استاد دست پیش

در پی درگذشت شاعر و نویسنده بزرگ اردبیلی کشور مرحوم استاد" محمود دست پیش" نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش مشرق، در پی درگذشت شاعر ونویسنده بزرگ اردبیلی کشور مرحوم استاد" محمود دست پیش" نماینده، ولی فقیه در استان وامام جمعه اردبیل پیام تسلیتی صادر کرد.

در این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله وانا الیه راجعون

با کمال تأسف و تحسّر اطلاع یافتیم شاعر سحّار و نویسنده‌ی قهار خطه‌ی مبارک استان اردبیل جناب آقای محمود دست پیش متخلص به «واله» دعوت حق را لبیک گفته و با توشه‌ای از خدمات نفیس تربیتی، فرهنگی و ادبی در جوار رحمت حضرت حق (جلّ و علا) آرمید.

آثار ماندگار این شخصیت عظیم استان ادب پرور اردبیل نشان می‌دهد که او در بصیرت و غیرت دینی و ملی، ضرب المثل و الگوی فراموش نشدنی ودرصنعت شعر در مستوایی بسیار عالی قرار داشت.

او شعر را ابزار هوی و هوس، منویات نفسانی و منیت‌های شیطانی نساخت. شعر و قلم او در خدمت انسان و انسانیت، مکارم اخلاقی، خلق احساس‌های متعالی و عواطف بلند آسمانی و در خدمت وحدت و اخوت انسان‌ها بود.

او در دفاع از نظریه خانواده‌ی واحد جهانی در ذروه قرار داشت و اشعار او در این موضوع در محضر مقام معظم رهبری و تحسین ایشان توسط رهبر معظم برای ملت ما مخصوصا آذری‌های عزیز فراموش نشدنی است.

این شاعر توانمند بسیار مورد طمع دشمنان ایران عزیز بود، اما رقیت طمع، فرسخ‌ها با او فاصله داشت. او به عنوان یک معلم از افتخارات بزرگ آموزش و پرورش بود. کمتر شاعری توانسته شهرت جهانی پیدا کند، اما شعر معروف او «سیزه سلام گئتیرمیشم» که از مشهورترین سروده‌های اوست با آهنگ سازی استاد علی سلیمی شهرت جهانی پیدا کرد و تا کنون بارها در رسانه‌های ترکیه و آذربایجان بازخوانی شده است.

ملت بزرگ ما با این شاعر عدیم النظیر با سروده‌ی معروف او یعنی «خلبانان ملوانان» آشناست. او در سال ۱۳۸۷ در مراسم دیدار سالانه‌ی شعراء با مقام معظم رهبری به قرائت دو شعر آذری پرداخت؛ از جمله شعر «بیز هامیمیز ایرانلییخ» که مورد تشویق ویژه‌ی حضرت آقا قرار گرفت و رهبر معظم دستور دادند برای این اثر آهنگ سازی شود.

این شعر او جزو اشعار جاودانه و به مثابه آب سرد بر آتش فتنه‌های بزرگ نژادی است و شایسته است ورد زبان هر عزیزی باشد که قلب او با عشق ایران عزیز و با آرزوی شکل گیری خانواده‌ی واحد جهانی می‌تپد. از این رو از باب «خِتَامُهُ مِسْک» فخر و شرف بزرگی است که این ارادت نامه با ذکر بخشی از همان شعر، متزین گردد:

فارسدا منم، ترکده منم
کورد، لر، بلوچ، ترکمنم
سن ده منم، من ده سنم
بیز هامیمیز ایرانلییق
***
یوردوموز بیر، دینیمز بیر
یاخشی یامان گونوموز بیر
بیریمیز مین، مینیمیز بیر
بیز هامیمیز ایرانلییق
***
بیزی دوغان مهربانا
سن مادر دِی، منده آنا
دشمن قالسین یانا یانا
بیز هامیمیز ایرانلییق
به روان پاک او درود می‌فرستیم و برای فکر آن عزیز، رهروان شایسته و برای قلم آن بزرگ، حاملان وارسته وبرای روح او، رضوان و غفران الهی و برای خانواده‌ی معظم آن عزیز سفر کرده خلفیت خاص خداوندی را مسالت داریم.

سید حسن عاملی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس