کد خبر 1251728
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
مروری بر جاسوسی صهیونیست‌ها از سیاستمداران دنیا/ صفر تا صد بدافزاری به نام پگاسوس

بسیاری از روزنامه‌نگاران، سیاستمداران و وکلا در سراسر جهان، هدف بدافزاری شده‌اند که یک شرکت صهیونیستی به کشورهای غربی فروخته است؛ در این گزارش مروری خواهیم کرد بر بدافزار پگاسوس که این روزها سر و صدای زیادی در دنیا به پا کرده است.

به گزارش مشرق، بسیاری از روزنامه‌نگاران، سیاستمداران و وکلا در سراسر جهان، هدف بدافزاری شده‌اند که یک شرکت صهیونیستی  به کشورهای غربی فروخته است. بنا به اخباری که به رسانه‌ها درز کرده، شماره تلفن پنجاه هزار نفر از طریق این شرکت کنترل می‌شده است. مشخص نیست که این فهرست از کجا آمده و تلفن‌های چه کسانی هک شده است. شرکت صهیونیستی   «NSO» هرگونه عمل خطا در این زمینه را تکذیب کرده است.

این شرکت در امور نظارت امنیتی فعال است و مدعی شده که هدف از تهیه این بدافزار مبارزه با مجرم‌ها و تروریست‌هاست و فقط به نهادهای امنیتی، پلیس و ارتش‌های کشورهایی فروخته شده که سابقه خوبی در رعایت حقوق بشر دارند! این در حالیست که چنین ادعایی با توجه به سوابق مخدوش صهیونیست‌ها و کشورهای غربی در حوزه حقوق بشر پوچ است.

این شرکت در بیانیه‌ای مدعی شده تحقیق اولیه‌ای که منجر به نگارش گزارشی درباره آن‌ها شده، بر پایه «برآوردهای نادرست و نظریه‌های اثبات نشده» نگاشته شده است. گزارش مربوط به فعالیت‌های جاسوسی و غیرقانونی این شرکت و مشتری‌هایش را یک سازمان غیردولتی به نام «فوربیدن استوریز» و «عفو بین‌الملل» نوشته‌اند. این بدافزار «پگاسوس» نام دارد.

روزنامه‌های واشنگتن پست، گاردین، لوموند و چهارده رسانه دیگر گزارش مربوط به پگاسوس را منتشر کردند. پگاسوس هم تلفن‌های اندروید و هم آی‌فون‌های شرکت اپل را آلوده کرده است. این بدافزار به دولت‌ها اجازه می‌دهد ضمن دسترسی به پیامک‌ها، عکس‌ها، ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی، میکروفن دستگاه‌های تلفن را هم مخفیانه فعال کند.

 صدها سیاستمدار و حقوقدان هدف جاسوسی صهیونیست‌ها

بررسی دستگاه‌های تلفنی که شماره آن‌ها در لیست منتشر شده، نشان می‌دهد بیش از نیمی از آن‌ها به این بدافزار جاسوسی آلوده شده بودند. گفته‌شده که ۱۸۰ روزنامه‌نگار اسمشان در این فهرست بوده است. از جمله روزنامه‌نگارانی که در خبرگزاری فرانسه، CNN، نیویورک‌تایمز، الجزیره کار می‌کردند. نام و شماره دو زنی که به دو روزنامه‌نگار مقتول نزدیک بودند هم در این بین دیده می‌شود. یکی جمال خاشقچی از عربستان سعودی و دیگری سیسیلیو پیندا بیرتو که در یک تصادف جاده‌ای کشته شد. در این فهرست همچنین نام بعضی از سران کشورها و دولت‌ها به چشم می‌خورد و اعضای خانواده سلطنتی عرب و مدیران کسب‌وکارهای بزرگ و به زودی نام کسانی که هدف این حملات بودند منتشر می‌شود.

دوهفته پیش شرکت «NSO» بیانیه‌ای در ۳۲ صفحه منتشر کرد که در آن از قواعد و پایبندی‌های حقوق‌بشری این شرکت صحبت شده بود اما عفو بین‌الملل این بیانیه را بی‌معنی خواند و گفت که بیشتر شبیه یک «بروشور تبلیغاتی» است.

«جو تایدی» خبرنگار حوزه سایبر BBC، می‌گوید این اتهام‌های جدید به «NSO»  ضربه بیشتری می‌زند اما برای این شرکت مشکل مادی پدید نمی‌آورد، «شرکت‌های خیلی کمی هستند که بتواند چنین ابزار جاسوسی تهاجمی بسازند.»

کپی‌برداری صهیونیست‌ها از آمریکا افشاگری دربارۀ پگاسوس توسط شبکه‌ای ‌از خبرنگاران انجام گرفته که "Forbidden Stories"  نام دارد و با سازمان عفو بین‌الملل همکاری می‌کند. سازمان گزارشگران بدون مرز نیز از این شبکه حمایت می‌کند. روزنامۀ لوموند، رادیوی دولتی فرانسه و ۱۵ رسانۀ معتبر دیگر در سطح بین‌المللی، نتایج تحقیقات را منتشر کرده‌اند"Forbidden Stories" و سازمان عفو بین‌الملل به فهرستی دست یافته‌اند که شامل ۵٠ هزار شماره تلفن است.

این شماره‌ها از سال ۲٠۱۶ توسط ۱۲ مشتری «پگاسوس» دست‌چین شده. روشن نیست که این ۱۲ «کاربر» دولت‌ها هستند یا اشخاص حقیقی. اما همۀ آن۵٠ هزار تلفن را باید به طور بالقوه هدف اقدامات جاسوسی دانست. در واقع فهرست یاد شده حاوی تلفن‌هایی است که نفوذ به آنها مورد نظر بوده؛ حال کدامیک از آنها عملاً توسط پگاسوس آلوده شده، معلوم نیست.

وقتی قرعه به نام مکرون می افتد!

شرکت اسرائیلی "NSO" که سازندۀ بدافزار است، با موافقت وزارت دفاع صهیونیست ها، "پگاسوس" را به برخی حکومت‌ها و دستگاه‌های امنیتی فروخته است. دولت مراکش دست داشتن در این ماجرا را تکذیب کرده اما گفته می‌شود که حتی شخص پادشاه محمد ششم و برخی از نزدیکانش هدف جاسوسی نهادهای امنیتی مراکش بوده‌اند. روزنامۀ لوموند می‌نویسد که دو سازمان امنیتی مهم کشور در مظان اتهام قرار دارند: "ادارۀ کل مطالعات و اسناد" که سرویس اطلاعات خارجی و ضدجاسوسی مراکش محسوب می‌شود و "ادارۀ کل نظارت داخلی" که امنیت داخل کشور را به عهده دارد. کارشناسان سوءظن بیشتری نسبت به سازمان دوم دارند.

صفر تا صد بدافزاری به نام پگاسوس


محمد ششم پادشاه مراکش

مسئولان شبکۀ افشاگری تأیید کرده‌اند که یکی از شماره‌های رئیس جمهوری فرانسه در فهرست دیده می‌شود. اما این امر نیز معلوم نمی‌کند که تلفن ماکرون واقعا آلوده بوده یا خیر. نخست‌وزیر فرانسه ژان کاستکس گفته که رئیس جمهوری دستور انجام تحقیقات گسترده را صادر کرده است. در صورتی که ثابت شود تلفن امانوئل ماکرون هدف جاسوسی سایبری قرار داشته، این پرونده ابعاد بسیار جدی‌تری خواهد یافت. علاوه بر امانوئل ماکرون، شماره تلفن‌های رؤسای جمهور عراق و آفریقای جنوبی در فهرست دیده می‌شود.

همچنین شماره‌های نخست‌وزیران پاکستان، مصر، مراکش و یا تلفن سعد حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان هم در فهرست است. شرکت اسرائیلی "ان اس او" مدعی شده است که پگاسوس را برای مبارزه با مجرمان و تروریست‌ها طراحی کرده و آن را فقط به دستگاه‌های امنیتی یا دولت‌هایی فروخته که کارنامۀ خوبی در حوزۀ حقوق بشر دارند. اما این توضیحات هیچکس را قانع نکرده است.

جنجال بر سر جاسوسی از مکرون

بسیاری از تحلیلگران امنیتی تایید کرده اند که اخبار افشا شده، نشان دهنده جاسوسی هدفمند دستگاه‌های امنیتی مراکش از مقامات فرانسوی می باشد. قطعا رژیم صهیونیستی(به عنوان مصدر توزیع این بد افزار)، در جریان این جاسوسی قرار داشته است. روزنامه لوموند چاپ پاریس می‌نویسد موبایلی که رئیس جمهور فرانسه از سال ۲۰۱۷ استفاده می‌کند و در چند روز گذشته نیز از آن استفاده شده، مورد شنود قرار داشته است. طبق گزارش لوموند، سرویس اطلاعاتی مراکش با کمک نرم‌افزار پگاسوس مکالمات مکرون را گوش می‌داده است: «اقدام خصمانه مراکش علیه رئیس یک دولت اروپایی».

صفر تا صد بدافزاری به نام پگاسوس


گفته می‌شود شماره امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در لیست کسانی است که هدف جاسوسی پگاسوس بوده

همچنین دویچه وله به نقل از گروه روزنامه‌نگاران تحقیقی می‌گوید بررسی‌ها نشان می‌دهند که مراکش می‌تواند مکالمات و مبادلات تلفنی مکرون یا شارل میشل را شنود کرده باشد اما معلوم نیست هدف از این کار چه بوده است. دولت مراکش هیچ موضعی در این زمینه نگرفته و سفارت این کشور در پاریس نیز در تماس رسانه‌ها به این اکتفا کرده که بگوید: «مسئله ادعاهایی بی‌اساس هستند و گزارش‌ها قاطعانه تکذیب می‌شوند».

شماره تلفن الکساندر بنالا، محافظ سابق مکرون نیز در فهرست افشا شده است. سایر مقامات ارشد فرانسوی مورد شنود عبارتند از ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر سابق فرانسه، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه، برونو لومیر، وزیر اقتصاد و ژان میشل بلانکه، وزیر آموزش و پرورش. هنوز روشن نیست که آیا تلفن مکرون به طور فعال و مداوم کنترل شده یا خیر. جاسوسی از همه شماره تلفن‌ها هنوز تایید نهایی نشده و برای این امر لازم است دستگاه‌های تلفن از نظر ردیابی نرم‌افزار بررسی شوند. وزیر محیط زیست فرانسه با آنالیز موبایل خودش موافقت کرده و کارشناسان امنیت فناوری اطلاعات از سازمان عفو بین‌الملل توانسته‌اند ثابت کند که پگاسوس در ژوئیه ۲۰۱۹ در تلفن همراه او فعال بوده است.

کاخ الیزه در نخستین موضع‌گیری، مسئله را بسیار نگران‌کننده خوانده است. سایر سیاستمداران ارشد اروپایی نیز هدف جاسوسی بوده‌اند: شارل میشل، نخست‌وزیر سابق بلژیک و رئیس شورای اروپا و پدر او لویی میشل که تا سال ۲۰۱۹ ریاست گروه مشترک پارلمانی کشورهای آفریقایی، کارائیب، اقیانوسیه و اتحادیه اروپا را بر عهده داشت.

چه کشورهایی از جاسوس افزار صهیونیست‌ها استفاده کرده‌اند؟

مراکش، مکزیک، هند، اندونزی، عربستان، امارات، قزاقستان، آذربایجان، کشورهای آفریقایی توگو و رواندا و حتی مجارستان که عضو اتحادیۀ اروپاست، مشتری شرکت "ان اس او" بوده‌اند. با اینحال، هنوز اطلاعات دقیقی در مورد هویت خریداران و کاربران بدافزار منتشر نشده است.

در مواردی معلوم شده که برخی نهادها، حتی بدون اطلاع دولت، از پگاسوس استفاده کرده‌اند. در هند، ظاهراً نخست‌وزیر نارندرا مودی، مسئول اصلی و آمر جاسوسی‌ها است. به نوشتۀ لوموند، نارندرا مودی "دولتی در دولت" ایجاد کرده و بسیاری از رقبا، روزنامه‌نگاران یا فعالان اجتماعی و سیاسی را هدف گرفته است. دولت‌هایی از سراسر جهان با اتهاماتی شوکه‌کننده مبنی بر استفاده آنها از بدافزار ساخت اسرائیل برای جاسوسی از تلفن‌های کنشگران سیاسی و حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و مدیران شرکت‌ها مواجه‌ هستند.

بدافزار پگاسوس چگونه کار می‌کند؟

اما بدافزار «پگاسوس» دقیقاً چگونه کار می‌کند؟ چگونه وارد تلفن افراد می‌شود و پس از آن چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ محققان بر این باورند که نسخه‌های ابتدایی این نرم‌افزار هک برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ شناسایی شده‌ است. در آن زمان از پیام‌های متنی تله‌گذاری شده استفاده می‌شد تا روی تلفن‌های هدف نصب شوند.

صفر تا صد بدافزاری به نام پگاسوس

البته برای اینکه نرم افزار جاسوسی بارگذاری شود، گیرنده باید روی پیوند موجود در پیام کلیک می‌کرد. اما این روش، شانس نصب موفقیت‌آمیز آن را محدود می‌کرد، به خصوص که کاربران تلفن نسبت به کلیک روی پیوندهای مشکوک بیش از پیش احتیاط می‌کردند. نسخه‌های جدیدتر «پگاسوس» که توسط شرکت اسرائیلی «ان‌اس‌او» تهیه شده است از نقاط ضعف نرم‌افزارهای معمول نصب شده روی تلفن‌های همراه استفاده کرده‌ است.

در سال ۲۰۱۹، سرویس پیام رسانی واتساپ از شرکت «ان‌اس‌او» شکایت و اعلام کرد که از یکی از نقاط آسیب‌پذیر در سیستم عاملش، برای نصب نرم‌افزارهای جاسوسی روی حدود ۱۴۰۰ تلفن استفاده شده است. پگاسوس با تماس ساده با هدف از طریق واتساپ می‌توانست خود را مخفیانه روی تلفن بارگذاری کند، حتی اگر کاربر هرگز به تماس پاسخ نداده باشد. اخیراً گزارش شده است که پگاسوس از نقاط ضعف نرم‌افزار پیامک اینترنتی اپل، «آی‌مسیج» نیز استفاده کرده است.  این موضوع به طور بالقوه امکان دسترسی به یک میلیارد آیفون اپل را که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌دهد. این کار تماما حتی بدون کلیک یک دکمه امکان‌پذیر است.

بدافزار پس از نصب چه کاری انجام می‌دهد؟

آلن وودوارد، استاد امنیت سایبری در دانشگاهی در بریتانیا در گفت‌وگو با یورونیوز می‌گوید: «پگاسوس احتمالاً یکی از توانمندترین ابزارهای دسترسی از راه دور است. به این فکر کنید که گویی تلفن خود را در دست شخص دیگری قرار داده‌اید.»

به این ترتیب از این بدافزار می‌توان برای خواندن پیام‌ها و ایمیل‌های هدف و جستجوی عکس‌هایی که گرفته‌اند و استراق سمع تماس‌های آنها و ردیابی موقعیت مکانی آنها و حتی فیلمبرداری از طریق دوربین آنها استفاده کرد. وودوارد گفت که توسعه‌دهندگان پگاسوس «بهتر و بهتر در پنهان کردن» تمام ردپای نرم‌افزار عمل می‌کنند. بنابراین تأیید اینکه آیا یک تلفن خاص درگیر شده یا نه، دشوار است.

صفر تا صد بدافزاری به نام پگاسوس

به همین دلیل هنوز مشخص نیست که چه تعداد از دستگاه‌های افراد شنود شده‌اند. اگرچه گزارش‌های جدید رسانه‌های بین‌المللی حکایت از این نکته دارند که بیش از ۵۰ هزار شماره‌ تلفن از طریق شرکت اسرائیلی کنترل می‌شده است. با این حال سازمان عفو بین‌الملل به عنوان یکی از سازمان‌های تحقیق در مورد «پگاسوس»، اعلام کرد که در همین ماه ردپای حملات موفقیت‌آمیز به آیفون‌های اپل را یافته است.

چگونه شرکت «ان‌اس‌او» چنین بدافزار قدرتمندی را توسعه داد؟

به گزارش یورونیوز، شرکت‌های فناوری چند میلیارد دلاری مانند اپل و گوگل هر ساله مبالغ زیادی پول سرمایه‌گذاری می‌کنند تا مطمئن شوند در برابر هکرهایی که می‌توانند سیستم‌هایشان را از کار بیاندازند، آسیب‌پذیر نیستند. آنها حتی به هکرها اگر به شرکت ها در مورد نقص نرم‌افزارهایشان پیش از اینکه بتوانند از آن برای حمله استفاده کنند، هشدار دهند پاداش‌های خوبی می‌پردازند. وودوارد گفت که اپل که به شهرت ایمنی خود افتخار می‌کند، «تلاش‌های نسبتاً زیادی» کرده است تا نقاط ضعف خود را شناسایی کند اما «به ناچار یک یا دو» اشکال در چنین نرم‌افزارهای پیچیده‌ای وجود خواهد داشت.

صفر تا صد بدافزاری به نام پگاسوس

البته تحلیلگران بر این باورند که شرکت «ان‌اس‌او» که کارکنان آن را اعضای سابق ارتش رژیم صهیونیستی  تشکیل می‌دهند، احتمالاً «شبکه‌ تاریک» را که در آن هکرها اغلب اطلاعات مربوط به نقایص امنیتی را پیدا کرده‌ و می‌فروشند، کاملاً تحت نظر دارند. وودوارد بر این باور است که همه‌ افراد یک تلفن به‌روز با نرم‌افزار به‌روز شده روی آن ندارند. به گفته او برخی از نقاط آسیب‌پذیر قدیمی که اپل و گوگل آنها را با اندروید ترمیم کرده است، هنوز هم می‌توانند وجود داشته باشند.

آیا می‌توان نرم‌افزارهای جاسوسی را حذف کرد؟

از آنجا که دانستن اینکه یک تلفن، بدافزار را حمل می‌کند بسیار دشوار است، شناختن راه قطعی حذف شدن آن نیز دشوار است. وودوارد گفت که بدافزار «پگاسوس» بسته به نسخه، ممکن است خود را روی سخت‌افزار تلفن یا در حافظه‌ آن نصب کند. به این ترتیب اگر در حافظه‌ ذخیره شده باشد، راه‌اندازی مجدد تلفن می‌تواند به طور تئوری آن را پاک کند. بنابراین او توصیه می‌کند افرادی که در معرض خطر هستند، مانند مدیران مشاغل و سیاستمداران، مرتباً دستگاه‌های خود را خاموش و روشن کنند. وودوارد گفت: «برای بسیاری از مردم بیش از حد انتظار است اما نرم‌افزارهای ضد بدافزار برای دستگاه‌های تلفن همراه وجود دارند. اگر شما فردی در معرض خطر هستید شاید بخواهید برخی نرم‌افزارهای ضد بدافزار را روی تلفن خود نصب کنید.»

کپی برداری صهیونیستها از آمریکا

واقعیت امر این است که جاسوسی‌های آمریکا و رژیم اشغالگر قدس از متحدان اروپایی آن‌ها نقطه پایانی ندارد. این مسئله، نشان‌دهنده حقارت بازیگران اروپایی می‌باشد. چندی پیش، فرانسه و آلمان از دانمارک و آمریکا خواستند تا درباره تازه‌ترین گزارش‌های منتشرشده از جاسوسی واشنگتن از رهبران اروپایی توضیح دهند. اخیرا، نتایج یک تحقیق رسانه ای نشان داد   که سرویس اطلاعاتی دانمارک به آمریکا کمک کرده بود تا از رهبران اروپایی ازجمله آنگلا مرکل  صدراعظم آلمان جاسوسی کند. تلویزیون دولتی دانمارک گزارشی از نتیجه این تحقیق را به همراه چند رسانه اروپایی دیگر منتشر کرد.

بنا به این گزارش ایالات‌متحده تا سال ۲۰۱۴ از شبکه اطلاعاتی دانمارک برای شنود شماری از رهبران اروپایی ازجمله مسئولان آلمان، سوئد، نروژ و فرانسه استفاده می‌کرد. انتشار این گزارش هشت سال پس از افشای پرونده جاسوسی آمریکا از رهبران اروپایی ابعاد جدیدی به این پرونده بخشیده است. کلمان بون، وزیر مشاور فرانسه در امور اروپایی در واکنش به گزارش منتشرشده درباره نقش دانمارک در جاسوسی آمریکا از رهبران اروپا این موضوع را «بسیار جدی» توصیف کرد.

این عضو دولت فرانسه همچنین احتمال تأثیرگذاری گزارش‌های منتشرشده بر آینده همکاری‌های اتحادیه اروپا با آمریکا را رد نکرد. هرچند جاسوسی ایالات‌متحده از رهبران اروپایی ازجمله آنگلا مرکل به دنبال افشاگری‌های ادوارد اسنودن، کارمند سابق اداره اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مشخص‌شده بود اما افشای کمک یکی از اعضای اتحادیه اروپا به واشنگتن در این امر تازگی دارد. دانمارک یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. این کشور تنها کشور منطقه اسکاندیناوی است که همزمان عضو ناتو و اتحادیه اروپاست. علاوه بر فرانسه و آلمان کشورهای سوئد و نروژ نیز در واکنش به گزارش تلویزیون دولتی دانمارک خواستار توضیح کپنهاگ دراین‌باره شدند. ادوارد اسنودن نیز در واکنش به این گزارش در صفحه توییتر خود از دولت‌های آمریکا و دانمارک خواست با «شفافیت کامل» درباره جاسوسی از رهبران اروپایی اطلاع‌رسانی کنند. با همه این اوصاف، چنین پرونده هایی سریعا توسط دستگاههای امنیتی در غرب مختومه می شود!

چرا اروپاییان از اعاده حیثیت حقوقی هراسان هستند؟

بهتر است جهت درک ماجرا، نیم نگاهی به افشای ماجرای شنود تلفن همراه آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در سال ۲۰۱۳ میلادی بیاندازیم. در آن زمان روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس سنا نوشت که آژانس امنیت‌ ملی آمریکا نه تنها اطلاعات مربوط به ارتباط‌های تلفن همراه صدراعظم آلمان، بلکه جزئیات مکالمات وی را نیز شنود می‌کرده است. بعدها مشخص شد که  برش‌هائی از مکالمات تلفنی و شخصی  مرکل در گزارش‌های سرویس امنیت‌ملی به کاخ سفید منعکس شده است. حتی برخی از این مکالمات، اکنون در نهادهای امنیتی آمریکا ثبت و ضبط شده تا بلکه در آینده علیه صدراعظم فعلی آلمان به کار گرفته شود.

زمانی که مرکل از شنود تلفن همراه خود توسط دستگاههای امنیتی آمریکا مطلع شد، بلافاصله دستور بررسی ماجرا را صادر کرد. او (صدر اعظم ژرمنها)، این اقدام مقامات آمریکایی را نابخشودنی و غیرقابول قبول دانست. با این حال کمتر از دو سال بعد(سال ۲۰۱۵ میلادی) مقامات آلمانی دستور مختومه شدن پرونده جاسوسی آمریکا از تلفن همراه عالی ترین مقام کشورشان را صادر کردند. در آن زمان، کمتر کسی از شهروندان آلمانی متوجه دلیل عقب نشینی مرکل در برابر دستگاههای امنیتی آمریکا شد! واقعیت امر این بود که مقامات آمریکایی، مرکل را تهدید کردند که اگر این پرونده را هر چه سریع تر مختومه نکند، برخی همکاری های پشت پرده وی با سازمان سیا (از جمله ارائه مجوز مخفیانه در خصوص جاسوسی سفارت آمریکا در آلمان و ارائه اطلاعات شخصی برخی شهروندان آلمانی به سازمان سیا) را افشا خواهد کرد. هزینه این افشاگری برای مرکل و همراهانش در حزب دموکرات مسیحی آلمان بسیار سنگین بود و می توانست به قیمت از دست رفتن قدرت به ضرر آنها تبدیل شود. نکته قابل تامل اینکه حزب  اصلی مخالف مرکل (حزب سوسیال دموکرات آلمان) نیز در مقابل این پرونده سکوت کرد زیرا آمریکایی ها همکاری های مشابهی را نیز با این حزب ظاهرا مستقل داشته اند!

اکنون رئیس جمهور فرانسه نیز بازی مشابهی را آغاز کرده است! او در ابتدا سعی می کند خود را نسبت به ماجرای جاسوسی صهیونیستها از خود بسیار حساس نشان دهد اما خود نیز به خوبی می داند که اگر بخواهد این ماجرا را بیش از اندازه (که حد و مرز آن را نیز سازمانهای جاسوسی رژیم صهیونیستی و آمریکا برای وی معین می کنند) برجسته سازد، با افشاگری های ظاهرا تصادفی اما در واقع هدفمندی از سوی تل آویو و حتی واشنگتن مواجه خواهد شد. از این رو دستگاههای قضایی و امنیتی در فرانسه نیز آماده هستند تا پیگیری پرونده موسوم به پگاسوس را هر زمان که لازم است متوقف و مختومه سازند

عربستان سعودی اتهاماتی را که اخیرا در پی انتشار نتایج تحقیقاتِ مرتبط با استفاده از بدافزار جاسوسی پگاسوس متوجه این کشور شده، رد کرده است. نتایج تکان دهنده این تحقیقات نشان می‌دهد که عربستان سعودی از بدافزار صهیونیستی پگاسوس برای نظارت بر فعالیت روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر بهره برده‌ است. ریاض اما در واکنش به این ادعا که گمانه‌زنی در خصوص آن با توجه به پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان بیش از پیش تقویت شده، تاکید دارد که این اتهامات بی اساس و دروغین است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی با انتشار گزارشی بدون اشاره به نام بدافزار اسرائیلی به نقل از یک مقام دولتی در این کشور ادعاهای مطرح شده در مطبوعات و رسانه‌ها مبنی بر اینکه نهادی در دربار از نرم‌افزاری خاص برای کنترل مکالمات و ارتباطات افراد استفاده کرده را رد کرد. به گفته این منبع که خبرگزاری رسمی عربستان نامی از وی نبرده «این ادعاها دروغ و بی اساس است» و ریاض «این نوع اعمال را تایید نمی‌کند».

بر اساس نتایج تحقیقی که هفته گذشته از سوی کنسرسیومِ ۱۷ رسانه بین‌المللی از جمله روزنامه‌های لوموند فرانسه، گاردین بریتانیا و واشنگتن پستِ ایالات متحده آمریکا منتشر شد، عربستان سعودی یکی از کشورهایی است که از بدافزار جاسوسی پگاسوس برای نظارت بر فعالیت روزنامه‌نگاران، سیاستمداران زن و مرد، فعالان حقوق بشر و یا روسای برخی شرکت‌ها و موسسات بزرگ استفاده کرده است.

فرانس‌پرس در گزارشی با انعکاس واکنش عربستان به ادعاهای مطرح در خصوص استفاده این کشور از بدافزار پگاسوس آورده است که مقامات ریاض به خصوص پس از رسمیت یافتن ولیعهدی محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ بی امان مخالفان و فعالان حقوق بشر در این کشور را سرکوب می‌کنند. حکومت پادشاهی عربستان سعودی همچنین بارها به دنبال کردن مخالفان در شبکه‌های اجتماعی و یا حتی نفوذ در میان کاربران شبکه اجتماعی توییتر از طریق سربازان سایبری متهم شده است. گفتنی است که وزارت دادگستری آمریکا به تازگی دو کارمند سابق شرکت توییتر را به جاسوسی برای دولت عربستان متهم کرده بود.

جمال خاشقجی، منتقد دولت عربستان سعودی و ساکن آمریکا در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته و تکه تکه شد. به گزارش یورونیوز، بر اساس تحقیقات انجام شده که در گزارش سازمان‌های رسانه‌ای آمده، برای کنترل دو زن نزدیک به آقای خاشقجی و دیگر اعضای حلقه نزدیک او از بدافزار «پگاسوس» استفاده شده است. یکی از این زنان، حنان العتر مهماندار هواپیمای مصری و همسر خاشقجی بوده است. بررسی‌های سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که شش ماه پیش از قتل آقای خاشقچی، تلفن خانم العتر مخفیانه توسط یکی از کاربران پگاسوس هدف قرار داده شده بود.

شخصی که از این بدافزار استفاده می‌کرده از نوامبر ۲۰۱۷ تا آوریل ۲۰۱۸ برای خانم العتر چهار پیام حاوی پیوندهای مخرب ارسال کرده است. عفو بین‌الملل می‌گوید قادر به تشخیص موفقیت هک نیست. خانم العتر به واشنگتن پست گفت: «جمال پیش از این به من هشدار داده بود که این اتفاق می‌افتد.»

او همچنین گفت که باور دارد آنها از همه مسائل میان او و جمال خاشقچی مطلع هستند. اگرچه خاشقجی متأهل بود اما یک نامزد هم به نام خدیجه چنگیز داشت که پژوهشگر ترک بود. او در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۸ در خارج از کنسولگری عربستان منتظر خاشقجی بود اما وقتی نامزدش از ساختمان کنسولگری عربستان خارج نشد موضوع را به مقام‌های ترکیه خبر داد. براساس تجزیه و تحلیل‌هایی که متخصصان امنیتی سازمان عفو بین‌الملل انجام داده‌اند، چند روز پس از قتل آقای خاشقچی، آیفون خانم چنگیز توسط یک کاربر پگاسوس هک شده بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    15 4
    صهیونیستا به خودشون هم رحم نمی کنن. :))))) خاک تو سرت ماکرون
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      5 12
      تو خوبی افراطی خوش به حال تو با لین مملکتی که همفکرات ساختن
    • SE ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      10 5
      خفه آلبانی نشين!
  • بختیاری IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    13 3
    قواعد و پایبندی‌های حقوق‌بشری طنزی تلخ تر از این وجود نداره! رژیم بزدل وحشی وکودک کش آپارتاید اسرائیل و پایبندی‌های حقوق‌بشری ؟؟؟؟ توجه کردید این کفتارها به نوکران یا بقول خود متحدان خودشون رحم نمیکنند.! صهیونیست های وحشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس