کد خبر 1253723
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
آیا مدیریت کرونا در ایران سر آمد جهان است؟

معاون پیشین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مدیریت کلان کرونا مشکلات جدی و اساسی داشت و اگر قبول نکنیم آینده درست نمی‌شود؛ چیدمان از ابتدا غلط بود.

به گزارش مشرق، سید موید علویان، در پاسخ به این سوال که آیا مدیریت کرونا در ایران سر آمد جهان است؟، گفت: این امر به این بستگی دارد که ما به کدام بخش مدیریت کرونا در ایران توجه کنیم، در حدود مدت یکسال‌ونیم گذشته که از شیوع این بیماری در کشور می‌گذرد، پرستاران، پزشکان، کادر درمان و بخش‌های بهداشتی به صورت ۲۴ ساعته تلاش کردند و در این خصوص هیچ شکی وجود ندارد.

وی ادامه داد: حماسه‌ها و تنش‌هایی که این افراد تجربه کرند، بر اساس پایبندی بر قسمی است که با خدا و مردم برای حفظ سلامتی افراد خورده اند و عده‌ای از عزیزان ما در حوزه سلامت جانشان را در راه حفظ سلامت مردم دادند که بسیار ارزشمند، شکوهمند و تاریخ‌ساز است.

ببینید:

فیلم/ تعداد اصلاح شده فوتی‌های کرونا روزانه ۷۰۰-۸۰۰ نفر است!

علویان ضمن اشاره به اینکه در بخش‌های مدیریتی میدانی در بیمارستان‌ها و دانشگاه تلاش‌های بسیار خوبی انجام شده است، اظهار کرد: اما مدیریت کلان کرونا مشکلات جدی و اساسی داشت و اگر قبول نکنیم آینده درست نمی‌شود؛ چیدمان از ابتدا غلط بود، ستاد کرونا در سطح وزارت بهداشت بود و این وزارتخانه نمی‌توانست به بقیه وزارتخانه‌ها اعمال حاکمیت کند در حالی که باید بلافاصله این ستاد زیر نظر رییس جمهور قرار می‌گرفت.

معاون پیشین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دولت بسیار کم با خواسته‌های نظام سلامت همراهی کرد، متذکر شد: در هیچ زمانی نظام سلامت تا این اندازه از طرف مقام معظم رهبری مورد حمایت قرار نگرفته بود که ایشان بگویند هر چه وزارت بهداشت در زمینه کرونا بگوید، حکم است و باید اجر شود.

بیشتر بخوانید:

فوت ۳۶ هزار تهرانی به دلیل کرونا/ هزینه کفن، دفن و خرید قبر در پایتخت

وی با اشاره به اینکه زمانی ما توانایی بستن که غذا خوری متخلف را نداشتیم و با زور این کار را انجام می‌دادیم، اما هم اکنون قدرتی در اختیار وزارت بهداشت است که می‌تواند یک شهر را ببندد، توضیح داد: دولت همراهی خوبی در این زمینه نداشت و هنگامی که می‌گوید از شنبه هفته آینده این اقدام را انجام می‌دهیم باید بسیار ناراحت شویم که چنین دولت ناکارآمدی داریم چرا که به جای اینکه بگوید از الان اقدامات لازم را انجام می‌دهیم می‌گوید هفته دیگر این کار را می‌کنیم.

علویان یاد آور شد: نگاه به بیماری نگاه ایمنی گله‌ای بود و در تلویزیون هم اعلام شد و رییس جمهور عنوان کرد که تا مردم به کرونا مبتلا نشوند، بیماری کنترل نمی‌شود و این کار اشتباه بزرگی بود و ترامپ هم همین دید را داشت و شاهد بودید که چه قدر هم کشته دادند و برای ما هم همین اتفاق افتاد.

وی با تاکید بر اینکه در اصول و مفاهیم کنترل اولیه بیماری به شدت مشکل داشتیم، بیان کرد: یک مفهوم ساده که در کتاب‌های پزشکی نوشته شده این است که قرنطینه برای بیماری‌هایی است که با مرگ‌ومیر همراه هستند و سریع هم منتقل می‌شوند و آزاد کردن مربوط به بیماری است که سریع انتقال پیدا می‌کنند، اما کشنده نیستند و برای مثال هنگامی که یک سرماخوردگی ساده در جامعه‌ای شیوع پیدا می‌کند بیشتر افراد به آن مبتلا می‌شوند و بعد از دو ماه بیماری فروکش می‌کند، اما در مورد بیماری که یک درصد احتمال مرگ‌ومیر دارد،  نباید اجازه دهیم مردم دچار آن شوند و این‌ها حق الناس است.

معاون پشین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: سال گذشته خواستار این شدیم که مدارس افتتاح نشوند و این در حالی بود مدارس بازگشایی شدند و ۳ هفته بعد در حالی که شیوع بیماری افزایش پیدا کرد مجدد آن‌ها را بستند و امسال هم اعلام کردند که قصد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را دارند و این در حالی است که تا زمانی که ۶۰ میلیون نفر در ایران واکسینه شوند نمی‌توان این اقدام را انجام داد چرا که بر اثر بازگشایی آن‌ها دوباره بیماری در کشور شیوع پیدا می‌کند و دوباره بسته می‌شوند، ما چند بار باید یک اتفاق را تجربه کنیم؟! در حالی که هر تجربه‌ مساوی با مرگ چندین نفر است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    2 0
    خوب شعار میدید که ما مدیریت جهانی میکنیم...در عمل حتی واکسیناسیون درست هم انجام ندادید....کادر درمان تنها کسانی بودند که واقعا در خط مقدم تلاش کردند..حساب انها از شما جداست..وشماها مسول مرگ انسانهای بیگناه هستید!
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 0
    فقط چین سرآمد است وبس یک پنجم دنیا جمعیت دارن تلفات روزانه آن کمتر از یه شهر کوچک ایران است
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    4 0
    مدیریت در ایران معنا ندارد و فله ای و گله ای پیش میرود
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    2 0
    مشرق این موج جدید مثل موج کرونای هند داره وضعیت شهر ما رو (مشهد) بد میکنه. خواهش میکنیم شما صدای ما رو به گوش مسئولین برسونین. یه چند رو قرنطينه بشه شهر.
  • م IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    2 0
    مدیریت آقایون کلیدساز و غیره
  • مهدی IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    2 0
    بحث مدیریت نیست بحث رعایت و احترام و حق الناس است. چینی ها مسلمان نیستند ولی حق الناس را رعایت می کنند و هم به خود و هم به دیگران احترام می گذارند نه مثل ما که هیچی رعایت نمی کنیم تازه طلبکار هستیم. همون اوایل در چین به دلیل کمبود ماسک مردم روی سرشون بشکه آب معدنی میزاشتن و ما بهشون میخندیدیم و شهراشون رو به شهر ارواح تشبیه می کردیم ولی حالا با 1.5 میلیارد جمعیت کمترین ابتلا و فوتی را دارد. قبول دارم شرایط اقتصادی سخت است ولی آیا مردم حتما باید فست فود بیرون بخورند؟ اونم تو این شرایط؟ حتما باید برن پارک؟ حتما باید برن سفر؟ وقتی از سرکار برمیگردم مردمو میبینم که دارن خرید میکنن ولی متاسفانه غیر ضروری آیا اینم به مدیریت بستگی داره؟ خیر تمام اینها متاسفانه به بی فکری و بی مغزی مردم ایران بستگی داره و انداختن اشتباهاتشان به گردن دیگران همین الان میگن دو هفته میخوان تعطیل کنن اگر مردم همین دو هفته بشینن تو خونه همه چی حل میشه ولی جواب مردم چیه؟ مردم خرید ضروری دارن مردم کار ضروری دارن یعنی تا کی کار و خرید ضروری مردم تموم میشه؟ جاده هارو بستن گفتن با ماشین شخصی نروید سفر اینو گفتن که اگر کسی کار ضروری داره با اتوبوس و قطارو هواپیما بره ولی ماشالله مردم با همینا رفتن سفر جوری که تو اتوبوسا جای خالی پیدا نمی شد اینو مطمئنم چون دوتا از فامیل های ما این کارو انجا دادن و با افتخارم میگفتن رفتیم آیا این هم به مدیریت بستگی داره؟ عید گفتن سفر نرید پلاک غیر بومی ورودش ممنوعه باز هم چندتا از فامیلای ما سند جور کردن و رفتن سفر و به ما هم همینو گفتن و ما نرفتیم تازه کلی هم افتخار می کردند که تونستند قانونو دور بزنند آیا اینم به مدیریت بستگی داره؟ تا زمانی که به حق و حقوق خودمون و دیگران احترام نزاریم مطمئن باشید دیگران هم به حق و حقوق ما احترام نمی زارن و وضعیت میشه این

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس