کد خبر 1232444
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
نگاهی به عملکرد اسکوچیچ که او را به اوفارل رساند/ مربیان بعدی چه کسانی هستند؟

سرمربی تیم ملی ایران به دومین مربی تاریخ فوتبال کشورمان تبدیل شد که تمام ۷ مسابقه نخست خود را با پیروزی پشت سر گذاشته است.

به گزارش مشرق، در پایان دیدار ایران و عراق که با پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان و صعود به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ همراه بود، دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی عدد ۷ را نشان داد. عددی که نشان دهنده ۷ پیروزی پیاپی در ۷ مسابقه‌ای بود که هدایت تیم ایران را به عهده داشته و موفق شد تا به اینجا رکورد صددرصد پیروزی را به ثبت برساند.

در تاریخ فوتبال ملی ایران و نخستین بازی ملی که ۳ شهریور ماه ۱۳۲۰ به صورت دوستانه مقابل افغانستان برگزار شد و حسین صدقیانی هدایت تیم ایران را به عهده داشت تا به امروز، فقط فرانک اوفارل و دراگان اسکوچیچ موفق شده‌اند ۷ مسابقه نخست خود را با پیروزی پشت سر بگذارند.

اوفارل که سرمربی منچستریونایتد انگلیس بود و از بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ (۱۳۵۳) تهران هدایت تیم ملی فوتبال ایران را به عهده داشت، با پیروزی در تمام ۷ دیدار بازی‌های آسیایی این رکورد را ثبت کرد و تیم ملی ایران به قهرمانی رساند. ۷ دیداری که به ترتیب مقابل تیم‌های پاکستان، برمه، بحرین، مالزی، کره‌جنوبی، عراق و رژیم صهیونیستی در تهران برگزار شد.

اوفارل در ادامه هم نتایج خوبی با تیم ملی ایران کسب کرد و در دو سالی که هدایت ایران را به عهده داشت، فقط دو شکست مقابل چکسلواکی و مجارستان در بازی‌های دوستانه داشت که آن زمان جزو قدرت‌های اروپا بودند. وی همچنین در چهار مسابقه انتخابی المپیک ۱۹۷۶ مونترال مقابل بحرین، کویت، عربستان و عراق هدایت ایران را به عهده داشت که با سه پیروزی و تنها یک تساوی مقابل کویت، موفق شد ایران را به المپیک برساند.

بیشتر بخوانید:

پایان افتضاح ویلموتس، تاج و AFC

حالا اسکوچیچ موفق شده پس از اوفارل رکورد ۷ پیروزی متوالی با تیم ملی ایران را به ثبت برساند و با پیروزی مقابل تیم‌های ازبکستان، بوسنی، سوریه در بازی‌های دوستانه و هنگ‌کنگ، بحرین، سوریه و عراق در بازی‌های رسمی و انتخابی جام جهانی در کنار سرمربی سال‌های دور ایران خود را جاودانه کند. با این تفاوت که اسکوچیچ می‌تواند در صورت ادامه کار در تیم ملی این رکورد را ارتقا دهد و از رکورد اوفارل هم عبور کند.

پس از این دو مربی، محمد رنجبر که در دهه ۵۰ سرمربی تیم ملی بود توانست پنج پیروزی پیاپی را در شروع کارش به ثبت برساند. رنجبر در جام ملت‌های ۱۹۷۲ (۱۳۵۱) سرمربیگری ایران را به عهده گرفت و با پنج پیروزی پیاپی مقابل جمهوری خمر (کامبوج فعلی)، عراق، تایلند، جمهوری خمر و کره‌جنوبی ایران را به قهرمانی رساند و خود را رکورددار کرد. نوار پیروزی‌های رنجبر در دیدار مقابل کره‌شمالی در انتخابی المپیک ۱۹۷۲ پاره شد. ایران در بازی رفت در تهران به تساوی رسید و در دیدار برگشت در پاکستان کره شمالی را شکست داد، اما همان تساوی رنجبر را به پنج پیروزی پیاپی در شروع کارش ماندگار کرد.

برانکو ایوانکوویچ نیز در کنار رنجبر و البته در دومین دوره حضورش در تیم ملی موفق شده بیشترین پیروزی پیاپی را در شروع کارش به ثبت برساند. برانکو که پس از رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ و ناکامی ایران با میرسلاو بلاژوویچ جانشین او شد، با تیم زیر ۲۳ سال ایران قهرمان بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان شد و در مقطعی هم برای چند بازی دوستانه و همچنین مسابقات غرب آسیا هدایت تیم ملی را به عهده گرفت. پس از جدایی وی همایون شاهرخی سرمربی تیم ملی شد که ناکامی او بازگشت مجدد برانکو را به همراه داشت. این مربی کروات در دومین حضورش روی نیمکت تیم ملی موفق به ثبت ۵ پیروزی پیاپی شد. نخستین پیروزی او مقابل نیوزلند در چلنج کاپ آسیا-اقیانوسیه ۲۰۰۳ بود و سپس چهار پیروزی مقابل کره‌شمالی و لبنان در دو بازی رفت و برگشت را ثبت کرد. نوار پیروزی‌های برانکو در دیدار دوستانه مقابل کویت پاره شد که با شکست ۳ بر یک همراه بود.

مربی بعدی محمود بیاتی است که دوران حضورش در تیم ملی کوتاه اما پرافتخار بود. بیاتی هدایت تیم ملی را در جام ملت‌های ۱۹۶۸ (۱۳۴۷) به میزبانی تهران به عهده داشت که با پیروزی در چهار مسابقه مقابل هنگ‌کنگ، چین، برمه و رژیم صهیونیستی با رکورد صددرصد پیروزی ایران را به قهرمانی رساند. حشمت مهاجرانی دیگر مربی تیم ملی ایران بوده که در شروع کارش چهار پیروزی پیاپی کسب کرده و در جام ملت‌های ۱۹۷۶ (۱۳۵۵) به میزبانی ایران، سومین جام قهرمانی را بالای سر برد. عراق، یمن جنوبی، چین و کویت تیم‌هایی بودند که مغلوب شاگردان حشمت مهاجرانی شدند و با تساوی در بازی دوستانه مقابل رومانی این روند قطع شد. ناصر ابراهیمی هم در دو مقطع سرمربی ایران بود که در دوره نخست با چهار بازی و پیروزی مقابل نپال، پاکستان، عمان و بنگلادش در یک تورنمنت دوستانه در شروع کار خود رکورددار است.

کارلوس کی‌روش آخرین مربی محسوب می‌شود که شروع کارش با چهار برد پیاپی همراه بوده است. سرمربی سابق تیم ملی در بازی دوستانه مقابل ماداگاسکار و سپس دو بازی رفت و برگشت مقابل مالدیو و در نهایت دیدار مقابل اندونزی در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ خود را صاحب رکورد چهار پیروزی پیاپی در شروع کارش کرد. تساوی یک - یک مقابل قطر در انتخابی جام جهانی نیز نوار پیروزی‌های پیاپی تیم ملی با هدایت کارلوس کی‌روش را پاره کرد تا این مربی شروعی مانند سرمربیان پیشین و بعدی خود که رکورددار هستند، نداشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سجاد IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    0 0
    کامبوج یادت رفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس