حکم اعدام به خاطر نوشتن «مرگ بر صدام»/ مورچه‌هایی که اسرای ایرانی را زنده‌زنده خوردند - کراپ‌شده

اسیر ایرانی به نام «حسین الله‌وردی» روی در دستشویی اسارتگاه نوشته بود «مرگ بر صدام». جاسوسان این موضوع را به بعثی‌ها گزارش دادند و بعد در دادگاه بغداد برای حسین، حکم اعدام صادر کردند.

به گزارش مشرق، «عادل خانی» از رزمندگان دوران دفاع مقدس بوده که در ۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۵ در منطقه حاجی ‌عمران به اسارت عراقی‌ها درآمد و بعد از گذراندن چهار سال و سه ماه و پنج روز دوره سخت اسارت به میهن اسلامی بازگشت. کتاب «ساعت ۱:۲۵ شب به وقت بغداد» خاطرات این آزاده دفاع مقدس را به تحریر در آورده است. در ادامه یکی از روایت‌های عادل خانی درباره حکم اعدام اسیر ایرانی به خاطر نوشتن «مرگ بر صدام» را می‌خوانیم:

حکم اعدام به خاطر نوشتن «مرگ بر صدام» / مورچه‌هایی که اسرای ایرانی را زنده‌زنده خوردند

اولین نفر نشسته از چپ شهید حسین الله‌وردی؛  اولین نفر نشسته از راست عادل خانی

«حسین الله‌وردی» اهل میانه و ساکن تهران، یک بسیجی واقعی و پردل و جرأت بود و به خود این جرأت را داده بود که در دستشویی اسارتگاه بنویسد «مرگ بر صدام». یکی از جاسوسان این موضوع را به بعثی‌ها گزارش داده بود. بعثی‌ها هم با عصبانیت و خشونت وارد آسایشگاه شده و با کابل و باتوم به جان بچه‌ها افتادند و همه را  زیر ضربه‌های شدید لت و پار کردند. آن‌ها از ما خواستند عامل این کار را به آنها معرفی کنیم. ولی نمی‌دانستیم کار چه کسی است. هیچ کس دم برنیاورد و عراقی‌ها آن قدر زدند که خودشان خسته شدند و دو نفر از اسرا را که بهشان مشکوک شده بودند، با خود بردند. یکی‌شان مرد لاغر و میانسالی بود و دیگری نوجوانی نحیف و ساکت. بعثی‌ها این دو نفر را پس از شکنجه و اذیت و آزارهای بسیار به زندان انفرادی انداختند.

سلول انفرادی بعثی‌ها

سلول انفرادی تقریباً شش متر بود و تاریک و بدون کمترین روزنه. طوری که وقتی در انفرادی بودی، روز و شب را تشخیص نمی‌دادی. دیوارها و کف و سقف آن سیمانی بود؛ اسرایی که به انفرادی برده می‌شدند، با انواع شکنجه‌ها روبرو بودند و با پای برهنه آنجا نگه داشته می‌شدند؛ بعثی‌ها حتی پیراهن آنها را درمی‌آوردند تا از آن به عنوان بالش استفاده نکرده و لحظه‌ای استراحت نکنند.

بعد از بردن این دو نفر به انفرادی، دیدم حسین الله‌وردی که مردی کوتاه قد با چهره‌ای گندمی بود پیش ما آمد و گفت که می‌خواهد به یک چیزی اعتراف کند. حسین حالش اصلاً خوب نبود و رنگ و رویش پریده بود؛ وقتی علت را از او پرسیدیم گفت که نوشتن شعار در دستشویی کار من بوده و ادامه داد: هنوز هم از نوشتن آن شعار پشیمان نیستم اما از این ناراحتم که دوستانم را به جای من شکنجه می‌کنند و تصمیم گرفتم خودم را معرفی کنم.

به حسین گفتیم یکی دو روز دیگر آن دونفر را آزاد می‌کنند اگر تو بروی اعتراف کنی، حتماً تو را می‌کشند. هر چه اصرار کردیم حسین قبول نکرد و مصمم بود خود را معرفی کند. حسین آدرس خانه‌شان را به من داد و گفت: اگر زمانی آزاد شدی و من در جمع شما نبودم، پیش خانواده‌ام برو و به آن‌ها بگو چه ماجرایی پیش آمده و چه بلایی سرم آمده است.

حسین با بچه‌ها خداحافظی کرد و پیش بعثی‌ها رفت. عراقی‌ها حسین را حدود سه ماه در سلول انفرادی و تحت بدترین شکنجه‌ها قرار دادند. صدای آه و ناله حسین شب و روز داخل اساراتگاه می‌پیچید و عذابمان می‌داد. کار حسین از شکنجه و کابل و باتوم گذشته بود و قرار بود برای او تشکیل دادگاه بدهند و او را نه به عنوان یک اسیر بلکه به عنوان یک مجرم محاکمه کنند.

 یک روز مانده به وقت دادگاه حسین را پیش ما آوردند. باورکردنی نبود. حسین رنگش پریده و کاملاً عوض شده بود او می‌گفت: توی سلول که بودم بعضی وقت ها صدای شما را از محوطه اسارتگاه می‌شنیدم و دلم برایتان تنگ می‌شد. حتی وقتی صدای بشین و پاشو و شکنجه شما را می‌شنیدم دوست داشتم کنار شما باشم و همراه شماها شکنجه می‌شدم. حسین از روزهای سخت در سلول انفرادی می‌گفت و ما گریه می‌کردیم.

مورچه‌هایی که اسرای ایرانی را زنده زنده خوردند

روز بعد حسین را به همراه محمد شالچی که ارشد اسارتگاه بود به دادگاه نظامی بغداد بردند. بعد از سه روز شالچی تک و تنها به اسارتگاه آمد و حال و روز خوبی نداشت. بچه‌ها سراغ حسین را گرفتند، اما نتوانست حرفی بزند. شالچی نگاهی به اسرا انداخت و بغضش ترکید و گفت: بچه‌ها ناشکری نکنید و نگویید ما در جهنم هستیم. اینجا بهشت است. جهنم جایی بود که من و حسین رفتیم و من حسین را آنجا گذاشتم و تنها برگشتم. من و حسین را قبل از اینکه دادگاه ببرند در یک سلول آن قدر با کابل زدند که دیگر در سر و بدنمان جای سالمی باقی نماند. همه جای بدنمان کبود بود و از زخم‌هایمان خون می‌آمد. آن‌ها ما را در آن حال و روز تنها گذاشتند و رفتند.

دور و بر ما پر از اسکلت و خون خشک‌شده بود. به محض رفتن عراقی‌ها بی‌حال بر کف زمین افتادیم و چند لحظه بعد متوجه شدیم هزاران مورچه درشت به ما حمله کرده‌اند. تمام بدنمان پر از مورچه شده بود. وضعیت دیوانه‌کننده‌ای بود. مورچه‌ها زخم‌هایمان را به درد می‌آورند. سعی می‌کردیم مورچه‌ها را بکشیم، ولی تمامی نداشتند و از جای‌جای سلول بیرون می‌آمدند. حسین اصلاً حال خوبی نداشت. پیراهنش را بالا زد دیدم صدها مورچه به زخم‌هایش حمله کرده‌اند. در بدن حسین جای سالمی نبود. بعثی‌ها ما را تا صبح با مورچه‌ها در آن وضعیت تنها گذاشتند و تازه فهمیدم آن استخوان‌ها و اسکلت‌ها و خون‌های خشکیده آنجا چه می‌کنند. خدا می‌داند کدام آزادمردی خوراک مورچه‌ها شده بود.

حکم اعدام به خاطر نوشتن «مرگ بر صدام»

آن شب تا صبح نخوابیدم و صبح در یک دادگاه کاملاً کذایی حسین را محکوم به اعدام کردند و دوباره ما را به همان سلول برگرداندند و باز مورچه‌ها به جانمان افتادند. حسین دیگر هیچ تلاشی برای دور کردن مورچه‌ها نمی‌کرد. فردای آن روز یک دادگاه مضحک دیگر تشکیل دادند و حکم اعدام او به حبس ابد تقلیل یافت و بعد ما را از هم جدا کردند. شالچی دوباره حالش بد شد و شروع به گریه کرد. یکی از بچه‌ها پرسید: حالا حسین تا ابد در آن سلول می‌ماند؟ شالچی که بغض خفه‌اش می‌کرد، گفت: نمی‌دانم. اگر قرار باشد در آنجا بماند در کمتر از یک هفته مورچه‌ها او را می‌خورند. بعد از این ماجرا دیگر هیچ وقت نفهمیدیم بر سر حسین الله‌وردی چه آمد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    81 55
    مرگ بر تمام عراقیها متجاوزان مذدور که ۸سال جوان‌های ماراکشتندوحالا دولت به این وحشیهاکمک میکندازپول ملت وانهارابه ایران راه میدهدخاک برسردولت ایران
    • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      25 12
      عراقی نیستن بعثی هستند اکثرشون رفتن اروپاه کنار منافیق خلق اونا زنده زنده پوست میکندن خودشون
    • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      27 12
      عراقیان همان کوفیان هستند که سردار بزرگ ما را که ناجی خودشون هم بود به قتلگاه کشاندن ! بخاطر وحدت اسلامی من همه عراقیان را جمع نمیبندم ولی ... حیف سردار ما که ناجی کوفیان عراق در برابر دواعش شد و این چنین پاسخی گرفت ..
    • سید IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      9 6
      احمق نفهم
    • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      21 8
      اصلاح طلب یعنی همین.در عراق علیه ایران و در ایران علیه عراق سمپاشی می کند. چرا؟ چون ماموریت آنها فتنه گری بین مسلمانان است. صدام و بعث رفتند اما او مردم عراق را متهم می کند!!
    • محمود خطیبی IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      35 20
      خون خودتو کثیف نکن آقا!!! مبنای دشمنی ما با عراق وجود حزب بعث و شخص دیوانه ای مثل صدام بود!!!حالا با وجود بزرگانی چون شهید ابومهندس و ... برادران عراقی همیشه در قلب ما جای دارند
    • روح الله IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      18 9
      مزخرف نگو جناب! خیلی از عراقی ها با صدام و حزب بعث همراهی نکردن و تا اونجا که می تونستن سعی می کردن از اعزام به جنگ فرار کنن، حتی حاضر شدن بیان ایران و مقابل صدام بجنگن که در این راه صدها نفرشون شهید شدن!
    • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      شاس بن قیس یکی از یهودیان مدینه و بسیار کینه توز نسبت به مسلمانان بود. وقتی دید دو قبیله اوس و خزرج که با هم دشمنی خونی داشتند ، برادر وار با هم دوست شده اند نقشه ای کشید تا آنها را به جان هم بیندازد. یکی جوان منافق مثل تو را فرستاد که رفت بین اوس وخزرج و گفت شما جطور با هم برادر شده اید؟ مگر جنگ بعاث را فراموش کرده اید؟ مگر برادر تو را همین اوسی ها نگشتند؟ مگر پدر تو را خزرجی ها نکشتند و... با تحریک منافق و نقشه یهودی ، داشتند اوس و خزرج دوباره به جان هم می افتادند که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله رسید و آن دو قبیله دوباره آشتی کردند و هم را در آغوش کشیدند. و آیه 102 سوره آل عمران بعد از آن نازل شد>« واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا واذکروانعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا کنتم علی شفاحفره من النار فانقذکم منها کذلک یبین الله لکم ایاته لعلکم تهتدون»
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      15 4
      همه مردم عراق که سنگدل و بیرحم نیستند. اما به گواهی تاریخ خوی وحشیگری و سنگ دلی در برخی قبایل عرب شدید است. در اروپا جلو چشم حافظان صلح بین المللی هزاران شهروند بوسنیایی زنده به گور شدند و اروپائیها فقط نظاره گر بودند. در کانادا هر از گاهی گورهای دسته جمعی جدیدی از کودکان بومی پیدا می شود. در اروپا تجارت برده برای مقاصد گوناگون رواج دارد. طبق آمارهای مختلف از ۵۰ تا ۷۵ میلیون انسان در جنگ جهانی دوم بدست اروپا و آمریکا کشته شدند. در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی چه بر سر مردم آوردند؟ مگر نمی دانید که در کشور برمه مسلمانان را زنده زنده آتش می زنند. تقریبا در همه مواردی که گفتم دست پیدا و پنهان اروپا و آمریکا و بقیه قدرتهای جهانی وجود داشته و دارد. هنوز هم اکثریت تمام ملتها را انسانهای مهربان و رئوف تشکیل می دهند اما این دخالتهای قدرتهای بیرحم خارجی است که گروهها و احزاب بیرحم را بر ملتها حاکم می کند.
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      20 1
      بعثی ها مردم عراق رو هم می کشتند
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      9 1
      تمام عراقی ها طرفدار حزب بعث نبودن و حتی حزب بعث عراق در خود عراق با عراقی‌ها درگیری داشت. و اینکه به بعضی عراقی ها گفته بودند ایرانی ها آتش پرست هستند و چه بسا اگر دروغ نمی‌گفتند کسی از آنها به حضور در جنگ با ایران راضی نمیشد. و ایران پولی اگر خرج کرده باشد برای امنیت کشور خودمان بوده. و اینکه نباید بین کشورهای مسلمان تفرقه ایجاد کرد.
    • محمدایوب IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      14 6
      خدایا به تمام نفهمان بصیرت وفهم بده که هرچه اسلام وکشور ضربه خورده از بی بصیرتان ونفهمان خورده درجنگ عراقی ها دسته دسته تسلیم میشدند. اگر به جنگ نمی آمدند زن وفرزندانشان را جلوی چشمانشان تیر باران میکردند. یک لشکر عراقیها در کنار ما و همراه ما با صدامیان می‌جنگیدند درصورتی که درایران مردم داوطلبانه می‌رفتند. وبسیاری از مردم ازجمله خود تو نرفتی. وطلبکار بودند. وهستند. واکنون مرگ برآنها که با مذاکره با آمریکا که صدام سگ زنجیره ای اوبود 8سال مذاکره وکشور را صد برابر از جنگ با صدام ویرانتر کردند.
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      13 5
      احمق! ما با صدام و ارتش بعثش جنگیدیم نه با مردم عراق؛ مردم مظلوم عراق خودشون از این دیکتاتور خون خوار زجرها کشیدند و مصیبت ها دیدند
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      8 2
      اون عراقی هایب که میگی بعثی بودند که بعدها هم به نیروهای داعش تبدیل شدند. عراقی هایی که امروز ما از اونها طرفداری میکنیم امثال رزمندگان "سپاه بدر" هستند که در کنار رزمندگان ایرانی برعلیه صدام جنگیدند مثل شهید ابومهدی المهندس. درباره سپاه بدر تحقیق کن
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      10 1
      مرگ بر خود احمقت. یعنی الآن به خاطر دار و دسته خونخوار مریم و رجوی باید گفت مرگ بر کل ایرانی‌ها. اصلا به تو چه؟ بابات تو جنگ بوده یا خودت؟
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      3 1
      دمت گرم افرین دقیق و درست گفتی مرگ بر همشون. بعثی ها کلا 50 هزار نفر هم نبودن بین اسرا اکثرا شیعه و غیر بعثی بودن منتها یه سری افراطی عرب پرست میخوان باب کنن که اونا بعثی بودن و با برادرای عراقیشون فرق دارن
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      1 2
      مرگ بر خود احمقت که تفکیک کردن انسانها رو بلد نیستی و هنوز یاد نگرفتی، در همه جای دنیا انسانهای خوب و بد هست در عراق هم صدام بیشرف انتخاب و گمارده مردم عراق نبود بلکه گمارده آمریکا و غرب بود که حتی مردم بیچاره خودشم قتل عام کرد و در جنگ با ایران آمریکا و غرب پشت صدام ایستادن و تا دندان مسلحش کردن و چه سلاح هایی که آمریکا و انگلیس و فرانسه بهش دادند و بمب های شیمیایی که آلمان در اختیارش گذاشت... درواقع مردم و جوانان این مرزوبوم با حمایت و سلاح های این جنایتکاران قتل عام شدن و به شهادت رسیدن.
    • CA ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      0 2
      مزدور! نفهم! دو بهم زن! شیعیان عراق و حتی اهل سنت خودشون قربانی صدام ملعون و حزب نجسش بودن!
    • ناشناس IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      0 1
      صدام بی شرافت به مردم خودش هم رحم نمی کرد کرد های عراق به خاطر حمایت از ایران زنده به گور شدند در هشت سال دفاع مقدس هم سپاه بدر که متشکل از عراقی ها بود پا به پای ایرانی ها علیه صدام می جنگیدند یعنی امثال ابو مهدی و سید حسن نصرالله و هادی العامری با حزب بعث یکین؟ اگر بخوایم حزب بعث و صدام گور به گور رو به کل ملت عراق تامیم بدیم پس اونا هم می تونن همین حرف های شما رو درباره ما بزنن چون فرقه رجوی تو عراق کم جنایت نکردن مشرق منتشر کن
    • مرتضی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      0 2
      چه ربطی به عراق الان داره صدام بیشرف بیچاره مردم عراق را به جنگ وادار میکرد تازه ما بهترین و باهوش ترین دولت را داریم اگه عراق با ما نباشه اون وقت آمریکا میریزه عراق و از عراق ایران را کنترل می کرد ما با عراق برادریم
  • مسعود IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    37 4
    عراقی ها که شروع کننده جنگ بودن باید الان غرامت جنگ به ایران بپردازند
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    44 2
    بعثیها وحشی بودند، داعش از نسل همینهاست! کاش میتوانستم کاری کنم که ریشه وحشیگری خشکیده بشه.
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    28 5
    دنیای متمدن یهود صدام سگ هار رو به جان ایرانیان انداخته و در سکوت مطلق فرو رفته بود ! همچنان که در حال حاضر هم شاهد همین نسل کشی خاموش ایرانیان توسط دنيای متمدن یهود هستیم که با ابزار تحریم صورت می‌گیرد و جهان در سکوت مطلق !
  • حیدر صالح IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    34 1
    بنی امیه روی اعراب جاهلی را سفید کرده صدام روی بنی امیه را سفید کرده داعش روی صدام را سفید کرده سپاه قدس (سردار سلیمانی) شر داعش را از سر کل منطقه کم کرده
    • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      2 1
      تاریخ اعراب تا بوده همین بوده دوست و هم میهن گرامی ! ما ایرانیان باید قوی و قدرتمند باشیم وگرنه حکام غربی و یهود بین المللی مجددا" یک سگ هار دیگر در منطقه جیر می‌کنند برای نسل کشی ایرانیان ، قوی شو گر راحت جهان طلبی ، قوی شو ایرانم، قوی شو میهنم ...
  • کوهرنگ IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    41 2
    یاران چه غریبانه /رفتند از این خانه ... روحشان شاد ،نام ویادشان جاودان باد
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      4 1
      مو به تن آدم سیخ می شود از این حجم شکنجه ها و آزارها و مصیبت هایی که اسرا کشیدند.
  • همطاف IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 2
    خداوکیلی این انصاف که جوان های ما رو کشتند و الان هم داریم بهشون باج میدیم ...بابا این ها همون کسایی هستند که تمام پدر و مادر های ما رو به عزای گل پسرهاشون نشوندند...غیرت وتعصبتون کجاست
    • آب را گل نکنیم IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      4 2
      ما کجا به اینها باج دادیم؟ قاتل جوان های ما صدام .... بود که گور به گور شد حزب بعث هم که تقریبا ناپدید شده فراموش نکنید صدام خون آشامی بود که به مردم خودش هم رحم نمی کرد و کرد های شیعه عراق را به خاطر حمایت از ایران زنده به گور کرد و در همان جنگ تحمیلی هم سپاه بدر که متشکل از عراقی ها بود پا به پای بچه های ما علیه صدام می جنگیدند نباید حزب بعث و صدام را به کل ملت عراق تامیم داد چون در آن صورت آنها هم می توانند با توجه به اینکه مسعود رجوی و فرقه اش روی داعش را هم سفید مرده اند بگویند همه ایرانی ها قاتل هستند و جوان های ما را کشته اند و نباید با آنها دوست باشیم( فرقه رجوی در عراق کرد ها را با همکاری صدام زنده به گور می کردند عکس هایش هم موجود است )
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 1
    داعش یادگار صدام
  • فروهر IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    5 2
    خدا بیامرزتش،بعضی ها جو گیرانقلاب بودن اون موقع،خب برادر این چه کاریه کردی شعار نوشتی،مثلا ثواب کردی ،عده زیادی از دوستاتو چند روز باعث شدی که شکنجه کنن،خودتو هم اون جوری سربه نیس کردن والا بالله این کارا حماقته نه شجاعت،چی شد مثلا امثال لاریجانی نه یک روز با شاه درگیر شدن نه با صدام،چه کیفی کردن
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      1 0
      ببین باید شکنجه و ظلم و ستم و فشار روحی و غربتی که اسرا متحمل شدند در نظر گرفت. خب اینها هم انسان بودند و آستانه تحملی داشتند، در جواب آن همه ظلم فقط ی شعار نوشت اما اون جلادان به شدیدترین و غیر انسانی ترین طریق زجر و شکنجه اش دادند. خود من و شما بارها افراد نفرین می کنیم و می گوییم مرگ بر فلان فرد و فلان کشور ، تازه ما یک هزارم سختی و شرایط وحشتناک اسرا را نچشیده ایم.
  • H.z IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    6 2
    مرگ بر به دنیا پرستان و بردگان سکه که دو کشور مسلمان را به جان هم انداختند.لعنت خدا بر شما باد
  • دلسوز IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 0
    حوالی ساعت شاید دو یاسه بعدظهربودک برای اولین صدای غرش هواپیماهای عراقی بالا سرمون در شهر کوچکمان دهلران پیچید و بمب‌هایی که بالای شهر در بیابان رها کردن‌. هنوز دقیقا نمی‌دونم چرا اون بعدظهر ،خلبانان عراقی خانه های مردم را ویران نکردن و بمب‌ها را در فضای بیرون شهر ريختند....اما هرچه بود حس وحشت و کنجکاوی توامان ،روح بی آلایش وساده کودکیمان رو فرا گرفته بود.‌‌‌.‌‌.کنجکاوی ازاین جهت که نمیدونستیم چرا اون هواپیماها حمله کردن وازکجا اومدن! قرار بود فردای اون روز برم عکاسی مژده عکسهای سه درچهارموبرای ثبت نام سوم ابتدایی بگیرم اما اون فردای آرام هرگز نرسید و صدای غرش هواپیماهای عراقی وانفجار بمب ها چرت دنیای کودکانه امان را پاره کرد .‌‌..روز بعد همه جا همهمه شد که ارتش عراق حمله کرده و بزودی دهلران را تصرف میکنه ...شهرو کاشانه رو اکثرن با پای پیاده ترک کردیم چون اونموقع ها چند خودروی سواری و نیسان بیشتر در شهر نبود....چند روز بعد هم ارتش عراق شهر رو گرفت. مهاجرت کردیم آبدانان، پدرم اون دوره اوضاع مالی خوبی داشت و از متمولان شهر بودو مقداری پول نقد همراه داشت و یادمه وقتی فامیلی میگفت در آبدانان زمین یا ملکی بخر انگار حرف نامربوطی میزد چون تصور میکردیم یکی دو ماه بعد بر میگردیم شهر خودمون. زمان گذشت و خبری ازبازگشت نشد..‌‌بزرگتر شدم .‌‌..شدسال ۶۶ سال دوم دبیرستان بودم باچند نفر از همکلاسی‌ها، دوره سه ماه رفتیم بسیج و به منطقه جنگی مهران اعزام شديم که با اون دشمنی که باعث آوارگیمون شد بجنگیم..‌.‌چند نفر از دوستانم شهید شدن ....و خلاصه اون یکماه بعد که فکر می‌کردیم جنگ تمام میشه و برمیگردیم زادگاهم،شد هشت سال وبیشتر!هنوز باصفاترین تصاویر آرشیو خاطراتم مربوط ب همان دوران کودکیم در قبل ازجنگه‌هر روز در ذهنم مرورشون میکنم. چیز شبیه کنج خلوت وآرامی در پستوی روانم شده که بهش پناه میبرم. هرروز آرزو میکنم جنگ در خاورمیانه تمام بشه و همه درصلح و آرامش زندگی کنن.چون هرتصویر وخبری از جنگ رو میبینم و میخونم از عمق وجود دلم میگیره ....حال مردم یمن و سوریه و عراق و افغانستان و.‌‌‌..میفهمم.... حس وحال بچه هاشونو عمیقا درک میکنم....!اما یک چیز رو هم هرگز فراموش نمیکنم ‌.دراینکه صدام یک جنایتکار بود تردیدی نیست اما میشد بعد از فتح خرمشهر با تدبیر جنگ را تمام میکردیم و...‌
  • IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    7 2
    هموطن یازده سال در بین اعراب خلبج فارس زندگی کردم. همه اعراب رو دیدم و شناختم.از مصری و الجزایری و لیببایی و تونسی گرفته تا اردنی و سوری و لبنانی و فلسطینی از عربستانی و کویتی و اماراتی تا قطری و بحرینی و عمانی. اگرچه لهجه های متفاوتی دارند‌ ولی زبان همه شون عربی ست. خلیجی ها مثل همدیگه هستند و با آفریقایی ها فرقهایی دارند و سوری و لبنانی هم شببه هم تقریباً. هر کدوم یک یا چند صفت اخلاقی بارز دارند. ولی همه شون در یک چیز هیچ تفاوتی ندارند. دشمنی و کینه نسبت به عجم!!! هزار بار گفته ام و نوشته ام. ده قرن هم طول بکشه عرب با عجم خوب نمیشه. هرچی هست دشمنی شون با ماها خواهد بود. عرب دستش تو سفره ت هست و مشتش تو پیشونیت. بی چشم و رو و بی صفت. کینه ای و دشمن فارس ها. بعثی و غیربعثی هم نداره. خدابا چه کینه و نفرت و دد منشی و رذالت ذاتی باید تو وجود اینا باشه که اینگونه بلاها رو بر سر بچه های معصوم ما می آوردند؟
  • فراجناحی IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    5 0
    بعضی افراد با هدف نامشخص سعی دارند واقعیت دفاع مقدس و مظلومیت نیروهای مدافع ایران را وارونه جلوه دهند ، مثلا در فیلم اخراجی ها (( عمو زنجیر باف و ...)) و اجرای گروه سرود اسرا و ...و سایر اثار سینمایی که صرفا بیانگر نظر تهیه کننده است نه واقعیت دفاع مقدس.
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      2 0
      متاسفانه همین طور است. فیلم ها و سریال ها عمدا و یا سهوا واقعیت ها و سختی ها و اتفاقات وحشتناک جنگ را نشان ندادند. از دل نگرانی خانواده های رزمندگان تا مشکلات جنگ تا آزار و شکنجه ای که اسیران متحمل شدند.
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 5
    مکافات عملشان را دارند پس میدهند آن آمریکا آن داعش و هنوز در گیرند و روی خوش نمی بیند هیچ ملتی مثل ایران نیست آنرا امام راحل فرمودند
  • . IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    5 0
    واقعا مردان واقعی اونا بودن نه الان که فقط تیپ میزنن و ریا کاری
  • محمدرضا IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    7 0
    روحشان شاد.
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    7 0
    مرگ بر رانت خوران و فاسدان حاکم بر ایران که خون مردم را مکیدن و سفره مردم را خالی کردند از خون شهدا خجالت نمی کشن مردانمان را بیکار ، زنان و دختران را .... انشاله روزی همین حسین ها این افراد را مجازات خواهند کرددرود بر شرف حسین ها مرگ و نابودی بر این بیشرفان ، فاسدان و رانت خوران امروز آنها نرفتند که امروز مردم نان در خون بزنند و ..
  • محمدایوب IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    4 0
    مرگ وننگ ونفرت بر متجاوزان به حقوق مال مردم که تحت عنوان آقازاده وقبیله ای اموال مردم راغارت میکنند مرگ برآنها که زالو صفتانه پا روی خون این آزادمردان که جانشان را فدای دین ومردم وکشور کردندتا امنیت و آسایش را برای مردم تامین کنند واین حیوانهای خونخوار. وزالو صفتان فرزندان کثیفشان وهرزه در کشورهایی که درجنگ به صدام خونخوار انواع سلاح رادادند وپول الان به عیاشی وخود فروشی مشغول هستند وخود حرامیانشان در ویلا های غصبی ورانتی در مناطق خوش آب و هوا لواسانات شمیرانات زعفرانیه وقیطریه وپاسداران ووو به زندگی حیوانی مشغولند و ماشینهای میلیاردی سوار باز ازانقلاب طلبکارن. وبا دشمنانمان همکاری میکنند.
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 0
    الا لعنت الله علی القوم الظالمین و سیعلم الذین ای منقلبن ینقلبون
  • محسن IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 2
    خب آن رزمنده و آزادۀ عزیز باید پیش بینی می کرد که نوشتن «مرگ بر صدام» روی درِ آسایشگاهِ اســرا چه عواقبی دارد. آیا انتظار داشت عراقی ها برای این کار به او جایزه هم بدهند؟
  • PL ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    2 5
    لطفا مخالف تجزیه عراق نباشید. بگذارید صدام در گورش بلرزد.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      0 1
      میخواهی از آب گل آلود ماهی بگیری ؟
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 0
    بمیرم الهی چه جوونای نازنینی که این همه زجر و تح اون موقع من بچه بودم الان دو تا پسر دارم اصلا نمیتونم همچین چیزایی رو بشنوم یا عکساشون و ببینم به طرز دیوانه واری به هق هق میافتم ، یعنی واقعا همچین ادمای خونخواری مثل صدام و هیتلر و .. سزای اعمالشون و پس میدن ؟
  • نظر IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    1 0
    لعنت خدا بر جنایت کاران بر پا کننده سقیفه ملعونه و طاغوت و جبت و معاویه و یزید و اللهم العن العصابة التی جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله و لعنت خدا بر صدام معدوم و تمامی جنایت کاران
  • آزادوار IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    2 0
    صدالبته که پس میدن، شک نکن،لن یخلف الله وعده.
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    2 0
    یه عالمه جون بی گناه از دو طرف کشته شدن که هیچ دشمنی وحتی همدیگه نمیشناختن باهم میجنگیدن
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 0
    بمیرم الهی چه انسانهای پاکی شکنجه شدند
  • US ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    1 2
    حالا بگید عراق کشور دوست ماست
    • بهلول IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      بله صد البته که عراق دوست و برادر ماست وحتی در زمان صدام ملعون اکثریت قریب به اتفاق عراقیان دوست و برادران ما بودند و کنار ما با صدام و منافقین خلقتان جنگیدند از روی از روی عنصریت حرف نزنید اگر نمی دانید برید تحقیق کنید و بعدا از روی انصاف حرف بزنید وما یلفظ من قول الا لدیه رقیب عتید صدق الله العلی العظیم
  • جمشیدی IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    2 3
    همین مزودران عراقی که الان شدند برادران ما وخواهران ما وترسیدند از امریکا بدترین جنایت روی سربازان اسرای ایرانی انجام دادند.عراقی ها را هرجا دید نابود کنید.مرگ بر جماعت عرب مفت خور
  • ص.پ IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    2 0
    لبیک بر امام حسین لعنت بر صدام حسین
  • اسماعیل IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 0
    وقتیکه خاطرات برادران اسیر را میشنوم ویا میخوانم آنقدر تاسف میکنم چرا مسئولین زیر بال این عراقیهای نامرد را میگیرند واقعا متاسفم فکر کنم هیچکدام از این تصمیم گیرندگان یا اصلا جبهه جنگ را ندیدند ویا اسیر نشدن
  • مهاجر IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    1 0
    بعضی از دوستان گفتند عراقی‌ها سردار ما را که ناجی خودشان بود به قتلگاه کشاندند باید به عرض برسانم این دومین سرداری بود که ناجی عراق بود وبه دست خود عراقی‌ها باحیله ونامردی به قتلگاه کشاندند اولی کیان ایرانی وهمرزمانش بود که خونخواه سیدالشهدابود دومی هم سردار جهان اسلام حامی مسلمین جهان سردار سلیمانی بود.
  • سلام IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 0
    سلام آخرش حسین آقای عزیز چه به سرش اومد؟ شهید شد یا به وطن بازگشت با اسرای دیگر؟
  • مهاجر IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    3 0
    برادر من اسیر عراقی‌ها بود باوجود اینکه لحظه اسارت شاهد داشته زخمی اسیرش کردن خود اسیران ما که آزاد شدند همه شهادت دادن که توی یک سلول دیدنش از همه اسرا جدا بود صدای ناله هاش و شنیده بودند با رمز ضربه زدن به دیوار با آسرایی که موقتا به سلول‌های کنارش میبردن صحبت کرده بود ولی هیچ وقت کسی پیشش نبردند ونگذاشتن کسی باهاش ارتباط داشته باشه آخر سر بعد از آزادی اسرا آزادش نکردن خبرهای موثق از زنده بودنش به ما رسید ولی الان سی وسه سال ازش خبر نداریم اسرای عراقی تو ایران ملاقات کننده داشتند بهترین غذا و امکانات داشتند وحتی مفقودالثرها هم از ایران رفتند این ها همه به کنار الان که یکی میاد از اینها دفاع میکنه آدم آتیش میگیره اینه که زخم مارا تازه تر میکنه هموطن خودم
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    شهدا رسالت خودشان را انجام دادند و دوستانشان با تحمل جانبازی و اسارت و گفتن سرگذشت دوستانشان به وظیفه خود دارند عمل می کنند... حالا آیا ما هم می توانیم به وظایف خودمان در قبالولایت و اسلام و ایران عزیزمان عمل کنیم و روسفید اونها را ملاقات کنیم یا شرمنده این از خودگذشتگی ها خواهیم شد؟!!
  • علی‌ رمضانی IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    0 0
    من‌هم‌ایصار‌گر‌هستم‌ در‌واب‌‌یک‌سال قایق‌ران‌بودم‌ دلم‌شکست‌
  • فدائی رهبر انقلاب اسلامی امام سید علی خامنه ای IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    درود بر شهدائی که شجاعانه رفتند برای دفاع از این خاک به شهادت رسیدند و نفرین بر کسانیکه اختلاس کردند و بیت المال را بالا کشیدند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس