شورای شهر

اختلاف قابل‌توجه میان سر لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با لیست‌ها، به خوبی وزن این جریان را در فضای سیاسی نشان می دهد.

سرویس سیاست مشرق- سنت بر هم زدن صف‌بندی‌های سیاسی را اصلاح‌طلبان در میانه‌های دهه هفتاد بنا نهادند. در آن روزها جناح چپ معترض به هاشمی در آستانه انتخابات سال ۷۶ با حزب دولتی کارگزاران ائتلاف کرده و افسانه مرزبندی چپ و راست را بر هم زدند؛ البته اندکی بعد همین چپ‌های اصلاح‌طلب از روی حیثیت سیاسی هاشمی عبور کرده و با دادن صفت «عالی‌جناب سرخ‌پوش» او را در آستانه انتخابات مجلس ششم ترور شخصیتی کردند.

شش سال بعد همین جریان دوباره سراغ هاشمی رفته و با تبدیل او به «قدیس سیاسی» هاشمی را نامزد انتخاباتی در سال‌های ۸۴ و ۹۲ کردند.

این گسست و پیوست‌ها در میان اصلاح‌طلبان تقریباً امری رایج و عبور از مرز حرمت‌ها و زدن به زیر میز برایشان به یک افتخار تبدیل‌شده است. اما در میان اصول‌گرایی چطور؟ آیا شکستن پیمان و پرهیز از یاری‌رسانی به یکدیگر در روز موعود امری رایج است؟ پاسخ به این سؤال نیاز به واکاوی و درنگ بیشتری دارد.

اگرچه ورود سید ابراهیم رئیسی به انتخابات ریاست‌جمهوری توانست شعار وحدت در اصول‌گرایی را جلا دهد؛ اما در بحث انتخابات شوراها اوضاع متفاوت شد.

به‌خصوص وقتی مشخص گردید که «شورای وحدت» مرتضی طلایی را به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی انتخاب کرده است؛ آن‌هم درحالی‌که «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» با محوریت مهدی چمران از ماه‌ها پیش فعالیت خود را برای تدوین فهرست انتخاباتی آغاز کرده و باتجربه آموزی از سازوکار تدوین فهرست‌ها قدیمی سعی در دموکرات کردن آن داشتند.

ازجمله دو مرحله پالایش در فهرست افراد که تعداد را از ۸۴ نفر در لیست مقدماتی به ۴۰ نفر در مرحله دوم دوم و نهایتاً اجماع بر سر ۲۱ نفر در لیست نهایی رساند. سه مرحله اقدام عملی و اقناعی و برگزاری ساعت ها جلسه نشان می‌داد که همه ملاحظات لازم برای رسیدن به مؤلفه‌های وحدت در نظر گرفته‌شده است.

اما در روز انتخابات قرار گرفتن دو لیست مختلف با به‌عنوان آلترناتیو در برابر لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب آن تلاش شبانه‌روزی را تحت‌الشعاع قرارداد.

اختلاف ۱۰ برابری دو فهرست انتخاباتی جریان انقلابی چه پیام‌هایی دارد؟ +نمودار

نتایج به‌دست‌آمده از انتخابات شوراهای شهر در تهران به‌عنوان پایه تحلیل حضور همه‌جانبه اصول‌گرایان در انتخابات می‌تواند درس‌های جالب‌توجهی در خود داشته باشد.

۱-اختلاف رای قابل‌توجه میان سر لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با لیست‌های دوم و سوم پیام روشنی دارد. نتیجه منتشرشده در ستاد انتخابات نشان می‌دهد که اختلاف رأی میان مهدی چمران با (حدود ۴۸۶ هزار رأی) با مرتضی طلایی سر لیست شورای وحدت (بارأی ۴۷ هزار رای) نشان از عمق اعتماد مردم به نیروهای اصیل جبهه انقلاب اسلامی دارد.

اختلاف ۱۰ برابری دو فهرست انتخاباتی جریان انقلابی چه پیام‌هایی دارد؟ +نمودار

۲-فاصله ۱۰ برابری میزان رأی چمران نسبت به سر لیست‌ سایر جریان‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب را می‌توان آنالیز دقیق کرد. این فاصله قابل‌توجه نتیجه کارنامه درخشان مدیریت جهادی شهردار سابق (محمدباقر قالیباف) و همراهانش در شورای شهر تهران در آن دوران درخشان است.

۳- مردم تهران خسته از سیاسی بازی؛ رنگ‌پاشی و اسم‌فامیل بازی کردن اصلاح‌طلبان به این جریان سیاسی یک «نه قاطع» گفته و به لیستی رأی داده‌اند که نسبت به عملکرد آن‌ها اطمینان خاطر قطعی دارند. این مدل از رأی دادن علاوه بر وجه تمایز گذاری میان انتخاب مردم، وزن‌کشی میان سلایق مختلف اصول‌گرایی را نیز به‌صورت شفاف نشان داده است.

۴-نتایج انتخابات شورای شهر تهران و مجلس یازدهم درس تجربه‌های مهمی در خود دارد. جریان اصول‌گرایی هرگاه وحدت در عمل و اندیشه داشته توانسته مانند دور دوم انتخابات سال ۸۴ و پس‌ازآن در سال ۸۸ معجزه کند، از سویی افتراق در عمل را در ۸ سال پس‌ازآن  تجربه کرده است.

نیروهای همراه با جبهه انقلاب اسلامی در خاطر داشته باشند که مردم در آخرین انتخابات از مدیریت اشرافی؛ بی‌عدالتی و رنج معیشتی به نیروهای مخلص جهادگر پناه آورده‌اند؛ حفاظت از این امانت الهی نیازمند به وحدت انقلابی و درایت در اقدام دارد؛ تجربه به ما می گوید آن‌هایی که از این معاضدت پرهیز کنند، خیلی زود نتیجه اش را خواهند دید.

اختلاف ۱۰ برابری دو فهرست انتخاباتی جریان انقلابی چه پیام‌هایی دارد؟ +نمودار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    16 5
    خودتون را گول نزنید
  • احمد DE ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    44 8
    لطفا این مقایسه های بین اصولگرا و اصلاح طلب رو بس کنید. هر دو امتحان خودتون رو پس دادید. به فکر حل واقعی و نه شعاری مشکلات کشور باشید.
    • IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      6 2
      پس از فتح مجلس، اینک شورای شهر
  • NL ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    22 8
    مراقب تیم گرین کاریتی روحانی و اصلاحطلبها باشید.ممکنه بخوان انتقامشون رو از مردم بگیرند.کوچکترین تحرکاتشون رو رصد کنید.منافق فقط میخواد ضربه بزنه چه توی دولت باشه و چه الآن که مردم بهشون نه گفتند.منافقین سال شصت هم از همین قماش بودند
  • NL ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    8 7
    مراقب تیم گرین کارتی روحانی و اصلاحطلبها باشید.ممکنه بخوان انتقامشون رو از مردم بگیرند.کوچکترین تحرکاتشون رو رصد کنید.منافق فقط میخواد ضربه بزنه چه توی دولت باشه و چه الآن که مردم بهشون نه گفتند.منافقین سال شصت هم از همین قماش بودند
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    10 5
    آنالیزور ها لطفا بین آرای چمران در این انتخابات و انتخابات قبل هم مقایسه کنید تا متوجه بشید که چقد ریزشی داشتین
  • اکبر IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    4 1
    وای به کجا رسیدیم
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    6 4
    خواهش می کنم این مرزبندی گندیده سیاسی رو کنار بزنید رییسی یک روز هم سابقه کار حزبی ندارد خودش هم اصرار بر مستقل بودن دارد لطفا برچسب اصولگرایی نزنید اصلاح طلب و اصولگرا دو سر یک قیچی هستند بیشتر اصولگرا ها سالهاست در کار اقتصادی هستند و از درد مردم چیزی نمی فهمند رهبری انقلاب سالها سعی در برهم زدن این صف بندی داشته اند و بارها علنا اعلام کرده اند این تقسیم بندی ها رو قبول ندارند جریان فقط جریان انقلابی است و لا غیر
  • پری IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    4 1
    مسئله ای که دوستان توجهی ندارند بهش اینه که مردم به جهت عملکرد فوق العاده ضعیف شورا و دولت رغبتی به شرکت در انتخابات نداشتند. کسی نمیاد بگه اصلاحطلبها که میگن ما بیشماریم و شوراها هم که تایید شورای نگهبان نداشتند و وزارت کسور دولت اصلاحطلب تاییدشون کرده و اصلاحطلبها با هر اوضاعی تایید شدند خب اگر زیادید میامدید رای میدادید و شورا میشد اصلاحطلب. واقعیت اینه که اصلاحطلبها هم از عملکرد شورا به ناله درآمده اند و انگیزه ای برای شرکت نداشتند. باید دید 4 سال بعد شرکت کننده ها چقدر میشه و وزن دو گروه چجوریه و آیا عملکرد چقدر در میزان مشارکت تاثیر داره
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    10 13
    چمران به دلیل صالح بودن تا ابد شورا باقی خواهد ماند
  • ایرانی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 5
    اصلا" اینطوری نیست. هر لیستی در تهران که در مساجد توزیع شود رای را می آورد.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    19 5
    زیاد ادعا نکنید ‌. متاسفانه تو همین لیستی که راه یافته به شورای شهر من کسانی را می شناسم که آب خوردنشون هم با رانت بوده
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    14 4
    عمده این افراد ناشناس و قبیلگی صرفا بدلیل بودن در لیست از جریانهای مختلف رای آورده اند و افراد دانشمند، هنرمند، مدیران تراز یک صرفا بدلیل نبودن در لیست هیچ وقت پای در شورا نگذاشته اند.
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      3 3
      ناشناس بودن افرادی درست است ولی مثالی میزنم : شما جایی که میخواهید بروید و نمی شناسید به یک راهنما احتیاج دارید و شما باید به این راهنما اعتماد داشته باشید در غیر اینصورت مدام به او ایراد خواهید گرفت که این راه درست است یا آن را درست است اشتباه میرو و از اینجور حرفها. پس ما به آقای دکتر چمران اعتماد کردیم و به سفارش ایشان لیست را قبول کردیم/
  • شهاب IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    10 6
    با سلام لطفاً این پیام به گوش آقای خاتمی برسونید و از آقای شریعتمداری بخواهید که تحلیلی کند. که بابا شورای شهر تهران که نماد اصلاح طلبان بود و شورای نگهبان هیچ دخالتی در فرآیند ثبت نام آن ندارد پس آقای خاتمی که دم به دقیقه متلک میگی پس چرا لیست منتخبانتان رأی نیاورد یا علی مدد
    • IR ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      6 3
      شما هم جواب دهید چرا در انتخابات شورای تهران آرای باطله نفر دوم شد ؟!
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      2 1
      عزیز برادر مگه خبر نداری نظارت بر شورا نمایندگان مجلس دیگه کاندید غیر همسو نگذاشته بودن
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    10 0
    با هم عهد ببنديد كه به محض رخنه فساد در شورا سريعا درمان كنيد
  • سرافراز GB ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    8 4
    نباید خام کسانی شد که میگویند دولت باید شامل ظریف و از این دست آدمها باشد. دولت برای اینکه بتواند چهار سال دیگر پاسخگو باشد بایستی از نفرات سازشکار دوری کند تا کارها به یک نتیجه ی مشخص برسد.
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    10 4
    فقط رای چمران بیشتر از, باطله ها شده میگن
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 1
    چمران با رای بیشتر از این سری قبل بیست و دوم شد .
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 1
    نفر اول لیست چند درصد رای واجدان شرایط رو کسب کرد؟؟؟
  • صمصام CA ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    5 1
    به نظر ما سلاح اصلی آمریکا هم در این منطقه که ما در جمهوری اسلامی مراقب این معانی هستیم، نفوذ است -نفوذ در مراکز حسّاس و تصمیم‌گیر- ایجاد تفرقه است، ایجاد تزلزل در عزم ملّی ملّتها است، ایجاد بی‌اعتمادی میان ملّتها، میان ملّتها و دولتها، دستکاری در محاسبات تصمیم‌گیران و وانمود کردن اینکه حلّال مشکلات این است که زیر پرچم آمریکا بروید و تسلیم آمریکا بشوید.. بیانات رهبر معظم انقلاب .۱۳۹۸/۰۸/۲۴
  • بیسیمچی IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    9 4
    یه بزرگی قشنگ فرمودند که حتی به این دوجناح نباید گفت اصولگرا و اصلاح طلب. همون چپ و راست برازنده تره. هر کی قصد خدمت به اسلام و مسلمین رو داره اگر نیتش خالص باشه میشه شهید سلیمانی و چمران و .... بقیش بازی سیاسی و لعب و لهبه.
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 1
    از سایت خوب و تحلیلی شما تشکر می کنم. رویکرد جبهه ای شما به جریان انقلاب و جریان مقاومت، حقیقتا قابل تحسینه. دست مریزاد
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 1
    از سایت خوب و تحلیلی شما تشکر می کنم. رویکرد جریانی شما نسبت به انقلاب و مقاومت حقیقتا قابل تحسینه. دست مریزاد.
  • میم IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 3
    متن فوق کاملاً درسته. اگر کسی شک داره سخنان آقای حداد عادل در مورد قرار گرفتن نام خانم سلیمانی در لیست رو بخونه تا بفهمه "چند مرحله پایش" و "سه مرحله اقدام عملی و اقناعی" و "برگزاری ساعت های جلسه کارشناسی" چه جوری بوده!!!
  • امیرو IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 0
    اصلاح طلبها واقعاً افساد طلب بودند. به اصول گراها هم پیشنهاد می کنم مواظب باشید. مردم تلخیهای زیادی تجربه کرده اند.
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    2 4
    مشکلات کشور هیچوقت حل نمیشه چون شایسته ها تو کشور جایی ندارند فقط باید ژن خوب داشته باشی.
  • علی IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 5
    خواهشا تحلیل های مسخره ارائه ندین شورای ائتلاف اگه به جای چمران و ... آب نبات چوبی هم می نوشت همین رای رو می آورد متاسفانه شما چند ساله با لولو ساختن از اصلاح طلب ها همه جریان ها و گروه های سیاسی انقلابی رو کنار می زنید و با رسانه ها و قدرتی که دارین همه مردم انقلابی رو مجبور می کنید به یه لیست غیر شفاف رانتی رای بدن
  • 556 IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    3 1
    برای 99 درصد مردم چپ و راست افساد طلب و اصول گرا ..... ما مردم فقط عاشق کسی هستیم ک برا ایرانمون کاری کنه
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    پیام.روشنی.داره.وسابقه.طولانی.هم. تکرار.شده.وقتی.با.تبلیغ.تاثیر.میگیرند. با.سلام.وصلوات.میارند.اخر.بااردنگی. بیرون.میریزند.
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    4 1
    مجلس اصولگرا دولت هم اصولگرا شورای تهرانم اصولگرا بعد چهار سال دیگه هیچ بهانه ای نیست
  • رضا IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    2 1
    حقيقتاً دست مريزاد ! خصوصاً تعبير مديريت جهادى
  • DE ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 1
    واقعا این خانمها باید پشت سرمردها بایستند و این نکره ها روی صندلی لم بدهند ؟؟
  • ح ر IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 4
    من به عنوان یک اصولگرا از شما خواهش می کنم این قدر این منتخبین را گنده نکنید که از چمران تا به پایین هیچی حالیشون نیست فقط دنبال نان و آب و نام رفته اند
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    2 0
    با رای چشمگیر
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 3
    حالا کی گفته اصولگراها جریان انقلابی اند!!!
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      1 0
      اصولگرایان همان جریانی هستند که امام خمینی فرمود
    • DE ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      0 0
      نه لابد نهضت آزاری! یا اصلاح طلبی دلالی و شیتیل و غربگداها و سکولارها انقلابی هستند؟؟
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 3
    باز یک تحلیل آب دوغ خیار دیگه اصلا بعضی از این لیست ها رو خیلی از مردم ندیدن چون تراکت هاشون بیشتر از چند کوچه اون ورتر ستاد پخش نشده در شوراها مردم لیستی رای میدن و هرکسی که پولش بیشتر باشه و بیشتر خرج کنه و تراکت و برگه بیشتری چاپ کرده باشه و توزیع بیشتر یانجام داده برنده است
  • کارشناس IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 2
    چرا فکر می کنید بین شما و اصلاح طلبان فرقی هست؟؟؟هر دو جناح در بی کفایتی و ناتوانی در حل مشکلات مردم کارنامه ای بس اسفناک دارند!!! پس سعی نکنید خود را مبرا از خطا و اشتباه بدانید شما همان قدر دورید از مردم که اصلاح طلبان دورند از مردم ....
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      1 0
      اصلاح طلبان فقط بدنبال منافع شخصی و حزبی و رانت هستن و الحق افساد طلب هستن.
  • احسان US ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 1
    امیدوارم دیگه نق زدن و فحش و فحش کاری تمام بشه. مجلس و دولت اصولگرا دیگه بهانه‌ای برای کم کاری ندارند. این گوی و این میدان
  • احمدی نژاد ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    ماشالله با چن تا رای اونهم تو تهرون؟!
  • مهدی مختاری IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 0
    ان شاالله این شورا موفق عمل کنه
  • یک دردمند US ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    دولت تدبیر، قاتل امید مردم بود که ۸ سال ذره ذره ی امید مردم را از آنها گرفت. جوانی جوانان را سوزاند و کشور را به حالت احتضار رساند. حالا دولت جهادی در آخرین نفسهای جامعه، از راه رسیده است. امیدوارم این دولت بتواند جامعه ی در حال مرگ را اندکی احیا کند.
  • US ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 0
    شکست ۴ درصدیها از مردم
  • فاطمه IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    این میزان مشارکت نتیجه ی عملکرد شورای 5م بود و نتیجه عملکرد این شورا 4 سال بعد مشخص میشه
  • پری IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    2 0
    همینکه از دست شورای شهری که فقط اسم خیابان عوض می کرد خلاص شدیم عالیه
  • بیدارشده ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    2 0
    در پررویی جماعت اصلاحطلب همین بس که ۸سال از رئیس جمهور مملکت مطالبه گری نکردند و حالا از آقای رییسی که هنوز مسئولیت را تحویل هم نگرفته اند، شروع به مطالبه گری و حتی تخریب میکنن.
  • CA ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 0
    اصلاحطلبان اختاپوس صفت در این چهل روز باقیمانده بارها رنگ عوض خواهند کرد. یک روز تخریب میکنند،روز دیگر دم از انتقال تجربه میزنند ، یک روز میگویند رییس جمهور حد اقلی و روز دیگر ادعا و تمنای تشکیل دولت وفاق ملی دارند.دولت انقلابی باید بی توجه به این حرفها تیمی قوی بچیند تا مملکت را از پرتگاهی که اصلاحات تدارک دیده اند نجات دهد.
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    شورای وحدت بازنده نیست
  • AM ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست. امیدواریم ان‌شاء‌الله مسئولین کشور در این زمینه هم کاملاً با چشم باز، با دل محکم، با توکّل به خدا، با ذکر «حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل» ان‌شاءالله جلو بروند و توفیقات الهی شامل حالشان بشود و ملّت را خرسند و خوشحال کنند.
  • AM ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 1
    اتّحاد ملّی را حفظ کنید. کشور ما احتیاج به اتّحاد دارد؛ اتّحاد ملّت ایران. ملّت ایران در خیلی از امور صدایشان صدای واحد است، خواستشان خواست واحد است، [امّا] مسئولان میتوانند این را از بین ببرند. هنر مسئولان ما این است که این اتّحاد را، این همصدایی را تکّه‌تکّه نکنند، ملّت را تکّه‌ِتکّه نکنند، اینها را از بین نبرند‌. مسئولین کشور مراقب باشند که این اتّحاد را زیاد کنند.
    • 088526 IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      0 0
      باید دید عملکردشون چجوریه. وحدت هم البته ضروریه
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    مردم.بیشتر.به.جریان.رای.میدهند.تا.افراد. چند.نفر.افرادشورای.قبل.را.میشناختند. حتی.اسمشان.را.نشنیده.بودند. اینبار.هم.همین.در.ریاست.جمهوری.هم.همین.می.شد .اگراصلاحطلب.وامیدی.ازهر.که. حمایت.میکردند.سرنوشتی.مثل. همتی.داشتند.با.کمی.تغییر. کاندیداهای.رد.شده.شانس.اوردند
  • جواد US ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    پیامهای خوبی دارد
    • CA ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      0 0
      آفرین بانمک
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    این روزها توضیح یک روند ضروری به نظر میرسه. معمولا اصلاح طلبها هر 8 سال یک بار میان روی کار و گند میزنن به اعتماد عمومی. بعد اصولگراها میان روی کار، که به جهت گندکاری اصلاحاتی ها مشارکت کنه، دور دوم انقلابی ها هم مشارکت عالی میشه، بعد که روحیه مردم شارژ شد دور سوم بلز مردم هوس اصلاح‌طلب‌ی به سرشون میزنه از خوشی، و بعد دوباره روز از نو روزی از نو. گندکاری شروع میشه. دور دوم به اوج می سه و بعد دوباره انقلابی ها میان که درست کنند اوضاع رو
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    جریان اصول‌گرایی هرگاه وحدت در عمل و اندیشه داشته توانسته مانند....... سوال: سال 1396 این معجزه چرا نتوانست عمل کند؟!!!!
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    جریان اصول‌گرایی هرگاه وحدت در عمل و اندیشه داشته توانسته مانند.. سال 1396 به نظر شما این معجزه عمل کرد؟!!
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    اصول گرا و اصلاح طلب هیچ فرقی جز در مورد مسائل فرهنگی با هم ندارند
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    اصول گرا و اصلاح طلب هیچ فرقی جز در مورد مسائل فرهنگی با هم ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس