کد خبر 1251930
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰
ویروس

نگرانی‌های متعددی درباره همه‌گیری ویروس لامبدا وجود دارد که می‌توان به اظهارنظرهایی که درباره افزایش بیماری‌زایی آن شده، ناکارآمدی واکسن‌های موجود در برابر این ویروس اشاره کرد.

به گزارش مشرق، این روزها که اخبار کرونایی بیشتر بر سویه دلتا متمرکز شده است، نباید وجود سویه‌ای خطرناک‌تر را فراموش کنیم. اولین‌بار، سویه لامبدا در کشور پرو مشاهده شد، اما سرعت انتشار آن بسیار بالا بود به طوری که به‌سرعت خود را به ۳۱ کشور جهان رساند.

بر اساس گزارش‌هایی که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است نگرانی‌های متعددی درباره همه‌گیری بیشتر این ویروس وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به اظهارنظرهایی که در خصوص افزایش بیماری‌زایی آن شده، ناکارآمدی واکسن‌های موجود در برابر این ویروس و کاهش طیف سنی مبتلایان به آن اشاره کرد. البته بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی هنوز چیزی به صورت قطعی اثبات نشده است با این حال برخی از کارشناسان این سویه را تهدیدی می‌دانند که تمام تلاش‌های جامعه بشری را باطل می‌کند.

لامبدا چگونه ویروسی است؟

تمام ویروس‌ها هنگامی که تکثیر پیدا می‌کنند، می‌توانند حین انجام این کار در گونه خود جهش تولید کنند. در واقع جهش را می‌توانیم تکثیر ناموفق دو سلولی بدانیم که از سلول تقسیم‌شده نخست پیدایش شده‌اند. یک سلول جهش‌یافته، همسان‌سازی ناموفقی از سلول نخستین است که در جهت شکل‌گیری جدیدتر ترمیم پیدا می‌کند. سلول ترمیم‌یافته در جریان تکامل گونه‌ای ضعیف‌تر می‌شود، اما اگر بتواند به بقا و تکثیر شدن ادامه دهد، ممکن است گونه‌ای قدرتمندتر شکل پیدا کند.

لامبدا یکی از آن سلول‌هایی است که توانسته قدرتمندتر رفتار کند البته در نبردی که با انسان‌ها دارد.

این سویه که قبلا با نام c.۳۷ نامیده می‌شد، در پرو در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار شناسایی و تهدیدی جدی برای دستاوردهایی معرفی شد که در یک سال و نیم گذشته برای مقاومت در برابر کرونا تلاش شده است. این ویروس تا الان بالاترین نرخ مرگ و میر را برای کشور پرو رقم زده است. در پرو ۸۲ درصد مرگ‌هایی را که برای انواع کرونا ثبت می‌شود، به خاطر این گونه جهش‌یافته می‌شناسند.

سویه لامبدا قدرت انتقال بالایی دارد و دانشمندان این گونه کرونا ویروس را مقاوم‌ترین گونه در برابر آنتی‌بادی‌ها می‌دانند؛ چه آنتی‌بادی‌هایی که توسط بدن افراد تولید می‌شود و چه آن‌هایی را که به وسیله واکسن در بدن‌ها تولید می‌کنند.

لامبدا پروتئینی از نوع سنبله است که توانسته الگوی منحصربه‌فردی از هفت جهش قبل‌تر از خود را کسب کند.

اگرچه مرکز بهداشت عمومی انگلیس امیدوارانه اعلام می‌کند که هیچ مدرکی وجود ندارد که سویه لامبدا شدیدتر بیماری تولید کند یا اینکه در برابر واکسن‌های کنونی مقاوم‌تر باشد، ولی این ویروس خصوصیات مشابهی یا ویروس دلتا دارد که به ما اجازه می‌دهد رفتارهای ویروس لامبدا را پیش‌بینی کنیم. رفتارهایی که تاکنون خوب نبودند؛ مثلا اگر شماره سرعت سرایت در ویروس انگلیسی یعنی همان عدد آر ۱.۳ بوده باشد، این عدد در ویروس نوع دلتا ۸.۸ است که یعنی دلتا به همان نسبت مهاجم‌تر است، و اگر لامبدا این فاصله را با دلتا به دست بیاورد، نگرانی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

علائم ویروس لامبدا چیست؟

С.۳۷ حتی علائمی دارد که تازگی دارند. آنگونه که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است بیماران لامبدای کرونایی، همان حداقل یک ویژگی اصلی را دارند که تمام بیماران کرونایی دیگر هم دارند، یعنی یا تب شدید، یا سرفه‌های خشک و یا خستگی مفرط، اما علائمی مانند دردهای موضعی، گلودرد، اسهال، ورم ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان و پاها نیز در آن‌ها مشاهده می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    0 0
    یک نوع ضغیفش رو بسازند پخش کنند همه بگیرن تموم بشه بره
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    0 0
    ظاهراً تقویم مایاها که پایان دنیا رو ۲۰۱۲ اعلام کرده بود فقط ۱۰سال اشتباه کرده بود!!!
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    0 0
    لامبدا در سال ۱۹۷۰ برای اولین بار به عنوان نماد احقاق حقوق همجنسگرایان استفاده شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس