کد خبر 1232715
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
واکسن

محمد مخبر با ارسال نامه ای به رهبرمعظم انقلاب ، صدور مجوز تزریق نخستین واکسن ایرانی کرونا و پیوستن ایران به جمع شش کشور تولیدکننده این واکسن را تبریک گفت.

به گزارش مشرق، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی با تبریک دستیابی به مجوز مصرف واکسن کوو ایران برکت با اتکا به دانش کاملاً بومی و تبدیل شدن ایران به یکی از شش کشور تولید کننده واکسن در جهان، این موفقیت بزرگ را مرهون عنایت خداوند متعال، پشتیبانی‌ها و دعای خیر رهبر انقلاب و تلاش و همت جوانان نخبه و جهادی دانست و از کلیه محققان، وزیر بهداشت و همکاران، مراکز تحقیقاتی، تأمین‌کنندگان و کارخانجات تولید تجهیزات و مواد اولیه و شرکت‌های دانش‌بنیان قدردانی کرد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در این نامه خبر داده است که میزان تولید تجمیعی واکسن کوو ایران برکت تا پایان شهریور ماه امسال بیش از ۵۰ میلیون دُز خواهد بود.

وی همچنین افزوده است: ستاد اجرایی فرمان امام، به جز واکسن کوو ایران برکت، پنج مسیر دیگر برای تولید واکسن بر پایه فناوری‌های دیگر را در دستور کار دارد که با اتمام موفق مطالعات پیش‌بالینی مدل حیوانی این واکسن‌ها، مستندات لازم برای اخذ مجوز تست انسانی آنها به وزارت بهداشت ارسال شده است.

متن نامه رئیس ستاد اجرایی فرمان امام به این شرح است:

بسمه تعالی

محضر مبارک حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «مدظله‌العالی»
رهبر معظم انقلاب اسلامی
سلام علیکم؛
احتراماً، با عرض تبریک پیشاپیش میلاد با سعادت ثامن‌الحجج حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیه‌السلام)، پیرو گزارش‌های تقدیمی قبلی و رهنمودها و پشتیبانی‌های بی‌دریغ حضرت مستطاب‌عالی، از میان ۶ پلتفرم تولید واکسن در ستاد اجرایی، موفق شدیم مجوز مصرف واکسن کوو ایران برکت را با اتکا به دانش کاملاً بومی در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ اخذ نموده و جمهوری اسلامی ایران را به یکی از ۶ کشور تولید کننده واکسن کرونا در جهان تبدیل و خودباوری و اقتدار ملی را در عرصه بین‌المللی آشکار نماییم.
نکته مهم در فرآیند توسعه دانش فنی واکسن‌سازی این است که در میان کشورهایی که واکسن مشابه تولید می‌کنند، مطابق اطلاعات موجود، بازدهی تولید به ازای هر لیتر در چین ۳۰۰ دُز و در بهارات هند ۱۸۰۰ دُز در هر لیتر بوده لکن با همت و عزم جهادی دانشمندان جوان کشور، این بازدهی در واکسن برکت به ۳۵۰۰ دُز در هر لیتر رسیده است.

از سوی دیگر، به منظور تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت، دو خط تولید پیشرفته صنعتی در مدت کمتر از ۶ ماه و با عبور از موانع متعدد بین‌المللی و تحریمی راه‌اندازی شده که ظرفیت این دو خط مجموعاً بیش از ۲۵ میلیون دُز در ماه و ۳۰۰ میلیون دُز در سال خواهد بود. همانطور که در گزارش تقدیمی قبلی به استحضار رسید، میزان تولید تجمیعی این واکسن تا پایان شهریور ماه بیش از ۵۰ میلیون دُز خواهد بود.

خبر مهم دیگر اینکه در سایر مسیرهای ۵ گانه مشتمل بر واکسن DNA (مشابه واکسن تولیدی شرکت اینوویو آمریکا)، mRNA (مشابه واکسن تولیدی شرکت‌های مدرنا و فایزر آمریکا)، پروتئین نوترکیب (مشابه واکسن تولیدی شرکت نووکس آمریکا)، ویروس نوترکیب سرخک (مشابه واکسن تولیدی انستیتو پاستور فرانسه) و واکسن بر پایه سلول‌های بنیادی (فاقد مشابه خارجی)، مطالعات پیش‌بالینی مدل حیوانی با موفقیت سپری شده و مستندات لازم جهت اخذ مجوز تست انسانی به وزارت بهداشت ارسال شده است. نکته دیگر اینکه، خط تولید مورد نیاز برای تولید واکسن DNA آماده شده و ایجاد خط تولید انبوه واکسن‌های mRNA، پروتئین نوترکیب و ویروس نوترکیب در دست اقدام می‌باشد.

اینجانب این موفقیت عظیم را به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، حضرت مستطاب‌عالی و آحاد ملت بزرگ ایران تبریک عرض می‌نمایم. بی‌شک این دستاورد بزرگ بدون عنایت خداوند متعال و دعای خیر حضرتعالی و تلاش و همت جوانان نخبه و جهادی این مرز و بوم میسر نمی‌گردید.

بر خود لازم می‌دانم از رهنمودها و پشتیبانی‌های بی‌دریغ دفتر حضرتعالی، کلیه محققین و دانشمندان جوان کشور، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاران پر تلاش ایشان، اساتید و محققین کارآزمایی بالینی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، تأمین‌کنندگان و کارخانجات تولید کننده تجهیزات و مواد اولیه دارویی، شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز فرزندان خستگی‌ناپذیر حضرتعالی در ستاد اجرایی که در طول این مسیر پر فراز و نشیب با روحیه و عملکرد جهادی، برگ زرین دیگری را به کارنامه پر افتخار انقلاب اسلامی افزودند، تشکر و قدردانی نموده و از حضرتعالی التماس دعای خیر دارم.
محمد مخبر
۲۵ خرداد ۱۴۰۰

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • صریر IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    23 3
    ما هم می زنیم
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    23 0
    لطفا هر چه سریع تر واکسیناسیون رو شروع کنید
  • حسین DE ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    11 2
    هر آنکه در راه رضای الهی و ادای عهد و تکلیف، به ملت خدمت کرد و دل رهبر گرانقدر را خشنود ساخت، عزت و آبروی دنیوی و اجر اخروی نثارش شود.
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    7 3
    الحمدلله دستمریزاد به دانشمندان ایرانی رحمت خدا بر شهید فخری زاده
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    4 3
    به مادربزرگ بالای ۷۰ ساله ام گفتیم صبر کن واکسن برکت بیاد. دست مریزاد مردان میدان.
  • جعفر IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    از 26 خرداد تا 26 تیر یک ماه گذشت پس این 25 میلیون دز در ماه کجاست جناب مخبر؟ فقط نامه نوشتن به رهبری که نیست!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس