اقدامات ایرانیان در حرم سیدمحمد عراق/ درهای ورودی ضریح تکمیل شد+عکس و فیلم - کراپ‌شده

حرم سیدمحمد(ع)، عموی حضرت مهدی(عج) در شهر بلد با توجه به کرامت‌های مختلف در طول تاریخ، نه تنها در بین شیعیان بلکه در بین اهل سنت نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش مشرق، حرم سیدمحمد (ع)، پسر امام هادی (ع) در استان صلاح الدین و شهر بلد قرار دارد و زائران برای تشرف به حرم امامین عسکریین (ع) در سامرا به زیارت سیدمحمد (ع) نیز مشرف می‌شوند. در تاریخ آمده است که سیدمحمد (ع) با توجه به جایگاه خاصی که داشته به عنوان امام بعد از امام هادی (ع) شناخته می‌شد، اما پس از فوت ایشان قبل از پدرش، این گمانه‌زنی‌ها منتفی شد و امام حسن عسکری (ع) به امامت رسید.

درهای ورودی ضریح تکمیل شد +عکس و فیلم

با وجود اینکه سیدمحمد (ع)، امام نبود اما در بین نه تنها شیعیان بلکه سایر مذاهب نیز جایگاه خاصی دارد و حتی با توجه به اینکه در شهر بلد بسیاری از مردم اهل سنت هستند، اما بیشتر اهالی بلد برای حل مشکلات و حوائج خود به سیدمحمد (ع) متوسل می‌شوند و این حرم، جایگاه ویژه‌ای بین مردم دارد؛ تا جایی که در دوران جنگ با داعش که به دلیل موقعیت شهر بلد بسیاری از داعشی‌ها در آنجا پناه گرفته بودند و چندین بار به این مکان مقدس تعرض کردند، حملات آنها بی‌نتیجه ماند.

به گفته موسی اسماعیلی، مسؤول سابق ستاد بازسازی عتبات در حرم سیدمحمد (ع) خمپاره‌ای که با هدف تخریب گنبد و گلدسته‌های حرم به سوی این مکان مقدس اصابت کرد، عمل نکرد و آسیبی به گنبد وارد نشد که به عقیده بسیاری از کارشناسان این حوزه معجزه بود.

درهای ورودی ضریح تکمیل شد +عکس و فیلم

 داعش در نزدیکی حرم سیدمحمد (ع) نفوذ کرده بود و قصد تخریب حرم سیدمحمد (ع) را داشت، اما این حرم به همت سردار شهید سلیمانی و نیروهای مقاومت آسیبی ندید و ستاد بازسازی عتبات نیز برای توسعه و بازسازی آن اقدامات خود را ادامه داد و همچنان نیز برای آن تلاش می‌کند.

درهای ورودی ضریح تکمیل شد +عکس و فیلم

اسماعیلی درباره اقدامات ستاد بازسازی عتبات در حرم سیدمحمد (ع) اینگونه می‌گوید: زیرسازه فضایی به منظور رفاه زائران ایجاد و ۳ هزار متر مربع از فضای حرم مسقف شد. همچنین باب الحمد در مساحتی حدود ۷ هزار مترمربع در حرم سیدمحمد (ع) بازسازی شد. ایجاد روشنایی و هفت برج نور، احداث دو سرویس بهداشتی با ظرفیت ۹۰ چشمه، افزایش ظرفیت اسکان برای زوار اربعین حسینی، کارخانه تولید و بسته بندی آب آشامیدنی و ترمیم نواقص برق حرم بخشی از فعالیت‌های ایرانیان در حرم سیدمحمد (ع) به شمار می‌رود.

حرم سیدمحمد (ع) به عنوان عموی حضرت مهدی (عج) همواره مقصد بسیاری از زائران عتبات است و در سال‌های اخیر نیز با برقراری امنیت در استان صلاح الدین و شهر بلد و سامرا، بر تعداد زوار افزوده شده است.

به گفته عباس عبدعلی حسین، تولیت امامزاده سیدمحمد (ع) این مکان مقدس هر روز میزبان زائران است و بین زوار نیز صبحانه، ناهار و شام حضرتی توزیع می‌شود. مردم به ویژه اهالی صلاح الدین برای فرزنددار شدن به حرم سیدمحمد (ع) متوسل می‌شوند و تاکنون بسیاری از آنها حاجت روا شده‌اند.

تقدیر تولیت حرم سیدمحمد (ع) از ایرانیان

وی همچنین به تلاش ایرانیان برای توسعه و بازسازی اعتاب مقدسه عراق اشاره می‌کند و این اقدام را امری مقدس عنوان می‌کند و می‌افزاید: از ایرانیان و ستاد بازسازی عتبات تشکر می‌کنیم که برای توسعه و بازسازی حرم سیدمحمد (ع) در کنار ما هستند. امیدواریم خداوند به مردم ایران ارج دهد و جایگاه ایران اسلامی روز به روز بهتر شود.

درهای ورودی ضریح تکمیل شد +عکس و فیلم

ستاد بازسازی عتبات در سال‌های اخیر به ویژه پس از برقراری امنیت و سرکوب داعش، در حرم سیدمحمد (ع) اقدامات مختلفی را انجام داد؛ از ساخت ورودی جدید تا ساماندهی ایستگاه‌های ورودی و پارکینگ گرفته تا حتی ساخت و نصب درهای مطلا. اکنون نیز درهای مطلا که به همت ستاد بازسازی عتبات ساخته شده، در ورودی‌های منتهی به ضریح حرم سیدمحمد (ع) نصب شده است.

درهای ورودی ضریح تکمیل شد +عکس و فیلم

در ورودی به سوی ضریح حرم سیدمحمد (ع) ۱۱ در پیش‌بینی شده است که دو در توسط ستاد بازسازی مازندران، پنج در توسط ستاد بازسازی البرز و چهار در توسط ستاد بازسازی عتبات هرمزگان ساخته شده است.

نصب در جدید حرم سیدمحمد (ع)

اکنون با نصب چهار در مطلا که در روزهای اخیر نصب شده است، درهای ورودی به سمت ضریح سیدمحمد (ع) تکمیل و این درها که توسط ستاد بازسازی عتبات استان هرمزگان ساخته شده، در حرم سیدمحمد (ع) نصب شد.

درهای ورودی ضریح تکمیل شد +عکس و فیلم

سیدکاظم موسوی، رئیس ستاد بازسازی هرمزگان درباره ساخت چهار در مطلا برای حرم سیدمحمد (ع) در شهر بلد می‌گوید: هر کدام از این درهای مطلا با ابعاد ۳.۵ در ۴ متر ساخته شده که این درها به نام‌های امیرالمؤمنین (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) نامگذاری شده است. همچنین در هر کدام از درها ۳۰۰ کیلوگرم مس، یک و نیم کیلو طلای ۲۴ عیار به کار رفته و این درها به گل و بوته منقش شده است. ساخت درهای حرم سیدمحمد (ع) حدود دو سال به طول انجامید و زمستان سال گذشته از ایران به عراق ارسال و جمعه ۲۸ خرداد در حرم سیدمحمد (ع) نصب شد.

درهای ورودی ضریح تکمیل شد +عکس و فیلم

با نصب چهار در حرم سیدمحمد (ع) در روزهای اخیر، ساخت درهای مطلا به اتمام رسید. حرم سیدمحمد (ع) میان شیعیان و دوست‌داران اهل‌ بیت (ع) به سبع‌الدجیل (شیر دجیل) معروف بود و هم‌اکنون نیز بسیاری از مردم عراق ایشان را با این عنوان می‌شناسند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس