انتخابات

سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ۲۳۴ شعبه اخذ رای در ۱۳۳ نمایندگی ایران در خارج از کشور برگزار می‌شود ولی این دور از انتخابات در کانادا، سنگاپور و یمن برگزار نخواهد شد.

به گزارش مشرق، سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری جمعه این هفته ۲۸ خرداد ماه همچون دوره‌های قبل و همزمان با داخل کشور در تعدادی از کشورهای خارجی برگزار می‌شود.

در همین خصوص نیز همزمان با آغاز فرآیند و ابلاغ رسمی شروع اقدامات اجرایی برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری توسط وزیر کشور، ستاد انتخابات خارج از کشور نیز در وزارت امور خارجه تشکیل و دستورالعمل اجرایی انتخابات به همه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ابلاغ شد.

بنا به گفته «محمود ادیب»، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه و رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور، همه نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی در خارج از کشور موظفند به استناد ابلاغیه و دستورالعمل اجرایی برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، با تشکیل هیأت‌های اجرایی، انتخاب اعضای ناظر شورای نگهبان و تشکیل شعب اخذ رای، زمینه حضور و مشارکت حداکثری هموطنان مقیم خارج از کشور را در این رویداد و حماسه ملی فراهم کنند.

استقرار ۲۳۴ شعبه اخذ رای در ۱۳۳ نمایندگی ایران در خارج از کشور/ ارسال ۶۷۹ هزار و ۳۸۲ برگ تعرفه برای دور اول و دوم به نمایندگی‌ها

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران و در آستانه برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری از استقرار ۲۳۴ شعبه اخذ رای در ۱۳۳ نمایندگی ایران در خارج از کشور برای برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در کدام کشورها برگزار می‌شود؟

وی گفت که براساس برآوردهای غیررسمی حدود سه و نیم میلیون نفر واجد شرایط در خارج از کشور داریم و افزود: در فروردین ماه سال‌جاری نیز تمامی اقلام، ملزومات و نیازمندی‌های نمایندگی‌ها احصا و سعی شد که تامین شود. حدود یک میلیون برگ تعرفه انتخابات به وزارت خارجه تحویل داده شده که ۶۷۹ هزار و ۳۸۲ برگ تعرفه برای دور اول و دوم به نمایندگی‌ها ارسال شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که در تمامی کشورهایی که دارای نمایندگی هستیم یک یا بیشتر صندوق رای خواهیم داشت، اعلام کرد که در سه کشور شامل کانادا، سنگاپور و یمن این موضوع میسر نشده است.

آن‌گونه که خطیب‌زاده بیان کرد به رغم این‌که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک موضوع را با نماینده کانادا طرح کرده و یادداشت رسمی هم از طریق سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران به دولت کانادا داده شده که هیأتی از ایران به آنجا برود و صندوق اخذ رای مستقر شود، ولی تا امروز دولت کانادا از پذیرش این موضوع استنکاف کرده است.

در سنگاپور هم به دلیل محدودیت‌های کرونایی و مشکلات ورود و خروج و در یمن هم به خاطر جنگ و ناآرامی این دور از انتخابات برگزار نخواهد شد.

البته سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که در نقاط مرزی آمریکا و کانادا سعی شده صندوق رای تعبیه شود و در همین راستا نیز در شهرهای بوفالو و اورگن آمریکا در مرز کانادا صندوق رای در نظر گرفته شده و ایرانیان مقیم کانادا می‌توانند با سهولت آنجا رای بدهند.

در همین راستا فهرستی از تعدادی کشورهای خارجی و محل اخذ آرا، آورده شده است.

برگزاری انتخابات در ۲۴ ایالت آمریکا

«مهدی عاطفت» سرپرست دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن اعلام کرد که ایرانیان مقیم آمریکا می‌توانند در ۲۴ ایالت این کشور از جمله آریزونا، کالیفرنیا، فلوریدا، جورجیا، مریلند، ویرجینیا، میزوری، کارولینای شمالی، اوهایو، ویسکانسین و اوکلاهما در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کنند. این انتخابات از هشت صبح روز جمعه به وقت محلی آغاز خواهد شد و ۵ عصر همان روز به پایان‌ خواهد رسید.

 اخذ رای در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

براساس اطلاعیه سفارت ایران در پاریس نیز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با داخل کشور در بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس از ساعت ۸:۰۰ لغایت ۱۸:۰۰ برگزار می‌شود.

برگزاری انتخابات در برن، زوریخ و ژنو

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه از ساعت ۸ لغایت ۱۸ (به وقت سوئیس) در سوئیس برگزار می‌شود. سفارت ایران در برن در اطلاعیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: به اطلاع هموطنان و ایرانیان عزیز مقیم سوئیس می‌رساند با همکاری هموطنان، حوزه‌های رأی گیری در برن (در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران) و شهرهای زوریخ و ژنو مستقر خواهد بود.

ایرانیان مقیم سوئیس می‌توانند برای شرکت در انتخابات به نشانی‌های زیر مراجعه کنند:
-برن: Thunstrasse ۶۸, ۳۰۰۶
-زوریخ: Grabenstrasse ۷, ۸۹۵۲ Schlieren
-ژنو: Chemin du Petit-Sacconex ۲۸

مراکز اخذ رای در رم و میلان

بر اساس اعلام سفارت ایران در رم، این دور از انتخابات در ایتالیا برگزار خواهد شد. براساس اطلاعیه این سفارتخانه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۸ با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کووید- ۱۹ در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم و سرکنسولگری ایران در میلان برگزار خواهد شد.

استکهلم، لوند و گوتنبرگ محل برگزاری انتخابات

سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که رای گیری در استکهلم در بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران، از ساعت ۸ بامداد تا ۸ عصر روز جمعه انجام می‌شود. علاوه بر استکهلم، این انتخابات در شهرهای لوند و گوتنبرگ نیز برگزار خواهد شد.

برگزاری انتخابات برای ایرانیان مقیم بلاروس، کرواسی و گرجستان

ایرانیان مقیم بلاروس نیز می‌توانند این جمعه همزمان با هموطنان داخل کشور در انتخابات شرکت کنند. محل اخذ رای نیز در سفارتخانه ایران در مینسک و دانشگاه پزشکی دولتی بلاروس خواهد بود.

سفارت ایران در کرواسی هم اعلام کرد که این انتخابات در محل سفارت در زاگرب برگزار خواهد شد.

سفارت ایران در گرجستان هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در تفلیس روز جمعه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجتمع آموزشی فردوسی تفلیس به آدرس خیابان تاشکنتی شماره ۳۸ از ساعت ۹ تا ۱۹ برگزار می‌شود.

ایرانیان مقیم مجارستان هم می‌توانند بدین منظور به سفارت ایران در بوداپست مراجعه کنند.

 برگزاری انتخابات در وین، گراتس و براتیسلاوا

سفارت ایران در اتریش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۸ بعد ازظهر جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با ایران در شهرهای وین و گراتس در اتریش و براتیسلاوا در اسلواکی نیز برگزار خواهد شد. سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در وین در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

محل اخذ رای در کپنهاگ

سفارت ایران در دانمارک هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این دور از انتخابات ریاست جمهوری در ساختمان اصلی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ برگزار می‌شود.

برگزاری انتخابات در کی‌یف

سفارت ایران در کی‌یف هم در همین زمینه اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: به آگاهی هموطنان مقیم اوکراین می رساند سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمعه مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ (۱۸ ژوئن ۲۰۲۱) با رعایت موازین بهداشتی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف برگزار خواهد شد.

خانه ایرانیان لاهه محل استقرار صندوق رای

از سوی دیگر، سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند هم اعلام کرد که این دور از انتخابات روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل «خانه ایرانیان» لاهه برگزار خواهدشد.

مراکز اخذ رای در فدراسیون روسیه

ایرانیان مقیم فدراسیون روسیه نیز می‌توانند در مسکو، سنت پترزبورگ، آستاراخان و کازان با حضور در محل‌های اخذ رای مستقر در این شهرها، آرای خود را به صندوق‌های رای بریزند.

در همین خصوص سفارت ایران در مسکو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری جمعه ۲۸ خرداد از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعداظهر در محل‌های زیر برگزار شود.

 حوزه مسکو: مجتمع آموزشی پیام امام (ره) واقع درخیابان نواتروف

حوزه سنت پترزبورگ: انجمن دوستی ایران و روسیه واقع درخیابان لنینسکی شماره ۶۰

حوزه آستاراخان : سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران واقع در خیابان آدمیرالتیسکایا، پلاک ۳

 حوزه کازان: سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران واقع در کازان خیابان اسپارتاکوفسکایا شماره ۶ طبقه سوم سووار پلازا

سه شهر محل برگزاری انتخابات در نیوزیلند

به گزارش فارس، سفارت جمهوری اسلامی ایران در نیوزیلند نیز در اطلاعیه‌ای خطاب به هموطنان ایرانی اعلام کرد که سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برابر با ۱۸ ژوئن ۲۰۲۱ از ساعت ۱۰ لغایت ۱۸ در سه شهر اوکلند، ولینگتون و کرایست چرچ برگزار خواهد شد.

حوزه‌های اخذ رای در انگلستان

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد بر اساس تصمیمات هیأت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری در انگلستان و در هماهنگی با ستاد انتخابات خارج از کشور مستقر در وزارت امور خارجه، در حوزه انتخابیه انگلستان ۱۱ شعبه رأی گیری مستقر خواهد شد که از این تعداد، ۵ حوزه رای گیری در شهر لندن و ۶ حوزه رای گیری در شهرهای منچستر، برمینگهام، لیدز، گلاسکو، کاردیف و نیوکاسل خواهد بود.

حوزه‌های رای گیری در اسپانیا

از سوی دیگر، سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید نیز اعلام کرد که سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، طبق سنوات گذشته در دو حوزه رای گیری در شهرهای مادرید (در محل سفارت) و بارسلونا (مکان متعاقباً اعلام می‌شود) دایر خواهد شد.

 حوزه‌های اخذ رای در آلمان

انتخابات در آلمان نیز در پنج حوزه برلین، فرانکفورت، مونیخ، هامبورگ و بن برگزار خواهد شد.

انتخابات در فنلاند

سفارت جمهوری اسلامی ایران در فنلاند هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران روز جمعه مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ (۱۸ ژوئن ۲۰۲۱) از ساعت ۹ صبح لغایت ۱۹ در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلسینکی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کشور فنلاند در دوره شیوع کرونا برگزار می‌شود.

برگزاری انتخابات در باکو

براساس اعلام سفارت ایران در باکو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ( ۱۸ ژوئن ۲۰۲۱ ) در محل مدرسه ایرانیان باکو - مجتمع آموزشی حضرت ولی عصر (عج) برگزار خواهد شد.

مراکز اخذ رای در ترکیه

سفارت ایران در ترکیه هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در شهرهای آنکارا، استانبول، طرابزون، ارزروم و آنتالیا برگزار می‌شود.

بخش کنسولی سفارت ایران در آنکارا در این باره اعلام کرد: به اطلاع هموطنان گرامی می رساند: انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همراه با مردم سراسر ایران زمین در نمایندگی‌های ایران در آنکارا، استانبول، طرابزون و ارزروم با مشارکت ایرانیان مقیم ترکیه از ساعت ۸ صبح روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد. همچنین پیرو موافقت ستاد انتخابات  کشور یک شعبه اخذ رای هم در آنتالیا مستقر خواهد بود.

شعب اخذ رای در ژاپن، چین و ویتنام

سفارت ایران در ژاپن هم اعلام کرد که شعبه اخذ رای در محل کنسولی ساختمان سفارت ایران در توکیو آماده حضور ایرانیان مقیم این کشور است.

براساس اطلاعیه سفارت ایران در پکن، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در کشور چین در چهار حوزه پکن، شانگهای، گوانگجو و هنگ کنگ، در روز جمعه ۲۸ خرداد از ساعت ۸ الی ۱۸ (به وقت چین) در محل سفارت و سرکنسولگری‌های ایران برگزار خواهد شد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین روز جمعه مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ از ساعت ۸ صبح الی ۱۸ بعد از ظهر (به وقت هانوی) در سفارت جمهوری اسلامی ایران در ویتنام برگزار خواهد شد.

شعب اخذ رای در عراق

ایرج مسجدی سفیر جمهوی اسلامی ایران در عراق هم در گفت‌وگویی با ایرنا گفته است: با هماهنگی‌های به عمل آمده در این زمینه در محل سفارت ایران در بغداد و پنج سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهرهای کربلا، نجف، بصره، اربیل و سلیمانیه، صندوق‌های رای برای مشارکت ایرانیان مقیم عراق با چندین شعبه اخذ رای جهت تسهیل و شرکت هر چه بیشتر رای دهندگان ایرانی مقیم عراق در این رویداد مهم در نظر گرفته شده است.

برگزاری انتخابات در سرکنسولگری ایران در دبی و سفارت ایران در مسقط

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه از ساعت ۸ تا ۱۸ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی برگزار خواهد شد. هموطنان ایرانی در امارات عربی متحده می‌توانند با حضور در محل سفارت ایران در ابوظبی نیز آرای خود را به صندوق‌های رای بیندازند.

سفارت ایران در مسقط هم اعلام کرد که این دور از انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۸ عصر در محل سفارت جمهوری اسلامی ‌ایران در مسقط برگزار خواهد شد.

سه شعبه اخذ رای در قطر

آنگونه که سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد سه حوزه اخذ رای در قطر برای این منظور تعبیه شده است. در همین خصوص نیز سفارت ایران در دوحه اعلام کرد که بدین منظور سه صندوق اخذ رای در سفارت، مدرسه دخترانه و مدرسه پسرانه به نشانی زیر مستقر خواهد شد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه در منطقه دفنه، مجتمع مدارس دخترانه ایرانی در منطقه هلال و مجتمع مدارس پسرانه ایرانی در منطقه بوهامور.

مراکز اخذ رای در تعدادی از کشورهای آفریقایی

ایرانیان مقیم اتیوپی و جیبوتی هم می‌توانند آرای خود را در محل سفارت ایران در آدیس آبابا به صندوق بریزند. این دور از انتخابات در محل سفارت ایران در فری‌تاون (سیرالئون) نیز برگزار خواهد شد. ایرانیان مقیم در زیمبابوه و زامبیا هم می‌توانند با حضور در محل سفارت ایران در حراره در این انتخابات شرکت کنند.

ایرانیان مقیم غنا، توگو و لیبریا هم می‌توانند با حضور در محل سفارت ایران در آکرا آرای خود را به صندوق‌های رای بیندازند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس