تخلف و بی‌توجهی عجیب فدراسیون فوتبال به اساسنامه/ دبیرکل و نواب رئیسی که غیرقانونی کار می‌کنند

فدراسیون فوتبال با وجود صراحت در اساسنامه با بی‌توجهی به قانون درباره دبیرکل و نواب رئیس اول و دوم خود مرتکب تخلف شده است.

به گزارش مشرق، ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۹ کار عزیزی خادم و هیئت رئیسه جدید فدراسیون فوتبال آغاز شد. پیش از انتخابات، منصور قنبرزاده به عنوان نایب رئیس اول پیشنهادی، انصراف داد و حیدر بهاروند نیز رد صلاحیت شد تا این دو پست مهم با سرپرستی اداره شوند. طبق قانون باید برای این دو پست انتخابات برگزار شود اما سکوت فدراسیون عجیب به نظر می‌رسد.

اساسنامه فدراسیون فوتبال درباره سمت‌های انتخاب نشده به صراحت به مواردی اشاره کرده است. در بند ۴ ماده ۲۶ اساسنامه که مربوط به انتخابات است، می‌خوانیم: «بعد از انتخاب رئیس، مجمع عمومی باید در مورد نامزدهای معرفی شده توسط رئیس برای پست‌های نایب رئیس اول، دوم و سوم رای گیری کند. برای انتخاب نواب رئیس، کسب اکثریت -بیش از ۵۰ درصد- آرای معتبر ماخوذه مورد نیاز است. اگر مجمع عمومی یک یا چند نفر از این نامزدها را با اکثریت -بیش از ۵۰ درصد- انتخاب نکند، رئیس باید نامزد/ نامزدهای دیگری را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ خاتمه مجمع عمومی جهت انتخاب به مجمع عمومی معرفی نماید. متعاقباً هیئت رئیسه باید یک مجمع عمومی انتخاباتی فوق العاده برگزار کند.»

درباره مجمع عمومی فوق‌العاده هم که ماده ۲۹ اساسنامه به آن اشاره دارد، در بند ۳ آمده است: «تاریخ، محل و دستور جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده باید حداقل بیست و یک روز قبل از تاریخ برگزاری مجمع عمومی به صورت کتبی به کلیه اعضای مجمع عمومی ابلاغ شود.»

طبق این دو بند اساسنامه که صراحتاً به مسئله برگزاری انتخابات و مجمع عمومی فوق‌العاده اشاره داشته، باید از شهاب‌الدین عزیزی خادم پرسید که آیا برای برگزاری انتخابات اقدامی کرده تا درباره نواب رئیس اول و دوم او رأی گیری صورت بگیرد؟ آیا هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال که باید مجری اساسنامه باشد، در این خصوص اقدامی انجام داده است؟

آخرین جلسه رسمی هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه تشکیل شد. در خبر منتشر شده روی سایت این فدراسیون هم آمده بود که این جلسه بیش از ۳۰ مصوبه داشته که ۱۱ مصوبه آن اطلاع رسانی شد. این مصوبات مربوط به ریاست یا سرپرستی نفراتی در برخی کمیته‌ها بود، در حالی که درباره موضوع مهم انتخابات اطلاع رسانی نشد.

این سؤال را باید از فدراسیون فوتبال و هیئت رئیسه پرسید که آیا در جلسه‌ای که اعلام شده بیش از ۳۰ مصوبه داشته، مسئله مهم انتخابات هم مطرح شده است؟ اگر پاسخ مثبت است چرا در این خصوص اطلاع رسانی نشده و اگر پنهان‌کاری در میان نیست چرا هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال از انجام وظیفه قانونی خود کوتاهی کرده است؟ هرچند پیگیری‌های خبرنگار تسنیم از برخی اعضای مجمع این نتیجه را به دنبال داشته که هیچ نامه‌ای برای حضور در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال دریافت نکرده‌اند و این یعنی فدراسیون هنوز اقدامی صورت نداده است. سؤال مهم‌تر این است که چرا تمام مصوبات اعلام نشده؟ مگر موضوع محرمانه و غیر قابل انتشاری در هیئت رئیسه مورد تصویب قرار گرفته است؟

عزیزی خادم طبق بند ۴ آمده ۲۶ اساسنامه باید تا ۱۰ خرداد ماه (۳ ماه پس از برگزاری انتخابات) نواب رئیس اول و دوم خود را به مجمع معرفی می‌کرد و هیئت رئیسه باید ۲۱ روز قبل تاریخ، محل و دستور جلسه مجمع فوق العاده را به اطلاع اعضا می‌رساند، اما چرا هنوز در این خصوص تصمیم گیری نشده و اعضای هیئت رئیسه خلاف اساسنامه منفعل عمل کرده‌اند؟

همچنین طبق اساسنامه باید انتخابات در مجمع عمومی فوق العاده برای تعیین تکلیف نایب رئیس اول و دوم فدراسیون فوتبال برگزار شود، اما هیچ خبری درباره مصوبه هیئت رئیسه برای برگزاری انتخابات منتشر نشده است. در بند ۳ ماده ۳۴ اساسنامه آمده است: «دستور جلسه باید حداقل هفت روز قبل از جلسه برای اعضای هیئت رئیسه ارسال شود.» اکنون با گذشت ۱۹ روز از تاریخ قانونی برای معرفی نواب رئیس، خبری هم از برگزاری جلسه هیئت رئیسه نیست و این سوال مطرح است در صورت برگزاری هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال آیا به این مسئله توجه خواهد شد یا نه.

این در حالی است که صورت‌جلسه برای اعضای هیئت رئیسه توسط دبیرکل ارسال می‌شود و منصور قنبرزاده باید دعوتنامه اعضا را ارسال کند، اما جالب است که از تاریخ ۱۸ خرداد ماه حضور قنبرزاده هم غیر قانونی است. قنبرزاده که ۱۸ اسفندماه به مدت سه ماه سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال شد، از این تاریخ به بعد به صورت قانونی نمی‌تواند در این سمت باقی بماند و امضای اسناد و نامه‌ها نیز توسط او غیر قانونی است. با این حال او حتی امکان حضور به عنوان دبیرکل را هم ندارد، چرا که در استخدام وزارت نفت است و نمی‌تواند به عنوان فردی دو شغله دبیرکل فدراسیون فوتبال شود.

در بند ۸ ماده ۶۷ اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده است: «هرگاه پست دبیرکل یا هریک از پست‌های دیگر فدراسیون به هر دلیل از جمله استعفا، اخراج، عزل، فوت و تعلیق، بالتصدی شود، رئیس فدراسیون می‌تواند، برای آن پست، حداکثر به مدت سه ماه، سرپرست تعیین نماید. مگر اینکه در این اساسنامه ترتیب دیگری مقرر شده باشد.» یعنی طبق اساسنامه دوران حضور قنبرزاده نیز به پایان رسیده است.

حال سؤال این است که چرا عزیزی خادم با وجود شعارهایی که مبنی بر احترام و رعایت قانون و اساسنامه و شفاف‌سازی می‌دهد، از معرفی نواب رئیس پیشنهادی اول و دوم خود به مجمع طبق بند ۴ ماده ۲۶ اساسنامه خودداری کرده و چرا تاکنون اقدامی برای برگزاری انتخابات صورت نگرفته است؟ با بی‌توجهی به این مسئله می‌توان گفت از ۱۰ خرداد حضور نواب رئیس اول و دوم او غیر قانونی است و از ۱۸ خرداد همین مسئله شامل منصور قنبرزاده نیز می‌شود. رئیس فدراسیون فوتبال و همراهانش در هیئت رئیسه باید پاسخی شفاف به این ابهامات بدهند و مقابل قانون سکوت نکنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    0 0
    الآنم انگارازموفقیت تیم ملی که ناممکن بادراگان ممکن شدناراحتن که دوباره افتادن به جون تیم ملی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس