تخم مرغ

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه برنامه‌های اشتباه وزارت جهاد، بازار تخم‌مرغ را به هم ریخته است، گفت: دولت باید به جای دخالت در امر تولید، همانند دیگر کشورها نظارت کند.

به گزارش مشرق، قیمت تخم مرغ در بازار نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته و در این میان برخی اعلام می‌کردند که جوجه در بازار نیست و تولید این محصول در چندماه آینده با خطر جدی مواجه خواهد شد، این در حالی است که ایران بیش از یک‌میلیون تن تخم‌مرغ تولید می‌کند و در برخی مقاطع، صادرات هم داشت. در این زمینه با ناصر نبی‌پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت‌وگویی انجام دادیم. 

وی گفت: برنامه‌های غلط وزارت جهاد کشاورزی مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است، مثلا در آذر ۹۹ هر کیلو تخم‌مرغ را برای فروش درب مرغداری ۱۴ هزار تومان تصویب کردند. علی‌رغم اینکه این قیمت مورد قبول تولیدکنندگان نبود، اما آنها مازاد تولیدکنندگان را از بازار جمع‌آوری نکردند و در نهایت قیمت تخم‌مرغ در اسفند ماه به کیلویی ۹ هزار تومان رسید. نتیجه این شد که مرغداران مرغ‌ها را به کشتارگاه فرستادند تا از شر ضرر و زیانی که هر روز اضافه می‌شد، نجات پیدا کنند. 

بیشتر بخوانید:

مرغ ۴۰ هزار تومانی نتیجه بی‌تفاوتی دولت به جوجه‌کُشی‌ها بود

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران افزود: در همان زمان که قیمت به کیلویی ۹ هزار تومان رسیده بود، تولیدکننده‌ای که روزانه یک‌تن تولید داشت، ۵ میلیون تومان ضرر می‌کرد.

به گفته این مسئول، سالن‌های پرورش تخم‌مرغ خالی شد، به طوری که اخیراً اتحادیه‌های استان خراسان اعلام کردند که ۶۰ درصد مرغداری‌ها خالی است.

بیشتر بخوانید:

چرا قیمت تخم مرغ دوباره افزایش یافت؟

نبی‌پور به برنامه اشتباه دوم وزارت جهاد کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: در حالی که مرغداری‌های تخم‌گذار کشور ماهانه ۴ تا ۴.۵ میلیون جوجه نیاز دارند، اما به دلیل عدم برنامه‌ریزی برای واردات به موقع و یا تولید داخل مرغ اجداد، تعداد جوجه‌ها به ۳ میلیون رسیده بود و مرغداران در هر ماه یک‌ تا یک‌و نیم میلیون قطعه جوجه‌ریزی کمتری داشتند، یعنی مرغداران از دی‌ماه گذشته تا تیر که هشت ماه است، ماهانه یک میلیون قطعه جوجه‌ریزی کمتری داشتند که اثرات آن اکنون ظاهر شده و با کاهش عرضه، قیمت‌ها تا حدودی بالاتر رفته است، اما باید این واقعیت را قبول کرد که قیمت تخم‌مرغ نسبت به همه کالاهای دیگر ارزان‌تر است. 

نبی‌پور با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی به توصیه‌های تشکل‌های تولید اهمیت نداد، گفت: همان زمانی که قیمت تخم‌مرغ به شدت کاهش یافته بود، به وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد دادم که خود تولیدکنندگان ۱۲ میلیون تن مرغ تخم‌مرغ بازار را جمع‌آوری کنند تا قیمت در بازار متعادل شود، وگرنه اثرات این کاهش قیمت در ماه‌های آینده ظاهر خواهد شد، اما ایشان توجهی نکردند.

* بازار تخم‌مرغ متعادل می‌شود

نبی‌پور در پاسخ به اینکه وضعیت آینده تخم‌مرغ در کشور چگونه خواهد شد، گفت: خوشبختانه اخیراً بخش‌های خصوصی واردات گسترده مرغ اجداد از کشورهای آلمان، هلند و آمریکا انجام دادند و اینها به زودی به سالن‌های پرورش مرغ می‌آیند و تولید تخم‌مرغ در بازار افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی ما این است که از دی‌ماه تولید فراوان تخم‌مرغ را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: متأسفانه در سایه عدم نظارت دولت، اشکالی هم در این واردات وجود دارد که فاصله‌ای بین محموله‌های وارداتی مرغ اجداد نبوده، در حالی باید حداقل دو دوره بین آنها فاصله می‌افتاد و نتیجه‌ این خواهد شد که به یکباره شاهد عرضه فراوان در بازار خواهیم شد و این نگرانی وجود دارد باز هم با افزایش شدید عرضه، قیمت در بازار افت شدید کند و تولیدکنندگان متضرر شوند. 

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در پایان این را هم گفت که در همه کشورها تشکل‌های تولید در انتخاب وزیر کشاورزی نقش دارند و نظرات آنها را می‌گیرند و اگر جناب آقای رئیسی می‌خواهد وزیر جهاد کشاورزی را خودش انتخاب کند، حداقل در انتخاب معاونان آنها معاونانشان به نظرات تشکل‌های تولیدی اهمیت بدهد، چرا که بسیاری از معاونان فعلی وزارتخانه، الفبای تولید را نمی‌دانند و مطمئنم که بسیاری از آنان تخم‌مرغ را تنها در یخچال خانه‌شان دیده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    بله جوجه در بازار نیست چون همه را زنده دفن کردند اون موقع که جوجه ها را می کشتند اگر عوامل این کار به عنوان مفسد اقتصادی دستگیر و اعدام می شدند کلی از مشکلات حل شده بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس