کد خبر 1249915
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
جزئیاتی از مدال‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو / یک مدال طلای المپیک چقدر می‌ارزد؟

دستیابی به مدال المپیک آرزوی هر ورزشکار حرفه‌ای است، اما جدای از ارزش قهرمانی و معنوی، هر مدال طلای المپیک چقدر می‌ارزد؟

به گزارش مشرق، رقابت‌های المپیک به طور رسمی از دیروز در توکیو آغاز شده و اولین مدال‌ها نیز در رشته‌های مختلف توزیع شده است. ۱۴ مدال در رشته‌هایی چون وزنه‌برداری، تکواندو، تیراندازی، دوچرخه‌سواری و … که سهم کشورمان از این مدال‌ها یک طلا در رشته تپانچه بادی ۱۰ متر مردان بود. اما مدالهای توزیعی چه ویژگی‌هایی دارند؟

تمامی مدالها باید نقوشی مشخص را در خود داشته باشند. بر اساس اعلام کمیته بین‌المللی المپیک هر مدال باید شامل پنج حلقه المپیک، الهه پیروزی یونان باستان، سردر استادیوم پاناتینایکوس و نام رسمی رقابتها باشد. دو ویژگی منحصربفرد در مدال وجود دارد که «نور» و «درخشش» هستند که هر کدام نشانگر یک موضوع است. بر اساس اعلام کمیته برگزاری المپیک توکیو، «نور» نشان‌دهنده انرژی ورزشکاران و کسانی است که از آنها حمایت می‌کنند و «درخشش» هم نشان‌دهنده گرمای دوستی در سراسر جهان است.

به این مدالها یک ربان پیروزی متصل می‌شود که نشان دهده «اتحاد در عین تنوع» است. برندگان مدال همچنین یک قاب مدال چوبی ویژه هم دریافت می‌کنند که هیچ دو قابی مثل هم نیست.

اندازه مدال‌ها
قطر هر مدال ۸٫۵ سانتیمتر است. نازکترین بخش مدال ۷٫۷ میلی‌متر و کلفت‌ترین بخش آن ۱۲٫۱ میلیمتر ضخامت دارد. هر مدال طلا ۵۵۶ گرم، مدال نقره ۵۵۰ گرم و مدل برنز حدود ۴۵۰ گرم است. این مدال‌ها توسط جونیچی کاوانیشی، رئیس اتحادیه طراحان و جامعه طراحی اوزاکا طراحی شده است. طرح او در رقابتی میان ۴۰۰ طراح و دانشجوی طراحی برنده شده است.

هر مدال چقدر می‌ارزد؟
بدون شک ارزش معنوی و حس افتخاری که یک ورزشکار از پیروزی در بزرگترین میدان ورزشی جهان کسب می‌کند با هیچ پول و ثروتی قابل مقایسه نیست. با این حال اگر فکر می‌کنید که یک مدال طلا کلا از طلا ساخته شده، سخت در اشتباهید. وزن خالص طلا در مدال طلا ۶ گرم است که به عنوان روکش استفاده می‌شود. بقیه مدال طلا، نقره خالص است. بدین ترتیب با توجه به نرخ ۵۸ دلاری طلا به ازای هر گرم و قیمت ۰٫۸۱ دلاری نقره، هر مدال طلای المپیک ارزشی معادل ۷۹۳ دلار خواهد داشت که با توجه به نرخ دلار ۲۵ هزارتومانی، معادل ۱۹ میلیون و ۸۲۵ هزار تومان قیمت دارد. مدال‌های نقره هم از نقره خالص و مدال برنز هم از ۹۵درصد مس و ۵ درصد روی تشکیل شده است. بدین ترتیب هر مدال نقره ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار و هر مدال برنز حدود ۱۲۰ هزار تومان ارزش خواهد داشت.

مدال‌ها چگونه ساخته شده‌اند؟
پروژه مدالهای المپیک توکیو ۲۰۲۰، تلفن‌های همراه و تجهیزات الکترونیکی دورریختی در سراسر ژاپن را از آوریل ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۹ جمع‌آوری کرد تا از انها برای ساخت مدال استفاده کند. بیش از ۷۸ تن دستگاه الکترونیک جمع‌آوری شد که در مجموع از آنها ۳۲٫۲ کیلوگرم طلا، ۳۵۰۰ کیلوگرم نقره و ۲۲۰۰ کیلو برنز تولید شد.

منبع: خبر ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • KIAN71 IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    4 4
    انقد بدبخت، حقیر و خسیس نباشن! طرف ورزشکار خودشو دوتا میکنه اونهمه زحمت میکشه عرق میریزه برای 20میلیون تومان! واقعا لیبرال جماعت پول مفت نمیده به کسی، بلکه مفت بکار میگیرتت.
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 0
      بزرگوار این پاداش و جایزه نیست بلکه ارزش خود مداله
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    5 4
    از آب کره میگیرن این ژاپنیا. پس مدال‌ها از مواد بازیافتی هستند
  • حسین IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 1
    در پاسخ به دو نظر بالا میخوام بگم بعد از پایان مسابقات مدالها رو دور می ریزند میتونی بری جمع کنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس