.

سخنگوی ارشد پنتاگون تایید کرد دستکم هفت کلمبیایی که در ترور رئیس‌جمهور هائیتی نقش داشته‌اند، در گذشته توسط آمریکا آموزش نظامی دیده بودند.

به گزارش مشرق، «جان کربی»، سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه تایید کرد که هفت نفر از عوامل ترور رئیس‌جمهور هائیتی توسط آمریکا آموزش دیده‌ بودند.

وی در این خصوص گفت: تاکنون ما هفت فرد را که از اعضای سابق ارتش کلمبیا بودند و نوعی آموزش با بودجه و تدارک آمریکا دریافت کردند، شناسایی کرده‌ایم.

کربی در ادامه مدعی شد چنین آموزشی رایج است و آنچه در هائیتی رخ داد را تشویق نمی‌کند.

وی با بیان این که این آموزش‌ها تحت بودجه و اختیارات وزارت دفاع و یا وزارت خارجه آمریکا بوده، افزود او از هیچ برنامه‌ای در این خصوص که پنتاگون بخواهد این برنامه «بسیار باارزش آموزش رهبری اخلاقی» را علیرغم حادثه ترور اخیر در هائیتی تغییر دهد یا در آن تجدیدنظر کند، مطلع نیست.

پنتاگون پیش‌تر تایید کرده بود که چند نفر از ۲۶ فردی که بعد از ترور «ژووِنل موئیز» بازداشت شدند در گذشته توسط آمریکا آموزش نظامی دیده بودند، اما در آن زمان از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

«کِن هافمن» یک سخنگوی دیگر وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای که برای روزنامه «واشنگتن پست» ارسال شده بود، اعلام کرد: بررسی پایگاه‌های داده مربوط به تعلیمات ما به‌ عنوان بخشی از این تحقیقات، نشان می‌دهد که شمار معدودی از افراد کلمبیایی دستگیر شده، هنگامی که عضو فعال نیروی نظامی کلمبیا بوده‌اند، در تعلیمات نظامی و برنامه‌های آموزشی گذشته در آمریکا شرکت کرده‌اند.

این اذعان در حالی صورت گرفت که «خورخه رودریگز» رئیس مجمع ملی ونزوئلا در یک کنفرانس خبری گفت «سی‌تی‌یو» شرکت امنیتی مستقر در آمریکا که در ترور موئیز مشارکت داشته، در توطئه علیه «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ هم دخیل بوده است. وی افزود این شرکت امنیتی همچنین در عملیات «گیدئون» طرحی برای برکناری مادورو از قدرت که از سوی کاراکاس در سال ۲۰۲۰ خنثی شد، دخیل بوده است.

طبق گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، از تعداد افراد بازداشت شده در ارتباط با ترور موئیز، دستکم ۱۳ نفر آن‌ها اعضای سابق ارتش کلمبیا،   پنج نفر اهل هائیتی و سه نفر شهروند آمریکا هستند.

گرچه کربی بارها استدلال کرده که دوره‌های آموزشی آمریکا در این ترور تاثیری نداشته، این ترور جدیدترین مورد در طیف گسترده از کودتاها و توطئه‌های قتل با مشارکت نیروهای خارجی آموزش دیده توسط آمریکا بود.

از سال ۲۰۰۸ تنها در آفریقا دستکم هفت کودتای نظامی که توسط نیروهای تحت آموزش آمریکا هدایت شدند، دیده شد. در بین جدیدترین موارد، دو کودتای مجزا در مالی از اوت ۲۰۲۰ به وقوع پیوست که هر دو را «اسیمی گویتا» سرهنگ آموزش دیده توسط آمریکا هدایت کرد.

در سطح جهان هم رکورد نتایج منفی برنامه‌های آموزشی آمریکا سیاه‌تر است و بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ توسط «جاناتان کاورلی» از کالج جنگ نیروی دریایی ایالات متحده و «جسی ساوجی» از کالج ترینیتی دوبلین منتشر شد، بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۹ شبه‌نظامیان آموزش دیده از سوی آمریکا در ۱۶۵ اقدام به کودتا مشارکت داشته‌اند. گرچه تحقیقات مذکور فقط به دو برنامه خاص محدود بود، اما رابطه محکمی را بین آموزش‌های ایالات متحده و تلاش‌ها برای کودتای نظامی نشان داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    2 0
    خدایا اینقدر قدرتت زیاده که قابل تصور و وصف نیست. هست و نیست مخلوقاتت برات به یک کن فیکون گفتنت بستگی داره اینا چی تو خودشون دیدن به چی دلخوشن که اینجوری دوزار قدرتشون مستشون کرده و به کارهای تروریستی و ظالمانه شون بدون هیچ ترس و ناراحتی ای افتخار میکنن؟
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    1 0
    قابله‌توجوهه‌مصی‌پولینژادیقجربده‌دیگه‌چراجرنمیخوری.،هاحرف‌به‌زندیگه.
  • بختیاری IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    3 0
    امریکای وحشی تروریست ننگ ومرگ بر تو.. روزهای آخر زندگی انگل وار تو نزدیکه .انشاالله بدست شیرمردان مقاومت در فاضلاب تاریخ دفن خواهی شد. همراه با نوکران خاک برسرت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس