کد خبر 1243885
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱

امروزه دنیای اینترنت به قدری گسترش یافته است که اکثر کسب و کارها تلاش می‌کند که حضور پر رنگی در این فضا داشته باشد. برای حضور موثر در اینترنت نیاز به یک ایجاد یک هویت مجازی به نام وب‌سایت است و این وب‌سایت بایستی همواره بر بستر اینترنت میزبانی شود. برای دسترسی به وب‌سایت از نام دامنه استفاده می‌شود و شرکت‌هایی وجود دارند که وظیفه ثبت دامنه و میزبانی اطلاعات وب‌سایت را بر عهده می‌گیرند. روش‌های مختلفی جهت میزبانی وب‌سایت وجود دارد که هر یک از این راهکارها برای شرایط خاصی مناسب است. در صورتی که تعداد بازدید کنندگان یک وب‌سایت زیاد شود و  به منابع پردازشی بالایی برای ارائه سرویس به آنها نیاز باشد، نیاز است تا وب‌سایت بر بستر راهکارهای قدرتمندی مانند سرور مجازی و یا اختصاصی میزبانی گردد.

سرور مجازی یا vps

در این مقاله راجع به یکی از راهکارهای میزبانی بر بستر وب، با نام سرور مجازی و یا Virtual Private Server که به اختصار VPS نیز نامیده می‌شود، صحبت خواهیم کرد تا بیشتر با آن آشنا شوید. سرور مجازی را می‌توان حد فاصل بین راهکارهای اشتراکی میزبانی وب و سرور اختصاصی دانست. این راهکار کمک می‌کند که صفحات وب سایت در زمان‌های ترافیک خیلی سریع‌تر لود شوند. همچنین انعطاف‌پذیری نرم افزاری و سخت افزاری بیشتری را مهیا می‌کند.

قبل از این که با سرور مجازی آشنا شوید بهتر است معنی واژه سرور را دریابید. سرور در لغت به معنی سرویس دهنده است و از آن به عنوان سیستم سرویس دهنده، میزبان، کنترل کننده و مدیریت یک یا چند سایت استفاده می‌شود. در حقیقت سرور را می توان یک کامپیوتر دائماً روشن دانست که در زمان‌های مختلف از شبانه روز به نیاز کاربران پاسخ می‌دهد. به این صورت که وقتی شما چیزی را در مرورگرهای مختلف تایپ و سرچ می‌کنید، مرورگر اطلاعات مورد نیاز شما را از سرور مربوطه می‌گیرد و به شما تحویل می‌دهد. حال اگر سرور مورد نظر با ابزارهای نرم افزاری به چند بخش تقسیم شود، هر بخش آن را سرور مجازی می‌گویند.

سرور مجازی یا vps چیست؟ بیشتر و کامل تر بدانید

VPS مخفف کلمه سرور اختصاصی مجازی است. VPS از پرطرفدارترین سرویس‌هایی است که خدمات هاستینگ یا میزبانی وب سایت‌های مختلف را ارائه می‌دهند. از آن‌جا که سرورهای اختصاصی هزینه‌های زیادی دارند و همچنین مدیریت آن‌ها به دانش و تخصص نیاز دارد، راه کارهای سرور مجازی که در آن یک سرور اختصاصی با کمک مجازی سازها به چند سرور مجازی تقسیم می‌شود ارائه شده است. هر یک از سرورهای مجازی محیط ایزوله و دسترسی مستقل خود را دارند و از نظر نرم افزاری با یک سرور اختصاصی تفاوت زیادی ندارند.در صورتی که با مدیریت سرور آشنایی نداشته باشید ، میتوانید مدیریت سرور خود را به شرکتی که سرور را از آنجا خریداری کرده اید بسپارید. در این صورت قادر خواهید بود سایت خود را بدون داشتن دانش کافی بر روی سرور مستقل میزبانی کنید. 

میزبانی وب و ارتباط آن با سرور مجازی

همانطور که گفته شد، جهت دسترسی به وب‌سایت در اینترنت از دامنه استفاده می‌شود، از این رو اولین قدم بعد از این که هدف خود را از طراحی سایت مشخص کردید، انتخاب و خرید دامنه است. دامنه در واقع همان نام یا آدرس سایت شما است. در واقع دامنه مانند شماره موبایل یا کد پستی منزل است و کاربر با وارد کرد آن داخل مرورگر سایت شما را پیدا می‌کند. برای این که بتوانید کسب و کار پر رونقی داشته باشید باید نام دامنه راحت و سر راستی انتخاب کنید تا به خوبی در خاطر کاربر بماند.

هر دامنه از دو بخش اصلی اسم و پسوند تشکیل می‌شود. در انتخاب اسم محدودیتی وجود ندارد اما بایستی این نام قبلا توسط شخص دیگری روی پسوند مورد نظر شما، ثبت نشده باشد. پسوند انواع مختلفی دارد و بهتر است با توجه به نوع کار و فعالیت‌تان را انتخاب کنید. به عنوان مثال دامنه با پسوند .ir نشان می‌دهد که سایت شما یک سایت ایرانی است و یا پسوند com نشان دهنده یک سایت بین المللی و تجاری است. نکته دیگر در خصوص ثبت دامنه این است که باید آن را به صورت دست کم یک سالانه ثبت کنید. یعنی دامنه مانند اجاره کردن به صورت سالانه انجام می‌شود و شما تعیین می‌کنید که دامنه شما یک یا چند سال ثبت شود. بعد از آن نیز اگر مایل به ادامه کار بودید باید آن را تمدید کنید.

میزبانی وب و ارتباط آن با سرور مجازی

هاست یا میزبانی وب در واقع محلی است که اطلاعات وب سایت شما در آن قرار می‌گیرد تا کاربر بتواند آن را ببیند. اطلاعات سایت شما باید بر روی دستگاهی قرار بگیرد که به صورت شبانه روزی به اینترنت وصل باشد و کاربر بتواند در هر ساعت از شبانه روز از وب سایت شما بازدید کند. این دستگاه همان سرور است و ممکن است سرور مجازی یا سرور اختصاصی باشد. بر روی سرور مجازی و یا اختصاصی نرم افزاری جهت پردازش درخواست‌های کاربر نصب می‌شود و از این طریق به بازدید کنندگان وب‌سایت سرویس دهی میشود.

کاربردها، مزایا و قابلیت‌های سرور مجازی چیست؟

این سرور کاربردهای بسیار زیادی دارد. برخی از کاربردهای آن به شرح زیر است:

  • میزبانی یک وب سایت پرمصرف و یا میزبانی چند وب سایت با مصرف متوسط یا پایین.
  • کنترل و بهبود عملکرد سیستم‌ها.
  • استفاده از خدمات سایت‌هایی که ایران را تحریم کرده‌اند. ناگفته نماند این گزینه در صورتی امکان‌پذیر است که آی پی خارج از کشور باشد.

اگر با مزایا و قابلیت‌های VPS آشنا شوید بهتر می‌توانید کاربرد آن را درک کنید. در ادامه مزایای وی پی اس را بیان می‌کنیم:

  • وی پی اس یا همان سرور مجازی یک گزینه مناسب برای کسانی است که می‌خواهند امنیت سایت خود را افزایش دهند؛ چون این راهکار کلیه مناسب سرور مجازی را در کنترل شما قرار می‌دهد و آن را بادیگران شریک نیستید.
  • به علت دسترسی داشتن به همه منابع سرور مجازی نسبت به همان میزبانی اشتراکی، می‌تواند عملکرد و سرعت وب سایت را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده و بهبود می‌بخشد.
  • در سرور مجازی با توجه به نیازتان می‌توانید سرور را برای خود شخصی سازی کنید زیرا تمام تنظیمات سیستم عامل و نرم افزارها در اختیاز شماست.

برای خرید سرور مجازی به کدام میزبان اعتماد کنیم؟

کار طراحی سایت، میزبانی وب و دامنه ممکن است توسط شرکت‌های مختلفی انجام شود، اما این مسئله که در این زمینه به کدام میزبان می‌توان اعتماد کنیم دغدغه بسیاری از افراد است. در این راستا ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که شرکت آی آر پاور را انتخاب کنید. این شرکت قدیمی یکی از بزرگ‌ترین ارائه دهندگان خدماتی مانند خرید و ثبت دامنه، هاست ویندوز، هاست لینوکس، سرور مجازی ایران و خارج و سرور اختصاصی است. این شرکت همچنین خدمات با کیفیتی به همراه پشتیبانی عالی با قیمت مناسب ارائه می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر به آدرس www.IRPOWER.com مراجعه کنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس