نعیم الله حق

کارشناس امور سیاسی طالبان: برای نیروهای طالبان محتوای نظام اسلامی مهم است و مردم نیز با هر نامی که نظام اسلامی را بیشتر در ذهن‌ها جلب کند، موافقت خواهند کرد.

به گزارش مشرق؛ مولوی نعیم الحق حقانی کارشناس آگاه امور طالبان در گفت‌وگو با تسنیم، درباره تفاوت طالبان و سلفیت و درگیری‌های این گروه با داعش اظهارداشت که «امارت اسلامی» با سلفیت و داعش به لحاظ فکری و به لحاظ فقهی تفاوت دارد، ما در افغانستان پیرو مذهب حنفی هستیم و با سلفیت و داعش هیچ نوع نسبتی نداریم همچنین سلفیت و داعش نیز در افغانستان از جایگاه مردمی و مهمی برخوردار نیستند.

بنابراین امارت اسلامی به خاطر دوری از جنجال‌ها و اختلافات بین مسلمانان و دفع فتنه و دفع فساد با گروه نام نهاد داعش در افغانستان مبارزه می‌کند و ضمن مشکلات مذهبی که با فکر داعش و طرز تفکر داعش وجود دارد نیز بیشتر به خاطر دفع فساد و فتنه از بین مردم مسلمان افغانستان است.

وی در پاسخ به این که چه کسانی پشت صحنه جریان داعش و تقویت سلفیت هست نیز اظهارداشت: شکی در این نیست که داعش در افغانستان پدیده آمریکایی و استخبارات کابل هست تا چالش‌ها و مشکلات برای مردم عزیز افغانستان ایجاد کند و به نوعی نیز سرپوش بر جنایات دولت کابل سرپوش بگذارد و امور جهادی امارت اسلامی افغانستان را نیز کند کند.
همان آمریکا و ناتو و دولت افغانستان پشت داعش هستند تا در امور جهادی طالبان مشکل ایجاد کنند.

    نقش عربستان در افغانستان

مولوی حقانی با اشاره به نقش عربستان در افغانستان و ساخت دانشگاه و مدارس مذهبی این کشور نیز گفت که کشور عربستان شاید با ساخت و ساز مدارس یا دانشگاهها خواسته باشد در پیشرفت یا در خدمت مذهب اهل‌سنت کارهایی انجام دهد، ولی اینکه چه نقش سیاسی می‌تواند در ساخت و ساز دانشگاه و مدارس مذهبی در افغانستان داشته باشه فعلا محسوس نیست و ممکن است اهدافی داشته باشد اما امارت اسلامی افغانستان به این مسائل توجه دارد و سطح تمام مدارس و مساجد و دانشگاهها را از طریق کمیسیون مربوطه خود نظارت دارد.

کارشناس مسائل طالبان درباره ارتباط داعش با عربستان، امارات و برخی کشورهای دیگر نیز تصریح کرد: فکر نمی‌کنم داعش در افغانستان؛ حداقل در افغانستان توسط عربستان یا امارات یا دیگر کشورهای عربی مرتبط با شد و یا حمایت شود اما مسلما کشورها یا مردمی از این مسائل سود می‌برند که به دنبال خیرخواهی و صلح و امنیت در افغانستان نباشند. بیشتر از این که این کشورها، داعش را در افغانستان حمایت یا تقویت کنند و یا ارتباطی داشته باشند، آمریکا و استخبارات کابل به طور واضح در چندین مکان ثابت کرده است که که ارتباط مستقیم با داعش دارند.

وی همچنین درباره علاقه برخی کشورهای عربی و عربستان از هدف قرار گرفتن شیعیان در افغانستان نیز تاکید کرد که چرایی این موضوع را بیشتر همان کشورهایی شامل عربستان بهتر می‌دهند و این که چه سودی از حمایت داعش و کشتار شیعیان می‌تواند، داشته باشند اما از نظر امارت اسلامی جنگ‌های مذهبی جز ایجاد بحران‌ها مشکلات و چالش‌ها برای همه کشورهای دیگر هیچ فایده ای ندارد و در نتیجه تفرقه و مشکلات بین مسلمانان بیشتر می شود.

این فرد آگاه در امور طالبان با اشاره به برنامه طالبان و جلوگیری از درگیری مذهبی و حامیان این طرز فکر خاطرنشان کرد: کسانی ممکن است خواسته باشند در افغانستان مشکلات و چالش‌های مذهبی به وجود بیاورند که از نیروهای خارجی و دولت و استخبارات کابل بعید نیست زیرا آنها هر برنامه و نقشه‌ای که سبب بدنامی افغانستان شود و جنبه مذهبی داشته باشد را به نفع خود می‌دانند و از چنین حرکت‌هایی استفاده ابزاری می‌کنند اما امارت اسلامی افغانستان برای پیشگیری از چنین حوادثی یا چنین تلاش‌های شومی، برنامه و طرح‌های بسیار قوی دارد و برای دفع آن‌ها نیز پیگیر امور هدفمند است و هرگز به هیچ عامل یا عوامل بیرونی و داخلی اجازه نمی‌ دهد که کشور عزیز افغانستان دچار چنین مشکلاتی شود.

    کندی روند مذاکرات بین الافغانی صلح

مولوی حقانی در ادامه درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات بین‌الافغانی و دلیل کندی آن نیز گفت که مذاکرات بین‌الافغانی اگر طرف‌ها بخواهند و طبق تعهد صادقانه پیش بیایند و مشکلات و چالش‌های اصلی را مورد بحث قرار بدهند در داخل بعید نیست که به یک نتیجه ملموسی و محسوس برسد. دلیل کندی مذاکرات این است که طرف مقابل یعنی دولت کابل، برنامه و طرح مشخصی ندارد، بیشتر متوجه سیاست‌های خارجی آمریکاست و چون وابسته به حمایت‌های فکری و سیاسی اقتصادی و نظامی آمریکاست لذا توانایی تصمیم گیری مستقلانه ندارد.

وی تاکید کرد: امارت اسلامی همیشه تلاش کرده با طرفهای افغان وارد بحث شود که استقلال لازم را دارند و می‌توانند به عنوان یک فرد دردمند به صورت مستقل تصمیم بگیرند؛ بنابراین اگر طرف مقابل به اصل مذاکرات واقع بینانه تن دهد، نتیجه دور از دسترس نیست نتیجه‌ای که به نفع کشور و به نفع مردم  افغانستان تمام می‌شود.

وی در ارزیابی از حضور رهبران و شخصیت‌های سیاسی افغانستان در تهران نیز خاطرنشان کرد: نشستی که با حضور رهبران و هیئت سیاسی امارت اسلامی در تهران برگزار شد، نشست مفیدی بود به دلیل این که افغانستان و ایران، همسایگانی با منافع مشترک و مرزهای بسیار زیاد در همسایگی هم هستند و رفت و آمد بسیاری بین مردم دو کشور وجود دارد بنابراین می‌طلبد که تعامل سازنده و احترام متقابل و روابط همسایگی و تجاری و اقتصادی وجود داشته باشد.

همچنین بسیاری از مردم افغانستان در ایران مقیم هستند و زندگی می‌کنند بنابراین چنین سفرها، هیئت‌ها و نشست‌ها برای هر دو کشور مفید تمام می‌شود و در آینده روابط مثبت دو کشور نیز تاثیرات بسیار خوبی خواهد داشت و در رسیدن به راه حل مشکلات و چالش‌های احتمالی نیز می‌تواند مفید باشد.

    پیش بینی از جنگ افغانستان

مولوی حقانی در پاسخ به پیش بینی از جنگ کنونی افغانستان نیز تاکید کرد که با توجه به روند کنونی که در پیش است، به ویژه آن که طی دو ماه گذشته بسیاری از سربازان دولت کابل از صفوف نبرد دست کشیده‌اند، همچنین بسیاری از شهرستان‌ها به طور سالم تصرف شده است و نیز مردم در مناطق تحت کنترل طالبان نسبت به نوع حکومتداری راضی هستند، شاید سرانجام جنگ کنونی به یک صلح و یک امنیت واقعی در افغانستان منجر شود و چالش‌هایی که در سال‌های دور و در تحولات گذشته پیش آمد دیگر تکرار نخواهد شد و خیر مردم افغانستان در این است که جنگ تمام شود و افغانها به صلح، امنیت، آرامش، آزادی و استقلال واقعی برسند.

این کارشناس مسائل طالبان درباره احتمال عدم نفوذ رهبران طالبان بر نیروهای این گروه پس از صلح نیز اظهارداشت: نخیر این طور نیست، امارت اسلامی بر افرادش اعم از سیاسیون، نظامیان و افراد اداری و خدماتی  نفوذ کامل دارد و این مسائل بیشتر جنبه تبلیغاتی دولت کابل علیه طالبان است. شما به راحتی می‌توانید در آتش‌بس‌هایی که صورت گرفته است در ایام عید ببینید و استدلال کنید که چرا در دو سه روزی که به مناسبت ایام عید اعلام آتش بس می‌شود حتی یک مورد تخطی نیز مشاهده نمی‌شود اما دولت کابل و رسانه‌های غربی علیه طالبان تبلیغات منفی می‌کنند.

وی باتوجه به آغاز مجدد مذاکرات دوحه و احتمال نتیجه موثر آن در میدان‌های جنگ و آتش‌بس نیز تصریح کرد که امارت اسلامی بیشتر از گزینه جنگ به گزینه صلح و مذاکرات تاکید دارد، البته بستگی به طرفها دارد که تا چه اندازه حقایق میدانی را درک کنند و بر اساس آن تصمیم بگیرند. بحث آتش‌بس بخشی از دستور کار مذاکرات بین الافغانی است که اگر طرف مقابل شرایط امارت اسلامی را بپذیرد، مسئله آتش‌بس و دیگر موارد دور از دسترس نیست.

مولوی حقانی درباره اظهارنظر برخی از رهبران طالبان مبنی بر این که حکومت آینده افغانستان فقط امارت اسلامی است نیز اظهارداشت که برای نیروهای امارت اسلامی محتوای نظام اسلامی مهم است و اگر طرف مقابل محتوای نظام اسلامی را باور داشته باشد، شما شک نکنید که مردم افغانستان با هر نامی که نظام اسلامی را بیشتردر اذهان جلب کند و برای مردم فهم آن آسان باشد، در نتیجه موافقت خواهند کرد و مشکلی در این بین وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 61
  • IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    36 15
    درسته اونهایی که هشت هزار شیعه رو قتل عام کردند و شهید مزاری را اونطور وحشیانه شکنجه دادند نیروهای امریکایی بودند نه طالبان
    • SE ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      9 20
      دروغ می گویید. آن شیعیانی که توسط طالبان کشته شدند همان افراد مزاری و متحدان اتحاد شمال و احمد شاه مسعود بودند. والا با سایر شیعیان طالبان کاری نداشتند. حتی اجازه دادند حسینه ها باز باشد و عزاداری علنی انجام شود. آمار 8000هم که دروغی بیش نیست. اما تحقیق کنید همین احمدشاه مسعود با شییعیان محله افشار کابل چه کرد؟
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      1 0
      ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱ آفرین. نیروهای صیّاف و احمدشاه مسعودی که هنوز این کشور عزیز، نشناخته اندش بخاطر شاید بی اطلاعی از جنایاتش...
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    22 4
    پس چرا علمای حنفی در افغانستان را ترور می کنید؟
    • SE ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      10 25
      طالبان نیازی به ترور ندارد چون قدرت میدانی کافی دارد. ترورها کار داعش است. مضافا اینکه طالبان جنبشی معتدل و از اهل تقریب بین مذاهب است.
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    11 5
    طالبان در عقیده پیرو ابن تیمیه و در ایدئولوژی عقیدتی- رفتاری پیرو شخصی به نام پیر روشان است.
    • SE ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      5 4
      خیر. فرقه دیو بندیه دو شاخه حیاتیه و مماتیه دارد. تکفیر کار شاخه مماتیه است اما طالبان پیرو شاخه حیاتیه است و هیچ گاه مذاهب دیگر را تکفیر نکرده هر چند از نظر فکری و کلامی با آنها مخالف است.
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      8 3
      بهترین افراد که از مریدان رسول اکرم ص بودند و زمان ایشان را درک کرده بودند، با تکبیر و الله اکبر عقده های خود را بر سر حسین فرزند مظلوم پیامبر خالی و حسین و یاران اندکش را دریغ از یک جرعه آب سر بریدند و حرم را به اسارت بردند . پذیرایی از میهمانی که دعوت شده در کیش اینان اینگونه است ! انگیس نجس بود که اعضای پیکر خراسان بزرگ را با اجیر کردن یک شورشی و چند خط بروی نقشه شوم از تن جدا کرد و این بدعتها را بوجود آورد . وظیفه ملت بزرگ ایران است که اشتباهات و فریب های گذشته عبرتی شود که شده و هوشیار باشیم مثل سلیمانی ها که یک وجب از خاک و فرهنگمان را به یغما نبرند
    • به9.08 IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 1
      اتفاقا منافق و انگلیسی کسی است که تحمل وحدت شیعه و سنی را ندارد. خیر جهت اطلاع شما اکثریت قریب به اتفاق لشکر یزید در عاشورا از حضرات نسل دوم و سوم مسلمانان بودند که هرگز پیامبر را درک نکرده بودند. وقتی زید بن ارقم انصاری که صحابه رسول الله صلی الله علیه و آله بود وقتی دید عبیدالله با چوبدستی خود به چشم‌ها و لب امام حسین(علیه السلام) می‌زد و نسبت به آن حضرت جسارت می‌کرد؛ زید بن ارقم حاضر بود، با دیدن این صحنه گفت: ای ابن زیاد چوبدستی‌ات را بردار، چرا که من رسول خدا(صلی الله علیه و آله) را دیدم که لبان مبارکش را بر این لب و دهان می‌نهاد، (و آنها را می‌بوسید) آنگاه با صدای بلند گریه کرد. در اینجا ابن زیاد گفت: ای دشمن خدا! خداوند چشمانت را گریان کند! اگر پیرمرد فرتوتی نبودی که عقلت را از دست داده‌ای، به یقین گردنت را می‌زدم! زید گفت: پس بگذار ماجرای دیگری را برای تو بگویم که از آنچه گفتم نیز مهم‌تر است و آن این است که من روزی رسول خدا(صلی الله علیه وآله) را دیدم که حسن(علیه‌السلام) را روی زانوی راست و حسین(علیه‌السلام) را روی زانوی چپ خود نشانده بود؛ دستان مبارک خود را بر سر آنها کشید و گفت: «أَللّهُمَّ إِنّی أسْتَوْدِعُکَ إیاهُما وَ صالِحَ الْمُؤمِنینَ»؛ (ترجمه: خدایا من این دو و مؤمنان صالح را به تو می‌سپارم.) اکنون بگو با امانت رسول خدا چه کرده‌ای
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    20 9
    طالبان امروز همان محمود افغان و اشرف افغان گذشته است که ۴۰۰ سال پیش وقتی حکومت صفویه را در ضعف دیدند با حمایت حکومت عثمانی و تشویق سلفیون حجاز به اصفهان حمله کردند و حکومت صفویه را از بین بردند
    • SE ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      10 15
      جهت اطلاع شما آن زمان جیزی به نام سلفی در دنیا وجود نداشت. محمود افغان هم وهابی نبود. دلیل شورش قندهار هم ظلم و ستم بیش از حد تصور گرگین خان خاکم گرجی صفویه در این شهر بود.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      5 2
      درسته
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 0
      یک مقدار بازتر مطالعه کنید. اطلاعات کتاب بچه های مدرسه کافی نیست
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      4 2
      آقای سوئدی که فکر می کنی همه چی دانی یک مقدار مطالعه کن.
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    27 4
    طالبان در اولین گام مدارس تفکرات خود را گسترش می دهد
    • SE ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      5 18
      ای کاش اینکار را بکند و به جای وهایت تکفیری که عربستان و داعش در حال تبلیغ آن است تفکرات اعتدالگرای خود را ترویج کند.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    6 3
    سئوال : پس چرا همیشه سعی میکند با خونریزی و افراط گرایانه به خواسته هایش بپردازد ؟ پیش بینی این است که در حال تبانی با ترک های عثمانی که ستون پنجم صهیونیزم و غرب است علیه ایران و تشیع و به نفع منافع شوم آنها در منطقه تلاش میکنند . آیا از آنها بعنوان ابزار و اهرم فشاری از منطقه شرق استفاده نخواهد شد؟ در مجموع ایا یک افغانستان آزاد به نفع کشورهای آسیای میانه ، شرق چین و ایران نخواهد بود . اندیشه های مبهم دو حکومت حیله گر مثل پاکستان و اردوغان آفتاب پرست مشکوک و نیاز به هوشیاری و تلاش بیشتر است . در کل حسادت و منافع کشورهای دیگر در ناامنی ایران است . باز گذاشتن مرزها در بدو ظهور انقلاب اسلامی ایران کاری اشتباه و فاجعه ای بنام ورود و ساکن شدن اتباع گرسنه و سرگردان در داخل منطقه های مرزی ایران شد که آثار شوم آن در ناامنی‌های اخیر کشور مشاهده میشود. تعداد زیادی از این مهاجرین با تصاحب زمینهای منطقه مرزی داخل کشور ادعای بسیار دارند و بسیاری به طرق مختلف و کثیفی مدارک سجلدی و شناسنامه دریافت کرده اند
  • اکبر DE ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    12 2
    دوستان گرامی، ظاهرا نظر نظام اینبار مدارا با طالبان هستش، انقدر هم بحث و جدل نکنین.
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 2
      احسنت البته انتظار این هست که اگر کاری باهاشون نداریم چهره صلح طلب و خوبی هم ازشون نشون داده نشه ولی رسانه های وابسته به بچه های بالا و بعضی کاربران دارن تمام تلاششون رو میکنن تا اینها رو تطهیر کنن
  • SE ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    6 19
    پیغام قوی فاطمیون در دفاع ضمنی از طالبان توطئه دشمنان وحدت شیعه و سنی را نقش بر آب کرد.
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      0 2
      فاطمعیون از طالبان حمایت نکرده پس حرف بی خود نزن
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 2
      پیام فاطمیون را نخواندی؟
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    11 1
    از کوزه همان برون تراود که دروست
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      0 0
      دقیقا! درست مثل امریکا و اسرائیل و غربی ها،که زندگیشون پر از کثیفی و گناه است! و قصد دارن این روش زندگی رو برای ما هم صادر کنن! ..
  • احمد رضایی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    7 1
    ببین حقانی وامثال حقانی شما عملکرد تان را د ر مدت مثلا حکومت جهادی نشان داده اید . حالا دیگر حنای شما رنگی ندارد . که اینگونه خودتان را جدا از دیگر مزدوران امریکا کرده اید ! مردم اعتماد بشما نمیکنند .وهر کشور همسایه ای هم اعتماد کند .شما وعقاید تان نمیگذارد . الان هم شما نیاز به پشتیبانی دیگران دارید . از خودت پرسیده ای چرا عربستانی که خودش در بحران یمن تا گلو گیر دارد برای شما مدرسه ودانشگاه ومسجد میسازد ؟ دقیقا چون شما مزدوران نیاز به کمک دارید تا اهداف انها را پیاده کنید !
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 2
      عربستان در محدوده کنترل اشرف غنی مسجد و مدرسه می سازد
  • پیروزه IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    4 2
    سلام فقط مواظب ترکیه باشید فکر کردید چرا امنیت فرودگاه کابل به انها دادند علت:که هر موقع خواستند در کمال ارامش نیرو ی داعشی و نیروی وابسته به خود را از سوریه همراه با تجهیزات جنگی بر علیه طالبان وارد کند. والسلام
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    5 3
    طالبان یک گروه با عقاید مذهبی خاص خودش هست .نهایتا می تواند بعنوان نیروی مخالف آمریکا و نماینده پشتونها در دولت آینده افغانستان سهیم باشد . ولی اینکاره یکباره قدرت را در افغانستان بدست بگیرد ریسک بسیار زیادی برای ایران دارد .مگر اینکه در استانهای هم مرز ایران نیروی نظامی نداشته باشد و استانها خودمختار ولی زیر نظر طالبان باشد . ترکیه نیز متاسفانه بدون دخالت بیشتر در منطقه است .طالبان ازین نظر می تواند مانع خوبی برای نیروهای بیگانه باشد .
  • mojtaba SE ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    5 4
    از زمان فتحعلی شاه قاجار که ایران بزرگ جلوی کلونیستهای روسیه و انگلیس توان نظامی نداشت ,سرزمین ایران تجزیه شد ,از جمله قسمت عمده خراسان جنوبی بوسیله انگلیس و تا امروز هم دست انگلیس و امریکاست.و با رفتن نیروهای خارجی به ایران ضمییمه میشود بامرد و نامردی ..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    3 0
    خب که چی
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      0 0
      نخودچی
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    2 1
    من یه سوال دارم خواهشا صادقانه جواب بدین. ما مشهدیها می دونیم که بچه های هزاره رو در مقطعی بیست سال گذشته گروهی قتل و عام کردن . مهاجران ساکن مشهد هم طالبان رو به عنوان حملات و عامل تهدید معرفی میکردن! الان چی شد دقیقا؟ طالبان نبود؟ صورت اون دختر خانم ملاله یوسف زای بیچاره رو کی ناقص کرد؟ واقعا جواب میخوام
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      1 1
      اولا ملاله یوسف زی که مال پاکستان بود.ثانیا هزاره هایی بودند که با طالبان جنگیدند و هزاره هایی هم بوذند که با آنها صلح کردند. ولی طالبان با خود شیعه مشکلی ندارد.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    2 1
    طالبان در مورد سواد اموزی و رفع جهل و بیسوادی زن و مرد افغان چه کرده تا حالا ؟ پیامبر ما قلم رو هدیه داد به مسلمانان و سواد. طالبان تا حالا چند تا مدرسه ساخته ؟ چند تا زن بیسواد و خرافه پرست رو باسواد کرده تا مادر خوبی باشه ؟
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      0 1
      اتفاقا طالبان در دوره حکومتش مکتبهای اسلامی ایجاد کرد که بسیار در تعلیم صحیح و دینی مردم موثر بود.
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      0 1
      سلام.سوال خوبی،امریکا و غرب، اومدن لباس ها زن ها رو گرفتن ازش ! و در ادارات مختلف و ارتش و ..! بردن! تا اینطوری شآ زن و هویت زن بهش داده بشه! نه خدایی نکرده،فکر کنی! برای کارها بد! برای اینکه در جهل نباشد! و ازاد باشند! و کارمندان و ادارات و ارازل نیز! ..! . همچنین فیلم ها هرزنگاری ساختن براشون! تا بازم شآ زن بهش داده بهشه! ..تا در جهل نباشه!.
  • حمید US ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    2 2
    سلام.ببخشید قصد اساعه ادب ندارم ولی شرافتا اینها کسانی نبودند که فرزندان ملت ایران را در کنسول گری کشورمان در افغانستان به خاک و خون کشیدند؟اگر اینطوره به لحاظ فکری چه تفاوتی با داعش دارند؟ لطفا به فطرت پاکتون رجوع و قضاوت کنید و اگه اهل جوانمردی و حقیقت جویی هستید به اشتباهتون اقرار کنید.
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      3 4
      خیر. اینها نبودند. سرویس اطلاعات پاکستان بود که با کشتن دیپلماتهای ایرانی قصد حنگ انداختن بین ایران و طالبان را داشت.
  • قاسم خان IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 3
    بنده معتقدم که جریان طالبان باید به عنوان یک جریان افغانی شناخته شود....اما نباید اونقدر موجه جلوه داده بشه و تطهیر بشن.....
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 2
    سلام.الان که مزدوانی سمپاشی غربگرا بیان ، 100 تا دروغ ردیف کن!.. الان خبرگزاری مشرق زده 57 از نظرات تاش رو حذف کرد! عجب همتی دارن،بی هویت ها سلطنت طلب، منافق و ..! میخواید نفوذ کنید،و افکار رو مسموم کنید،اینطوری فاید نداره! این تابلو کار می کنید،خوب می فهمن نقشه لو میره، جیره مواجع کم میشه! حتا شاید پمپ آبی سال بعدی نیاد اجلاس سخنرانی! ..
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 0
    هر خری میاد بیاد، نیم قرن جنگ به اسم اسلام دیگه حرفی برای نظر و تحلیل و بحث ندارد ،فقط حقارت فکری رو به رخ جهان نشان دادیم ،،،،نگاهی به تمدن و تاریخ مان بکنیم شاید از خواب بیدار شدیم
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 1
    یزدید هم ادعا داشت مه به اسلام دارد عمل میکند. اما پسر پیغمبر را با شقیترین وجه ممکن به شهادت رساندند
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    خر همون خره و پالانش هم همان پالان!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس