تفکیک زندانیان نظامی در ۳۷ زندان/کاهش ۱۰ درصدی جرایم نیروهای مسلح

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: با احداث زندان‌های مستقل نظامی و بندهای اختصاصی، تا پایان سال ۱۳۹۹ تفکیک زندانیان نظامی از زندانیان عمومی در ۳۷ زندان اصلی کشور محقق شده است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان قضائی نیروهای مسلح چه اقداماتی در زمینه پیشکیری از وقوع جرم داشته است، اظهار کرد: در زمینه پیشگیری از وقوع جرم باید بگویم سازمان قضائی نیروهای مسلح به عنوان دستگاه پیشگام در این عرصه، از سال ۱۳۷۶ تا کنون ۴ برنامه پنج ساله را به مرحله اجرا گذاشته و برنامه پنجم پیشگیری از وقوع جرم را نیز از سال ۱۳۹۷ آغاز کرده است.

تشریح اقدامات کیفری و فراکیفری در زمینه پیشگیری از وقوع جرم

وی به فعالیت‌های انجام شده در راستای پیشگیری کیفری و فراکیفری در سال ۱۳۹۹ در دو بخش آسیب شناسی و آگاه سازی اشاره کرد و گفت: در زمینه آسیب شناسی از مهمترین اقدامات می‌توان به بررسی آرا و اقدامات قضائی در کاهش جرایم شایع و مهم در ۳۰ استان، آسیب شناسی علت تکرار جرایم مهم و ارائه راهکارهای مناسب جهت عدم تکرار و سد کردن راه‌های ارتکابی در ۳۰ استان و برگزاری ۴ میزگرد تخصصی با موضوع نقش قاضی در پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح گفت: همچنین برگزاری ۱۰ جلسه کمیسیون علمی- تخصصی پیشگیری از وقوع جرم سازمان قضائی نیروهای مسلح و برگزاری کارگاه‌های علمی- کاربردی «مدیریت پیشگیری از جرایم مهم و شایع و آسیب‌های نوپدید در نیروهای مسلح» در ۴ استان کشور از دیگر اقدامات سازمان در راستای پیشگیری کیفری و فراکیفری در سال ۹۹ بوده است.

بیشتر بخوانید:

بررسی راهکارهای افزایش همکاری‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح و ارتش

حجت الاسلام بهرامی تصریح کرد: آشنایی کارکنان نیروهای مسلح با مسائل حقوقی و قضائی همواره از اولویت‌های سازمان قضائی نیروهای مسلح، برای پیشگیری از وقوع جرم بوده و به همین خاطر کلاس‌های آموزشی حتی در پاسگاه‌های مرزی دور افتاده و مناطق صعب العبور توسط قضات برگزار شده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ به رغم بروز موانع ناشی از شیوع بیماری کرونا، نه تنها آموزش حقوقی و قضائی نیروهای مسلح تعطیل نشد بلکه با تمهیدات لازم بخشی از آموزش‌ها به صورت مجازی ادامه پیدا کرد و طی این مدت ۵۶۲ هزار و ۵۹۸ نفر ساعت آموزش مسائل حقوقی و قضائی به کارکنان نیروهای مسلح ارائه شد که ۲۲۵ هزار و ۳۹ نفر ساعت آن به صورت مجازی و برای اولین بار در کشور رخ داد.

در زمینه پایش زندانیان با احداث زندان‌های مستقل نظامی و بندهای اختصاصی، تا پایان سال ۱۳۹۹ تفکیک زندانیان نظامی از زندانیان عمومی در ۳۷ زندان اصلی کشور محقق شده است

به گفته رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح مجموع اقدامات کیفری و فراکیفری در حوزه پیشگیری از وقوع جرم که با همکاری فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح به خصوص ستاد کل نیروهای مسلح شکل گرفته موجب کاهش حدوداً ۱۰ درصدی جرایم نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۹ شده که دستاورد مهمی است.

حجت الاسلام بهرامی بیان کرد: در زمینه پایش زندانیان خوشبختانه با احداث زندان‌های مستقل نظامی و بندهای اختصاصی، تا پایان سال ۱۳۹۹ تفکیک زندانیان نظامی از زندانیان عمومی در ۳۷ زندان اصلی کشور محقق شده و جداسازی زندانیان نظامی در زندان‌های ۹ شهرستان در حال پیگیری است.

وی گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی، رؤسای سازمان‌های قضائی نیروهای مسلح استان‌ها به صورت فصلی، دادستان‌های نظامی و رؤسای نواحی، ماهانه، دادیاران ناظر زندان، هفته‌ای یک بار و قضات نیز هر ۶ ماه یک بار، می‌بایست از زندان‌ها و بندها بازدید به عمل آورند.

طراحی سامانه بازدید از زندان‌ها به منظور استقرار شناسنامه الکترونیکی و اطلاعات زندان‌های نظامی

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح افزود: به همین منظور سامانه بازدید از زندان‌ها طراحی شد که شناسنامه الکترونیکی و اطلاعات زندان‌های نظامی سراسر کشور به صورت برخط در آن وجود دارد، همچنین در سال ۱۳۹۹ جمعاً ۲ هزار و ۵۳۱ بازدید توسط مدیران و قضات از زندان‌ها و بندهای نظامی انجام شده است.

حجت الاسلام بهرامی ادامه داد: در حوزه حفظ حقوق عامه و حقوق شهروندی، فعالیت‌های سازمان قضائی نیروهای مسلح بر ارتقای سطح دانش و توانمندی ضابطان، نظارت بر عملکرد ضابطان، بهبود وضعیت نظارت بر بازداشتگاه‌ها و تحت نظرگاه‌ها همچنین آموزش یگان‌های حفاظت دستگاه‌های اجرایی متمرکز شده است.

به گفته وی برای ارتقای سطح دانش و توانمندی ضابطان ۲۱۹۶ ساعت کلاس آموزشی به میزان ۵۱ هزار و ۸۳۰ نفر ساعت برگزار شده و ۶ هزار و ۱۴۸ ضابط طی این دوره‌ها آموزش دیده‌اند.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح از ۱۶۸ هزار بازدید از بازداشتگاه‌های امنیتی به منظور نظارت بر بازداشتگاه‌ها خبر داد و گفت: استقرار سامانه هایِ نظارتی در محل‌های نگهداری و بازجویی متهمان با امکان دسترسی مقام قضائی، از برنامه‌های در دست اجرای سازمان قضائی نیروهای مسلح است.

حجت الاسلام بهرامی گفت: به دنبال محول شدن رسیدگی به جرایم مرتبط با وظایف انتظامی- حفاظتی کارکنان یگان‌های حفاظت دستگاه‌های اجرایی به سازمان قضائی نیروهای مسلح، جمعاً ۱۷ هزار و ۶۲۸ نفر ساعت کلاس آموزشی برای کارکنان یگان‌های حفاظت دستگاه‌های اجرایی برگزار شده است.

استقرار سامانه هایِ نظارتی در محل‌های نگهداری و بازجویی متهمان با امکان دسترسی مقام قضائی، از برنامه‌های در دست اجرای سازمان قضائی نیروهای مسلح است

وی افزود: سازمان قضائی نیروهای مسلح در راستای بهره مندی از ابزارها و فناوری‌های نوین با محوریت ایجاد و توسعه زیرساخت شبکه و ارتباطات نرم افزاری و حذف برخی از فرآیندهای مازاد اداری و قضائی که منجر به کاهش زمان انجام کار و افزایش سهولت در رسیدگی به پرونده‌های قضائی و کاهش هزینه‌ها می‌شود، اقدامات مؤثری را در زمینه‌ی توسعه نرم افزاری و توسعه امور شبکه و امنیت اطلاعات انجام داده است.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح گفت: با بهره برداری از سامانه ویدئوکنفرانس در راستای توسعه نرم افزاری با بهره برداری از این سامانه، امکان برگزاری دادگاه‌های مجازی بین مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، برگزاری جلسات دادرسی الکترونیکی متهمان در زندان‌ها، برپایی همایش، کنفرانس و سخنرانی‌ها در تمامی سطوح همچنین برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی بلند مدت و کوتاه مدت فراهم شده است.

به گفته حجت الاسلام بهرامی در حوزه قضائی و اداری ۱۳ سامانه نرم افزاری با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه طراحی و اجرا شده است.

وی گفت: برنامه تحولی سازمان قضائی نیروهای مسلح بعد از ساعت‌ها کار کارشناسی و تشکیل کارگروه‌های مختلف و همکاری معاونت راهبردی قوه قضائیه، پس از تصویب رئیس وقت قوه قضائیه، از اول تیر ماه سال ۱۳۹۹ برای اجرا ابلاغ شد.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح در پایان گفت: این برنامه تحولی، مشتمل بر ۴ راهبرد، ۱۰ برنامه تحولی، ۴۹ برنامه عملیاتی و ۲۱۲ فعالیت اجرایی است و تا پایان سال ۱۳۹۹ بر اساس برآورد به عمل آمده ۷۰ درصد برنامه‌های تحولی مصوب به مرحله اجرا درآمده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس