کد خبر 1248767
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
صادرات نفت ایران از پایانه جاسک آغاز شد

طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک با بهره‌مندی حداکثری از توان شرکت‌های ایرانی به ثمر نشست و صادرات نفت کشور از پایانه جاسک برای نخستین‌ بار عملیاتی شد.

به گزارش مشرق به نقل از وزارت نفت، فرآیند رسمی بارگیری و صادرات نخستین محموله نفت خام از پایانه جاسک امروز (پنجشنبه، ۳۱ تیرماه) با فرمان رئیس‌جمهوری آغاز و هدف دیرینه متنوع‌سازی مبادی صادرات نفت کشور محقق شد.

ببینید:

عکس/ طرح خط لوله گوره - جاسک در ایستگاه پایانی

اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با حدود ۲ میلیارد دلار اعتبار مصوب با هدف ایجاد ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود که تاکنون ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت (در روز) ایجاد شده است و این ظرفیت به‌تدریج و در آینده‌ای نزدیک به روزانه یک میلیون بشکه می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

طرح راهبردی گوره-جاسک؛ مصداق «نعمت بودن تحریم‌ها»

سهم بیش از ۹۰ درصدی ساخت داخل و استفاده حداکثری از توان پیمانکاران و سازندگان ایرانی از مهمترین ویژگی‌های این طرح ملی به شمار می‌آید به طوری‌که در مسیر اجرای آن، ۲۵۰ پیمانکار و تولیدکننده داخلی مشارکت داشته‌اند و با اتکا به توانمندی‌های داخلی، بعضی از تجهیزات و کالاهای مورد نیاز این طرح برای نخستین بار در کشور ساخته شده است که از جمله آن می‌توان به ساخت تختال، ورق و لوله متناسب با سیال ترش، مواد اولیه پوشش لوله FBE، پمپ‌های غول‌پیکر ۲.۷ مگاواتی BB۳، شیرهای موتوری ۴۲ اینچ کلاس ۹۰۰ و سیستم کنترل تمام‌ایرانی اشاره کرد؛ طبیعی است اتکای حداکثری به ظرفیت‌های داخلی صرفه‌جویی‌های کلان ارزی نیز برای کشور به دنبال داشته است.

ویژگی قابل توجه دیگری که در این طرح ملی خودنمایی می‌کند، ساخت و راه‌اندازی حدود هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت خام طی کمتر از ۲ سال با اتکای کامل به توانمندی‌های داخلی است که این عملیات جهادی نیز در دل خود رکوردهایی نظیر ۲۵۰ کیلومتر لوله‌گذاری طی یک‌ماه و یا ۴۵۰ کیلومتر تست هیدرواستاتیک طی یک‌ماه را بر جای گذاشته است. بخش فراساحلی این طرح نیز با همت شبانه‌روزی و تنها طی چندماه عملیاتی شده است.

این طرح که در آینده با تکمیل و توسعه و همگامی با احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها می‌تواند سبب آبادانی، تولید و رونق فعالیت‌های اقتصادی در منطقه مکران شود، تا رسیدن به مرحله کنونی برای بالغ بر پنج هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده که در تمام مراحل کار، سهم نیروهای بومی قابل توجه بوده است.

طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک که از سنوات گذشته تاکنون، همواره از طرح‌های اولویت‌دار و استراتژیک نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است، طی سال‌های اخیر در دستور کار جدی وزارت نفت قرار گرفت و به‌رغم مشکلات و فشارهای ناشی از تحریم و با وجود شیوع ویروس کرونا که بعضاً بسیاری از کسب‌وکارها را در سطح کشور متوقف کرد و یا به تعطیلی کشاند، با حمایت دولت و راهبری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران (به کارفرمایی شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت نفت و گاز پارس) و با همت جهادی و شبانه‌روزی صنعتگران داخلی و کارکنان توانمند صنعت نفت به مرحله اجرا درآمد و اکنون در آخرین روزهای کاری دولت دوازدهم به ثمر نشسته است. این طرح و تداوم پیگیری‌ها برای توسعه صنایع در منطقه مکران، بی‌شک می‌تواند آغازی بر پایان محرومیت‌ها در این منطقه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • US ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    5 0
    بسیار عالی‌. هر چند پالایش و فروش فراورده‌های نفتی‌ بسیار بهتر از خام فروشی نفت است.
  • ممد بدبخت ایرونی IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    1 7
    هزاران طرح دیگه هم که به. ثمر بشینه چیزی جز بدبختی و بیچاره گی سهم مردم نیست
    • US ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      2 0
      واقعا بدبختی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس