مالیات بر عایدی سرمایه

برای جلوگیری از وقوع تورم افسار گسیخته در کشور می بایست اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار مسئولان قرار بگیرد تا جلوی افزایش بی رویه سطح قیمت‌ها مخصوصا در کالاهای مصرفی گرفته شود.

به گزارش مشرق، تورم بالای ایران سالهاست تبدیل به یک معضل اساسی شده که عدم ارائه راهکار دقیق برای اصلاح این وضعیت، مردم را نگران کرده است. افزایش چشمگیر نرخ ارز موجب شده نرخ تورم به حدود ۴۰ درصد و بیشتر هم برسد و البته معمولا افزایش قیمت در بازارهایی مثل خودرو، مسکن و طلا به مراتب بیشتر از نرخ تورم است. در واقع، کالاهای اساسی که در حقیقت باید با قیمت پایین‌تری در اختیار مصرف کنندگان واقعی قرار گیرد، تبدیل به کالاهای سرمایه‌ای شده‌اند که تنها سودهای کلانی به جیب سوداگران و اخلال‌گران اقتصادی می‌ریزند.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه

به عنوان مثال، براساس آمارهای بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران در نیمه اول پارسال افزایشی ۲۰۰ درصدی در مقایسه با این قیمت در نیمه اول سال ۹۷ داشته و از حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حدود ۲۰ میلیون تومان رسیده یعنی حدودا ۳ برابر شده است.

*مالیات بر عایدی سرمایه یک مالیات ضدتورمی است

براساس این گزارش، مالیات بر عایدی سرمایه (CGT)، به عنوان یک مالیات تنظیمی، برای تنظیم بازار از چند دهه قبل در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه رواج یافته و جلوی افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را در آن کشورها گرفته و تورم را در آن‌جا تا حد قابل توجهی مهار نموده است. کارشناسان حاضر در همایش «نقد و بررسی طرح قانونی مالیات بر عایدی سرمایه» که اواسط تیرماه امسال برگزار شد هم بر این مسئله تاکید کردند.

به عنوان مثال، مهدی موحدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد گفت: «مالیات بر عایدی سرمایه اساسا یک مالیات ضدتورمی است. نزدیک به هشتاد درصد نقدینگی به تقاضاهای سوداگرانه اختصاص یافته است و بیشتر تسهیلات هم توسط بانک‌ها در این جهت تزریق شده است».همچنین وحید عزیزی کارشناس مالیاتی ضمن تاکید بر اینکه مالیات بر عایدی سرمایه ابزاری برای کنترل بازارهای غیرمولد است، اظهار داشت: «یکی از ریشه های بوجود آمدن تورم نبود قانون مالیات بر عایدی سرمایه است».

*نگاهی به تجربیات جهانی در اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات بر عایدی سرمایه در ۱۷۸ کشور اجرا می‌شود و هر کدام از این کشورها به دلیل شرایط خاصی که در آن قرار دارند، اقدام به وضع مالیات بر عایدی سرمایه در بازارهای مشخصی کرده‌اند. این مالیات در کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، ژاپن و چین وضع شده است.

برای مثال آمریکا از جمله کشورهای توسعه‌یافته است که از سال ۱۹۱۳ مالیات بر عایدی سرمایه را اخذ می‌کند. در این کشور افراد و شرکت‌ها این مالیات را در مجموع خالص کل سود سرمایه خود می‌پردازند. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در آمریکا متناسب با میزان حقوق افراد و تعداد افراد خانواده تعیین می‌شود و از صفر درصد برای افراد با درآمد کمتر تا ۲۰ درصد برای افراد با درآمد بالا متغیر است.  در کشور فرانسه نیز مالیات بر عایدی سرمایه از سود فروش ملک در هنگام نقل و انتقال از فروشنده اخذ می‌شود. میزان این مالیات، ۳۶.۲ درصد است. همچنین در کشور ترکیه اگر فردی بخواهد ملک خود را قبل از سپری شدن ۵ سال از مدت تملک، به فروش برساند، باید مالیات مربوط به فروش ملک متناسب با میزان سود حاصل از فروش را بپردازد.

در ایران نیز با توجه به مشکلات ناشی از بی‌ثباتی بازار و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، ضرورت وجود این نوع مالیات شدیدا احساس می‌شود. در همین راستا طرح مالیات بر عایدی سرمایه با هدف کاهش سوداگری و حمایت از مصرف کننده واقعی در دستور کار مجلس قرار گرفته و کلیات آن به تصویب رسیده است.

مالیاتی که ترمز فعالیت‌های سوداگرانه را می‌کشد

نمودار نرخ دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای مختلف

*مالیات بر عایدی سرمایه، تنظیم‌گر اقتصاد ایران

با توجه به وضعیتی که امروز در بازارهای مسکن، خودرو، طلا و ارز در کشور شاهد هستیم، علاوه بر وجود مالیات‌های درآمدی، نیاز به یک مالیات دقیق با قابلیت تنظیمی، تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه احساس می‌شود. علاوه بر این سرمایه‌ها در ایران به جای آنکه در بخش‌های تولیدی به گردش درآیند، به سمت سفته‌بازی و سوداگری در بازارهای چهارگانه رفته‌اند. این فرآیند موجب شده تا کالاهایی مانند مسکن، خودرو، طلا و ارز با قیمت گزافی به دست مصرف کنندگان واقعی برسد. حتی در بعضی مواقع به دلیل کمبود این کالاها یا قدرت کم خرید مردم، این کالاها تنها توسط سوداگران دست به دست شده و احتکار می‌شوند. همین امر به تورم هرچه بیشتر دامن زده و تعادل بازار را بر هم می‌زند. برای مثال در شرایط فعلی خانه‌دار شدن زوج‌های جوان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی شده است.

برای اصلاح این وضعیت آشفته که در اقتصاد ایران را دچار بحران کرده است، لزوم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه بیش از پیش احساس می‌شود تا هم بازار به ثبات رسیده و هم کالاها با قیمت پایین‌تری به دست مصرف کنندگان واقعی برسد. در همین راستا، ضرورت دارد بررسی جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه که کلیات آن در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده است، هر چه زودتر در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    4 1
    مالیات بر عایدی سرمایه باعث حداقل افزایش 40 درصدی ملک و خودرو میشه چون مالک مبلغ مالیات رو میکشه رو قیمت دارایی
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      0 1
      فقط دلال ها ار این طرح به شدت نگران هستند.
    • علی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      1 1
      گویا بدون آگاهی این نظر را نگارش کردید عایدی سرمایه مفهومی کلی است و اثرش بر تورم معکوس ومنفی است .پس رشدتورم بامالیات برعاید ی سرمایه کاهشی است نه افزایشی
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    5 0
    مالیات حرام است
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    6 0
    مردم در فشار دارن نابود میشن و دولت مفت خور فقط فکر جیب خودشه
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    5 0
    مالیات در ایران تنها عامل ورشکستگی تولیدکنندگان شده و چقدر شرکتهارو تعطیل کرده حالا افتاده بجون مردم علی برکت اله
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    5 0
    اسامی دیگر مالیات بر عایدی سرمایه ا-مالیات بر تورم 2-تیغ زنی مردم بدبخت3- مالیات بر مفت خوری دولت 4-مالیات بر پرکردن جیب دولت
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    1 0
    دولت خودش میدونه این مالیات باعث تورم بیشتر میشه ولی دولت ما فقط بفکر جیبشه نه مردم
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    1 0
    کشورهای غربی و امریکارو نمیدونیم ولی در دین اسلام بر ملک و طلا خمس تعلق میگریده و گرفتن مالیات از خمس دست بردن در دین مقدس اسلام مسئولین دارید اسلام رو به کجا میبرید
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    1 0
    مردم بایت ملک و طلا خمس میدن و گرفتن مالیات توهین به دین مقدس اسلامه
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 0
    مالیات بر تورم با چاشنی دست کردن در جیب مردم
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 0
    ملک و طلا خمس داره نگیرید این مالیات رو که خدا زلزله و بلا رو بر سر ملت میاره وزارت دارایی بترسید از خدا
  • حسین IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    برای چلوگیری از سرمایه گذاری مردم در بخش مسکن . طلا . ارز . ارزدیجیتالی باید ثبات پولی در کشور شود . اگر ثبات پولی در کشور باشد . تمام پولها در بانکها پسانداز میشود. و در نهایت پولها سمت تولید میرود . مردم را با انواع مالیاتها گرفتار روحی ندهید . بجای این ناراحتیهای مالیاتی کسانی که کارهای خلاف اقتصادی مانند دزدی رشوه میکنند را مجزات کنند .کسی با پول حلال برای بی ارزش نشدن پولش ملکی خریده را مجازات نکنید . لااقل قانون مالیاتی عطف به ماسبق نشود .چون قانون عطف به ماسبق خودش زیر سئوال است .
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    تورم در دستان دولت و سیاستهای پولی همچنین پخش پول توسط دریچه های پمپاژ میباشد . اتفاقا خریداران مسکن باعث ایجاد کار و خوب کرده اند نه حتی سازندگان مسکن اگر خریداری نبود کجا کار درست میشد . با این کارهایتان همه اقتصاد را به هم بریزید . متاسفانه آینده نشان خواهد داد .
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    مالیاتها بعنوان دفاع از مستضعف مانند مستوفیان سلاطین قدیم میباشد .
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    1 0
    واقعا مرحبا به دولت واقعا باور نمیکردیم کسی جرات کنه از سهم خدا که خمس مالیات بگیره باورنکردنیه
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    1 0
    زودتر این مالیات رو بگیرید چون زمان ثبت نام ترم جدید فرزندان دولت در دانشگاههای کانادا داره شروع میشه و پول نیاز دارن
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    اگر کس خانه نداشت یانمیخرید و یا هیچگونه معامله در ایران صورت نمیگرفت همین تورم یا شاید بدترش هم موجود بود . این تورم را دولت بعلت پخش بیش از حد پول و کارمندان اضافی دستگاهها و ولخرجی بیحد و حساب در هزینه ها و همچنین نبودن نظارت صحیح و مستمردر کلیه کارها میباشد .
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    اگر در ١٧٨ کشور جهان مالیات بر عایدی سرمایه انجام میشود آنها هدفشان مالیات ستانی است . نه اینکه بیایند تورم را کاهش دهند . اینجا باعث تورم شدیدتر میشود . ونتیجه ای نخواهید گرفت این کار میباست سالهای قبل از تورم موجود صورت میگرفت . آن کشورها ثبات اقتصادی دارند و کمتر کسی ات که برود دو خانه بگیرد . تمام پلهایشان در بانکها است . یا سهام خریده اند .
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    هر طرحی که باعث وحشت مردم و سرمایه دار شود خوب نیست . این کارها باعث فرار سرمایه .و بدنبال آن فرار سرمایه دار خواهد شد . همینکه شخصی چیزی را نداشت وچون به قدرت برسد بر علیه آن چیز تصمیمات عجیبی بگیرد . تا آن را نابود کند .
  • علی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    سلام یه زمانی مالیات برای این بنیان نهاده شد که از ثروتمند بگیرند بدند به فقیر . الان انقدر ثروتمندان نفوذ دارند که بر عکس شده از فقیر میگیرن میدند به ثروتمندها .
  • IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 0
    مالیات بر کدام عایدی وقتی من یک ماشین یا آپارتمان بخرم با تورم ۴۰ درصد کشور سالی ۴۰ درصد گران شود از این مبلغ عایدی نداشتم که مالیات بدهم ؟ دولت با این طرح از تورمی که روی مردم هست هم مالیات میخواهد بگیرد .
  • GE ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    مالیات بر تورم در یک کلام. این مالیات دودش فقط تو چشم قشر متوسط و فقیر میرود... آفرین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس