نوع جدید ویروس کرونا بهبود تقاضای نفت را تهدید می‌کند

اقتصاددان‌ها عقیده دارند انواع جدید ویروس کرونا روند بهبود تقاضا برای نفت را کند خواهد کرد چون کشورهای آسیایی از جمله چین در حال محدود کردن رفت و آمدها برای مهار این ویروس هستند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد بهبود اقتصاد جهان و تاخیر در ورود نفت ایران به بازار باعث می‌شود قیمت نفت در ادامه سال جاری میلادی تا ۷۰ دلار در هر بشکه بالا برود ولی روند این افزایش قیمت توسط انواع جدید ویروس کرونا محدود خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

چین و هند برای پایین آوردن قیمت نفت دست به یکی می‌شوند

طبق نظرسنجی از ۳۸ اقتصاددان، پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت نفت خام برنت ۶۸.۷۶ دلار در هر بشکه باشد یعنی کمی بالاتر از ۶۶.۵۷ دلار ثبت شده در ماه ژوئن. متوسط قیمت نفت برنت در سال جاری میلادی برابر با ۶۶.۵۷ با دلار در هر بشکه بوده است.

این اقتصاددان‌ها عقیده دارند فراز و فرود موج‌های همه‌گیری کرونا در ادامه سال جاری میلادی تاثیر چندانی بر زیرساخت‌های عرضه و تقاضا نخواهد گذاشت و انتظار نمی‌رود سیاستمداران قرنطینه‌ سختگیرانه‌ای وضع کنند.

طبق گفته این اقتصاددان ها سیاست های نفتی یکی از عوامل بی ثباتی هستند مخصوصا اگر قیمت نفت در تابستان افزایش قابل توجهی داشته باشد.

اوپک و متحدانش در ابتدای همین ماه و به دنبال افزایش قیمت نفت به بالاترین رقم طی دو سال و نیم گذشته، توافق کردند از ابتدای ماه اوت ۲ میلیون بشکه تا پایان سال جاری میلادی به تولید خود اضافه کنند.

تحلیلگران عقیده دارند با توجه به افزایش تولید اوپک پلاس، بازگشت تولید نفت آمریکا در نیمه دوم سال و تهدید ویروس کرونا برای تقاضای نفت، ۷۰ دلار در هر بشکه قیمت واقعی تری برای نفت باشد. این در حالی است که برخی پیش بینی نفت ۸۰ دلار در هر بشکه را کرده‌اند.

در حالی که هم اوپک و همه آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارند سطح تقاضا در ۲۰۲۲ به سطح قبل از کرونا بازگردد، کشورهای آسیایی از جمله چین در حال محدود کردن رفت و آمدها برای مهار ویروس کرونا هستند.

تأخیر در بازگشت نفت ایران به بازار هم از قیمت آن حمایت خواهد کرد. ایران منتظر برداشته شدن تحریم های آمریکاست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس