کد خبر 1254163
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
تصمیم الکنو اشتباه بود/ «شعارهای»فدراسیون والیبال غیرکارشناسی بود

کارشناس والیبال پس از حذف تیم ملی از مرحله گروهی بازی‌های المپیک گفت: در رقم خوردن این نتیجه هم الکنو اشتباهاتی داشت هم مسئولان فدراسیون شعارهایی دادند که غیرکارشناسی بود.

به گزارش مشرق، مرتضی شیاری پس از حذف تیم ملی والیبال از مرحله گروهی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو گفت: نمی‌دانم از چه کلمه‌ای استفاده کنم، بگویم شوک، رؤیا یا خواب! فدراسیون‌نشین‌ها مرتب در چهار سال گذشته صحبت از رفتن روی سکوی المپیک را داشتند. با توجه به اینکه در راحت‌ترین گروه قرار داشتیم، اما نتوانستیم از گروه صعود کنیم. با یک برد مقابل لهستان شاهد بودیم که بسیاری از مسئولان فدراسیون مدعی شدند که گفته بودیم «صبور باشید و چهره واقعی تیم ایران را در المپیک خواهید دید!»

دستیار جان اسپرو ادامه داد: پس از شکست تیم لهستان در رسانه‌ها گفتم این یک برد خطرناک است. قبول دارم برد باارزشی است اما خطرناک بود چون تیم ایران همیشه در مقابله تیم لهستان یک انگیزه خاصی داشته است و این برد می‌تواند تیم ایران را وارد یک خواب و رؤیا کند که به راحتی می‌تواند از گروهش صعود کند درحالی‌که میدان المپیک، میدان بزرگی است، هیچ‌کس برای شکست نمی‌آید و همه تیم‌ها چهار سال برنامه‌ریزی می‌کنند که در آن میدان بهترین نتیجه را کسب کنند.

وی تأکید کرد: در همان لیگ ملت‌ها مشخص بود که تیم ایران دچار بحران است، هماهنگ نیست و ضعف دارد و متأسفانه این ضعف‌ها پوشیده نشد و اشتباه پشت اشتباه. در لیگ ملت‌ها با دو پاسور شرکت کردند و در حین مسابقات تعویض پاسور رخ داد. غفور در ۹۰ درصد بازی‌ها حضور نداشت و به یکباره در المپیک به صورت فیکس بازی کرد. غفور بازیکن بزرگ و برای والیبال ایران بسیار زحمت کشیده است اما این کارها و حرکات خنده‌دار است. صابر کاظمی که در لیگ ملت‌ها با آن قدرت بازی کرد، در المپیک ذخیره شد و شاهد بودید که هر بار در المپیک شرکت کرد، خودش را نشان داد.

دستیار جان اسپرو افزود: نمی‌دانم درباره الکنو چه بگویم. شاید صحبتی که او بارها و بارها اعلام کرد که «نیاز دارد استراحت کند»، واقعا نیاز به این استراحت داشت اما نمی‌دانم چرا این کار را به پس از المپیک موکول کرد. ای‌کاش قبل از المپیک استراحت می‌کرد و اصلاً در والیبال ایران حاضر نمی‌شد.

این مربی ادامه داد: بارها گفتم که خصوصیات اخلاقی الکنو به هیچ وجه با خصوصیات بازیکنان المپیک ایران همخوانی ندارد. سیستم کاری الکنو از نظر والیبالی و فکری، هم‌خوانی با والیبال و والیبالیست‌های ایرانی ندارد اما گوش شنوایی وجود نداشت و فکر کردند چون الکنو رزومه قوی دارد می‌تواند به والیبال ایران در این برهه زمانی کمک کند.

کارشناس والیبال ادامه داد: الکنو و تمامی دوستان باید این را در نظر داشته باشند این بازیکن است که در داخل زمین بازی می‌کند نه مربی و شما زمانی می‌توانید مربیگری خود را به رخ بکشید که بازیکنان خوبی در اختیار داشته باشید و با چیدمان آنها و استفاده درست از آنها در شرایط درست بتوانید استفاده کنید اما زمانی که بازیکن به اندازه کافی در اختیار نباشد یا بازیکنانی در اختیار دارید که در برخی از تکنیک‌ها دچار ضعف هستند، هر چقدر هم که دانش مربیگری داشته باشید، کاری از دستتان برنمی‌آید.

شیاری تأکید کرد: یک اتفاقی پیش از المپیک رخ داد و فرهاد قائمی به هر دلیلی به تیم ملی دعوت شد. این دعوت می‌توانست هماهنگ شده یا نشده با الکنو باشد اما اتفاقی که پس از آن رخ داد، بسیار زننده بود و نه فدراسیون و نه الکنو نتوانستند این موضوع را مدیریت کنند و لطمه‌های زیادی از نظر روحی، روانی و حاشیه‌سازی به تیم ملی وارد شد. قائمی یا نباید به تیم ملی دعوت می‌شد و حالا که دعوت شد، باید حداقل فرصت بیشتری به او داده می‌شد و بهتر بود شفاف‌سازی انجام می‌شد یا حداقل می‌گفتند که ما اشتباه کردیم از او برای حضور در تیم ملی دعوت کردیم.

کارشناس والیبال گفت: نکته مهم این است که بحث فرهاد قائمی نبود بلکه صحبت بر سر تیم ملی یک کشور بود و اینکه تیم ملی یک کشور چطور نمی‌تواند چهار دریافت‌کننده قدرتی در حد تیم ملی داشته باشد و در یک میدان بزرگی مثل المپیک با چهار دریافت‌کننده قدرتی حضور داشته باشد. همه دنیا می‌دانند حتی اگر ضعیف ترین مربی دنیا باشید، می‌دانید که تیم در هر حالتی باید چهار دریافت‌کننده قدرتی داشته باشد. حتی برخی از تیم‌ها حاضرند پنج دریافت‌کننده قدرتی و یک پشت‌خط‌زن داشته باشند اما نمی‌توان لیبرو را به عنوان دریافت‌کننده استفاده کرد. این تصمیم اشتباهی بود آن هم از مربی مانند الکنو. این موضوع نشان داد رزومه‌ای که در اختیار دارد به دلیل پتانسیل بالای بازیکنان روس به دست آورده است. در ریو تیم الکنو قهرمان نشد بلکه اشتباه برزیل این فرصت را به الکنو داد.

وی افزود: نقطه ضعف‌ها از لیگ ملت‌ها مشخص بود. فدراسیون والیبال در هشت سال گذشته شعارهای زیادی درباره کسب سکوهای جهانی و المپیک داد اما شاهد بودیم هیچ‌گاه این اتفاقات رخ نداد این شعارها کاملاً غیرکارشناسی و رؤیایی بوده است. هر کارشناسی که ذره‌ای والیبال را درک کند و منافع شخصی‌اش درگیر نباشد و در واقع مهره فدراسیون نیست، می‌داند که والیبال ایران به دلیل نقاط ضعفی که دارد، به هیچ عنوان نمی‌تواند روی سکوی جهانی و المپیک قرار گیرد. تیم ایران در مسابقات و در لیگ ملت‌ها کاملاً مشخص بود از نظر دریافت دچار مشکل است.

کارشناس والیبال اظهار داشت: فدراسیون با شعارها و آرمان‌هایی که ساخت، دو اشتباه بزرگ انجام داد؛ نخست اینکه سطح توقع را بسیار از جامعه بالا برد درحالی‌که چنین چیزی وجود نداشت و هدف از این صحبت‌ها می‌دانیم که جنبه‌های دیگری داشت. هر بار هم که تیم نتیجه نگرفت، با تخصصی که در صحبت کردن دارند، موضوع را حل و فصل کردند. چرا زمانی که این دوستان در هر جایگاه و پستی قرار دارند، در اتاق فکر که می‌توانند نظر بدهند، چرا به جای دادن نظر کارشناسی و درست، نظراتی می‌دهند که به نفع منافع شخصی‌شان است یا اینکه تصمیم از قبل گرفته شده را جا بیندازند؛ اینها خیانت به جامعه والیبالی است که از ۷۰-۶۰سال پیش برای والیبال انجام شد. افرادی که تصمیمات از قبل گرفته شده را در اتاق فکر و جلسات خصوصی جا می‌اندازند، خائن به ورزش، والیبال و کسانی که برای والیبال زحمت کشیدند، هستند.

شیاری افزود: الان زمان آن رسیده افراد غیرمتخصص که والیبال برایشان سکوی پرتاب بود، دیگر والیبال را رها کنند تا والیبال چاره‌ای برایش اندیشیده شود وگرنه به زودی شاهد خواهیم بود تیم ایران به جایگاه ۳۰ سال گذشته که آرزو داشت تیم‌های ژاپن، چین و کره را شکست دهد، سقوط خواهیم کرد همانطور که در چند سال گذشته رخ داد.

دستیار جان اسپرو در تیم آمریکا گفت: نکته جالبی که در تیم امریکا دیده‌ام و می‌بینم این است که هر شخصی در هر پست و مقامی که صحبت می‌کند، جان اسپرو به حرف او به دقت گوش می‌کند و احترام می‌گذارد و اگر دید آن صحبت به سود تیم است، حتماً استقبال خواهد کرد و بارها شاهد آن بوده‌ام. در هر صورت پایان تلخی برای والیبال ایران بود. از امروز کار بسیار سخت خواهد بود. حواشی بزرگی برای والیبال ایران رخ خواهد داد. نمی‌دانم داورزنی چگونه می‌خواهد مدیریت کند. شاید اگر یک درصد بخواهد به صحبت‌مان گوش دهد و راهکاری برای این کار باشد، این است که از اتاق نخست فدراسیون تا انتها تمام افراد غیروالیبالی و غیرتخصصی را خالی و با متخصصان واقعی پر کند اگر این کار در توانایی‌ او نیست، چرا که فشار سیاسی در فضای ورزشی ایران حاکم است بنابراین برای حفظ آبرویش و همه زحماتی که برای والیبال کشیده و به احترام جامعه والیبال، بهتر است از والیبال کنار برود که حداقل کار به دست خود اهالی والیبال بیفتد و چاره‌ای اندیشیده شود؛ برای این والیبال نگون‌بخت شده.

وی درباره تیم والیبال آمریکا نیز گفت: تیم ملی والیبال آمریکا نیز با توجه به بازیکنان پرقدرتی که داشت، از صعود به دور بعد بازماند و آرژانتین در بازی بسیار حساس پیروز شد و بار دیگر ثابت شد که میدان المپیک جای شوخی نیست. میدان المپیک میدان بزرگ و سختی است و اگر با برنامه‌ریزی درست در آن شرکت نکنیم، نمی‌توانیم به اهداف و آرمان‌ها دست پیدا کنیم. تیم آمریکا با یک مصدوم به نام راسل در میدان بزرگی مثل المپیک ضربه دید. مطمئن باشید شرایط برای تیم امریکا از امروز به بعد نیز سخت خواهد شد. فکر می‌کنم کادر تیم آمریکا که محوریت آن با جان اسپرو است، باید خودش را آماده کند که جوابگوی نتایج باشد چرا که آمریکا تیم بسیار بزرگی بود. درست است که در گروه بسیار سختی قرار داشت، اما عدم صعود دور از تصور بود.

شیاری در پایان گفت: برای تیم ایران ناراحت هستم. امیدوارم این اتفاق بسیار بد به شکل خوبی مدیریت شود. با توجه به اینکه با تیم آمریکا کار می‌کنم، برای این تیم ناراحت هستم چرا که لمس کردم چقدر زحمت کشیده شد. هیچ‌کدام فکر نمی‌کردند که حتی جزو سه تیم نباشند و راحت از صعود به دور بعد جا ماندند. قطعاً تیم برمی‌گردد و جلساتی برگزار خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    18 19
    مربی کمونیست و شرقی به درد نمیخوره باید مربی کاربلد غربی بیاریم
    • علی IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      9 4
      بد نیست مربی ایروبیک استخدام کنیم
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      6 13
      خفه شو بابا حرف مفت میزنه غربگدا ی ذلیل زاده تو خودتو از ما ندون خود غربیا (( کارتون خوابی تو )) از آمریکای لاتین مربی میارن یکی دوتاشون مربی داخلی دارن
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      4 1
      مربی لازم نیست بازی علی اصغری بهتر جواب میده
  • م CA ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    14 5
    ماهم گفتیم هشدار وتذکرات لازم را رسانه روادید. تلویزیون وفضای مجازی به‌طور غیرمستقیم به مسوولان فدراسیون وکادرفنی والکنوکه تازه اومده بودنمی دانست اماگفته بودیم شروری مثل معروف که سابقه کتک کاری وفحش وتهمت به سرمربی آرژانتینی وقت تیم ملی والیبال اداردبه هیچ عنوان این پیرخرفت رادعوت کرداما متاسفانه فدراسیون والیبال وآقای داورزنی نه تنها انتقاد پذیرنیستن بلکه فکرمیکنن دیگران درپی پستشن... حالادیدیدمعروف شروربی خاصیت چه طورهمه راشست ورفت پیش ناپدریش تولجنی مثل آمریکا
    • ناشناس IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      6 11
      چقدر بی تربیت صحبت میکنید !گویا شما از همان گروه شرورهای جامعه هستید .بهتره کمتر صحبت کنید که بیشتر از این خودتان را خراب نکنید .
    • ایرانی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      4 7
      دهنتو ببند ، وقتی حکومت از بن ویروس داره این ویروس به همه جا سرایت می کنه ، داخل جهان همه به معروف اعتماد دارند ، در ضمن اون لجن در حال حاضر کشور ماست ، یه کشور استعمار شده که شما ها یا هیچ درکی از این موضوع ندارید یا می دونید ، می خواین ذهن مردم رو کوچیک کنین که متأسفانه به این هدفتون رسیدید . ایران هم یه روزی ایران می شه ...
  • هادی شهری IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    6 13
    100%موافق هستم ونظرم این است که آلکنوعمدااینکاروکرد و3برابرمزدش پول گرفت وتیم والیبال عزیزای آن رابرای همیشه نابودکرد
    • کاوه IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      6 0
      آخه تو در این مملکت کارشناس عالی رتبه والیبال هستی که اینچنینی نظر میدی؟! بجای اینکه مث مردم ایران به سعید معروف افتخار کنی که برترین والیبالیست آسیا و جهان شده این چرت و پرت ها چیه میگی؟!!!!
  • عبدالناصر IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    3 0
    چشم آقای داورزنی روشن فقط همین را به بی تدبیری ایشان
  • حسام RU ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    6 0
    بعضی از ذخیره ها برای تماشا بازی رفته بودند تعویضی در کار نبود ولو باخت حتمی میشد.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 3
    مربی باید تاکتیک بلد باشد یعنی هنر استفاده از نیروها ،متاسفانه آلکنو این کار را بلد نبود ما با همین بازیکنان می‌توانستیم بهتر نتیجه بگیریم آقای بردیا سعادت اگر چه جوان بود ولی هم سرویس قدرتی میزد و هم در اسپک توانا بود نباید خط می خورد و خیلی از مسائل مهم دیگر که توجه نشد.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    7 2
    خیانت روسها تمامی نداره ولی نمی دان ریم چرا ما دائما به روسها اعتماد داریم با وجود ضربات آنها لعنت به موسس روسیه
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    14 2
    معروف موسوی عبادی پور تا اینها باشن همین اش وهمین کاسه
    • علی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      2 1
      تو برو جاشون
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      1 1
      شما ندیدی فقط تو یه بازی خود عبادی پور به تنهایی تونست ۵ امتیاز سرویس بیاره معروف چقدر روحیه میداد به تیم وقتی همه ناامید بودن؟ به نظرم مشکل تو چینش تیم بود علاوه بر اون دو سه تا خبره، باید کاظمی و سعادت حضور پیدا میکردن اسفندیار عالی بازی میکنه چرا نبود؟؟ اینا از عوامل ضعفمون بود!! چینش نامناسب تیم
  • بیچاره IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    7 0
    الکنو مربی خوبی بوده ولی جای تعجب داشت که صابر صالحی خودش را به خوبی نشان داده بود که چه قدرتی داره ولی مربی خوب ما اورا در زمانی که معروف نمی توانست اورا وارد زمین می کرد ،معروف نه تنها عاجز بود بلکه سن او دیگر برای بازی های سرعتی زیاد بود ومربی این را درک نمی کردووای بر احوال ما شد،
  • Morteza IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 1
    واقعا متاسفم برای بعضی ها که از والیبال هیچی حالیشون نمیشه دارن کارشناسی میکنن.اگه تا الان اسمی از والیبال ایران هست،مدیون معروف و موسوی هستیم،مثل اینا دیگه نخواهد آمد، اینکه در المپیک شکست خوردیم، از بی تدبیری سرمربی و مسولان بود نه بازیکن ها
  • mojtaba SE ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 0
    این کارشناسان 2 دلاری هی نظر دادن تا جو منفی بمونه و بازیکنان شب تا صبح از ذوق پیروزی نخوابیدن و موقع مسابقه خوابشون میامد...بابا تمام شد دوستان کارشناس..روز از نو روزی از نو دم والیبالیستها هم گرم
  • دلسوز IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 0
    معنوی نژاد از بهترینهای جهان بود حاشیه نشین شد..... بردیاسعادت بمراتب از غفور بهتر بازی میکند اما یهو ازتیم حذف شد. ضمن اینکه غفور آلان در حد تيم ملی نیست. مجرد که مفتش گرونه. نه سرویس زنه نه اسپک زن.... در والیبال امروز 50درصد موفقیت به سرویس برميگردد و هر تیم بزرگی لااقل 4بازیکن داخل میدانش سرویس ریسکی بامهارت میزنن. ازطرفی در روند بازی معلوم بود معروف با غفور مشکل داره و در موارد زیادی راحت ميتوانست با پاس ب غفور امتیاز بگيرن و طوری شده بود که تیم مقابل ميدانست 90درصد حملات ما از سمت چپه. اما یکی از مشکلات اساسی تیم ما نداشتن یک بازیکن بلند زن حرفه آیه. بدون داشتن چنین بازیکنی محاله بشه نتیجه مطلوبی گرفت
  • مرادپور IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    خدا پدرتو بیامرزه که حرف حق رو زدی
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    3 0
    ایشون با تیم آمریکا هم در همون دور اول حذف شد
  • ابوذر IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    هی توی بوق و کرنا کردن ما می خواهیم المپیک روی سکو برویم ولی دیدید تیمی پر از حاشیه و نوسان بودیم و اصلا ایران توان مقابله با برزیل لهستان روسیه فرانسه را ندارد و حتی به ایتالیا و ژاپن و کانادا هم باختیم این میدان المپیک بود و همه دنبال حتی سکوی سوم بودند اگر لهستان را بدیم به خاطر شناخت کم لهستان از نحوه بازی ایران و بازی اول تیم لهستان بود و تیم های ایتالیا ژاپن کانادا با آنالیز ایران به خوبی توانستند ما رو شکست بدهند توان تیم ما در حد 10 11 دنیا است و نه در جمع 4 قدرت برتر دنیا صابر کاظمی بهترین بازیکن ما در وی ان ال بود وغفور درست است بازیکن خوبیست ولی مصدوم بود و از نداشتن آمادگی کامل رنج می برد صابر کاظمی باید بازیکن اصلی می بود ولی اکنو هی از غفور استفاده می کرد بهتر است آینده نگر باشیم و والیبالیست تربیت کنیم برای 5 سال 8 سال آینده از سن های کم با قامت بلند
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 1
    اقای معروف بازیکن بزرگیه ولی نمیدونم چرا درامتیازات حساس توپ را به عبادی پورمیداد درحالیکه غفور ازبهترین قدرتی زنهای دنیا درمنطقه دوبود
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 0
    کسی که والیبال ایران رو متحول کرد اول کارخانه و بعد ولاسکو بود. الان باید کارخانه رو بیاریم و بعد یواش یواش تیم رو ارتقا بدیم.
  • ستایش IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    بیشرفا شما حق ندارین به بازیکنا توهین کنین اسکلا
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    صابر فقط صابر
  • آتنا IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    ای کاش این میرفت
  • ارسلان IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    الکنو مربی بزرگی است و لیکن نیاز به زمان دارد ضمن انکه ما در وضعیت پوست اندازی هستیم و تغییر نسل و شکست در این شرایط طبیعی است باید با اتکا به جوانان و نوجوانانمان تیم جدیدی بسازیم نه اینکه تیمی با داشتن یکی مثل معروف که خود را بالاتر از هر مربی می بیند
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    0 0
    شیاری کیه؟ کارشناس بهتر مثل اکبری و کارخانه نبود ؟ استفاده فیکس از غفور باید انحام می شد . کاظمی بهیچ عنوان همتای غفور نیست .چه در حمله و چه در دفاع و چه در سرویس . قائمی باید در ترکیب اصلی تیم قرار می گرفت چون هم دریافت کننده خوبی است و هم سرویس زن خوبی . میلاد عبادی پور بهیچ عنوان در حد فیکس تیم ملی نیست . و فقط ارتباط حرفه ای با سرمربی و شاید دیگر افراد باعث فیک شدن او در تیم ملی شده . با وجود یعید معروف استفاده از کریمی در پاسور کار بسیار اشتباهی بود .المپیک جای باتجربه هاست نه جای تجربه کسب کردن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس