کد خبر 1235458
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰

سمعک

سمعک می تواند به افرادی که شنوایی خود را از دست داده اند، کمک کند. سمعک انواع مختلفی دارد که ما در سمعک ساعی متناسب با نوع و میزان کم شنوایی و همچنین نیازها و ترجیحات فردی آن را تجویز میکنیم .

کم شنوایی می تواند به دلیل آسیب دیدن یا از بین رفتن سلول های حسی کوچک در گوش داخلی باشد که به آن سلول های موئی نیز گفته می شود. از دلایل این مشکل می توان به سالمندی، اختلالات مادرزادی و ضربه فیزیکی اشاره کرد. از بین رفتن سلول های موئی گوش داخلی، شنیدن و تشخیص صدا را دشوارتر می کند.

http://file.tesmino.ir/reportage/35485656/image_8d242b65e7a3ead63ee2efaf99368da4f9ce04b0.png

سمعک وسیله الکترونیکی کوچکی است که پشت گوش یا داخل گوش قرار می گیرد. آن صدا ها را تقویت می کند به طوری که سلول های موئی به طور موثرتری تحریک شوند و باعث شنوایی بهتر شود.

سمعک از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • میکروفون
  • تقویت‌ کننده
  • بلندگو

میکروفون سمعک، صدا را دریافت می کند، آن را به تقویت کننده منتقل می کند که صدا را افزایش دهد و با استفاده از بلندگو به مجرای گوش می فرستد.

انواع سمعک

از نظر شکل ظاهری و طراحی پنج نوع سمعک وجود دارد. آنها بر اساس شکل ظاهری، مکان قرارگیری روی گوش، نحوه کار و ویژگی های متفاوت نامگذاری می شوند.

  • سمعک نامرئی (IIC-CIC)
  • سمعک داخل مجرا (ITC)
  • سمعک داخل گوشی (ITE)
  • سمعک پشت گوشی (BTE)
  • سمعک بلندگو در مجرا (RIC)

ما در بخش های زیر به مرور هر یک از این مدل ها خواهیم پرداخت.

همچنین از نظر فناوری سمعک ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. آنالوگ
  2. دیجیتال

سمعک های دیجیتال امواج صوتی را به سیگنال های دیجیتالی تبدیل می کنند و نمونه ای دقیق از صدا تولید می کنند. آنها از تراشه رایانه ای برای تحلیل صداهای گفتاری و سایر اصوات محیطی استفاده می کنند.

سمعک های دیجیتال به مردم امکان می دهد صداهای پیچیده تر مانند گفتار را از صدای پس زمینه راحت تر بشنوند. سمعک های آنالوگ همه صداها را به یک میزان تقویت می کنند که می تواند تمایز  صداهای گفتاری را دشوار کند. سمعک های آنالوگ گاهی اوقات تنظیمات متفاوتی برای محیط های آرام یا صداهای بلند دارند.

اکنون بیشتر سمعک ها دیجیتال هستند. با پیشرفت تکنولوژی دیجیتال تولیدکنندگان بزرگ سمعک چند سالی است که سمعک آنالوگ تولید نمی کنند.

http://file.tesmino.ir/reportage/35485656/image_6029300bd8f6de0fc65c834965c8e272f8fab3bb.png

سمعک نامرئی (IIC-CIC)

سمعک های نامرئی در عمق مجرای گوش خارجی قرار می گیرند. با توجه به شکل و اندازه مجرای گوش کاربر، معمولا دیده نمی شوند یا کمی دیده می شوند. قالب گیری صحیح از عمق مجرای گوش در تجویز سمعک های نامرئی خیلی مهم است. سمعک های نامرئی  برای کم شنوای های ملایم تا شدید مناسب هستند.

بیشتر افراد تمایل دارند که از سمعک های نامرئی استفاده کنند، اما اندازه کوچک آنها گاهی اوقات باعث مشکلاتی می شود. این مدل معمولا برای کودکان و سالمندان توصیه نمی شود.

سمعک داخل مجرا  (ITC)

تمام قطعات سمعک های داخل مجرا در پوسته پلاستیکی سبکی داخل مجرای گوش قرار می گیرد. استفاده از آنها در مقایسه با سمعک های نامرئی آسان تر است. با این حال، از آنجا که کوچک هستند، برای برخی استفاده از آنها دشوار است.

سمعک های ITC برای کم شنوایی متوسط تا شدید مناسب است، اما برای کم شنوایی عمیق توصیه نمی شود.

سمعک داخل گوشی  (ITE)

سمعک های داخل گوشی کاملا در فضای گوش خارجی قرار می گیرند، بدون اینکه چیزی پشت گوش قرار بگیرد. تمام قطعات الکترونیکی درون پوسته پلاستیکی در قسمت خارجی گوش (مجرا و صدفه) قرار دارد.

سمعک های ITE برای افرادی که کم شنوایی متوسط تا شدید دارند مناسب است. با این حال برای کودکان مناسب نیستند، زیرا با رشد گوش باید پوسته پلاستیکی تعویض شود. به طور کلی، سمعک های نامرئی، داخل مجرا و داخل گوش به علت رشد گوش برای کودکان توصیه نمی شود.

برخی از سمعک های داخل گوشی دارای ویژگی تله کویل است که می تواند به تلفن یا سیستم های صوتی متصل شود. تله کویل به کاربران کمک می کند که واضح تر صدای دستگاه های صوتی را بشنوند.

سمعک پشت گوشی

سمعک پشت گوشی (BTE) در پشت گوش قرار می گیرد و با لوله شفاف به قالب گوش متصل می شود. قالب سمعک نیز داخل مجرای گوش خارجی قرار می گیرد. تمام قطعات - محفظه باتری، میکروفون، تقویت کننده و بلندگو- همه در محفظه ای با جنس پلاستیک سخت پشت گوش قرار می گیرد. این مدل سمعک ها به راحتی تمیز و استفاده می شوند و همچنین نسبتا محکم هستند. طبق گفته اداره غذا و دارو امریکا (FDA)، سمعک های پشت گوشی برای نوزادان، کودکان و سالمندان توصیه می شود.

سمعک پشت گوشی برای هر سنی با هر میزان کم شنوایی از ملایم تا عمیق مناسب است. با این حال، آنها ممکن است برای برخی از نظر ظاهری خوشایند نباشند.

سمعک بلندگو در مجرا (RIC)

در سمعک بلندگو در مجرا یا ریک (RIC)، بلندگو سمعک داخل مجرای گوش قرار می گیرد. سیم نازکی بلندگو را به سمعک (میکروفون و تقویت کننده) که پشت گوش قرار می گیرد، متصل می کند. آنها معمولا کوچکتر از سمعک های پشت گوشی هستند و برای کم شنوایی ملایم تا شدید مناسب هستند.

http://file.tesmino.ir/reportage/35485656/image_dfd864052be5c02d4a704aa67b31f343bf61e001.png

قیمت سمعک

عامل اصلی تأثیرگذار در قیمت سمعک، فناوری به کار رفته در سمعک است. با گذشت زمان، فناوری به کار رفته در سمعک ها پیشرفته تر می شود و قیمت محصولات هم تا حدی کمتر می شود. با این حال، به نظر می رسد قیمت سمعک در سطح بین المللی ثابت مانده است، که این مسئله می تواند به دلیل پیشرفت تکنولوژی و اضافه شدن ویژگی های جدید به سمعک ها باشد.

تولیدکنندگان سمعک، محصولات خود را با تکنولوژی ها و قیمت های متفاوتی عرضه می کنند. آنها معمولا سمعک های دیجیتال خود را به چهار سطح تکنولوژی تقسیم بندی می کنند:

  1. پایه
  2. استاندارد
  3. پیشرفته
  4. عالی

هرچه سطح تکنولوژی سمعک پیشرفته تر باشد، قیمت آن هم بیشتر است.

سمعک با توجه به نوع و میزان کم شنوایی و همچنین سبک زندگی شما تجویز می شود. به همین دلیل ممکن است با توجه به عوامل شخصی تاثیرگذار در تجویز سمعک شما نیازی به استفاده از سمعک های پیشرفته نداشته باشید.

برای اینکه بدانید کدام سطح تکنولوژی و چه محدوده قیمتی برای شما مناسب است، باید با شنوایی شناس مشورت کنید. شنوایی شناسان نقش مهمی در تجویز سمعک دارند.

آنها ابتدا شنوایی شما را ارزیابی می کنند، سپس با توجه به نوع و میزان کم شنوایی، نیازها و ترجیحات شخصی سمعک مناسب را برای شما انتخاب و تجویز می کنند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس