مجسمه

مجسمه «نیم تنه یورک» نماد قهرمان سیاهپوست سفر اکتشافی معروف لوئیس و کلارک در پورتلند سرنگون شد.

به گزارش مشرق به نقل از واشنگتن تایمز، مجسمه «نیم تنه یورک» قهرمان سیاهپوست سفر اکتشافی معروف لوئیس و کلارک در پورتلند سرنگون شد.

پورتلند، اورِگان - مقامات گفتند: یک مجسمه در پورتلند، اورگان، به روز بزرگداشت یورک، عضو سیاه پوست لشگرکشی معروف و تاریخی موسوم به «لوییس و کلارک»، سرنگون و آسیب دیده است.

حالا سفیدپوستان نماد سیاهپوستان را سرنگون می کنند! +عکس

سخنگوی پارک ها و تفریگاههای پورتلند به «KOIN ۶ News» گفت که این نیم تنه از روی پایه خود کنده شده و سه شنبه شب یا اوایل چهارشنبه به طور قابل توجهی آسیب دیده است. یک بازدید کننده پارک روز چهارشنبه خبر تخریب مجسمه قهرمان سیاهان را به کارگر مسول نگهداری و نگهبانی اطلاع داد.

حالا سفیدپوستان نماد سیاهپوستان را سرنگون می کنند! +عکس

حالا سفیدپوستان نماد سیاهپوستان را سرنگون می کنند! +عکس

این نیم تنه قهرمان سیاهپوست در ماه فوریه به طرز مرموزی روی یک پایه در پارکی در جنوب شرقی پورتلند ظاهر شد، جایی که قبلا مجسمه ای از «هاروی اسکات»، مدیرمسول محافظه کار و قدیمی روزنامه «اورگانیَن» که با حق رأی زنان مخالف بود و تا آخر از این تبعیض دفاع کرد، قرار داشت. هنوز مشخص نیست که چه کسی «نیم تنه یورک» را اینجا قرار داده است.

آدنا لانگ، مدیر پارکها و مراکز تفریحی پورتلند گفت: متأسفانه، واکنشهای نژادپرستانه متعدد نسبت به یادبود و نماد مرد سیاه پوست خیلی تعجب آور نیست و انتظارش می رفت. آخرین اقدام خرابکارانه برای من بسیار ناامید کننده است و من مطمئن هستم که اکثر اهالی پورتلند از نبود مجسمه یادبود یورک در بالای کوه تابور ناراحت می شوند.

حالا سفیدپوستان نماد سیاهپوستان را سرنگون می کنند! +عکس

چهارشنبه پس از سرنگون شدن مجسمه توسط سفیدپوستان نژادپرست، خود مجسمه از جا کنده و تخریب شده از محل پاکسازی شد.   لانگ می گوید کارکنان بخش پارکهای پورتلند در تلاش برای یافتن و نصب مجدد آن در محل هستند.

«KOIN ۶ News» ماه گذشته گزارش داد این مجسمه قبلاً در ماه ژوئن تخریب شده بود و زنی متهم به تخریب این نیم تنه با رنگ اسپری شد.

حالا سفیدپوستان نماد سیاهپوستان را سرنگون می کنند! +عکس

حالا سفیدپوستان نماد سیاهپوستان را سرنگون می کنند! +عکس

به دنبال لشگرکشی موسوم به لوئیس و کلارک در سال ۱۸۰۴ میلادی، همه به جز یورک با پول و زمین پاداش گرفتند. استفن آمبروز مورخ نوشت: یورک به عنوان پاداش خدمات خود در این لشگرکشی آزادی را خواستار شد. اما کلارک نپذیرفت. بعداً کلارک ادعا کرد که یورک را آزاد کرده است. مورخان نتوانسته اند آن را تأیید کنند.

سفر اکتشافی لوئیس و کلارک سفری سفر هیئتی بود که به فرمان رئیس‌جمهور آمریکا توماس جفرسون به منظور یافتن راهی به کرانه‌های اقیانوس آرام میان سال‌های ۱۸۰۴ تا ۱۸۰۶ به سوی باختر آمریکا انجام پذیرفت. رهبران و اعضای اصلی این گروه مری‌وثر لوئیس و ویلیام کلارک بودند. این سفر پیش‌زمینهٔ گسترش ایالات متحده آمریکا به سوی غرب بود.

لوئیس و کلارک در سفرشان از زنی سرخ‌پوست به نام ساکاگاویا (یا ساکاژاویه یا ساکاجاوی) سود بردند. ساکاگاویا زنی از قبیله لمهی از تیرهٔ سرخ‌پوستان شوشون بود که امروزه در آیداهو ساکن‌اند.

از انگیزه‌های برپایی چنین سفری هم خرید لوئیزیانا از سوی آمریکا بود که این کشور را برای گسترش به سوی غرب و دستیابی به منابع ایالت‌های غربی دلبسته می‌ساخت. واقعیت امر این بود که در زمان معامله لویزیانا بین ایالات متحده و فرانسه، نه آمریکا به درستی می‌دانست که چه می‌خرد و نه فرانسه فروشنده می‌دانست ارزش سرزمینی را که دارد می‌فروشد چقدر است. جفرسن که از پشتیبانان این خرید بود گروهی اکتشافی را به سوی باختر گسیل داشت و رهبری این گروه را به سروان ارتش آمریکا مریودر لوئیس سپرد. لوئیس هم سروان دوم کلارک را به دستیاری خود در این سفر برگزید.

تخریب مجسمه یکی دیگر از نمادهای سیاهپوستان توسط سفیدپوستان نژادپرست ریشه در تبعیض تاریخی علیه رنگین پوستان و سرخپوستان آمریکا دارد که اثرات و پیامدهای آن تا به امروز ادامه یافته و نه تنها بهبود نیافته بلکه شرایط در کشور یانکی ها هر روز وخیم تر می شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    20 1
    به امید نابودی استکبار در سراسر عالم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس