.

عربستان سعودی حکومتی دارد که ضد بشر است این حکومت هر جای دنیا بود اگر به نفع گاو شیرده نبود تمام کشورها این دولت را با خاک یکسان می کردند.

به گزارش مشرق، این ایام یادآور فاجعه خونین مکه ومناست ؛شهدایی که لبیک گویان به سرزمین وحی رفتند اما با فاجعه ای خونین دعوت حق را لبیک گفتند و قلوب میلیون‌ها انسان مسلمان در ایران و جهان اسلام را داغدار کردند از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام گرفته تا کشته شدن زائرین در مراسم رمی جمرات .

حالا شش سال از آن فاجعه ی دردناک می گذرد اما زخم خانواده این شهدا نه تنها هنوزالتیام نیافته بلکه با غفلت مسئولین و عدم شکایت از آل سعود داغشان سنگین تر شده است. در این مدت مسئولان تنها یک مشت حرف تکراری و پوچ تحویل خانواده‌های عزادار دادند! و این رسم کسانی است که در زمان وقوع حادثه رجز خواندند و از انتقام سخت سخن گفتند تا به خیال خود از شرف و حیثیت حجاج دفاع کنند اما بعد از گذر زمان خانواده های شهدا را ملزم به سکوت کردند و حتی اجازه مصاحبه با رسانه ها را به آنها ندادند. نوع برخوردها و تعلل مسئولین گواه این مدعاست که متاسفانه براساس نگاه دولتمردان عمق فاجعه به حدی نبوده که بخواهد واکنشی در پی داشته باشد!
اما حادثه جرثقیل مکه بهانه ای شد برای ناپدید شدن دانشمند ایرانی کسیکه پس از سه روز پیکر بی جانش در فاصله هفتصد کیلومتری از محل مسجدالحرام ‌پیدا می‌شود، آن هم بدون هیچ جراحت و خراشی! 
همسر شهید احمد حاتمی از کسانی بود که به جد پیگیری مداوم برای تشکیل کمیته حقیقت یاب و طرح شکایت از عربستان بود اما خودش گفت و خودش هم شنید. طبق گفته ی او نه تنها کشور عربستان در این رابطه سکوت کرد و مسئولیت فاجعه را نپذیرفت  بلکه مسئولان داخلی کشورمان نیز غفلت کردند. او حالا منتظر دولت آینده ست تا انتقام شهدای حادثه مکه و منا را با طرح موضوع در مجامع بین المللی بگیرد...
یقینا عربستان همسرم را ربوده بود/ روحانی حتی به ما تسلیت هم نگفت/ آقای رئیسی قول دادند که قضیه شهدای مسجدالحرام و منا را پیگیری می‌کنند
*دلم نمی آید ابتدای مصاحبه را ننویسم . وقتی بعد از سلام و معرفی از او درخواست مصاحبه می کنم. تنها یک جمله می شنوم و آن اینکه: چه عجب یاد بدبخت بیچاره ها افتادید! جا می خورم می گویم اختیار دارید شما تاج سر ما هستید... ( اما از خودم خجالت میکشم که زمانیکه خبرنگار وزارت خارجه بودم چقدر مطالبه ی این عزیزان را مطرح کردم؟ چرا یکبار از آقای سخنگو وضعیت طرح شکایت ایران از عربستان را سوال نکردم؟  و چقدر در این سالها در حق این عزیزان گفتم و نوشتم! )
حرفم را قطع می کند و می گوید خدا خیرتان بدهد که حرف دلمان را منتشر می کنید.
*چند سال از حادثه مکه و منا می گذرد؟
۶ سال
*حال همسر شهید در این روزها که یادآور حادثه مکه و مناست چگونه است؟
مسلما حال خیلی خوبی ندارم ولی خب از شهادت ایشان هم ناراحت نیستم ایشان مقام بالایی داشتند که خداوند در جایی بسیار ویژه این شهادت را نصیب شان کرده . جایی که حتی شاید آرزوی شهادت در آن هم خطا باشد از این جهت که چگونه از خدا بخواهیم تا خانه اش ناامن باشد که بخواهیم به شهادت برسیم. لذا این موضوع ویژه ای بود که خداوند به برخی از بندگانش در آن برهه عنایت کرد و شهید حاتمی نیز سعادتمند بودند ولی از این جهت که ما در اینجا نتوانستیم برایشان احقاق حق کنیم حال خوشی ندارم ضمن اینکه دوری و نبودشان نیز مزید بر علت است و خب برای همه بازماندگان تلخ است.
*فکر می کنید حادثه مکه و منا در این شش سال خاموش شده؟
این حادثه به عمد نه تنها برای جامعه خاموش شده بلکه اصرار بر خاموش شدن نیز وجود داشت در این مدت از طرف دولتمردان بارها تهدید شدیم تهدید به اینکه جلسات محدود را هم برگزار نکنیم و ما هم در عمل هیچ کاری نتوانستیم انجام دهیم . 
*طرح شکایت از آل سعود و تشکیل کمیته حقیقت یاب به کجا رسید؟ 
واقعیت آن است که بعضی از مسئولین ما هر چه دلشان می خواهد می کنند. قرار بود کمیته حقیقت یاب تشکیل شود اما نشد و در عمل اتفاقی نیفتاد . بطور کلی پیگیری وضعیت و بررسی علت حادثه به هیچ عنوان صورت نگرفت. یکسال بعد از این حادثه هم که حج برگزار شد مسئولان تعامل کردند و با دادن شاخه گلی به حاجیان ما موضوع را به خیال خودشان حل کردند. ما هنوز در خصوص حادثه آن سال چند مفقود داریم که وضعیتشان مشخص نیست و نمی دانیم چه شدند. هیچ کسی پیگیری نکرد و همه خانواده هایی که در روز عید ،قربانی شان را تقدیم خدا کردند به جهت اینکه اقدامی بین المللی و داخلی نشد ناراحتند. 
*با درخواست های خانواده های شهدا برای پیگیری حادثه چگونه برخورد شد؟ 
 همیشه سعی در سرکوب و ساکت کردن ما خانواده ها بودند. البته مقام معظم رهبری فرموده بودند که حتی اگر ده سال طول بکشد حتما این قضیه باید مشخص شود. من روزهای اول برایم سوال بود که مگر چه موضوع غیر حل شدنی وجود دارد که نیاز به این همه زمان دارد اما بعد متوجه شدم که منظور ایشان از زمانبر بودن موضوع چه بوده است. 
*علت این زمانبر بودن به دولت فعلی برمی گردد؟
بله کاملا ، به تعلل دولت و مسئولینی که دست اندرکار حج هستند برمی گردد .
*فکر می کنید علت تعلل چیست؟ الان که رابطه ای با عربستان نیست که مسئولان بخواهند نگرانش باشند؟
نمی دانم لایحه های پشت پرده ای که بر این قضیه حاکم است چیست. ولی نه تنها حق خانواده های شهدای مکه و منا بلکه همه مردم است که ابعاد این موضوع مشخص شود چرا که در آن دوره، التهاب و درد عجیبی جامعه را آزار داد و حق مردم به نوعی ضایع شد. ضمن اینکه با این اتفاق هرکسی که بخواهد حج برود احساس ناامنی در دل دارد چرا که تحت شرایطی ممکن است آل سعود به نحوی حاجی های ما را از بین ببرد کما اینکه این موضوع در مکه مسبوق به سابقه است.
*یعنی به عمدی بودن حادثه تاکید دارید؟
بنده در مورد بعضی ها که مطمئنم این اتفاق به عمد افتاده است. همسر خود من یقینا ربوده شده و در حادثه جرثقیل برایش اتفاقی رخ نداده بود. دلیل این موضوع نیز آن است که هیچ جراحتی بر بدن شهید وجود نداشت طبق عکسی که تحویل گرفتم بدن و صورت ایشان هیچ صدمه ای ندیده و نشانه ای از  خون و باران روی لباسشان نیست حتی موی سر ایشان هم بهم ریخته نبود . مگر می شود با حادثه جرثقیل اتفاقی برای بدن نیفتد و یا خونی روی پیراهن ریخته نشده باشد ؟ این در حالی است که بقیه حادثه دیدگان اعضا و جوارح شان جدا شده بود. اما همسرم به حالت خوابیده شهید شده بودند . 
*شاهدان ماجرا چه می گویند؟
شاهدان بودند و دیدند که دست ایشان را از پشت بستند و سوار آمبولانس کردند و بردند. دو روز از ایشان خبری نبود با حج و زیارت تماس می گرفتیم آنها هم نمی دانستند چه اتفاقی افتاد. در نهایت هم بدن ایشان را هفتصد کیلومتر دورتر از مکه تحویل دادند در حالیکه مصدومین حادثه جرثقیل در مسجدالحرام تعداد زیادی نبودند که بخواهد پیکرشان را به مسافتی دور ببرند. ضمن اینکه کارت شناسایی ایشان هم کنارش بود و لذا برای ما فرضیه ربوده شدن شان مسجل است البته برای خیلی ها مسجل بود و بعید به نظر میرسد که مسئولین ما این موضوع را ندانند که ایشان آنجا ربوده شده و بعد هم به شهادت رسیده است. از طرفی دیگر سایت اسراییل در خبرهای فوری اش زده بود که دانشمند فضایی ایران در مکه کشته شد زیرخبر هم کلمه ی آدم دزدی نوشته شده بود. و این نشان می دهد که به هرحال برای آنها مبرهن بود که شهید دانشمند فضایی بوده ضمن اینکه سایت اسرائیلی نیز نام برخی پروژه های ایشان را نوشته بود که اسنادش نیزهست.
*خودتان پیکر شهید را دیدید یا فقط بر اساس عکس می گویید که جراحتی نداشتند؟
من خودم ایشان را دفن کردم و خودم داخل قبر رفتم و با ایشان خداحافظی کردم . هیچ اتفاقی برای هیچ جای بدن ایشان نیفتاده بود.
*در داخل کشور کالبدشکافی صورت نگرفت؟
خیر این اجازه را به ما نداند.  
*علت عدم کالبد شکافی چه بود؟ 
واقعا قابل مقایسه نیست ولی وقتی معتادی کنار خیابان فوت می کند کالبدشکافی صورت می گیرد.  یک نفر هم در بیمارستان بی دلیل می میرد کالبدشکافی می شود. در واقع کالبد شکافی برای علت مرگ الزامی است اما برای یک دانشمند که در کشور خارجی کشته شده  کالبد شکافی صورت نمی گیرد.
*آیا برای انجام کالبدشکافی پافشاری کردید؟
من اصلا نمی دانستم چه اتفاقی رخ می دهد و روز تشییع شرایط خیلی بدی داشتم . پیکر ایشان را صبح آوردند مسئولان پزشک قانونی هم حضور داشتند چون قرار بود پیکرشان در نماز جمعه تشییع شود. لذا  هماهنگ کردند که مسئولان پزشک قانونی زودتر حاضر شوند تا کالبدشکافی صورت بگیرد و پیکر شسته شود و به نماز جمعه برسد اما درآنجا یکباره گفتند که لازم نیست کالبدشکافی صورت بگیرد.
*یعنی برایشان علت مرگ سوال نبود ؟
ما که هنوز خیلی سوال داریم .چون از بین کسانی که کشته شدند آدم های مطرحی هم حضور داشتند و مرگشان و ربوده شدن شان مبهم است. مثلا نمی دانیم شهید رکن آبادی در چه وضعیتی به شهادت رسیدند تمام اعضای بدن او را خارج کردند و بعد بدنشان را تحویل دادند لذا در عمدی بودن این موضوع شکی نیست. 
*آیا عربستان از این دو حادثه برای ربودن دیپلمات و دانشمند ما استفاده کرده است؟
طبق شهادت شاهدین این موضوع صرفا انتقام گیری بوده هرچند که برای حادثه منا و مکه دلایلی را می گویند که خیابان را بسته بودن تا شاهزاده ای برود و هردلیل دیگری که خود عربستان از جمله گرمی هوا و قصور حجاج معرفی می کند اما به هر حال از این حادثه سواستفاده کردند واتفاقی به عمد صورت دادند. به هرحال بررسی علت در مجامع بین المللی قابلیت پیگیری داشت اما در خود کشور ما کمیته حقیقت یاب هم تشکیل نشد تا حداقل ما برای خودمان به نتیجه ای برسیم .این در حالی است که حضرت آقا فرمودند کمیته حقیقت یاب تشکیل شود و قرار هم بود معاونت حقوقی ریاست جمهوری این کمیته را تشکیل دهند و علت را پیدا کنند اما این اتفاق هرگز نیفتاد .
*در آن برهه نسبت به شهید خواندن جانباختگان واکنش های منفی وجود داشت؟
 بله متاسفانه اوایل سنگ قبر خانواده های این عزیزان را که شهید نوشته بودند می شکستندپ و می گفتند به این ها شهید نگویید اما در مورد همسر من آقای قاضی عسگر با ما تماس گرفتند و گفتند که حضرت آقا فرمودند شهادت ایشان متفاوت بود لذا همسرم را شهید خواندند و در قطعه شهدا دفن ش کردند . 
*فکر می کنید اگر این اتفاق در ایران رخ می داد واکنش عربستان و جوامع بین الملل چگونه بود؟
متاسفانه یک نفر در ایران می میرد تمام دنیا علیه ما می شوند و به کنکاش می پردازند نمونه اش ندا آقا سلطان است که ما  چقدر از جانب جوامع بین الملل تحت فشار بودیم . حتما اگر این اتفاق در ایران رخ میداد جنگ بین المللی علیه ما صورت می گرفت. گناه مردم افغانستان ، یمن ،سوریه ،عراق و حتی ایران چیست که با یک اتهام تروریستی و موشکی آنها را تحت فشار قرار می دهند و تحریم می کنند؟
۷ هزار نفر در عربستان کشته می شوند و با آنکه آل سعود متولیان حج مقصرین این اتفاق هستند می بینیم که درنهایت هم به ژنو می روند و مسئول حقوق بشر می شوند چه چیزی مسخره تر از این وجود دارد. به هرحال مردم دیگر کشورها در عربستان مهمان بودند و باید امنیت شان توسط این کشور حفظ می شد و این کاملا محسوس است که قتل آشکار است اما می بینیم که به راحتی از کنارش می گذرند. 
ما برای احقاق حق ژنو رفتیم ولی هیچ خبری نبود. صرفا برای مسائل حقوق بشری اتاقی گذاشتند و یک سری آدم جمع شدند . یک نفر اوایل انقلاب در ایران کشته شده درحالیکه آن فرد هم جز فرقه های ضاله بهاییت بوده اما در آنجا ادعای حقوق بشری داشتند و احقاق حق می کردند . اما از ما یک کلمه شنیده نشد نه دولت ما هیئتی را فرستاده بود نه دستگاه های حقوق بشری اقدامی کرده بودند و این جای گله مندی دارد .
*علت حادثه در گواهی که از عربستان داده شد چه بود؟ 
جالب است که در گواهی فوت که عربستان سعودی داد علت مرگ همسرم را سکته مغزی و زیردست وپا رفتن نوشته شد. این در حالی است که همه حادثه دیدگان را یک مدل نوشتن حتی دقت نکردند که همسرم به ظن خودشان در حادثه جرثقیل کشته شده است. و بدتر آنکه مسئولین ما این گواهی را از عربستان سعودی گرفتند ولی سوال نکردند که این چه چیزی است که به ما تحویل می دهید و در این رابطه نیز حق خواهی نکردند .
هیچ کس صدایش در نیامد . شش سال است که همسرم شهید شده اما پاسپورت و تلفن ایشان را به ما نمی دهند در حالیکه در سازمان حج و زیارت است اما هنوز نتوانستیم آنرا بگیریم. بدتر اینکه اگر مقام معظم رهبری نبودند و به عربستان سعودی تشر نمی زدند ما بدن این شهدا را نیز نداشتیم.
می دانم چوب برخی از این حرف ها را توسط همین مسئولین می خورم اما باید صدای ما برسد .دشمنان ما به کشورمان می آیند و دانشمند ما را در خیابان مان ترور می کنند اما مسئولین ما می گویند معلوم نیست چه شد و که بود! در حالیکه شما همان کسانی هستند که از هوا ریگی را به زمین می نشانید پس اینگونه نیست که معلوم نشود چه رخ داده بلکه نمی خواهید روشن شود!
*قصد عربستان از ربودن شهید چه بود؟
شهید حاتمی پروژه های بزرگی داشتند نمونه ای که اجازه دارم نام ببرم ارسال موجود زنده به فضا بوده که ایشان ژیروسکوپ برای این کار طراحی کردند و مدیرپروژه این کار بودند. اختراع زیادی دیگری هم داشتن که با خودشان دفن شد.  و حال سوال اینجاست که چرا همچین آدمی باید به آنجا می رفت ؟ مسئولین حج و زیارت می گفتند که مقصر خود ایشان بودند که کمک حادثه دیدگان رفتند اما آیا واقعا باید انقدر آدم بی وجدان باشد که عده ای کشته و زخمی شوند اما کمک نکند؟ اصلا فلسفه حج چیست؟مگر می شود آدم بی تفاوت باشد؟
ضمن اینکه دوستان ایشان در حج می گفتند که چون روز قبل از حادثه مکه ، شهید حاتمی درگیری ای هم  با پلیس عربستان داشتند لذا ایشان در آنجا شناسایی شده بود.  بعضی از دوستان هم می گویند که طبق قراردادی که عربستان سعودی با اسرائیل نوشته بود که اگر شهید حاتمی جز لیست مکه ای ها بودند کشته شوند.  واقعا چرا باید این ها را از مردم مخفی و کتمان کرد؟ متاسفانه یکسری مدعی هستند که طبق یک اتفاق همچین چیزهای رخ داده اما سوال اینجاست که آیا در یک اتفاق پیکر را باید هفتصد کیلومتر آن طرف تر تحویل گرفت؟
قبل ترها دستمان باز بود و مصاحبه می کردیم اما الان اجازه آن را هم نداریم و می گویند حرف نزنید. ما حتی اجازه نداریم مراسم برگزار کنیم تا خانواده های شهدا دور هم جمع شوند اگر این اتفاق بیفتد تذکر می شنویم. 
*توقعتان در جهت دادخواهی، از دولت آینده چیست؟
توقع ما از دولت جدید این است که در این رابطه در زمینه حقوق بشر اقدام کند . این ها پاک ترین موجودات بودند و از احرام خارج شده بودند خداوند این ها را بخشیده بود اینها به نیت عبادت خدا رفته بودند. وقتی آقای رییسی مسئول دستگاه قضا شدند من از ایشان پیگیری این موضوع را خواستم و ایشان قول دادند که پیگیری کنند .امیدوارم این اتفاق در دولت ایشان رخ دهد. 
*شش سال از آن حادثه گذشت چقدر صدا و سیما برای مخاطبین مظلومیت شهدا و ظلم عربستان را یادآوری کرد؟
من زمانی که این اتفاق افتاد پیش آقای سرافراز رییس صدا و سیما رفتم و گفتم که در این رابطه باید صدا وسیما بیشتر فعال شود و کاری کند. اما ایشان به من با صراحت گفتند که وزارت امور خارجه ما را منع کرده است . در واقع آقای ظریف گفتند که به این موضوع نپردازید. لذا ما در این سالها توجه جدی از جانب صدا و سیما نسبت به این موضوع ندیدیم.
یادم است در برهه ای حضرت آیت الله مکارم پذیرفتند که در این رابطه یک اقدام بین المللی انجام شود اما مسئولین وزارت خارجه پرونده ای که پیش ایشان جمع شده بود را گرفتند و گفتند که این وظایف علمای ما نیست بلکه وظایف وزارت خارجه محسوب می شود. ما در این سالها وکیل گرفتیم که اقدام بین المللی و داخلی کنیم اما به قدری سنگ اندازی شد که کار به جایی نبرد.
*دوست دارید رابطه ایران و عربستان دوباره شکل بگیرد؟
 اگر نظر من است که دلم می خواهد عربستان سعودی و مسئولین ش با خاک یکسان شوند اینکه دوست ندارم این ارتباط شکل بگیرد علت دارد. عربستان در یمن خونریزی می کند و کمک اسرائیل است در سوریه هم کمک داعش هستند و به شدت بودجه گذاشته اند. دستگیری شیخ نمرواعدام ش هم موضوعی دیگر است. عربستان سعودی حکومتی دارد که ضد بشر است این حکومت هر جای دنیا بود اگر گاو شیرده نبود تمام کشورها این دولت را با خاک یکسان می کردند. ما اگر یک ثانیه ابقا و ارتباط این ها را بخواهیم خلاف مشی امام حسین قدم برداشتیم. وجود این ها توجیهی ندارد این ها اصلا مسلمان نیستند بلکه حامی اسرائیل هستند.
*نام افرادی را می برم در یک جمله بفرمایید در رابطه با حادثه مکه و منا چه اقداماتی انجام دادند؟
*آقای اوحدی؟
هیچ اقدامی نکردند منزل ما آمدند و صرفا جلسه گذاشتند اما در نهایت گفتند که حرف ها را در مطبوعات نزنید و نگویید که شهید حاتمی کالبدشکافی نشده است.
*آقای قاضی عسگر ؟
اصرار شدید داشتند که اتفاق خاصی نیفتاده و صرفا حادثه بوده است . در برهه ای هم آمدند و گفتند که ایران مقصر بوده که  آن هم یکی از اشتباهات بزرگ ایشان بود. 
*آقای روحانی؟
حتی تسلیت هم به ما نگفتند.
*آقای ظریف ؟
یک بار چند تا از خانواده ها را برگزید و با آنها دیدار کرد و وعده وعیدهای توخالی داد و در نهایت همه را دعوت به سکوت کرد.
*شما جز این برگزیده ها نبودید؟
خیر. بنده در جلسه پارسال بنیاد شهید که با همکاری حج و زیارت همه خانواده ها را حتی از شهرستان فراخوانده بودند، دعوت نشدم.
*آقای نواب ؟
از ایشان بارها برای طرح شکایت خواهش کردم اما ایشان هم دست رد به سینه ام زدند و گفتند نمی شود کاری کرد.
*جمله آخر را به آقای رئیسی بگویید؟
ایشان به من قولی دادند و حتما یادشان هست که گفتند قضیه شهدای مسجدالاحرام و منا را پیگیری می کنند. البته که کار ایشان در دستگاه قضا در سالهای اول خیلی سنگین بود . بنده هم می دانم که ایشان دغدغه اش را داشتند اما ایشان خودش گفتند که بر این موضوع تاکید دارند لذا تقاضا دارم دادگاه ویژه ای تشکیل شود و حتما وزارت امور خارجه دستگاه رییسی این قضیه را در حقوق بین الملل با همکاری دستگاه قضا مطرح کند. امیدوارم این انعطاف شش ساله بالاخره با کمک دولت و مجلس و دستگاه قضا که همسو با هم هستند تمام شود.
منبع:روزپلاس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    1 3
    عوامل داخلی احتمالا از ترس و ناچاری تابحال کاری نکردند چون پادشاه جوان جسوره و راحت قتل و کشتار میکند و بانک اطلاعات افراد تخصصی را احتمالا دارد.
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 1
      حتما باید حوثی های پا برهنه رو بزنن تو سرت تا خفه شی؟ سگ سعودی.
  • عرفان IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    4 0
    دواشتباه دو ظلم بزرگ در این حادثه ظالمانه بردوشهید مظلوم حج خونین قبل از شهادت اعمال شد اول قبول بردنشان با توجه به سوابق بین المللی .اولی در جهاد توسعه فضایی نظام دومی حضور در خط مقدم مبارزه با صهیونیست ها در لبنان ..بادست خودمان با بی تدبیری بی توجه ای شهید رکن ابادی رابعنوان سخنران بیانیه حج جلوی دوربین سعودی صهیونیست ها بردیم خداوند کریم به همسران غیورشان خانواده های عزیزشان صبر عنایت کند سومی که داغ وجگر می سوزاند سازمان حج ووزارت خارجه ما بود خصوصا تصویر زانو زدن ظریف نزد خلیفه کویتی ها برای شفاعت گرفتن جنازه های حجاج وسکوت مطلق در این چند سال الا به اینکه از موارد برجام حق سکوت ما برای این فاجعه بود
  • IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    5 0
    عدم پیگیری شهادت یک دانشمند فضایی و عدم پیگیری ان از سوی مقامات دولتی واقعا شرم اور است. این امر نیازمند پیگیری بین المللی است. اگر هر کشور دیگری بود تا به حال هالیوود از ان فیلمی ساخته بود که کاندیدای جایزه اسکار میشد.
  • عبدالله مومن IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    7 0
    بر آل یهود ملعون . لعنت
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    6 0
    پیگیری این موضوع نه تنها حق خانواده معظم شهدا بلکه حق همه ملت ایران است. کوتاهی و خیانت داخلی و خارجی هم باید چنان تبعاتی داشته باشد که کسی جرات تکرار نداشته باشد
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    5 0
    پست فطرت از اصلاح طلب در تاریخ ایران سراغ ندارم. ( با روزی نزدیک به هفت ساعت مطالعه، که البته مدتی هست کمتر شده) با دلیل بهم نشون بدید وجود داشته تا با دلیل بهتون ثابت کنم وجود نداشته.
  • محمد IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    7 0
    بهترین صفت شجاعت و مردانگی است که در مردان دولت قد یک پشیز وجود ندارد
  • شاهرخ IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    2 0
    بدون شک سرویس جاسوسی موساد، سیا و mi6 با همکاری سرویس جاسوسی عربستان در شناسایی و ترور دانشمندان و مسئولین عالیرتبه نظامی و امنیتی دست داشتند. چراکه حجت الاسلام والمسلمین مرتضایی رئیس عقیدتی سیاسی حفاظت اطلاعات ارتش هم در این واقعه منا به شهادت رسیدند. دشمن در چه جایی می توانست این نخبگان رو پیدا و به راحتی ترور کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس