مذاکرات

معاون وزیر امور خارجه ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام از طرف‌های مذاکره خواست با جدیت و اراده قوی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند و ابراز امیدواری کرد که در دور آتی مذاکرات بتوان به توافق دست یافت.

به گزارش مشرق، نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور جمع بندی ششمین دور مذاکرات وین در راستای احیای برجام که عصر امروز (یکشنبه) با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین برگزار شده بود، دقایقی قبل پایان یافت.

این نشست به ریاست «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و طی آن روسای هیأت‌ها ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های مستمر و فشرده تیم‌های کارشناسی، نتایج گفت‌وگوهای دور جاری را مورد ارزیابی مشترک قرار دادند.

عراقچی: بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم

«سیدعباس عراقچی» رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در این نشست، ضمن اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در این دور از مذاکرات به ویژه در مورد پیش نویس متون مذاکراتی، عنوان کرد که موضوعات مهم باقی مانده نیازمند تصمیم گیری‌های جدی در پایتخت‌ها خصوصا در کشورهای طرف مذاکره است.

وی‌ از طرف‌های مذاکره خواست تا با جدیت و اراده قوی جهت حفظ و احیای برجام، با واقع بینی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان ضمن تأکید بر این موضوع که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم، ابراز امیدواری کرد که در دور آتی مذاکرات بتوان به توافق دست یافت، گرچه نمی توان آن را تضمین کرد.

روسای سایر هیأت‌ها نیز ضمن تایید پیشرفت‌های صورت گرفته، بر ضرورت مشارکت همه طرف‌ها با رویکردی سازنده در ایجاد زمینه رسیدن به توافق تاکید کردند.

عباس عراقچی امروز پیش از نشست کمیسیون مشترک برجام در اظهاراتی با بیان‌ اینکه الان به توافق نزدیک‌تر هستیم، ولی پر کردن فاصله‌ای که بین ما و توافق مانده کار آسانی نیست و نیاز به تصمیماتی دارد، گفت: برای تصمیم‌گیری و مشورت به پایتخت‌ها بازمی‌گردیم.

گفتنی است، دور ششم مذاکرات وین به منظور اخیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعا توافق نخواهد کرد.

عراقچی روز جمعه ۲۸ خرداد نیز در وین با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد.

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد و عصر شنبه یازدهم اردیبهشت ماه نیز روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم آمدند و بعد از آن به پایتخت‌ها برگشتند و مقرر شد دور جدید نشست روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شود که این نشست نیز برگزار شد و ۲۹ اردیبهشت ماه نیز مجدد کمیسیون تشکیل جلسه داد و توافق کردند به پایتخت‌ها بازگشته و پس از آن چهارم خرداد ماه در وین دوباره مذاکرات از سر گرفته شد و ۱۲ خرداد ماه بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام رایزنی‌ها برای انجام مشورت‌های بیشتر در پایتخت‌ها و تنفس، بعدازظهر شنبه ۲۲ خرداد ماه در وین برگزار شد و از آن زمان رایزنی ها در این شهر ادامه دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    2 0
    اگر مثل برجام هست همونجا بمانید .. سکه های قبلی را همبرگردانید
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    2 0
    جناب عراقچی به مردم امید پوچ ندهید. مذاکرات بی نتیجه و ذلت بار را رها کنید، برجام توطئه قرن برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران بود.مذاکرات احیای این تفاهم نامه ی ننگین یعنی نوشیدن جام زهری دیگر.
    • رضا IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      0 3
      .نکنه شما از بزرگای نظام بیشتر میدونید وجا ماندی برا اعلام نظر. کسایی که مذاکره میکنن در چهارچوب دستورالعمل های ابلاغی نظام است وخود اقای رئیسی هم یکی از سران همین نظام بوده والان رتبه والا تری دارن اما بر اصل مذاکره تاکید دارن وچه بسا همین ترکیب وشیوه تا مدت ها بعد استقرار ایشان یا تا حصول نتیجه ادامه داشته باشه
  • IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 0
    معلوم نیست این حضرات بی تدبیر با این موس موس کردن با غرب در وین چه خواب دیگه ای برای کشور دیده اند!!!!...به هر حال این دقیقه نود بازی 8 ساله شون باید همه مخصوصا دولت جدید کاملا هوشیار باشند و لحظه ای از این جماعت همه چی از دست داده غافل نشوند تا کار دیگه ای دستمون ندهند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس