کد خبر 1235073
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
نیروهای ترکیه

عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق گفت: نیروهای ترکیه تا عمق ۹ کیلومتری خاک عراق حضور دارند و به اقداماتی همچون قطع درختان و وادار کردن ساکنان روستاها به ترک خانه‌هایشان می کنند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه المدی عراقی، «بدر الزیادی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، تأکید کرد که حضور نیروهای نظامی ترکیه‌ای در خاک عراق براساس تعریف‌های حقوق بین‌المللی مصداق اشغالگری است.

وی افزود: نیروهای ترکیه تا عمق ۹ کیلومتری خاک عراق حضور دارند و به اقداماتی همچون قطع درختان و وادار کردن ساکنان روستاها به ترک خانه‌هایشان و منع تردد و جلوگیری از پرداختن به کار روزمره‌شان که کشاورزی است دست می‌زنند.

الزیادی تأکید کرد که اعضای این کمیسیون در چارچوب نقش نظارتی مجلس عراق بازدید میدانی از استان دهوک انجام داده‌اند و به مناطق زاخو و العمادیه سرکشی کرده و نیروهای ترکیه‌ای را در این منطقه دیده‌اند. این طبق همه معیارها اشغالگری است. آنها ۹ کیلومتر در همه مرزها به پیش آمده اند و در برخی موارد بیشتر هم جلو آمده اند.

او گفت: این نیروها با هر تعریفی اشغالگر شمرده می‌شوند و ده‌ها روستای کردنشین در نقاط مرزی شاهد کوچ اجباری ساکنانشان بوده‌اند.

وی افزود: نیروهای مرزبانی عراق ۱۶ کیلومتر از مرز ترکیه فاصله دارند و این فاصله بسیار زیاد است.

این نماینده مجلس عراق گفت که این کمیسیون گزارشی تفصیلی از وضعیت جاری در مناطق مرزی و نیازهای نیروهای مرزبانی تهیه کرده و به‌زودی با تکمیل گزارش آن را به ریاست مجلس و فرمانده کل نیروهای مسلح ارائه خواهد کرد. دستگاههای امنیتی باید این نیازها را برطرف کنند. نسخه ای از گزارش به ریاست مجلس تحویل داده خواهد شد.

وی افزود که بخشی از این گزارش محرمانه است و تماماً مبتنی بر اسناد و مدارک و عکس‌هایی است که عملیات اشغالگرانه ترکیه در این منطقه را اثبات می‌کند و صرف ادعا یا اتهام زنی نیست.

الزیادی تاکید کرد: پارلمان روز سه شنبه جلسه خواهد داشت و یکروز قبل کمیسیون امنیت و دفاع مجلس جلسه خواهد داشت تا گزارش تهیه شده به هیئت رئیسه و همه دست اندرکاران امور تحویل داده شود.

ازسوی دیگر، «سعران الاعاجیبی»، دیگر عضو این کمیسیون، تأکید کرد که نباید نسبت ادامه اقدامات ترکیه در خاک عراق سکوت اختیار کرد.

او گفت که دولت مرکزی عراق با هماهنگی اقلیم کردستان باید در قبال این اقدامات ترکیه وارد عمل شود و افزود که عراق اهرم‌هایی برای اعمال فشار بر ترکیه دارد که از همه مهم‌تر اهرم اقتصادی است.

الاعاجیبی تأکید کرد که هیچکس در پی درگیری با ترکیه نیست و برای همین باید از روش‌های دیپلماتیک و مذاکرات مستقیم و فشارهای اقتصادی وارد عمل شد و جامعه جهانی را نیز به همراهی با عراق در این پرونده واداشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    8 0
    با قدرت به سمته بصره تو می تونی
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    8 1
    کار خوبی میکنه بافت قومیتی روستاهای مرزی عراق رو تغییر میده تا هم از شر تجزیه طلبی کردها خلاص بشه و هم عقبه تروریستها رو بخاک ترکیه قطع کنه و هم از شر همسایه های بد خلاص شه و هم روی اون مناطق مرزی نفوذ داشته باشه در اینده
  • حسام IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    14 2
    شمال عراق طبق معاهده های پایان جنگ جهانی اول جز ما یملک ترکیه محسوب میشن ... همون عهد نامه ها که موجب استقلال کشورهای عراق و سوریه و عربستان و .. از خاک عثمانی شده همونا میگن که ترکیه در صورت لزوم میتونه این قسمتهای عراق رو بگیره
  • ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    9 2
    نیروهای تروریستی امریکا نه 9 کیلومتر بلکه کل عراق را تصرف کرده اند این شخص محترم نه تنها معترض نیست بلکه از آمریکا یی ها میزبانی هم می کند
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      دقیقا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس