کد خبر 1236405
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
افزایش هزینه خانوارها/ رشد بالای ۵۰ درصد ۱۶ قلم کالا

از آنچه از گزارش های رسمی بر می آید هزینه خرید کالا و خدمات برای خانوارهای ایرانی بین ۱۱ تا بیش از ۱۱۲ درصد افزایش داشته و در این بین ۱۶ گروه کالا و خدمات بالای ۵۰ درصد گران شده است. 

به گزارش مشرق، تازه ترین وضعیت تورم در ماه گذشته نشان داد که  در هر سه شاخص روند افزایشی داشته؛ بطوریکه تورم سالانه به ۴۳ درصد و تورم ماهانه به ۲.۵ درصد رسیده است. اما در این بین هزینه خانوارها برای تامین کالا و خدمات نسبت به سال گذشته بطور متوسط ۴۷.۶ درصد رشد کرده بود. 

کمترین گرانی برای ارتباطات

اما بررسی وضعیت گروه مختلف کالا و خدمات نیز نشان می دهد که به غیر از گروه ارتباطات که زیر ۲۰ درصد و حدود ۱۱.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش هزینه داشته مابقی کالاها بالای ۲۰ درصد هستند و این در حالی است که ۱۶ گروه کالایی و خدماتی بیش از ۵۰ درصد افزایش هزینه داشتند. 

در بین اقلام، گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها نسبت به پارسال به طور متوسط ۶۲.۷ درصد گران شده و گروه خوراکی ها ۶۱.۹ درصد افزایش هزینه به خانوارهای ایرانی تحمیل کرده است. 

روغن در صدر افزایش قیمت 

در سایر اقلام می توان به گروه «روغن و چربی ها»اشاره کرد که همچنان طبق ماه های گذشته در صدر گرانی و افزایش هزینه بین تمامی گروه ها قرار دارد. تورم ۱۱۲.۷ درصدی برای این گروه نسبت به خرداد ماه سال گذشته ثبت شده و در مقایسه با اردیبهشت ماه امسال رشد ۲.۷ درصدی دارد. 

همچنین گروه «چای، قهوه و ...» با ۷۹.۶ درصد، «شیر، پنیر و تخم مرغ» ۷۸.۲،  «ماهی ها و صدف داران» ۷۴ درصد و «سبزیجات» ۷۱.۲ درصددر رده های بعدی گرانی قرار دارند.

در سایر اقلام «هتل و رستوران »۶۱.۵ ، «شکر، مربا، عسل، شکلات و..» ۶۹.۷، «مبلمان و لوازم خانگی» ۶۶،  «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» ۶۸.۳، «گوشت قرمز و سفید» ۶۹ و «نان و غلات» ۶۱.۹ درصد افزایش قیمت دارد. 

«تفریح و فرهنگ» با ۵۵.۲، «حمل و نقل» ۵۰.۴، «پوشاک و کفش» ۵۷.۵، از دیگر اقلامی هستند که در بین کالا و خوراکی ها با افزایش بیش از ۵۰ درصدی مواجه بوده اند. 

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس