پاسخ آیت‌ الله خامنه‌ای به چند استفتای جدید/ آیا گریه نماز را باطل می‌کند؟

چند استفتای جدید از آیت‌ الله خامنه‌ای درباره امور گوناگون و موضوعات مبتلابه در زندگی روزمره شده که به آنها پاسخ فرمودند.

به گزارش مشرق، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری پاسخ معظم‌له در خصوص چندین استفتاء را منتشر کرده است.

شرح سؤال و جواب استفتائات به این صورت است:

استفاده اشتراکی از دوره‌های آموزش مجازی

سؤال: برخی مجموعه‌ها، دوره‌های آموزشی خود را ضبط کرده و به افراد می‌فروشند و از فروش اشتراکی خودداری می‌کنند، آیا جایز است پول‌هایمان را به یک نفر بدهیم تا آن را تهیه کرده و به ما هدیه دهد؟

جواب: در هر حال خریدار یک نفر است و اگر فروشنده شرط کند که فقط خریدار حق استفاده از دوره آموزشی را دارد یا معامله مبنی بر این شرط واقع شود، ارائه به دیگران ـ بدون رضایت فروشنده ـ جایز نیست (البته استفاده بدون رضایت صاحب آن نیز گرچه بدون شرط باشد محل اشکال است).

نماز خواندن با غسل باطل

سؤال: غسل جنابت به عهده من بود و بعد از انجام غسل و نماز متوجه اندک چسبی شدم که از پانسمان شب قبل روی دستم باقی مانده بود، آیا لازم است غسل و نماز خوانده شده اعاده شود؟

جواب: غسل و نماز باید اعاده شود، اگر مانع سمت چپ بدن بوده است، کافی است پس از برطرف کردن مانع فقط همان قسمت را به نیت غسل بشویید و اگر سمت راست بوده است، پس از رفع مانع و شستن آن به نیت غسل، بنا بر احتیاط واجب تمام سمت چپ بدن مجدداً به نیت غسل شسته شود.

نماز افراد مسلوس

سؤال: کسی که بیمار است و نمی‌تواند از خروج ادرار جلوگیری کند برای طهارت و وضو و نماز چه وظیفه‌ای دارد؟

جواب: اگر می‌داند که از اوّل وقت نماز تا آخر آن، به مقدار وضو گرفتن و نماز خواندن با وضو، مهلت پیدا می‌کند ‌، باید نماز را در همان وقت بخواند، در غیر این صورت، اگر در بین نماز چند دفعه بول از او خارج می‌شود می‌تواند با هر وضویی یک نماز بخواند یعنی برای هر نماز به یک وضو اکتفا کند، هرچند وضوی‌ او در بین نماز باطل شود، اما اگر به صورت متصل، بول از او خارج می‌شود به صورتی که اگر بخواهد برای هر بار خارج شدن، وضو بگیرد به حرج می‌افتد، می‌تواند با یک وضو، نمازهای متعدد بخواند، به شرط آن که بین دو نماز، بول از او خارج نشود.

چنین شخصی باید در حال نماز، به هر وسیله‌ای، از سرایت نجاست به لباس و بدن، جلوگیری کند و احتیاط واجب آن است که پیش از هر نماز مخرج ادرار را که نجس شده است، ـ اگر حرجی نباشد ـ تطهیر کند.

گریه کردن در حال نماز

سؤال: حکم گریه کردن در حال نماز چیست؟

جواب: گریۀ با صدا برای امور دنیوی، مثلاً به یاد مردگان نماز را باطل می‌کند، ولی گریه از ترس خداوند یا برای امور اخروی یا برای خواستن حاجت دنیوی از خدا، از روی تذلّل در پیشگاه او و همچنین گریه بی‌صدا اشکال ندارد.

زکات طلا

سؤال: آیا به طلای زینتی زنان و یا سکه طلا زکات تعلق می‌گیرد؟

جواب: به طور کلی طلای مسکوک اگر به شکل سکه در معاملات رایج باشد، زکات دارد و البته باید یک سال در ملک انسان بوده و به حدّ نصاب رسیده باشد؛ بدین جهت سکه طلا در زمان ما که سکه رایج معاملی محسوب نمی‌شود، زکات ندارد.

وظیفه مأموم در صورت قرائت اشتباه امام

سؤال: اگر امام جماعت در نمازی سهواً قرائت را غلط بخواند و در همین حال به نمازش ادامه دهد، آیا برای نمازهای بعدی می‌توان نمازش را صحیح دانست و به او اقتدا کرد یا اینکه باید احراز شود که نمازهای بعدی‌اش را درست و صحیح می‌خواند؟

جواب: در نمازهای بعدی می‌توان به او اقتدا کرد؛ البته اگر مأموم، اشتباه امام در قرائت را متوجه شود، می‌تواند (به صورتی که موجب بطلان نمازش نگردد)، امام را متوجه کند تا امام، اشتباه را تصحیح نماید؛ وگرنه باید قصد فرادا کند و قرائت را خودش بخواند.

عارض شدن حدث هنگام غسل

سؤال: اگر هنگام غسل کردن، کاری که صرفاً وضو را باطل می‌کند (حدث اصغر) پیش آید، آیا غسل هم باطل می‌شود؟

جواب: غسل باطل نمی‌شود، اما برای نماز باید وضو بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    6 6
    گریه فقر وبیچارگی نماز را باطل نمیکند
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      7 0
      سکوت، دری از درهای حکمت است و زیاد حرف زدن و در همه امور نظر دادن بلای امروز. فتوا از طرف صاحب صلاحیت بیان شد. ضمنا در نمازی که به یاد فقر باشی خیری نیست.
    • ... IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      1 1
      از حسن جانت بپرس.
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      0 0
      از اشکالات جدی جامعه، دخالت افراد بی‌سواد و نالایق در همه امور به ویژه امور دینی است. شما کاهو سکنجبینتو بخور و فتوا رو به اهلش بسپار
  • حسین DE ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    2 1
    گرفتاری ما شیعیان این است که احکام و آداب فروع دین بر اصول دین پوشش انداخته و یا آنها را به حاشیه برده است. ایکاش به جای غرق شدن در احکام فروع به اصول می پرداختیم. آنها که فساد و خیانت می کنند به فروع و ظواهر پایبندد. اما انسان خداترسی که به معنای واقعی کلمه بندگی حضرت احدیت کند و از اعماق روح و جان هر لحظه زندگی او با تفکر به اصول دین باشد، موجودی ناب و خاص است، چه فروعات و تعبد را با احکام طویل و آداب بعضا سوال برانگیز و وسواس گونه به جای آورد یا نه. تا زمانی که گرفتار ظواهریم، چرخ روزگارمان لنگ می چرخد.
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      4 0
      هر دو لازم است بدانیم . اساس اسلام بر پاکیزگی است . اسلام بر پایه عقلانیت و بر اساس دستورات الهی و کامل کننده باقی ادیان است . اگر برخی جاها اسلام را جور دیگر انجام می دهند و در راستای منافع ظالم است ، بدانید که ان اسلام تحریف شده است .
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      6 2
      با این عقاید مگه مسلمانی که شیعه باشی؟! از ویژگی‌های ذکر شده در مورد کافر، کتمان احکام دین است و جنابعالی طبق آن چه از عقایدت نوشتی، کافر و نجس محسوب میشی. خیال می‌کنید توسل به ادبیات شاعرانه، جای منطق نداشته‌تان را پر می‌کند؟!شما مجتهدی که فتوا میدی؟! الله تبارک و تعالی با واجب کردن احکام دقیق، می‌خواهد ما را از آلودگی خودخواهی و شرک پاک کند تا بدانیم حکم فقط از آن خدا است. به این آزمایش بزرگ میگی فرع؟! احکام دستور خدا است و رعایت دستور خدا اصل.
  • ناشناس IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    من در حال نماز خواندن نبودم بین نماز اول و نماز دوم بودم گریه کردم وضوم باطله یا نه
    • ناشناس IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      0 0
      گریه از مبطلات وضو نیست. یعنی گریه وضو را باطل نمی کند.
  • مبینا IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 0
    من سره نماز گریه میکردم برا چیزی ک از خدا میخوام . بغضی از جمله هارو بلند و با بقض میخوندم نماز باطله؟:)
  • ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    سلام خسته نباشید ایا گریه وضوع را با طل می کند یا نه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس