.

پس از پایان دور چهارم گفت‌وگوهای راهبردی بغداد-واشنگتن و توافق دو طرف بر خروج نیروها آمریکا از خاک عراق و ابقای مشاوران نظامی، کمیته هماهنگ‌کننده گروه‌های مقاومت عراق بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد.

به گزارش مشرق، کمیته هماهنگ‌کننده گروه‌های مقاومت عراق، شامگاه امروز (چهارشنبه)، در بیانیه‌ای نکاتی را درباره بیانیه پایانی دور چهارم گفت‌وگوهای راهبردی بغداد واشنگتن عنوان کرد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «شبکه الاعلام المقاوم»، در بیانیه مذکور آمده است، به رغم آنکه بیانیه پایانی دور چهارم گفت‌وگوهای راهبردی میان بغداد-واشنگتن چندپهلو و غیرصریح است و در آن ابهام و کاستی وجود دارد و از سوی دیگر، هیچ لفظ خروجی در آن ذکر نشده، مقاومت عراق از نزدیک تمام مقدمات و نتایج این گفت‌وگو را پیگیری کرده است و بسیار یقین دارد که در اصطلاحات و عناوین این بیانیه دستکاری صورت گرفته تا زمان هیمنه و حضور آمریکا به درازا کشیده شود؛ آمریکایی‌ که حضورش پس از مصوبه تاریخی پارلمان عراق در سال ۲۰۲۰ غیرقانونی است.

در ادامه این بیانیه خاطر نشان شده است که اجرای مصوبه مذکور از تعهدات اولیه دولت عراق بوده ازاین‌رو چنانچه مقصود خروج حقیقی باشد، بایست این خروج شامل تمام نیروهای بیگانه شود و همه پایگاه‌های تحت اختیار اشغالگران به طور کامل به همراه تجهیزات نظامی موجود در آن به عراق تحویل و همچنین به پرواز هرگونه پرنده نظامی بیگانه در حریم عراق پایان داده شود.

کمیته هماهنگ‌کننده مقاومت عراق تأکید کرد که در راستای تحقق مفهوم حاکمیت عراق و آزادسازی کامل این کشور از اشغالگران و رد هرگونه بهانه برای سرپوش نهادن بر شکست اشغالگران و ابقای آن‌ها در قالبی دیگر در خاک عراق، خواسته مقاومت ثابت و روشن است و همچنین مقاومت تأکید می‌کند که عراق به هیچ گونه نیروی بیگانه در هر قالبی نیاز ندارد.

مقاومت عراق در ادامه بیانیه یادشده به نقص‌ها و ابهامات موجود در بیانیه مشترک دور چهارم گفت‌وگوهای راهبردی بغداد-واشنگتن اشاره کرد. موارد عنوان‌شده از این قرار هستند:

    «نخست: آنچه در این عبارت بیانیه مذکور آمده است: "روابط امنیتی به طور کامل به حالت مشاوردهی، آموزش و همکاری اطلاعاتی تغییر پیدا خواهد کرد". آشکارا به این معناست که این موضوع فراتر از یک اطلاع‌رسانی فریبنده برای ابقای اشغالگران نیست؛ اما تنها با تغییر عنوان. در این حالت، موضع مقاومت در رد حضور هر شکلی از اشغالگری تغییر نخواهد کرد به‌ویژه آنکه ما در بیانیه پیشین خود ثابت کردیم که نیروهای امنیتی ما نیازی به آن‌ها ندارند و خود توانایی دارند و قدرتمند هستند. حضور مشاوران آمریکایی یک ضرر است که نفعی به دنبال ندارد».

    «دوم: در نتیجه گفت‌وگوی [راهبردی] -سهوا یا عمدا- از هر گونه صحبت درباره اشغال حریم هوایی عراق از سوی آمریکا و نقض حاکمیت چندین و چندباره حاکمیت این کشور غفلت به عمل آمده است با نظر به اینکه تمام جنایت‌های اشغالگران آمریکایی از سال ۲۰۱۴ تاکنون از راه حریم هوایی انجام شده است بنابراین چنانچه حریم هوایی عراق تحت کنترل آمریکا باشد و پرنده‌های آمریکایی بدون هیچ گونه نظارتی در آن جولان دهند،‌ اعلام خارج کردن نیروها در حالی که آن‌ها حریم عراق تحت اشغال دارند، بی‌معنی خواهد بود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    0 0
    اگر گفت و گو های برجام به نتیجه ای رسید گفتگو های عراق و آمریکا هم به نتیجه می رسد!!!!!!! بابا....آمریکا زبون نفهمه.....بفهمید....زبون نفهمه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس