کد خبر 1249763
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
کوهنوردانی که در حال نابودی کوه‌ها هستند+عکس

برخی کوهنوردان با بی توجه به پاک نگه داشتن محیط کوهستان، در حال نابودی کوه‌ها هستند.

به گزارش مشرق، هر ساله با شروع فصل صعود کوه‌های مرتفع ایران مانند دماوند، علم کوه و سبلان، کوهنوردان و افرادی علاقمند به کوهنوردی راهی این قله‌ها می‌شوند، اما متاسفانه آنطور که باید و شاید رفتار مناسبی با کوهستان ندارند و آنجا را همانند زباله دانی می‌بینند که باید زباله‌های خود را رها کنند.

کوهنوردی یکی از ورزش هایی است که به گفته بزرگان این رشته روح انسان را پرورش می‌دهد و او را به پروردگارش نزدیک تر می‌کند، اما ظاهرا برای عده ای اینطور نیست.

متاسفانه این روزها تصاویری از منطقه حصارچال  محل صعود به قله علم کوه منتشر شده که نشان می‌دهد افرادی که نام کوهنورد را روی خود گذاشته‌اند، هیچ عِرقی به کوهستان و محیط آن ندارند و زباله‌های خود را به شکل زشتی آنجا رها کرده‌اند.

کوهنوردان در حال نابودی کوه‌ها +عکس

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • کلار بختیاری IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    7 1
    با سلام خدمت همه هموطنان عزیز تر از جان.داستان محیط زیست و و منابع طبیعی ایران فراتر از این چیزی است که در ارتفاعات قابل دیدن است.اول از همه فرهنگ ما است که این مقدار از زباله در این ارتفاع واقعا یک زنگ خطر بسیار بسیار بزرگ برای ما ایرانیان است.دوم آموزش بسیار کم از فدراسیون است.سوم به هر شخص مجوز باشگاه دادن هست.بدون لیدر خوب بودن هم یکی دیگر از مشکلات است.اخر از همه صعود بدون مجوز به کوه های مرتفع.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    8 2
    دیگه اینکه تهرانی ها نیستن خودتونین یه عمره کثیفی میندازیید گردن توریست من مازندارن خونه داشتم انقدر کثیف هستین که یه اشغال زورتون میمود بندازید سطل در کوچه مینداختین تو رودخونه جلو خونتون انقدر سخته ! مازندارن با اختلاف فقز فرهنگی دارن و فرهنگ و باکلاسی رو سگ گردانی میدونن این تجربه من از مردم مازندران رانندگی هم همه ایران میدونن چجور هستید
  • وطنم IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 0
    کوهنوردان به اصطلاح ورزش دوست و طبیعت دوست!
  • سعید نادری IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    8 1
    به لطف اینستاگرام و تورهای گروهی که به کمک عکسهای فریبنده و ویدیو در آن مشغول تبلیغ و جذب افراد هستند ، تمام نقاط بکر ایران پاتوق اینگونه افراد شده ! از آفرود سواری در کویر و دشت و رودخانه ها تا نابود کردن محیط زیست کوهستانها و جنگلها... افزایش جمعیت بدون قانون گذاری صحیح و فرهنگ‌سازی نتیجه اش میشه همین ! من پرستار اورژانس هستم ، فقط در بخش ما بخصوص در فصل تابستان روزانه بالای ده مورد موتور سوار تصادفی ( عمدتاً جوان ) میارن که یا مرگ مغزی شده اند یا بشدت دچار آسیب دیدگی جسمی و نخاعی ! دلیلش هم عدم اهتمام مسئولان به اجرای قانون در مورد موتورسواران متخلف هست . فقط بلدن موتور تولید کنند و بفروشند !
  • باشگاه اولدوز JP ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    5 1
    این عکس که گذاشتین برای ایستگاه دامنه دماوند هست و تنها جایی از مملکته که این شکله . درضمن خود مدیریت مجموعه دماوند موقع ورود 200 هزار تومن ازت میگیره و دوتا پاکت زباله بهت میده . برگشتنی باید اکت رو پر از زباله تحویل بدی تا 100 هزار تومنش رو پس بده وگرنه نمیده بهت. افرادی که اینارو میریزن به هیچ وجه کوهنورد نیستن و یک مشت عیاش و آفرود باز ان و آخرهفته میان با بساط قلیون و جوجه کباب. وگرنه باشگاه خودمون همیشه زباله هارو جمع میکنیم .
  • بوفالوی عجیب IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    7 2
    بشر از بیکاری و شکم سیری دست به چه ابتکاراتی نمی‌زند ، کوه نوردی ، بیابان گردی ، ی عده پافیوس که مثلا دنبال تخلیه انرژی کاذب هستن ، اگه عقل داشتن و در زندگی و کارشون انرژی درست مصرف می‌کردن ، دیگه انرژی واسه این جنگولک بازی نمی موند و میگرفتن تو خونه میخوابیدن ، مثلا طرف ... است در ... ۴ ساعت کار نمیکنه بقیه ساعات را هم به جای مطالعه و تحقیق میره مثلا گردش ، سه ماه تعطیلات را میره فلان جا فلان تعطیلات میره فلان جا .
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    12 0
    متاسفانه کوهنوردی هم مثل خیلی چیزای دیگه شد مد روز و ابزاری برای پز دادن، یه عده بی فرهنگ و بیشعور میرن کوه فقط برای اینکه عکس بگیرن و به بقیه پز بدن که منم کوهنوردم، بعدش هم نفری اندازه ی یک گله گاو زباله تولید می کنند و میان پایین.
  • داود کرمی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    5 0
    دوست خوب نویسنده،اولا هرکس که کوه میره،کوهنورد نیست،کوه رو های زیادی هستن که متاسفانه دلیل یه عالم مشکل در کوهستان هستن،همین کوه روی بی تجربه ی خراب کار،بعد از تخریب کوه،میاد و سوار ماشینش میشه و توی اتوبان با رانندگی بدش ایجاد حادثه می کنه و حتی زباله هاشو از شیشه ماشین پرت می کنه کف اتوبان،چون خوب تربیت نشده! لطفا حساب کوهنورد رو از کوه رو و حساب کوه رو را از کوه روی بی اخلاق جدا کنید
  • احمدرضا نورالدینی IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 0
    با نهایت احترام و انتقاد کوهنورد جز رد پا چیزی در طبیعت باقی نمی‌گذارد، متاسفانه عده ای طبیعت گرد نه کوهنورد با صعود به قلل شاخص از جمله علم کوه، دماوند، شاه البرز، سبلان و... در جهت تهیه عکس برای صفحات مجازیشان طبیعت کوه های ایران را با برجای گذاشتن زباله زشت میکنند، یک کوهنورد واقعی حتی پوست شکلات در طبیعت رها نمیکند، بوته ها را نمیسوزد، وسیله طبخ غذایش گاز است نه بوته و درخت، طبیعت ایران بیش از اینکه توسط کوهنورد تخریب گردد توسط دام مازاد از ظرفیت مرتع، جاده سازی های ماجرا جویانه و جهت پرکردن جیب پیمانکاران شرکت های راه، آفرود سواران و دست درازان به اراضی ملی تخریب گردیده است. با تشکر
  • RO ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 0
    درووووود و سپاااس فراااوان از نویسنده مقاله و مشرق نیوز. تندرست باشی عزیز دل که یکی از جدی ترین مشکلات فرهنگی روز ایران رو به خواننده معرفی کردی. بخشی از مردم ما تصور میکنند که فرهنگ یعنی اینکه خود را بچسبانند به تمدن آریائی. و یا رفتارهای رواج یافته روز دنیا رو تقلید کنند. همین کوه نوردی و کلوپ ورزشی رفتن و شنا. یا حتی آخرین مُد و برند روز را بپوشند و استفاده کنند. اما در بدیهی ترین رفتارهایی که شعور همزیستی و بهزیستی با مردم و محیط تلقی میشه، موندن!!!! به راحتی پاکت سیگار، بطری آب، پوست کیک و.... رو روی زمین میندازه. شهرهای ما دارن از زباله منفجر میشن. محیط زیست زیبای ما با این دسته از مردم بیفرهنگ متکبر نابود و زشت شده. نکته جالب اینجاست، یه بلندگو به این افراد بدین نظر بدن!!! هرگز قصور و بیفرهنگی خودشون رو عامل مشکلات جامعه نمی دونن!!!
  • رضا IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    متاسفانه از دل شهر میریم طبیعت و کوهستان که کمی از مشکلات شهری دور باشیم .بعد با صحنه هایی روبرو میشیم که برعکس روحیه مان خراب میشه .اخه هم وطن عزیز که تو یه بطری اب کهکه پرش 300سی سی وزن داره موقع ای که اب مصرف کنی فقط ظرفش 15گرم نمیشه چرا این بطری خالی رو فشار بهت میاد که با خودت بیاری پایین .چرا دستمال کاغذی چرا ظروف غذا که وزنی نداره رها میکنی .در واقع داری به میزبان تو که با بهترین چیزها بهت میده اینجور رفتار میکنی .نارفیق نامهربان4356
  • صادق IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    با سلام متاسفانه بی فرهنگی فرهنگ غالب جامعه ما شده و در همه جا آثارش که یکیش ریختن زباله هست دیده میشه و نباید این رو به قشر کوهنورد و یا هر قشر خاصی نسبت بلکه مربوط به همه اغشار جامعه هست یک کوهنورد واقعی حتی پوست شکلات هم در طبیعت رها نمیکنه. اینهایی که زباله هاشون رو هرجایی میریزن درک فرهنگی پایینی دارن و توی همه اقشار جامعه هستن و این اشتباهه که کسانی که برای ورزش به طبیعت میرن رو مقصر بدونید
  • الهام IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    با سلام من هم عضو گروه کوهنوردان آسمان هستم ولی زباله ها رو با خودمون حمل میکنیم و در سطل زباله میریزیم برای کسایی که به طبیعت احترام نمیزارن متاسفم چون همین طبیعت که به ما آرامش هدیه میده روحمون رو تازه و شاداب میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس