رزمایش

پس از شایعه‌پراکنی‌های منابع خبری درباره مشارکت تونس در رزمایش مشترک دریای سیاه با حضور تل‌آویو، سخنگوی رسمی وزارت دفاع تونس به این شایعات پایان داد.

به گزارش مشرق، تونس، امروز (چهارشنبه)،   اعلام کرد که در رزمایش دریای سیاه که قرار است ناوگان ششم آمریکا با مشارکت تل‌آویو در روز ۲۸ ماه جاری میلادی آن را برگزار کند، مشارکت نخواهد کرد.

«محمد زکری» سخنگوی رسمی وزارت دفاع تونس در گفت‌وگو با روزنامه قطری «العربی الجدید» در این خصوص گفت که این کشور «عملا دعوتی رسمی برای مشارکت در رزمایش دریای سیاه دریافت کرده؛ اما تصمیم گرفته است که بخاطر ملاحظاتی در آن مشارکت نکند».

زکری اضافه کرد: «تنها چند روز تا آغاز این رزمایش باقی مانده و هیچ نظامی از ارتش ملی [تونس] به این سفر نخواهد رفت. آنچه برخی درباره مشارکت ارتش ملی [در این رزمایش] تبلیغ می‌کنند، درست نیست زیرا تصمیم عدم مشارکت، نه الان بلکه از مدت‌ها پیش گرفته شده است».

پیشتر، «عصام الشابی» دبیرکل حزب «الجمهوری» تونس در پیامی سرگشاده به «قیس السعید» رئیس‌جمهور تونس به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور از او خواسته بود که درباره گزارش برخی رسانه‌هاکه از یک روزنامه‌ عبری‌زبان درباره مشارکت تونس در این رزمایش نقل شده بود، توضیحی ارائه دهد.

در نامه مذکور در این خصوص اشاره شده بود که منابع عبری‌زبان می‌گویند: «ناوگان ششم آمریکا یک رزمایش دریایی بزرگ در در دریای سیاه برگزار خواهد کرد و ارتش دشمن صهیونیستی احتمالا در کنار چند کشور اسلامی از جمله ترکیه، مصر، امارات، مغرب و تونس، یکی از اعضای شرکت‌کننده در آن باشد».

الشابی در پیام خود عنوان کرده بود: «تاریخ موردنظر برای این رزمایش ۲۸ ژوئن جاری است که این من را به نوشتن این پیام سرگشاده کشاند تا از شما بخواهم توضیحی که وضعیت فعلی آن را اقتضا می‌کند، صادر کنید و به مردم در این خصوص اطمینان خاطر دهید».

عصام الشابی در پیام خود گفته بود:‌ «درج نام تونس و وارد کردن ارتش ملی این کشور در این رزمایش دریایی در کنار دشمن، نیازمند توضیح و تکذیبی رسمی از جانب مقامات تونسی و همچنین تأکید درباره این موضوع است که عقیده ارتش ملی ما و پایبندی کشور و نهادهای آن به احکام قانون اساسی، آن‌ها را از مشارکت در چنین رزمایش‌هایی آن‌طور که در خبر آمده است، منع می‌کند».

برخی منابع عبری‌زبان اخیرا در این خصوص گزارش داده بودند: «رزمایشی که "نسیم دریا" نام گرفته است، بیش از پنج هزار سرباز، ۳۲ کشتی، ۴۲ هواپیما و ۱۸ تیم از تکاوران را در برخواهد گرفت و این رزمایش، بزرگترین تمرین مشترک از سال ۱۹۹۷ تاکنون خواهد بود».

پس از اقدام مغرب در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، شایعاتی درباره احتمال عادی‌سازی برخی دیگر از کشورهای عربی شمال آفریقا با تل‌آویو مطرح شد.

این مساله تا جایی پیش رفت که  وزارت خارجه تونس وادار به صدور تکذیبه شد و در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «تمام شایعاتی که اعلام می‌کنند تونس درصدد عادی سازی روابط با اسرائیل است عاری از صحت است و موضع تونس با تغییرات بین‌المللی تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت».

وزارت خارجه تونس تأکید کرده بود که ادعاها درباره عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی با موضع رسمی تونس در دفاع از آرمان فلسطین و حقوق ملت این کشور در تضاد است.

تونس همچنین تأکید کرده بود که صلح عادلانه، دائم و فراگیر در منطقه بدون اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی درباره حقوق ملت فلسطین در بازیابی سرزمین‌های غصب‌شده و ایجاد کشور مستقل آن حاصل نخواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس