توافقنانه

موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی امروز توسط وزیر امور خارجه کشورمان و دبیرکل مجمع مجلس آسیایی در محل وزارت امورخارجه به امضا رسید.

به گزارش مشرق، موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت‌های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی (Asian Parliamentary Assembly-APA) موسوم به موافقتنامه مقر مجمع مجالس آسیایی امروز توسط محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و دکتر مجیدی دبیرکل مجمع مجلس آسیایی در محل وزارت امورخارجه به امضا رسید.

امضای این قراداد پس از تصویب آن توسط هیات دولت و صدور مجوز لازم به وزارت امور خارجه صورت پذیرفت.

موضوع تاسیس «مجمع مجالس آسیایی» (APA) در آبان ماه ۱۳۸۵ در جریان برگزاری هفتمین نشست «انجمن مجالس آسیایی برای صلح» در تهران که با میزبانی مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، تصویب گردید و بدین ترتیب، ساختار انجمن مجالس آسیایی برای صلح در نشست تهران به مجمع مجالس آسیایی تغییر یافت.

در حال حاضر مجمع مجالس آسیایی دارای  ۴۴ عضو از مجالس قانون‌گذاری کشورهای آسیایی و ۱۴  مجلس ملی دیگر به عنوان ناظر می باشد. همچنین ۱۰ سازمان بین‌المللی و منطقه ای به عنوان ناظر در این مجمع حضور دارند. طبق مصوبه مجمع مجالس آسیایی مقر دبیرخانه آن از ابتدا تهران تعیین شده‌است.

مجمع مجالس آسیایی به عنوان یک ساز و کار منطقه‌ای پویا در حوزه تعاملات بین پارلمانی دارای حوزه فعالیت گسترده و متنوعی است و طیف قابل توجهی از موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی همچون مبارزه علیه فساد، تحقق عدالت در حوزه سلامت و بهداشت، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تقویت عناصر همکاری و دوستی میان اعضا، کاهش فقر، حمایت از محیط زیست، حمایت از تنوع فرهنگی، مبارزه با قاچاق اقلام فرهنگی، حقوق زنان، جوانان و سالمندان و همچنین وضعیت‌هایی مانند جنایات رژیم اشغالگر قدس در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را شامل می‌شود. مجمع مجالس آسیایی به منظور انسجام و پی‌گیری منظم اقدامات خود در این حوزه ها و دیگر موضوعات مورد نظر اعضای آن، قطعنامه های سالانه‌ای را تصویب می کند.

ایده تاسیس مجمع مجالس توسط مرحوم حسین شیخ‌الاسلام نماینده مجلس هفتم طراحی، پیگیری و در نهایت محقق شد. وی به عنوان نماینده ی منتخب از صحن مجلس در این مجمع، بازار یک پارچه‌ انرژی آسیا و معاهده دوستی کشورهای آسیایی را در چارچوب آپا طراحی و پیگیری کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 0
    آقا برین دقیق بخونین ببینین این ظریف دقیقه نودی چه دسته گل جدیدی به آب داده، خداییش اصلا اعتماد ندارم بهشون!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس