صادرات

عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق گفت: علت رشد صادرات ایران به عراق افزودن ارزش صادرات گاز سال گذشته ایران به عراق به آمار صادرات خردادماه امسال است.

به گزارش مشرق، سیدحمید حسینی در مورد وضعیت صادرات و روابط تجاری با کشور عراق طی چهار ماه نخست امسال گفت: براساس آمار گمرک، صادرات ایران به عراق طی چهار ماه ابتدای امسال ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که با توجه به صادرات ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری ایران به عراق در سه ماه نخست امسال صادرات ایران به عراق در تیرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود:‌این در حالی است که صادرات کشورمان به عراق در خردادماه نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۰ براساس آمار اعلامی گمرک رشد قابل ملاحظه‌ای داشت و از ۵۲۵ میلیون دلار در اردیبهشت به بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافت که با توجه به روند معمول صادرات کشورمان به عراق، این رشد صادراتی منطقی نبود.

وی با بیان اینکه متوسط ارزش صادرات ایران به عراق ماهانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار است، گفت: بنابراین به نظر می‌رسد رشد صادرات ما به عراق در خردادماه نسبت به اردیبهشت امسال ناشی از افزودن میزان صادرات سال گذشته گاز به عراق است.

حسینی بیان داشت: با توجه به اینکه در تیرماه امسال نیز ارزش کالاهای صادراتی ما به عراق همان ۵۰۰ میلیون دلار بوده است، بنابراین با اطمینان بیشتری می‌توان گفت که رشد صادرات ما به عراق در خردادماه ناشی از افزایش فاکتور صادرات گاز به عراق بوده است.

حسینی اظهار داشت: گمرک ایران آمار صادرات چندماهه گاز را به یکی از ماه‌های سال اضافه می‌کند و با اضافه کردن آن به آمار صادراتی، رشد صادرات غیرنفتی را در یکی از ماه‌های سال شاهد هستیم، اما جزئیات آن اعلام نمی‌شود.

عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق گفت: به عنوان مثال این اتفاق سال گذشته در اردیبهشت ماه رخ داد و امسال در خردادماه، بنابراین صادرات ما به عراق تقریباً در ماه همان ۵۰۰ میلیون دلار است.

وی گفت: آمار چهارماهه صادرات ایران به عراق همان طور که بیان شد ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است و این آمار به معنای آن است که در هر ماه حدود ۷۰۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشته‌ایم که براساس توضیحاتی که بیان شد، بخشی از این رقم صادراتی مربوط به ارزش صادرات گاز است.

حسینی اظهار داشت: سال گذشته به علت مسائل ناشی از کرونا بیش از چهار ماه مرزهای عربی بسته بود و صادرات ماهانه ما به عراق در ماه‌های ابتدای سال گذشته، ماهانه حدود ۵۰ میلیون دلار بود و این بخشی از رشد صادراتی امسال به عراق ناشی از محدودیت‌های صادراتی در سال گذشته است و می‌توان گفت که امسال جریان روابط تجاری به مسیر قبلی خود برگشته است.

وی گفت: در مجموع روند صادرات ایران به عراق عادی است و جای نگرانی ندارد و ما بازار صادراتی‌مان را در این کشور حفظ کرده‌ایم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 0
    فولاد برق؟ این ها ضعف داریم البته موارد دیگری هم هست این قطع برق رو پیگیری کنید. نیروگاه لازم داریم چون اگه نتونیم نفت بفروشیم باید کالا بفرستیم توسعه میدان های گازی مشترک؟ اینا رو پیگیری کنید..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس