کد خبر 1246527
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
نرخ بیکاری به ۸.۸ درصد رسید/ ۵۰۰ هزار نفر به جمعیت فعال افزوده شد

بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۸.۸ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۱.۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مشرق، مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار بهار ۱۴۰۰ را منتشر کرد. این نتایج حاکی از آن است که در مقایسه با فصل مشابه سال قبل، بیش از ۴۹۹ هزار نفر به جمعیت فعال از نظر اقتصادی (شاغل و بیکار) افزوده شده است. این میزان در فاصله بهار ۱۳۹۸ نسبت به بهار ۱۳۹۹ کاهشی معادل دو میلیون نفر داشته است. با این وجود، جمعیت فعال ۲۵ میلیون و ۹۶۷ هزار نفری در بهار امسال، همچنان نسبت به جمعیت فعال ۲۷ میلیون و ۴۶۰ هزار نفری بهار ۱۳۹۸ از فاصله قابل توجهی برخوردار می‌باشد.

طبق بررسی‌های انجام شده، نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۸.۸ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٩)، ١.٠ درصد کاهش یافته است. در بهار ۱۴۰۰، به میزان ۴.۴۱ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٩) ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

همچنین جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۳ میلیون و ۶۷۶ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۷۱۳ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۰، بخش خدمات با ۸.۴۸ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۲.۳۳ درصد و کشاورزی با ۱۷.۹ درصد قرار دارند. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نیز حاکی از آن است که ۱.۲۲ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ۱۴۰۰ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٩) ۲.۴ درصد کاهش یافته است.

نتایج این گزارش در خصوص نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله هم نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۰، میزان ۶.۱۵ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار ۱۳۹۹، به میزان ۱.۱ درصد کاهش یافته است. لازم به ذکر است بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۰، ۸.۹ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۳۶.۴ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر، ۴۹ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس