کد خبر 1236019
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
شبکه شاد نمایه دانش آموزان نمایه

وزارت ارتباطات در چندین نوبت هزینه‌دار شدن برنامه شاد و ارائه سیم‌کارت دانش‌آموزی از اول تیرماه را اعلام کرد اما اکنون که خرداد به پایان رسیده، پیگیری‌ها از وضعیت این طرح بی‌نتیجه مانده است.

به گزارش مشرق، امروز اول تیرماه است و موعد طرح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای هزینه دار شدن شبکه شاد و توزیع سیم کارت های دانش آموزی به همراه اینترنت رایگان فرا رسیده است. اما آخرین پیگیری ها نشان می دهد همچنان خبری از سرانجام و وضعیت این طرح نیست.

بیشتر بخوانید:

استفاده از «شاد» تا پایان سال ۱۴۰۰ رایگان است

اپلیکیشن شاد از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران، کلاس درس و مدرسه دانش آموزان شده است و تاکنون استفاده از این اپلیکیشن رایگان بود؛ اما اکنون بر سر رایگان بودن یا نبودن آن اختلاف نظر پیش آمده است. زیرا وزارت ارتباطات اعلام کرده که شاد از اول تیرماه دیگر رایگان نیست؛ اما وزارت آموزش و پرورش می گوید تصمیم گیری در این باره در اختیار رئیس جمهور است و فعلا قضیه منتفی شده است.

ماجرای پولی شدن شاد از اول تیرماه و ارائه سیم کارت دانش آموزی چیست؟

آن طور که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده، قرار بود اپلیکیشن شاد از اول تابستان ۱۴۰۰ پولی شود و هزینه آن مثل دیگر پیام رسان های داخلی محاسبه خواهد شد.

در آخرین اظهار نظر رسمی در این باره، سید جمال هادیان رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه حدود ۱۵ روز پیش، بر تغییر هزینه استفاده از اپلیکیشن شاد از اول ماه آینده تاکید کرد و گفت: شاد از اول تیرماه به شکل فعلی رایگان نخواهد بود. آموزش رایگان از طریق واگذاری سیم کارت مخصوص و فعال سازی بسته های ویژه آموزش مجازی پیگیری خواهد شد. بنابراین نه تنها شاد بلکه سایر پلتفرم های آموزشی بر بستر شبکه ملی اطلاعات با فعال سازی این بسته ها رایگان خواهد بود.

همچنین حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در نیمه خرداد، رایگان نبودن سامانه دانش‌آموزی شاد از ابتدای تیر سال جاری را اعلام کرد و درباره تعرفه استفاده از سامانه شاد گفت: از اول تیرماه تعرفه استفاده از این سامانه همانند تعرفه پیام رسان های داخلی، به صورت یک سوم تعرفه اینترنت بین‌الملل محاسبه می‌شود.

این اعلام وزارت ارتباطات در حالی است که وزارت آموزش و پرورش تاکید می کند که استفاده از «شاد» تا پایان سال ۱۴۰۰ همچنان رایگان خواهد بود.

نیلوفر شرفی مشاور وزیر و مسؤول شبکه آموزشی دانش‌آموز، گفته: «دسترسی به شبکه شاد، در سال گذشته براساس دستور رئیس جمهور رایگان بود و در حال حاضر هم براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، تا پایان سال ۱۴۰۰ این دسترسی، رایگان اعلام شده است، بنابراین در صورتی که خدمت خاصی به صورت غیر رایگان به دانش‌ آموزان عرضه شود، این موضوع را شفاف سازی و اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

موعد وعده وزارت ارتباطات رسید


قرار است با توزیع سیم‌کارت دانش‌ آموزی به همراه اینترنت رایگان، افراد زیر ۱۸ سال در کشور هم سیم کارت داشته باشند

اول تیرماه فرا رسید؛ وعده سیم کارت دانش آموزی چه شد؟

آن طور که حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، توضیح داده بود: طرح سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی با قابلیت‌های مختلف و بسته‌های مورد نظر در معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در حال تدوین است  و طرح جدید جایگزین طرح قبلی می‌شود که با تکمیل فرایندهای مورد نیاز در این سیم‌کارت‌ ها، اطلاع‌ رسانی خواهد شد.

با نزدیک شدن به سر رسید وعده وزارت ارتباطات، وضعیت سیم کارت های دانش آموزی را از این وزارتخانه پیگیری کردیم. طبق نشانی که فلاح جوشقانی داده بود، پیگیری خبرنگار فارس از معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات انجام شد. اما پاسخی دریافت نکردیم.

خبرنگار در آخرین روز از خرداد ماه و پیش از انتشار این گزارش، بار دیگر وضعیت سیم کارت دانش آموزی را از معاونت مربوط در وزارت ارتباطات پیگیری کرد و فعلا پاسخی برای ارائه به مخاطبان خود دریافت نکرده است. 

اما حدود یک هفته پیش، سید جواد حسینی، معاون وزیر آموزش و پرورش گفته: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعهد کرده است که برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی از اول مهر ماه ۱۰ میلیون سیم کارت ویژه دانش‌آموزی توزیع کند.

به این ترتیب اگرچه وزارت ارتباطات چند بار هزینه دار شدن برنامه شاد از اول تیرماه و جایگزین شدن اینترنت رایگان آن با ارائه سیم کارت دانش آموزی را اطلاع رسانی و خبری کرده است؛ اما با سررسید وعده، اطلاعی درباره سرانجام طرح یا تغییرات احتمالی در برنامه خود نداده است. به این ترتیب اکنون هم وضعیت هزینه شاد و هم برنامه وزارت ارتباطات برای سیم کارت دانش آموزی نامشخص است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس