قمه کشی کردن و از این دست ناهنجاری ها
  • عباس CA ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    2 0
    همچین نوشتی ، انگار تو زندان های کشور های دیگه افراد متمدن رو میبرن و اصلا معتاد و انباری زن وجود نداره، .....خداوند ان شا الله به راه راست هدایتتان کند
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    1 0
    دنبال راه حلهای دیگه باشید
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    1 2
    این زیدآبادی یه بار دیگه بره زندان انباریش را میکنن گاراژ شمس العماره،
  • TR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    1 0
    الان هست که ....مشرقی بیان .....بگن
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    5 1
    واقعا سخته باید روزی صد بار از زندانی کتک بخوری!
  • صبا IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    2 4
    سلام علیکم. ماجرای هک دوربین های ندامتگاه اوین، توسط استکبار و صهیونیستها برای ضربه زدن به ریاست محترم جمهور و قوه قضاییه برنامه ریزی شده و اگر دقت کنید چیزی جز جلوه های ویژه هالیوودی و در اصطلاح فوتوشاپی نیست. شرایط ندامتگاه ها در ایران بسیار مناسب است. کافی است شرایط زندان در آمریکا و غرب که در فیلم ها و سریال های خودشان به تصویر کشیده می شود را ببینید که فجایعی در آنجا در حال رخ دادن است.
  • ابوالفضل IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    2 2
    خدا نگذره از باعث و بانیش
    • علی IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      2 2
      چی میگی این وسط الان نگران مواد فروشهایی یا قاچاقچیا شاید هم قاتلها و جیب برها. اگه منظورت دستگیر شدگان شورش های ایجاد شده بعد از صبح جمعه است اونی که به ناحق کشته قصاص اونی هم که سوزونده باید خسارت بده روشن گفتم.هی خدا نگذره خدا بگذره
  • عبدلله IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    1 0
    این نظریات افراد بر برتوجیه نمی شود متاسفانه هنوز افرادی که در زندانها مسئولیت دارند مفهم زندان وزندانی را نمی دانند انها فکر می کنند زندانها افرادی هستند که از جامعه مدنی تردد شده وباید هرگونه مجازتی را بپزیرند و .... -در حالی که زندان یعنی ندامتگاه جای که فرد دران قرار میگیرد تا اصلاح شود و به زندگی برگردد و این امر نیاز به رفعت ، محبت و لوازم که موجب آموزش و جلوگیری از ظهور مجدد عمل گذشته آنها شود مسئولین زندانها باید عمکرد و افراد خود تجدید نظر کنند باید از این افراد جهت عمران جامع استفاده کنند مشاغل برای انها در نظر گرفت تا انها خود افراد این جامعه بدانند باید زندانها معتوف به نگهداری تنها نباشد محیط باز و و کنترل زمانی برای افراددی که شرارت و صاحب بند هارا کنترل کنند افراد و زندان بانان را گردشی قرار دهند تا راه نفوذ خلاف برای زندان وزندان بان بسته شود و.......
    • IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 0
      ببینم میدانی توی زندان چه خبره ؟ فقط تز دادن و سخنسرائی کردن را بلدید
  • شهروند IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    5 1
    شکنجه یک عمل ضد انسانی است،
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    تیتر خبر رو عوض کنید
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    2 1
    با بعضی از خلافکارها باید سخت برخورد بشه چون رفتار خودشون باعث میشه راهی نمونه
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    1 0
    راه حلش استفاده از سگهای آموزش دیده برای مواد مخدر است سگها حس بویایی بی نظیری دارند
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    3 0
    طبق اسلام و قانون اساسی کشور حق نداشته اند حتی با قاتل که در زندان و در بند است اینگونه رفتار کنن. لطفا اصلاح کنید.
  • علی IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 2
    دلیل اینکه زندانهای ما مملو از زندانییه بخاطر اینه که محیط زندانها یک محیط خوب برای زندگیه ، غذا 3 وعده به موقع ، تخت خواب ، پتو ، لحاف ، جیره لباس ، جیره لوازم بهداشتی ، مرخصی و ... اگه اینا نباشه و محیط زندان یک محیط دردناک و عذاب آور باشه هیچکس جرات نمیکنه خلاف کنه تا بیاد در یه همچین محیطی زندگی کنه ... توی چندتا کشور این داستانو پیاده کردن و جواب گرفتن ، آمار خلاف در کشورشون خیلی خیلی کم شده
    • حیدر صالح IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 0
      خلاف کاری که قابل اصلاح نباشد بمیرد بهتر چون فقط خرابی به بار میاره و هزینه فوق هنگفت بر جامعه می ندازه . فقط افراد اصلاح شونده نگهداری بشن
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    3 0
    شکنجه گناه است
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    2 0
    کی میگفت زندانهای ما هتل است
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    1 0
    انصافا سخته
  • ابوالفضل IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    مشرق دیگه........
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    یک سگ مواد یاب چقدر هزینه داره
  • علی GB ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    توجیه ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس