کد خبر 1232685
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱

همانطور که می دانید در صنعت ساختمان سازی سهم عمده ای از هزینه های ساخت صرف مقاطع فولادی می شود. بر همین اساس، قیمت محصولات فولادی و نوسانات بازار آهن تاثیر زیادی بر رشد قیمت مسکن دارد.

آغاز سقوط قیمت مسکن با وجود افزایش قیمت آهن آلات

تیرآهن یکی از مهمترین مقاطعی است که در ساخت و ساز استفاده می شود. به همین ترتیب در صورتی که قیمت تیرآهن افزایش یابد، هزینه تمام شده یک بنا نیز به مراتب افزایش می یابد.

در این مطلب قصد داریم به اثر قیمت آهن بر بازار مسکن بپردازیم. علاوه بر این لازم است به این تناقض پاسخ دهیم که چرا با وجود افزایش قمیت آهن، بازار مسکن با رکود همراه شده است. در نهایت نیز پیش بینی و تحلیلی خواهیم داشت بر بازار آهن و  مسکن در سال 1400. پس تا پایان با آهن ملل اصقهان همراه باشد.

قیمت آهن چه تاثیری بر قیمت مسکن دارد؟

همانطور که می دانید کشور ما سرشار از منابع غنی سنگ آهن می باشد. با این حال به علت شرایط سیاسی حاکم بر کشور و تحریم ها، نرخ مقاطع فولادی از نوسانات زیادی در این روزها برخوردار هستند.

علاوه بر این، عوامل مختلفی مثل قیمت ارز اثر مستقیمی بر نرخ آهن آلات دارند. همانطور که می دانید رشد قیمت مقاطع ساختمانی به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم بر بازار مسکن تاثیر می گذارد.

در تاثیر مستقیم قیمت قوطی آهن، پروفیل درب و پنجره، ورق، لوله و سایر اتصالات هم گران تر می شوند. همین موضوع در رشد قیمت نهایی مسکن اثرگذار می باشد.

با نگاهی به تاثیر غیر مستقیم قیمت آهن بر بازار مسکن، درخواهیم یافت که این موضوع به طور غیر مستقیم می تواند بر سایر مصالح ساختمانی مثل آجر، سیمان و غیره موثر باشد و در نهایت باعث رشد قیمت مسکن شود.

با این حال باید این موضوع را مدنظر داشت که مادامی که علت رشد قیمت آهن تحریم ها باشند، پس قطعا دیگر مقاطع فولادی هم با افزایش قیمت همراه خواهند شد. همین مسئله باعث وجود شرایط نامناسبی برای بازار مسکن خواهد شد.

آغاز سقوط قیمت مسکن با وجود افزایش قیمت آهن آلات

در کشور ما سالیانه در حدود 15 میلیون تن محصولات فولادی به تولید می رسند. از این مقدار در حدود 7 میلیون تن از این تولید توسط بخش خصوصی و بقیه توسط بخش دولتی صورت می پذیرد. یکی از عوامل مهم در رشد قیمت مسکن گران شدن مصالح ساختمانی می باشند.

این کاهش بازار مسکن در آخر منجر به نوسان قیمت آهن آلات خواه شد. از طرفی دیگر تمامی افرادی که در حوزه ساختمان سازی فعالیت دارند، بر این باورند که این عرصه برای سرمایه گذاری غیرقابل اعتماد می باشد.

به علت نوسانات در قیمت ارز، تحریم ها و موارد دیگر، باعث شده که نتوان تصمیم قاطعی در مورد وضعیت بازار مسکن گرفت. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که همچنان شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود و این موضوع به دلیل بی ثباتی موجود در قیمت دلار و تحریم های احتمالی است. برخی نیز برای آینده بازار مسکن رکود را پیش بینی کرده اند.

حال میبایست به این تناقض مهم پاسخ دهیم که با وجود اثر مستقیم نرخ آهن آلات بر قیمت مسکن، چرا قیمت مسکن و خرید و فروش در این بازار با وجود رشد قیمت آهن همواره در رکود به سر می برد؟

بر اساس بررسی های صورت گرفته به نظر می رسد ابهامات موجود در قیمت مسکن و عدم شفافیت در آن منجر به ایجاد رکود در این بازار شده است.

در کل این وضعیت نشان دهنده رونق معاملات مسکن نیست. شرایط کنونی که در حوزه مسکن وجود دارد، تنها با اتخاذ تصمیمات تازه در این بازار رونق خواهد گرفت. باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر رکود موجود در بخش مسکن تورمی نیست، به همین دلیل قیمت ها بیشتر روندی نزولی دارند.

در حال حاضر مشکل اینجاست که برای نخود و لوبیا در کشور ستاد تنظیم بازار داریم، اما برای بازار مسکن چنین ستادی نداریم و با وجود اینکه قیمت ساخت در کشور بسیار پایین تر از قیمت هایی است که امروز در معاملات گفته می شوند، اما معاملات انجام می شود و متاسفانه نظارت هم بر این بخش ضعیف است.

بنابراین روند قیمت ها باید رو به کاهش برود، هرچند عده ای از بساز و بفروش ها نمی خواهند باور کنند که قیمت ملک پایین می آید.

از جمله دیگر عواملی که می توان برای رکود خرید و فروش در بازار مسکن به آن توجه کرد هزینه ساخت و ساز می باشد که در این مدت افزایش قابل توجهی داشته است. بر همین اساس، میزان ساخت و ساز در کشور کاهش یافته و یا پروژه های در حال ساخت با توقف مواجه شده اند.

علاوه بر این، انجمن صنفی کارگران ساختمانی از مهاجرت بخش قابل توجهی از کارگران افغانستانی و افزایش هزینه نیروی انسانی در این بخش خبر داده است. بر همین اساس، می توان یکی دیگر از عوامل کاهش ساخت و ساز را رشد دست مزد نیروی انسانی دانست.

پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال 1400

به طور کلی باید گفت که نمی توان پیش بینی دقیقی از بازار مسکن انجام داد، زیرا قیمت مسکن به عوامل مختلفی وابسته است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور اشاره کرد که قیمت ملک حداقل باید در حدود 30 درصد کاهش پیدا کند. با این حال، برخی از بساز و بفروش ها باور نمی کنند که قیمت ملک روندی کاهشی دارد. وی در ادامه بیان کرد که بازار مسکن فعلا گیج است و روند ثابتی ندارد.

آغاز سقوط قیمت مسکن با وجود افزایش قیمت آهن آلات

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک در رابطه با پیش بینی قیمت مسکن در سال جاری این گونه بیان کرده است که برجام ربطی به بازار مسکن ندارد. بر همین اساس، لازم است که قیمت مسکن در سال جاری در حدود 25 درصد کاهش یابد. با این حال ما بر این باوریم که قیمت مسکن باید بیش از این کاهش یابد.

بر همین اساس پیش بینی می شود که در ادامه سال 1400 روند قمیت ها در بازار مسکن با کاهش روبه رو شوند و یا مسیر ثابتی را طی کنند.

پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1400

همانطور که می دانید یکی از عوامل که در پیش بینی قیمت آهن در سال 1400 موثر است، میزان عرضه و تقاضا برای این محصول می باشد.

احداث کارخانه های جدید و شروع به کار چندین مرکز برای تولید این محصول می تواند عاملی برای عرضه بالاتر این محصول باشد. اما در سال آتی پیش بینی می شود که تقاضا برای آهن با رشد بیشتری همراه باشد. در سال گذشته ویروس کرونا بسیاری از کارگاه هایی که با آهن کار می کنند را مختل کرده است. تمام این کارگاه ها برای از بین بردن ضررهای گذشته در سال جدید دوباره افتتاح خواهند شد.

آغاز سقوط قیمت مسکن با وجود افزایش قیمت آهن آلات

پیش بینی می شود که واکسیناسیون سراسری باعث افزایش چند برابری تقاضا برای آهن در داخل ایران شده و از این رو شاهد افزایش قیمت آهن و به ویژه قیمت میلگرد نیز باشیم.

تحلیل و پیش بینی کارشناسان و تحلیل گران تحت تاثیر عوامل مختلف، نشان می دهد که قیمت آهن در سال 1400 با رشد قابل توجهی روبرو خواهد شد. افزایش تقاضا برای آهن آلات، افزایش قیمت جهانی آهن، روند رو به رشد شرایط اقتصادی ایران و جهان در سال جدید و افزایش نرخ ارز در داخل کشور از جمله مهم ترین عواملی است که می توانند باعث افزایش قیمت آهن در سال جدید باشند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس